شناسه خبر : 54234
شنبه 24 تير 1396 , 09:21
اشتراک گذاری در :
عکس روز

خرید کالای ایرانی، یک امر به معروف

تولید کنندهٔ کالای ایرانی فرزندان این آب و خاک هستند. به باور من هر ایرانی با هر ایده و عقیده ای به نفعش است که کالای ایرانی بخرد.

جانباز رمضانعلی کاوسی- وارد سوپرمارکت یا فروشگاه های زنجیره ای می شویم و بدون در نظر گرفتن نام کشور سازندهٔ کالا، اجناس مورد نیازمان را داخل سبد می گذاریم. غافل از این هستیم که با خرید حتی کوچک ترین و کم ارزش ترین کالای خارجی، داریم به اقتصاد کشور خودمان ضربه می زنیم.

 متأسفانه از گذشته های دور تاکنون این فرهنگ غلط در اذهان ما ایرانی ها نقش بسته که وقتی می گویند "جنس خارجی" ناخودآگاه کالای باکیفیت در ذهنمان نقش می بندد و موقعی که می گویند "جنس ایرانی" فکر می کنیم داریم کالای بی کیفیتی انتخاب می کنیم.

  مصرف بعضی از کالاهای خارجی که مشابه داخلی ندارد، اجتناب ناپذیر است؛ اما بسیاری از کالاها هم در ایران تولید می شود، هم از خارج وارد می شود. یک ایرانی متعصب و وطن دوست موقع خرید سراغ کالاهایی که مشابه داخلی دارد، نمی رود. البته بسیاری از مردم ما، از عدم مرغوبیت کالاهای ساخت داخل گله دارند؛ از همین رو ترجیح می‌دهند به سراغ کالاهای مشابه خارجی بروند. من به هموطنانم حق می دهم در برابر پولی که می پردازند، کالای باکیفیت از فروشنده بخواهند. تولیدکنندگان عزیز ما باید کیفیت محصولات خود را افزایش دهند و قیمت محصول خود را نسبت به کالاهای خارجی پایین بیاورند تا خریدار رغبت به خرید کالای آنها بنماید.

 کالای ایرانی را چه کسی تولید می کند؟ تولید کنندهٔ کالای ایرانی فرزندان این آب و خاک هستند. به باور من هر ایرانی با هر ایده و عقیده ای به نفعش است که کالای ایرانی بخرد. وقتی من و شما کالای ایرانی بخریم، چرخ کارخانه ها می چرخد. با چرخیدن چرخ کارخانه ها، فرزندان همین آب و خاک که برادران و خواهران من و شما هستند شاغل می شوند. وقتی بیکاری نباشد، نشاط و شادی سراغ مردم می آید. وقتی بیکاری نباشد، فقر، اعتیاد و هزاران معضل دیگر از جامعه رخت برمی بندد. باید همیشه این نکته آویزهٔ گوشمان باشد که خرید هر کالای غیر ایرانی برابر است با نابودی فرصت های شغلی برای هموطنانمان. اهمیت ندادن ما به مصرف کالاهای ایرانی و به خصوص مصرف کالاهای بنجل چینی مرگ تدریجی اقتصاد جامعه را به همراه دارد. باید همهٔ ما دست به دست هم دهیم و مصرف کالای ایرانی را به یک فرهنگ تبدیل کنیم.

 به این نکته توجه کنید! بیشتر مردم موقع خرید عجله دارند کالای مورد نظرشان را بخرند و بروند. اکثر مردم ما هم دوست دارند با خرید کالای باکیفیت ایرانی به اقتصاد مملکتشان کمک کنند، منتها فرصت ندارند یکی یکی به برنْد کالاها توجه کنند ببینند ایرانیست یا خارجی. این صاحبان فروشگاهها هستند که باید دقت کنند موقع سفارش عمدهٔ کالا برای فروشگاهشان، کالای ایرانی سفارش دهند.

 اگر کالاهای خارجی به وفور در بازار عرضه نشود، خودبه خود خرید آن نیز توسط مردم کاهش می یابد؛ اما متأسفانه امروزه بسیاری از سودجویان خدانشناس با استفاده از دور زدن قانون، رانت، پرداخت رشوه و... به انحاء مختلف کالای قاچاق وارد کشور می کنند.
مردم فقط یک طرف قضیه هستند. مسئولان و دلسوزان نظام و هرکسی که "درد مردم" دارد باید به هر طریق ممکن از تولیدات داخلی حمایت و با قاچاق کالا مبارزه کنند. یکی از کارشناسان اقتصادی می گفت: «با خرید یک یخچال فریزر خارجی، چراغ خانهٔ یک ایرانی خاموش می شود.» دولتمردان باید در عمل و نه در حرف با رسیدگی به مشکلات تولید کنندگان و معیشت کارگران زمینه های لازم برای تولید کالای ایرانیِ با کیفیت را فراهم کنند.

 باید این فرهنگ زیبا بین آحاد جامعه جا بیفتد که مصرف کالای خارجی جزو سلیقه های شخصی نیست. بی اهمیتی ما به کالای ایرانی مترادف با بیکار شدن جوانان و به دنبال آن پدید آمدن مشکلات اقتصادی و اجتماعی است.

  درد از ناله زیاد است. من فقط یک مثال می زنم. آموزش و پرورش ما که یک نهاد فرهنگ ساز است تلاش چندانی برای جا انداختن فرهنگ استفاده از کالاهای ایرانی نمی کند. اگر دقت کرده باشید بسیاری از لوازم التحریر و نوشت افزار دانش آموزان ما خارجی است. ما داریم عملاً به کودکان خود یاد می دهیم که از کالای خارجی استفاده کند.  
بیاییم به خاطر رضای خدا و حمایت از تولید ملی دست از کالای ایرانی برنداریم. بهترین حربه برای مقابله با تحریم و جنگ اقتصادی دشمن مصرف کالای ایرانی است.

 متأسفانه این روزها ریشه‌ٔ یک شبیخون فرهنگی ـ اقتصادی را در صحبت‌های بعضی ها مشاهده می‌کنیم. آنها به خاطر منافع شخصی شان مرتب کالاهای ساخت داخل را تحقیر می‌کنند و ناخودآگاه یا خودآگاه آب به آسیاب دشمن می‌ریزند.

 رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنرانی هایشان با اشاره به اینکه عده‌ای مصرف کالای خارجی را نشانهٔ نوعی «تشخُص و برتری» می‏پندارند، فرمودند: «دلبستگی به تولیدات بیگانه و بی‌اعتنایی به تلاش کارگر ایرانی، بیماری و عادت بدی است که پول و ثروت کشور را به جیب کارگر خارجی سرازیر می‌کند.» یادمان باشد خرید کالای ایرانی یک امر به معروف و به منصه پاسداری از اقتصاد ملی و تولید داخلی . تداوم راه شهیدانی است که برای دفاع از این سرزمین از جان مایه گذاشتند.

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi