شناسه خبر : 54431
سه شنبه 03 مرداد 1396 , 11:16
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بررسی قوانین بازنشستگی ایثارگران (۱)

پراکندگی قوانین و مقررات بازنشستگی در حوزه ایثارگران، وحدت رویه در این موضوع را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

یوسف مجتهد - پراکندگی قوانین و مقررات بازنشستگی در حوزه ایثارگران، وحدت رویه در این موضوع را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

علاوه بر صندوق‌های بازنشستگی که رفتارهای مختلفی با ایثارگران به‌هنگام بازنشستگی دارند، ایثارگران نیز در مسیر بازنشستگی با سرگردانی مواجهند.

مقنن در موضوع بازنشستگی ایثارگران به‌دنبال ارائه تسهیلاتی بود که به‌هنگام بازنشستگی آنان فراتر از شرایط عادی بتوانند با استفاده از آن، از بازنشستگی بهتری برخوردار شوند.

در تاریخ 67/9/1 قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی به تصویب مجلس رسید؛ برابر ماده واحده این قانون، تمامی وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها، مؤسسات دولتی، شهرداری‌ها، بانک‌ها، مؤسسات و شرکت‌ها و سازمان‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است می‌توانند مستخدم جانباز رسمی یا ثابت یا دارای عناوین مشابه‌ خود به‌جز کارگران مشمول قانون کار را به شرط داشتن حداقل 20سال تمام سابقه خدمت براساس درخواست کتبی آنان و تصویب شورای امور اداری و استخدامی کشور با افزودن سنوات خدمت ارفاقی که به نسبت درصد جانبازی تعیین می‌شود، به‌مدت خدمت آنان بدون پرداخت کسور فقط از لحاظ احتساب حقوق بازنشستگی بازنشسته‌ کنند. خدمت اضافه بر 30سال قابل محاسبه نبوده و در تعیین حقوق بازنشستگی آنان آخرین حقوق قبل از بازنشستگی مبنای محاسبه قرار می‌گیرد.

جانبازان 20تا 40درصد حداقل 3سال و حداکثر 6سال و جانبازان 40درصد تا مرز ازکارافتادگی حداقل 6سال و حداکثر 10سال از سنوات خدمت ارفاقی برخوردار می‌شوند.

نکاتی که در قانون نحوه بازنشستگی جانبازان قابل توجه است، عبارتند از:
1- محدوده اجرای این قانون در ابتدا شامل وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها، مؤسسات دولتی، شهرداری‌ها، بانک‌ها، مؤسسات و شرکت‌ها و سازمان‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است، بوده است.
2- تقاضای جانباز باید به‌صورت درخواست کتبی باشد.
3- شرط اجرای قانون داشتن حداقل 20سال سابقه خدمت بوده که با سنوات خدمت ارفاقی جمع می‌شود.
لذا اقدامی که برخی صندوق‌ها مبنی بر تکمیل 30سال خدمت همراه با سنوات ارفاقی را شرط بازنشستگی اعلام می‌کنند، خلاف قانون بوده و قابل پیگیری است.
علاوه بر آن معاون حقوقی رئیس‌جمهور در پاسخ به استعلام‌ها نیز به این نکته اشاره کرده است و برابر نامه شماره 13610/175553 مورخ 90/9/7 به معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش چنین آورده است:‌
بنا به تصریح قانون نحوه بازنشستگی جانبازان، دستگاه‌ها می‌توانند جانبازان انقلاب اسلامی را به شرط داشتن 20سال تمام سابقه خدمت براساس درخواست کتبی و تصویب شورای امور اداری و استخدامی، با افزودن سنوات ارفاقی، بازنشسته کنند.
4- جانبازان 20درصد و بالاتر مشمول بهره‌مندی از این قانون هستند.
5- مبنای محاسبه حقوق بازنشستگی حسب ماده واحده قانون، آخرین حقوق قبل از بازنشستگی خواهد بود.
در تاریخ 83/2/21 قانون اصلاح نحوه بازنشستگی جانبازان به تصویب مجلس رسید و 2تبصره به ماده واحده این قانون اضافه شد.
برابر این تبصره‌ها چند محدودیت‌که تا قبل از اصلاح قانون از سوی صندوق‌های بازنشستگی اعمال می‌شد، برطرف شد:
الف- در بند یک اصلاحیه عبارت «به‌جز کارگران مشمول قانون کار» که در ماده واحده وجود داشت و مانع بهره‌مندی کارگران از این قانون می‌شد حذف شد.
ب- جانبازان و آزادگان کارگر مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی با لحاظ تبصره 2ماده 2قانون اصلاح نحوه بازنشستگی و وظیفه قانون استخدام کشوری مصوب 68/12/13 مشمول قانون نحوه بازنشستگی خواهند بود و مشمول حداقل شرط سنی 50سال با داشتن 30سال سابقه کار نیستند.
بنابر این حداقل شرط سن بازنشستگی که در قوانین، 50سال تعیین شده بود با این اصلاحیه حذف شد و جانبازان و آزادگان کارگر مشمول بهره‌مندی از قانون شدند.

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
آقای مجتهد سلام علیکم . صندوق بازنشستگی کشوری اعتنایی به ماده چهل قانون جامع نمیکند و کماکان معدل حقوق دوسال آخر خدمت را در حکم با نشستگی اعمال میکند . ودر جواب ماده چهل میگوید شخصا باید از کمیسیون ماده شانزده رای تکنفره بیاورید تا آخرین حقوق محاسبه گردد . از آنمایی که شما استاد عزیز واقفید تا اعلام رای کمیسیون بین شش تا هشت ماه معطلی وجود دارد . وشخص جانباز بازنشسته چهارصد تا پانصد هزار تومان هر ماهه تا وصول رای متضرر میشود .
لطفا ارایه طریق فرماید که چگونه میشو رای وحدت رویه از کمیسیون برای همه دریافت کرد . متشکرم .
با سلام .برادران عزیز ایثارگر ،مطالب کارشناس حقوقی( آقای مجتهد )و یا هر مطلب حقوقی که در پایگاه فاش نیوز می بینیم خوب بخوانیم تا به جای لعنت و نفرین این مسئول و آن کارمند که نتیجه ای جز اعصاب خردی و خود خوری برایمان ندارد ،یاد بگیریم چگونه حق مان را قانونا از آنان بستانیم.آگاهی از مسائل حقوقی ما را قدرتمند می کند . البته سعی کنیم در کارهای مهم مانند خرید و فروش ملک و غیره... حتما از وکلاء و کارشناسان حقوقی کمک بگیریم .
جناب آقای حاج مجتهد برادر همرزم و ایثارگر و حقوقدان شایسته و برجسته
با اهدا سلام ویژه به حضرتعالی و همه همرزمان مظلوم
همانطوری که که آن عزیز صاحب نظر استحضار دارید و به مصوبات مجلس شورای اسلامی با ذکر بندها و تبصره ها با ذکر ارائه مستندات اشاره فرمودید ؛مقنن بدون تفسیر قانون و صریح مبنای پرداخت حقوق به جانبازان واجد شرایط را بدون قید و شرط آخرین حقوق و مزایای دزیافتی اعلام نموده است .لیکن با کمال تاسف دولت محترم و سازمان تامین اجتماعی از زیر بار اجرای آن و بی اعتنا به قانون مصوب شانه خالی کرده و پرداخت بازنشتگی را میانگین دوسال محاسبه می کنند. تاکنون همرزمان عزیز که بازنشسته شده با شکایت از دستگاههای متبوع به دیوان عدالت اداری حکم محکومیت گرفته که در این راستا با گرفتن یک حکم باید به شکل وحدت رویه این قانون نافذ و قابلیت اجرائی شدن داشته باشد .اما با کمال تاسف دالان بزرگی برای این زخم بر پیکران بنام بوروکراسی اداری درست شده است و جامعه هدف ذینفع باید تک به تک و فرد به فرد طرح شکایت کنند و خیلی از عزیزان همرزم از این مسیر پر پیچ و خم خسته شده و در میان راه به دلیل جراحات وارده و ناتوانی در پیگیری و بعد مسافت و طولانی شدن مدت زمان تا صدور رای از حق مسلم خود انصراف میدهند .شایسته هست که حضرتعالی و سایر عزیزان صاحب نظر همچون حضرتعالی از طریق دستگاههای متولی ترتیبی اتخاذ فرمائید تا این دالان پرپیچ خم و خسته کننده با نام بوروکراسی برچیده شود.
از برادر همرزم و شایسته ام جناب دکتر ساقی بعنوان صاحب سایت که مسئولیتی بسیار سنگین وخطیری را بعهده دارد و بارها مورد هجمه دستگاههایاداری و قضائی قرار گرفته است و همچنین برای همه همرزمان خاصه اهل قلم و رسانه که در امر خطیر تحقق مطالبات جامعه هدف متقبل زحمات زیاد می شوند نهایت تقدیر و تشکر را بعمل آورم.التماس دعا
باتشکرایااین قانون دربنیادبرای جانبازان حالت اشتغال بنیادهم میباشداگرجواب مثبت است چرابنیاددست دست میکندواجرانمی کندبنیاددنبال دردسروتجمع میگرددعادت کرده بنیادجانبازان رابه دردسربیندازدجانبازازاری کاربنیادیها
به همسران جانباز که شاغل هستن توجه کنید
سلام اینجانب کارمندرسمی وزارت صنعت معدن وتجارت دارای 1سال سابقه حضوردرجبهه بسیجی هستم با55درصدجانبازی که باضریب1ونیم بایددستگاه مربوطه 18ماه جلوتر پول صندوق بازنشستگی راپرداخت میکردکه استنکاف کردالان سابقه خدمتیم 30سال تکمیل شده یعنی360ماه پول صندوق بازنشستگی واریزشدایابرای 18ماه اضافه کارکرده میتوانم به دیوان عدالت شکایت کنم تاحقوقش راازسازمانم دریافت نمایم یانه
جانباز ۲۰ درصدی هستم با بیست و پنج سال سابقه بیمه درسال نود و سه با استفاده ازقانون بازنشستگی جانبازان بازنشسته شدم در حالی که درشرکتی کار میکردم درسال نودسه یک میلیون دو بیست پنجاه هزار تومان حقوق میگرفتم در حالی که بعد از سه سال بازنشستگی با افزایش های اعمال شده دریافتی سال نود و شش ام یک میلیون ونودو هفت هزار و پانصد تومان می باشد. به همین علت جهت تامین امرار معاش به علت بازنشسته بودن تن به کار ارزان بدم یعنی از چاله در امدم به چاه افتادم این که نشد قانون و حمایت از جانبازان عوض آرامش. آسایش مان هم سلب شده
جتاب مجتهد میدانید که مظلومترین گروه در بحث بازنشستگی جانبازان حالت اشتغال هستند !! لطفا اطلاع رسانی و پیگیری کنید مسؤولین بنیاد حق ما را دعرند لاپوشانی میکنند !!!
چرا ادارات دولتی حق بیمه رزمندگانی را که فبل از استخدام برای وطن چنگیدند، پرداخت نمی کنند از این گردن کلفتان، و از خدا بی خبران به چه کسی شکایت کنیم
باسلام بند و موضوع برخورداری رزمندگان ازمزایای یک مقطع تحصیلی بالاتر وادامه خدمت تا۳۵ سال رادرموردبازنشستگان رزمنده که اکثریت رزمندگان دوران دفاع مقدس راتشکیل می دهند تسری دهید.اموراداری آموزش وپرورش کرمانشاه فرمودند این مصوبه مجلس شامل شاغلین است.بنابراین مجلس قدمی برای رزمندگان برداشته نشده فقط موقع فوت پیش بینی شده درامامزاده ها بصورت رایگان دفن شویم. گذشته که گذشت آینده هم که قایل پیش بینی نیست، زمان حال رزمندگان رادریابید.باتشکررزمنده فرهنگی بازنشسته ازکرمانشاه
باسلام:تبدیل وضعیت کارکنان قرادادی فرزندان جانبازان متوفی کی اجرا وابلاغ میگردد"
سلام پدر مو جانباز هستش ولی بنیاد جانبازان هی گیرش میاره و میپیچونه و بهش وام نمیده یا کارشو پیگیری نمیکنه
با سلام سوالی در خصوص تبصره 2 بند (ذ) ماده 87 قانون برنامه ششم دارم . آیا کارکنان ایثارگر دولت با پست مدیریت که در سال 95 (نودوپنج) تنزل پست شده اند شامل تبصره فوق الذکر میشوند.با تشکر
باسلام به آقای مجتهد,به نظر میرسد تعبیر وتفسیر شما ازیک قسمت قانون بازنشستگی جانبازان درست نیست.نوشته اید که این قانون فقط شامل جانبازان بیست درصد وبالاترمیشود درصورتی کهدرمتن قانون لفظ جانبازان وآزادگان شمولیت عام دارد وهیچ ذکری ازدرصد نشده است وفقط دربقسمت سنوات ارفاقی است که این ارفاقات شامل بیست درصد وبالاترها میشود وگرنه جانبازان زیر۲۰درصد نیزباید بتوانند بدون سنوات ارفاقی ازاین قانون استفاده کنند.اگرمجلس محترم بازای هرپنج درصد یک سال سنوات ارفاقی قایل میشد بهتربود تا این ارفاق شامل زیر۲۰درصدی ها نیز بشود.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi