سه شنبه 13 تير 1396 , 10:55
چرا از شفافسازی هراسانیم(۲)
وقتی به سایتهای دستگاههای اجرایی مراجعه میکنید کمتر با آگاه کردن مردم از حقوق خود آشنا میشوید. سایت بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز از این قاعده مستثنا نیست و عملکرد مناسبی در این زمینه ندارد.
یوسف مجتهد - مقام معظم رهبری در بیاناتی چنین میفرمایند: «ماها اگر بخواهیم در این جایگاهی که هستیم، از احتمال خطای خودمان کم کنیم، باید از سخن درشت خیرخواهان نرنجیم، یکی از راههای سلامت این است... کسی که میدانید قصد عناد و دشمنی ندارد، ولو با لحن درشتی هم حرف میزند، از او نباید واقعا برنجید.
به سخن نرم و دلنشین چاپلوسان هم دل نسپرید. اگر ما این را رعایت کنیم، به نظر من خیلی به سود ماست». در فرازهای دیگری میفرمایند: «شفافیت معنایش این است که مسئول در جمهوری اسلامی عملکرد خودش را به طور واضح در اختیار مردم قرار دهد؛ این معنای شفافیت است، باید همه این کار را بکنند».
«مردم حق دارند بعد از گذشت زمان معقولی، از مسئولان هر یک از بخشها سؤال کنند که نتیجه کار شما چیست؟ باید خودتان را برای پاسخگویی آماده کنید. باید کار را به گونهای تنظیم کنید که بتوانید محصول و نتیجه آن را به مردم نشان دهید و دلیل نقایص آن را باز گویید، مردم حسابگر و هوشیارند». از این بیانات در فرمایشات مقام معظم رهبری بسیار است که اگر بخش اندکی از آن آویزه گوش مسئولین باشد میزان رضایتمندی مردم از عملکرد دستگاههای اجرایی بیشتر خواهد شد و نابسامانی در عملکرد آنان روبه بهبودی خواهد گذاشت.
وقتی به سایتهای دستگاههای اجرایی مراجعه میکنید کمتر با آگاه کردن مردم از حقوق خود آشنا میشوید. سایت بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز از این قاعده مستثنا نیست و عملکرد مناسبی در این زمینه ندارد. رجوع ایثارگران به کانالها و سایتهایی که در این زمینه توسط همسنگرانشان و افراد مطلع در زمینه حقوق ایثارگران ایجاد شده گواه این مدعاست. این در حالی است که بنیاد موظف است با آگاهیبخشی جامعه ایثارگری آنان را با حقوق قانونی خود آشنا سازد و برای این منظور از همه ابزارهایی که در جامعه برای این اطلاعرسانی مرسوم است، استفاده کند.
مقام معظمرهبری در بیانی دیگر میفرمایند: «شما بخشی از وقت امسال را برای گزارش دادن به مردم صرف کنید. اینکه ما گفتیم امسال، سال پاسخگویی است، مظهر این پاسخگویی همین گزارشهایی است که شما به مردم خواهید داد».
البته این بخشی از وظایف دستگاههای اجرایی در برابر مردم است، لکن مردم خود وظیفه دارند که اگر برابر قانون و با آگاهی کامل به آن عمل کنند، دستگاههای اجرایی مکلف به پاسخگویی هستند.
مقام معظم رهبری میفرمایند: «جوان باید مطالبه کند، باید احساس کند که این مطالبه سودمند است، ثمربخش است، و تشویق بشود بر این مطالبه و باید احساس کند که او فقط مسئولیتش طرح سؤال و پرتابکردن یک شعار نیست».
اگر ایثارگران پیگیر مطالبات قانونی خود که در قوانین و مقررات مصوب به آن اشاره شد، ولی در مرحله اجرا رها شده و کسی به طور جد پیگیر آن نیست، باشند و مسئولین را به دلیل ناتوانی و ضعف در عملکرد بازخواست کنند مشکلات آنان به مراتب کمتر خواهد بود.
در بند(الف) ماده3 قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد آمده است، دستگاههای مشمول این قانون و مدیران و مسئولان آنها مکلفند: کلیه قوانین و مقررات اعم از تصویبنامهها، دستورالعملها، بخشنامهها، رویهها، تصمیمات مرتبط با حقوق شهروندی نظیر فرایندهای کاری و زمانبندی انجام کارها، استانداردها، معیار و شاخصهای مورد عمل، مأموریتها، شرح وظایف دستگاهها و واحدهای مربوط، همچنین مراحل اخذ مجوزها، موافقتهای اصولی، مفاصاحسابها، تسهیلات اعطایی و... را باید در دیدارگاههای الکترونیک به اطلاع عمومی برسانند. ایجاد دیدارگاههای الکترونیک مانع از بهرهبرداری روشهای مناسب دیگر برای اطلاعرسانی به هنگام و ضروری مراجعین نیست