شناسه خبر : 54327
چهارشنبه 28 تير 1396 , 11:05
اشتراک گذاری در :
عکس روز

۲۸ تیر، سالروز عملیات فتح ۸

از عمیق‌ترین عملیات کماندویی ایران چه می‌دانید؟

سال ‌۱۳۶۶ به‌ عنوان‌ هفتمین‌ سال‌ جنگ‌ تحمیلی، سال‌ پرکار و با فراز و نشیبی‌ برای‌ نیروی ‌زمینی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و بویژه‌ قرارگاه‌ برون‌ مرزی‌ «رمضان» در جبهه‌ شمالی‌ و کردستان‌ عراق‌ بود.

آموزش های سخت قبل از اجرای عملیات

یکی‌ از ده‌ها عملیات‌ نامنظم‌ و تهاجمی‌ این‌ سال، عملیات‌ نامنظم‌ «فتح‌۸» نام دارد که در منطقه‌ شمالی‌ استان‌ موصل عراق‌ و حوالی‌ شهر «اتروش» بود. این‌ حمله‌ با رمز «یارسول‌ الله» در شامگاه ‌۲۸ تیر ماه‌۱۳۶۶ با هدف‌ انهدام‌ تأسیسات‌ نظامی‌- اقتصادی‌ دشمن‌ و حمایت‌ از مبارزین‌ عراقی‌ آغاز شد.

نیروی عمل‌کننده ایران در این عملیات، یعنی «گردان مالک‌اشتر تیپ ۶۶» نیروهای ویژه‌ی هوابرد با تقدیم یک شهید (حسین ترکمن‌پری) و چهار مجروح، عملیات ویژه‌ خود را در فاز تک‌ مستقیم (با بهره‌گیری از نیروهای تکاور) و هم‌زمان فاز تک ادواتی (با بهره‌گیری از نیروهای راکت‌انداز مینی‌کاتیوشا و خمپاره‌انداز ۱۲۰ میلی‌متری)، در ارتفاعات کانیکا و قلعه‌ کانیکا در شمال شهر اتروش اجرا کردند.

عملیات فتح از حیث بعد مسافت، عیق‌ترین عملیات کماندویی جمهوری اسلامی در خاک دشمن در طول دوران دفاع مقدس محسوب می‌شود. طی‌ این‌ یورش‌ پایگاه‌ و مقر حفاظتی‌ ارتش‌ عراق‌ در منطقه‌ اتروش‌ سقوط‌ کرده و منهدم‌ شد. به‌ همراه‌ آن، بخشی‌ از تجهیزات‌ نظامی‌ از جمله‌ ۳۵ دستگاه‌ خودرو سبک‌ و نیمه‌ سنگین‌ ارتش‌ عراق‌ از بین‌ رفت.

همچنین‌ چهار دستگاه خودرو حامل‌ مهمات‌ و یک‌ انبار مهمات‌ دچار آتش‌ شد و ده‌ها سلاح‌ نیمه‌ سنگین‌ و سنگین‌ منهدم‌ شد. مقر سازمان‌ امنیت‌ مرکز حزب‌ بعث‌ و«جیش‌الشعبی» در شهر اتروش‌ نیز ویران‌ شد و در مجموع‌۸۳۰ نفر از نیروهای‌ دشمن‌ کشته‌ و زخمی‌ شده‌ یا به‌ اسارت‌ رزمندگان‌ اسلام‌ و معارضان‌ کرد عراق‌ در آمدند.

از دیگر دستاوردهای این عملیات می‌توان به سقوط و انهدام بیش از ۴۰ پایگاه و مقر حفاظتی، انهدام مرکز آتش‌بار توپ‌خانه‌ اتروش، انهدام سازمان امنیت مرکز حزب بعث و مقر جیش‌الشعبی شهر اتروش، انهدام بخشی از تجهیزات نظامی دشمن در منطقه از جمله ۳۵ دستگاه خودرو سبک و نیمه‌سنگین نظامی، چهار دستگاه خودرو حامل مهمات و یک انبار مهمات، هفت قبضه خمپاره‌انداز، دو قبضه دوشکا و دو قبضه ضدهوایی، بیش از ۸۰۰ نفر از نیروهای دشمن کشه و زخمی شدند، اشاره کرد.

همچنین ۳۰ نفر هم به اسارت رزمندگان ایرانی در آمدند.

*عکس ها از آلبوم شخصی دکتر حسن عباسی

منبع: ایسنا
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi