شناسه خبر : 54054
سه شنبه 13 تير 1396 , 09:02
اشتراک گذاری در :
عکس روز

هنوز سرنوشت 11 مفقود ایرانی منا معلوم نیست

«سید محمدرضا حسینی» برادر شهید منا «سید حمیدرضا حسینی» در گفت و گو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس به حضور روز گذشته تعدادی از خانواده شهدای منا مقابل سازمان حج و زیارت اشاره کرد و گفت: بنابر هماهنگی قبلی با ریاست سازمان حج و زیارت و در ادامه جلساتی که نمایندگان خانواده های منا با ریاست سازمان داشتند، روز گذشته قرار بود که جلسه ای تشکیل شود و خانواده ها مطالبات خود که همان منویات مقام معظم رهبری است را پیگیری کنند. در بدو ورود خانواده ها خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با چندتن از خانواده ها صحبت کرد که با برخورد شدید حراست سازمان مواجه شدند و در این اتفاق دوربین خبرنگار صدا و سیما شکست.

وی افزود: حضور خانواده شهدا یک تجمع نبود چرا که اگر قرار بر برگزاری تجمع بود قطعا خانواده های بیشتری حضور می‌یافتند. این خانواده ها به منظور شرکت در جلسه ای با ریاست سازمان حج و زیارت رفته بودند اما با برخورد نامناسب حراست سازمان مذکور مواجه شدند.

حسینی تصریح کرد: پس از این اتفاق علی‌رغم وعده «حمید محمدی» برای حضور در جلسه، در غیاب وی جلسه ای با «سید علی قاضی عسکر» نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تشکیل شد که رسما از برخوردی که صورت گرفت عذرخواهی کرد و مستندات این عذرخواهی موجود است.

متهم به درخواست دیه شدیم/ لباس دختر شهید را پاره کردند/ مطالبه ما منویات مقام معظم رهبری است

برادر شهید منا تنها مطالبه خانواده شهدای منا را پیگیری منویات مقام معظم رهبری در خصوص این شهدا دانست و در این‌باره گفت: مطالبه خانواده شهدای منا همان مطالبه رهبری است، ابتدا اینکه نباید موضوع شهدای منا به فراموشی سپرده شود، پیش از این به دلیل برگزار انتخابات و فضای حاکم در کشور این مطالبات را عنوان نکردیم. قرار بود کمیته حقیقت‌یاب گزارشی از حادثه منا داشته باشد و سرنوشت 11 مفقود در مذاکرات سازمان های متولی با مسئولین عربستانی پیگیری شود اما هیچ نتیجه ای به ما اعلام نشد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مطالبه ما مالی نیست و به دنبال پیگیری منویات مقام معظم رهبری هستیم ادامه داد: متاسفانه متهم شدیم که برای دیه آمده ایم. اما صحبت مااین بود که نتیجه کمیته حقیقت‌یاب باید به خانواده شهدای منا ارائه شود و بدانیم آیا عربستان قصور و کوتاهی خود را پذیرفته است یا نه اما متاسفانه با دختر شهید برخورد شد و لباس او را پاره کردند.

برادر شهید فاجعه منا بیان کرد: ما قبل از دریافت دیه، خواهان عذرخواهی مسئولین عربستانی هستیم و باید دولت عربستان قصور و سوءمسئولیت در این اتفاق را بپذیرد که چرا عزیزان ما در این کشور کشته شدند و چرا برادر من که خبرنگار بود و برای ماموریت به این کشور آمده بود باید این اتفاق برایش رخ دهد.

دولت عربستان می خواهد به ما هدیه بدهد/ ما دیه عزیزانمان را می خواهیم/ هنوز سرنوشت 11 مفقود ایرانی معلوم نیست

وی تصریح کرد: مسئولین عنوان کرده اند که عربستان می خواهد مبلغی را در قالب هدیه به ما بدهد، هدیه را در ارتباطات دوستانه می دهند اما ما عزیزان خود را از دست داده ایم و هدیه ای نمی خواهیم. دولت عربستان می بایست برابر قانون و حکم شرعی دیه بدهد. با این وجود مطالبه الان ما نتیجه کمیته حقیقت یاب و قبول قصور از طرف دولت عربستان است اینکه چرا با وجود گذشت دو سال از این حادثه اجازه تحقیق و تفحص داده نمی شود و اجازه پخش فیلم دوربین ها را نمی دهند تا مردم قضاوت کنند. باید بدانیم سرنوشت 11 مفقود ایرانی در طول دو سال مذاکره به کجا رسیده است. ما دیه را به جایش می خواهیم.

برادر شهید حادثه منا با گلایه از کوتاهی مسئولین وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت گفت: وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت مسئولیت پیگیری این حادثه را به یکدیگر پاس می دهند در صورتی که مقام معظم رهبری سه نهاد وزارت خارجه، سازمان حج و زیارت و بنیاد شهید و امور ایثارگران را مسئول پیگیری این حادثه قرار داده بودند.

درگیری حراست سازمان حج و زیارت با فرزند شهید منا/ فرزند شهید: عذرخواهی قبول نمی کنم

«نجمه گودرزی» فرزند شهید فاجعه منا «فتح الله گودرزی» در گفت و گو با خبرنگار دفاع پرس در خصوص اتفاق روز گذشته و شکسته شدن دوربین خبرنگار صدا و سیما توسط نیروهای حراست سازمان حج و زیارت گفت: در راستای منویات مقام معظم رهبری که فرموده اند فاجعه منا نباید فراموش شود جمعی از خانواده شهدا به سازمان حج و زیارت رفته بود تا از آنان بپرسیم بعد از دو سال چه اقداماتی انجام شده است. خبرنگار صدا و سیما در حال گفت و گو با خانواده شهدا بود که حراست سازمان حج و زیارت از خبرنگار توضیح خواست که چرا مصاحبه می کند و مجوز ندارد و وقتی پاسخ خبرنگار مبنی بر این مجوز مصاحبه در فضای بیرون از سازمان را دارند مواجه شد به وی حمله کرده و تصویربردار را زدند که من از این اتفاق فیلم گرفتم.

وی افزود: زمانی که می خواستم از گیت ورودی سازمان حج و زیاد عبور کنم و به داخل بروم که با برخورد شدید حراست مواجه شدم و آقایی با دو دستش کیفم را کشید و که منجر به پاره پاره شدن کیف و درگیری فیزیکی شد. با وجودی که رئیس حراست بابت این اقدام از من عذرخواهی کرد ولی من عذرخواهی ایشان را قبول نکردم.

چرا بعد از دو سال نتیجه کمیته حقیقت یاب اعلام نمی شود؟

دختر شهید فاجعه منا در خصوص درخواست خانواده شهدا از مسئولان حج و زیارت عنوان کرد: صحبت ما این است که چرا بعد گذشت دو سال نتیجه کمیته حقیقت یاب ارائه نمی شود. آقای قاضی عسکر به ما می گوید هنوز کمیته در حال کار است و هنوز جوابی به ما نداده اند.

وی تاکید کرد: مسئولان ما باید پاسخگو باشند که چرا این اتفاق افتاده است. پیکر پدر من بعد از 126 روز برگشت و امروز دغدغه ما دغدغه 11 خانواده ای است که پیکر عزیزشان مفقود شده.

گودرزی بیان کرد: بیانیه‌ای که امروز از سوی سازمان حج و زیارت منتشر شد، دروغ است. در این بیانیه آمده است که این سازمان فراتر از وظایف خود اقدام کرده است که اگر اینطور بود چرا ما چیزی از آن نمی دانیم و چرا شرح کارهای انجام شده را به ما نمی دهند و دوربین صدا و سیما را می‌شکنند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi