شناسه خبر : 54596
یکشنبه 15 مرداد 1396 , 08:28
اشتراک گذاری در :
عکس روز

معاویه و خدماتش!! به نظام ضد قرآنی

محمدرضا سابقی - باید عرض کنم که متاسفانه نگاه ما به تاریخ و شخصیت های آن هیچگاه منطقی و واقع بینانه نبوده است و آنچه سبب اصلی چنین اختلالی بوده، عدم درک تاریخ اسلام به عنوان یک پروسه و فرآیند از سویی و نگاه افراطی احساسی و عاطفی به آن است.

در ذهن ما حک شده است که برخی آدم ها و تحولات بد، پلید و کریه اند و برخی مقدس، ملکوتی و عظیم الشان. و در این نگاه صفر و صدی، با چنین قضاوت قاطعانه ای، هیچگاه در صدد تحقیق و تحلیل نبوده ایم.

در حقیقت باید گفت، وجود حب و بغض متعصبانه در نگرش مذهبی تاریخی ما بزرگترین حجاب فهم دقیق تاریخ بوده است.

این آفت نه تنها درمورد ائمه اطهار بلکه پیرامون مخالفان آنان از جمله معاویه ابن ابی سفیان صادق بوده است.

معاویه شخصیتی بسیار پیچیده، چند بعدی و خاص است و خدماتش به تمدن اسلامی قابل کتمان نیست.

-او اولین کسی است که احکام اسلام را به صورتی نظام یافته تبدیل نمود.

-اولین کسی است که سپاه اسلام را از یک نیروی جنگی بدوی، به ارتشی منظم سازمانی تبدیل کرد.

-اولین سازمان اطلاعاتی جاسوسی تاریخ اسلام را بنا نهاد.

-اولین کسی است که کارمندان رسمی حکومتی داشت و شیوه پرداخت حقوق  منظمی را سامان داد.

-درآمد های اقتصادی حکومت را از حالت ساده پیش از خود، به صورت سازمانی منظم تبدیل نمود.

-اولین کسی است که اسلام را صاحب نیروی دریایی کرد و از لزوم قدرت جنگی در دریا سخن گفت.

-پدر علم تبلیغات و ضد تبلیغات یا به عبارتی مدیریت روانی جامعه، در اسلام است.

-اولین جرقه های حرکت مسلمانان به سمت علوم مهندسی و تحربی توسط او بنیان گذاشته شد.

-معاویه را می شود پدر معماری اسلامی نام نهاد. پیش از او معماری جایگاهی میان اعراب حجاز نداشت و یک علم محسوب نمی شد.

-شعر، فلسفه و موسیقی در زمان او رواج زیادی یافت.

-به دلیل همسایگی با رومیان، نخستین تلاش های نهضت ترجمه مسلمانان، توسط او صورت پذیرفت.

-و ….

سوالی که اما برای مخاطب پیش می آید این است که با این خدمات خاص و گاه مفید، چرا نزد ائمه شخصیتی به شدت منفی است؟

پاسخ این است که معاویه از این پیشرفت های مادی نه تنها برای برپایی عدالت استفاده نمی کرد، بلکه برای محو آن تلاش بی شائبه می نمود.
دقیق به همین علت است که حضرت امیر.ع. جبهه ای که معاویه در آن قرار دارد را «قاسطین» می نامیدند. به معنی کسانی که به «قسط»(عدالت) اعتقادی ندارند و ظلم  پیشه کرده اند.

معاویه در یک کلام، نماد تام و تمام یک «تکنوکرات مذهبی» بود که پیشرفت منهای عدالت را، با استعانت به شریعت اسلام و احکام ظاهری آن، سرلوحه عمل خویش قرار داده بود.

کسی که از تکنولوژی و پیشرفت، برای برقراری عدالت، که جان مایه و جوهر اسلام است، سود نمی برد.

او نخستین کسی بود که با قوانین اسلام، بر علیه خود اسلام قیام کرد. و در این راه از فتوای علمای دینی و تفسیر خاص مفسران قرآن بهره برد.

او قوانین اسلامی را چنان به کار گرفت، که تامین کننده منافع اقلیت سرمایه دار قریش باشد به نحوی که مردم نه تنها آن را باور کنند و به آن اعتراضی نداشته باشند، بلکه آن را عین احکام اسلام بپندارند.

و چنان این کار را با ظرافت انجام می داد، که محبوب مردم زمان خودش بود. محبوبیتی که برای او اطاعت بی چون و چرا را به ارمغان آورده بود.

خلاصه باید گفت آن لعنی که خداوند تحت عنوان #شجره_ملعونه از بنی امیه در قرآن می نماید، یا لعنی که در زیارت عاشورا به آن مکلف شده ایم، نه یک اظهار تنفر از یک شخص و یک قوم است، بلکه اظهار بیزاری از یک خط فکری و مشی سیاسی اجتماعی است.
برای همین است که در زیارت عاشورا پس از «اللهم العن … » می گوییم، «الی یوم القیامه».
یعنی نفرین بر چنین خط فکری، چنین آدم هایی، چنین نگرشی، در هر زمان و مکان و منصب و موقعیت و لباسی، تا روز قیامت!

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
برادر سابقی برای همین است که خداوند کسانی رو که برای منافع دنیوی از دین سوء استفاده میکنن دچار فتنه های عجیب و غریب میکنه تا رسوا بشن تفاوت هیتلر با معاویه در اینه که ظلم معاویه به نام دین گذاشته میشه ولی ظلم هیتلر به نام دین گذاشته نمیشه نفس ظلم بده ولی ظلم به نام دین خداوند را غضبناک می کند.
امام صادق (ع) فرمود: رسول خدا (ص) فرمود : خدای عزوجل فرمايد: وای بر كساني كه دين را دام بدست آوردن دنيا كنند. وای بر كساني كه مردمی را كه به قسط دستور دهند بكشند . وای بر كساني كه مومن در ميان آنها با خوف و تقيه بسر برد، اينها به من مغرور می شوند يا بر من گستاخی می كنند به حق خودم سوگند فتنه ای برای آنها پيش آورم كه خردمندشان سرگردان شود. (كافی جلد 3 ص 407 ش 1 )
امام علی(ع)، نطق بلیغ توحید بود، و سکوت۲۵ ساله اش، بلندترین فریاد تاریخ بود که طنین اش، هنوز هم ردپای مظلومیت و عدالتش را در بستر تاریخ منعکس می کند، او توجیه کننده عدل و نشان دهنده عالیترین مظاهر آن بود، و دنیا از روزنه وجود علی(ع) به شناخت عدل توفیق یافت.
پیشوای بزرگ مسلمین جهان حضرت علی (ع) از درون قبله گاه مسلمین کعبه خدا پا به عرصه وجود گذاشت و همگان را به پرستش خدای کعبه فرا خواند، پرچم ‏های ضلالت را از فراز کعبه بر زمین افکند، و این شمشیر او بود که اساس اسلام را استوار ساخت.
حضرت علی (ع) کمال تولد انسان است، و در زمانی که پادشاهان با لشکر کشی ها و شمشیرها، سرزمین ها را برای چند صباحی فتح می کردند، امام علی (ع) از بالای منبر دلها را برای همیشه فتح می کرد.
رسالت تاریخی تمامی پیامبران در حضرت علی (ع) تجسم یافته است، علی(ع) کسی است که نه تنها با اندیشه و سخنش، بلکه با وجود و زندگی ‌اش، به همه درد ها و نیازها و همه احتیاج‌ های چند گونه بشری، در همه دوره ‌ها پاسخ می ‌دهد، تمام پرسش های بی پاسخ خلقت را به پاسخ می ایستد، کسی که کعبهِ آرزوهای تمامی حق‏ جویان و حقیقت‏ خواهان است، قبله عارفان و خدا پرستان است و مصباح جمال ازلی و گوهر تابناک الهی است.
امام علی (ع) گنجینه بی بدیل خلقت بود، اگر او نبود مؤمنان پس از رسول اکرم(صلوات اله علیه) ناشناخته می ماندند، قرآن از پراکندگی به یکپارچگی نمی رسید، حق برای چند صباحی مهلت خودنمایی پیدا نمی کرد و هیچ مصداقی برای حکومت عدل پدید نمی آمد.
علی (علیه السلام) ولایت آسمان و زمین را در دست داشت و بر دل ها حکم روا بود، گماشتهِ خداوند بر زمین، و حجت پروردگار بود،
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi