شناسه خبر : 54598
یکشنبه 15 مرداد 1396 , 08:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ساختار بنیاد شهید؛ انتخابی یا انقلابی؟

مدیران بنیاد شهید

در آغاز دولت دوازدهم همزمان با تغییرات کابینه دولت روحانی، بحث بر سر تغییر مدیریت بنیاد نیز مطرح شده است. برخی معتقدند ساختار بنیاد شهید انتظار تغییراتی را در دولت جدید می‌کشد و با مدیریت جدیدی همراه خواهد بود.

 22 اسفند ماه سال 1358 بود که با فرمان حضرت امام خمینی(ره) به منظور تجلیل و تکریم از شهدا و جانبازان و ایثارگران و خانواده‌های  آنان بنیاد شهید انقلاب اسلامی تشکیل شد. پس از خاتمه جنگ تحمیلی در سال 1367 برای رسیدگی به امور جانبازان مسئولیت اداره اموره جانبازان که تا آن زمان تحت پوشش بنیاد شهید بودند با فرمان حضرت امام خمینی(ره) بر عهده بنیاد مستضعفان قرار گرفت و نام این نهاد به بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی تغییر یافت. در سال 1369 هم همزمان با بازگشت آزادگان به آغوش میهن اسلامی، ستاد رسیدگی به امور آزادگان زیر نظر ریاست جمهوری تاسیس و امور مربوط به رسیدگی به خانواده‌های این عزیزان که تا آن زمان تحت پوشش بنیاد شهید بودند به این ستاد واگذار شد. پس از درخواست مسئولان نهادهای ایثارگری و بر اساس فرمان مقام معظم رهبری و طبق مصوبه شورای عالی اداری در 19  اردیبهشت 83 تجمیع نهادهای ایثارگری در ساختاری یکپارچه در بدنه دولت به تصویب رسید و به این ترتیب بنیاد شهید و امور ایثارگران شکل گرفت.

بعد از طرح تجمیع نهادهای ایثارگری در دولت هشتم، ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال 1383 بر عهده حسین دهقان گذاشته شد و این مسئولیت تا سال 1388  بر عهده او گذاشته شد. بعد از آن مسعود زریبافان رئیس بنیاد شهید در دولت دهم شد و تا سال 1392 این مسئولیت بر عهده او بود و سال 92 در دولت یازدهم حجت الاسلام سید محمد علی شهیدی محلاتی رئیس بنیاد شهید شد و همچنان نیز او عهده دار این مسئولیت است.

بنیاد شهید و امور ایثارگران به دلیل مواجهه با مشکلات عدیده جانبازان، آزادگان، خانواده شهدا و ایثارگران با چالش‌های جدی در این حوزه مواجه بوده و هست. و همیشه بحث‌هایی بر سر کمکاری و کم توجهی به قشری از ایثارگران و یا اجرای به موقع قوانینی که شامل حال آن‌ها می‌شود توسط مدیران و بدنه بنیاد شهید در رسانه‌ها برپا بوده است. برخی مسئولین بنیاد با توجه به سابقه مثبتشان در توجه ضروری به ایثارگران مقطعی از بنیاد را با خوش نامی همراه کردند و برخی دیگر با کم‌کاری در این برهه از ریاست بنیاد را چالش‌های جبران ناپذیری در مقابل افکار عمومی مواجه کردند. نگاه به مشکلات مختلفی که در سال‌های گذشته گریبانگیر این نهاد مقدس شده است و مرور کارنامه عملی برخی مدیران، نگاه را برای ترسیم مسیر مدیران آینده بازتر و روشن تر می‌کند.

در آغاز دولت دوازدهم همزمان با تغییرات کابینه دولت روحانی، بحث بر سر تغییر مدیریت بنیاد نیز مطرح شده است. برخی معتقدند ساختار بنیاد شهید انتظار تغییراتی را در دولت جدید می‌کشد و با مدیریت جدیدی همراه خواهد بود و برخی دیگر معتقدند مدیریت بنیاد شهید همچون برخی از وزارتخانه‌های دولت دوازدهم تغییری نخواهد کرد. اما آیا تغییر رئیس بنیاد به منزله تغییراتی در ساختار این نهاد جمهوری اسلامی است که وظایف سنگینی را در قبال خانواده ایثارگران بر دوش می‌کشد؟

در پرونده ویژه گروه فرهنگی تسنیم با عنوان «ساختار بنیاد شهید؛ انتخابی یا انقلابی» با نگاه به سوابق بنیاد شهید در ادوار گذشته در مورد این ساختار بحث می‌شود. قطعا با توجه به رسالت سنگین این نهاد در مورد جانبازان و خانواده شهدا، نمایندگان مختلفی از دایره بزرگ ایثارگران در این بحث، وزنه سنگین‌تری در نگاه کارشناسی به موضوع را شامل می‌شوند.

انتهای پیام/

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi