شناسه خبر : 54061
سه شنبه 13 تير 1396 , 10:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

چرا از شفاف‌سازی هراسانیم(۲)

وقتی به سایت‌های دستگاه‌های اجرایی مراجعه می‌کنید کمتر با آگاه کردن مردم از حقوق خود آشنا می‌شوید. سایت بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز از این قاعده مستثنا نیست و عملکرد مناسبی در این زمینه ندارد.

یوسف مجتهد - مقام معظم رهبری در بیاناتی چنین می‌فرمایند: «ماها اگر بخواهیم در این جایگاهی که هستیم، از احتمال خطای خودمان کم کنیم، باید از سخن درشت خیرخواهان نرنجیم، یکی از راه‌های سلامت این است... کسی که می‌دانید قصد عناد و دشمنی ندارد، ولو با لحن درشتی هم حرف می‌زند، از او نباید واقعا برنجید.

به سخن نرم و دلنشین چاپلوسان هم دل نسپرید. اگر ما این را رعایت کنیم، به نظر من خیلی به سود ماست». در فرازهای دیگری می‌فرمایند: «شفافیت معنایش این است که مسئول در جمهوری اسلامی عملکرد خودش را به طور واضح در اختیار مردم قرار دهد؛ این معنای شفافیت است، باید همه این کار را بکنند».

«مردم حق دارند بعد از گذشت زمان معقولی، از مسئولان هر یک از بخش‌ها سؤال کنند که نتیجه کار شما چیست؟ باید خودتان را برای پاسخگویی آماده کنید. باید کار را به گونه‌ای تنظیم کنید که بتوانید محصول و نتیجه آن را به مردم نشان دهید و دلیل نقایص آن را باز گویید، مردم حسابگر و هوشیارند». از این بیانات در فرمایشات مقام معظم رهبری بسیار است که اگر بخش اندکی از آن آویزه گوش مسئولین باشد میزان رضایتمندی مردم از عملکرد دستگاه‌های اجرایی بیشتر خواهد شد و نابسامانی در عملکرد آنان روبه بهبودی خواهد گذاشت.

وقتی به سایت‌های دستگاه‌های اجرایی مراجعه می‌کنید کمتر با آگاه کردن مردم از حقوق خود آشنا می‌شوید. سایت بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز از این قاعده مستثنا نیست و عملکرد مناسبی در این زمینه ندارد. رجوع ایثارگران به کانال‌ها و سایت‌هایی که در این زمینه توسط همسنگرانشان و افراد مطلع در زمینه حقوق ایثارگران ایجاد شده گواه این مدعاست. این در حالی است که بنیاد موظف است با آگاهی‌بخشی جامعه ایثارگری آنان را با حقوق قانونی خود آشنا سازد و برای این منظور از همه ابزارهایی که در جامعه برای این اطلاع‌رسانی مرسوم است، استفاده کند.

مقام معظم‌رهبری در بیانی دیگر می‌فرمایند: «شما بخشی از وقت امسال را برای گزارش دادن به مردم صرف کنید. اینکه ما گفتیم امسال، سال پاسخگویی است، مظهر این پاسخگویی همین گزارش‌هایی است که شما به مردم خواهید داد».

البته این بخشی از وظایف دستگاه‌های اجرایی در برابر مردم است، لکن مردم خود وظیفه دارند که اگر برابر قانون و با آگاهی کامل به آن عمل کنند، دستگاه‌های اجرایی مکلف به پاسخگویی هستند.

مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «جوان باید مطالبه کند، باید احساس کند که این مطالبه سودمند است، ثمربخش است، و تشویق بشود بر این مطالبه و باید احساس کند که او فقط مسئولیتش طرح سؤال و پرتاب‌کردن یک شعار نیست».

اگر ایثارگران پیگیر مطالبات قانونی خود که در قوانین و مقررات مصوب به آن اشاره شد، ولی در مرحله اجرا رها شده و کسی به طور جد پیگیر آن نیست، باشند و مسئولین را به دلیل ناتوانی و ضعف در عملکرد بازخواست کنند مشکلات آنان به مراتب کمتر خواهد بود.

در بند(الف) ماده3 قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد آمده است، دستگاه‌های مشمول این قانون و مدیران و مسئولان آنها مکلفند: کلیه قوانین و مقررات اعم از تصویب‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها، رویه‌ها، تصمیمات مرتبط با حقوق شهروندی نظیر فرایندهای کاری و زمان‌بندی انجام کارها، استانداردها، معیار و شاخص‌های مورد عمل، مأموریت‌ها، شرح وظایف دستگاه‌ها و واحدهای مربوط، همچنین مراحل اخذ مجوزها، موافقت‌های اصولی، مفاصاحساب‌ها، تسهیلات اعطایی و... را باید در دیدارگاه‌های الکترونیک به اطلاع‌ عمومی برسانند. ایجاد دیدارگاه‌های الکترونیک مانع از بهره‌برداری روش‌های مناسب دیگر برای اطلاع‌رسانی به هنگام و ضروری مراجعین نیست

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
چرا همسران رزمنده گان شش ماه حضور در جبهه از از امتيازات ماده ١٠٣توسعه ي برنامه ي ششم همان ماده ي ٥٩مكرر امتياز در ازمون وكالت و غيره محروم شده اند؟
سلام به برادران خبرنگار فاش نیوز ،چرا جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان با دیگر جانبازان یکی هستند ،خدا وکیلی 30 درصد شیمیایی با 30 درصد ،مثلا قطع انگشست شصت یکی است ،من نمی گویم اون 30 درصد نقص عضو درصدش پایین بیاد اما اون جانباز شیمیایی رو یک پله بلاتر قرار دهند اینکه شدنی است و یا همون بحثی که در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شد مبنی بر کف درصد جانبازان شیمیایی و اعصاب وروان و یا به عنوان مثال با جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان زیر 25 دصد تسهیلات 25 به بالا و 25 به بالا تسهیلات 50 به بالا و 50به بالا تسهیلات 70 به بالا در نظر گرفته شود و به نظر من این منطقی است و نمایندگان ایثارگر حتما این بحث را در دستور کار خود قرار دهند.یا حق
سلام و عرض ادب من یک پیشنهاد دارم و خواهش می کنم حتما این پیشنهاد را در تیر رس مشاهده قرار دهید تا همگان ،خصوصا مسوولین و نمایندگان ایثارگر مجلس، ببینند .اگر نمایندگان عزیز ایثار گر شرایط تلفیق جبهه و درصد جانبازی را به تصویب برسانند واقعا حق به حق دار می رسد مثلا کسی که 5 درصد جانبازی دارد و 24 ماه سابغه داوطلب به ازای هر 6 ماه 5 درصد جانبازی اضافه شود تا حقی از این عزیزان ضایع نشود.با تشکر
با سلام. طبق جزء (ث) ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه( همسران و فرزندان )رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور در جبهه و جانبازان زیر 25 درصد و ازادگان زیر 6 ماه اسارت از 6 مورد امتیازات از جمله ارتقاء یک مقطع تحصیلی برخوردار میشوند ولی ادارات دولتی این امتیازات را فقط مشمول شخص رزمنده و ازاده و جانیاز زیر 25 درصد میدانند و اصلا همسر و فرزندان را مشمول نمیدانند خواهشمندم برای پیگیری راهنمایی فرمایید.
بسم رب الشهدا والصدیقین .باسلام اقای مجتهد جانبازشیمیایی 25% حالت اشتغال منطقه 5+22 هستم ودودخترم فوت وهمسرم سرطان ثعب العلاج گرفته وخودم ده ساله در کنج بیمارستانها وخانه افتادم. قسم دادم به تمام مقدساتی که عقیده داری فقط انتظار یک تلفن ازشما دارم وتا اخر عمر بنده را مدیون خودتان میکنید انگار به یک دوست زنگ میزنید خواهش میکنم اکر همان رزمنده هایی هستیم که نصف شب بخاطر صوابش پوتینها را واکس میزدیم یا ظرفها را میشستیم فقط بخاطر خدا وصواب ان امیدوارم تلفن شما هم هم تراز صواب. کارهای مثبت جبهه ها باشد
سلام دوماهه تقاضای کارت ایثار کردم ازکجا بدونم کی میاد.هیچ جا هم دسترسی ندارم ک بهم اطلاع رسانی کنن.لطفا پیگیری کنید با تشکر
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi