شناسه خبر : 54624
دوشنبه 23 مرداد 1396 , 16:40
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارش مشروح و مصور از مرکز جامع توانبخشی و فرهنگی ورزشی بقیةالله

درانتهای یک خیابان بن بست در تقاطع روشن یک و دو در منطقه سعدآباد شمیران، دیواری قدیمی نمایان می شود که بر روی آن یک تابلو کهنه و رنگ و رو رفته قرار گرفته و حکایت از این می کند که روزگاری نه چندان دور در اینجا آسایشگاه و محلی برای...

فاش نیوز -  درانتهای یک خیابان بن بست در تقاطع روشن یک و دو در منطقه سعدآباد شمیران، دیواری قدیمی نمایان می شود که بر روی آن یک تابلو کهنه و رنگ و رو رفته قرار گرفته و حکایت از این می کند که روزگاری نه چندان دور در اینجا آسایشگاه و محلی برای التیام دردهای جانبازان بوده است.

بر روی تابلو قدیمی این چنین نوشته شده است:

سازمان امور جانبازان

موسسه توانبخشی و بازتوانی

مرکز توانبخشی جانبازان بقیه الله

اما به محض اینکه وارد محوطه می شوی، رفت و آمد ماشین های حمل مصالح ساختمانی و جنب و جوش کارگران توجه ات را جلب می کند. آسایشگاه قدیمی حالا تبدیل به ساختمان های شیک و مدرن جهت احداث مجتمع فرهنگی، اقامتی و رفاهی برای جانبازان شده است.

تابلوی قدیمی جای خود را به تابلوی جدید داده است:

پروژه مجتمع فرهنگی ورزشی و توانبخشی بقیه الله

کارفرما بنیاد شهید و امور ایثارگران

پیمانکار شرکت عمران آذرستان

***

در گرمای مرداد ماه وقتی به اتفاق اعضای نظارت بر پروژه وارد محوطه می شویم، نسیم خنکی می وزد و مدیر پروژه با لبخند به استقبال ما می آید.

مهندس مرتضوی فر مدیر پروژه ضمن خوش آمد گویی به جانبازان، توضیحاتی از روند اجرایی احداث و پیشرفت پروژه ارائه می کند.

مرتضوی فر: 85درصد پروژه به اتمام رسیده است.

موضوع ساخت پروژه بقیه الله از سال های گذشته استارت خورد ولی از سال 91  اجرایی شد و طبق نقشه هایی که بنیاد شهید به ما ارائه کرد در سال 91 در زمینی به مساحت 33 هزار متر مربع احداث ساختمان های کلینیکال، اقامتی و اسکان آغاز شد و در اواخر سال 92 مسئولیت پروژه به بنیاد استان تهران واگذار و از ملی به استانی تغییر کرد.

وی افزود: ساختمان اقامتی دارای 120 سوئیت است که تعدادی از آنها یک نفره است  و ساختمان فرهنگی رو به اتمام است و ساختمان کلینیکال در حال تجهیز و در بخش احداث ساختمان اقامتی 20 درصد کار باقی مانده است.

مرتضوی فر با اشاره به کمبود اعتبارات برای آماده سازی محوطه پروژه خاطر نشان کرد: از لحاظ کلی 20 درصد از پروژه شامل محوطه سازی باقیمانده است و متاسفانه به خاطر تاخیر در عدم تزریق اعتبارات روند ساخت تاکنون بارها به عقب افتاده است و سرعتی که بر اساس آن باید کار پیش می رفت وجود نداشته است.

مدیر پروژه ادامه داد: اعتبارات کل استانی پروژه در سال گذشته یک میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است و ما برای امسال 10 میلیارد تومان بودجه تقاضا کرده ایم اما ممکن است کمتر از دو میلیارد تومان به آن اختصاص خواهد یافت.

وی یادآور شد: هرچه زمان بگذرد برای تکمیل پروژه باید مبالغ بیشتری هزینه شود و در حال حاضر نیز ما به عنوان پیمانکارمبلغ5/5 میلیارد تومان از بنیاد شهید طلب داریم و بایستی دوستان در جریان باشند که پروژه در چه وضعیتی قرار دارد.

مرتضوی فر متذکر شد: از نظر ما تاکنون 80 درصد کار پیشرفت داشته است و 20 درصد باقیمانده نیز اختصاص به ساختمان اقامتی و انشعابات دارد و امیدوارم تا آخر امسال با اعتباراتی که داده شود کار را به پایان برسانیم.

مدیر پروژه با بیان اینکه به جز بلوک اقامتی تمام بلوک ها آماده تحویل است خاطر نشان کرد: این پروژه شامل ساختمان های ورزشی کلینیکال، آمفی تئاتر و اسکان می باشد.

مرتضوی در پایان تصریح کرد: در بدترین شرایط تا اردیبهشت سال آینده عملیات عمرانی در این پروژه به پایان خواهد رسید و برآورد ما برای امسال بین 10 تا 12 میلیارد تومان اعتبارات مالی است که متاسفانه تاکنون مبلغی به عنوان سالیانه دریافت نشده است.

به گفته مرتضوی فر، این پروژه بین سال های 94 تا 95 یک وقفه 9 ماه داشته است اما با وجود این 80 درصد کارهای اجرایی آن در 10 ماه  اخیر کلید خورده است و اگر اعتبارات به موقع داده شود کار جمع خواهد شد.

اسرافیلی: پروژه سال آینده به بهره برداری می رسد

مدیر عامل انجمن جانبازان نحاعی و عضو کارگروه نظارت بر مجتمع های توانبخشی جانبازان با اشاره به بازدیدهای دوره ای از این پروژه اظهار داشت :ما از طریق روابط عمومی انجمن اعلام کرده بودیم دوستانی که تمایل دارند برای بازدید از مرکز توانبخشی بقیه الله تشریف بیاورند، حضور به هم رسانند و خوشبختانه با حضور خود در محل پروژه، بخش های مختلف آن را از جمله، آب درمانی، استخر، سالن چند منظوره، آمفی تئاتر، اداری و درمانی را مورد بازدید خود قرار دادند.

وی در خصوص وضعیت پروژه خاطرنشان کرد: ساختمان اقامتی هم چون هنوز تکمیل نشده است، مورد بازدید جانبازان قرار نگرفت، امیدوارم اعتبارات مورد نیاز به این پروژه تزریق شود تا ان شاالله در اردیبهشت سال آینده مورد بهره برداری قرار بگیرد.

مدیر عامل انجمن جانبازان نخاعی اضافه کرد: هر چه سرعت پروژه با تزریق بودجه بیشر شود، زودتر مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. برای بهره برداری از آن هم باید یک برنامه مدرن تهیه شود تا بر مبنای آن به آنهایی که نیاز به اقامت و بهره مندی از مجموعه را دارند، طبق برنامه های خاص خودش انجام شود.

اسرافیلی ادامه داد: در بحث تجهیزات هم مسائل خاص خودش را دارد، بخش درمانی هم تجهیزات آن خریداری شده است. اقامتی هم تجهیزات لازم دارد که ان شاءالله بعداً نصب شود.

عضو کارگروه نظارت بر مجتمع های توانبخشی جانبازان اظهار امیدواری کرد که این مجتمع اقامتی، درمانی و فرهنگی، در آینده نزدیک تکمیل و به خوبی مورد بهره برداری قرار بگیرد و جامعه هدف از آن بهره مند شود.

وی متذکر شد: در مورد مناسب سازی ها باید بگویم، محیط بیرونی (محوطه) متاسفانه هنوز کامل نشده است ولی رمپ هایی که برای دسترسی محوطه ایجاد شده است، معمولا دارای شیب 7 درصد پیشنهادی است.

اسرافیلی یادآور شد: ولی هنوز محوطه بیرونی پروژه 20 درصد باقی مانده کار است که باید تکمیل شود. اما با این وجود دوستان عضو کارگروه نقطه نظرات خود را پیرامون احداث محوطه به پیمانکار ارائه کرده اند و از پروژه دائماً بازدید می کنند و کمبود ها و اصلاحات را مورد یادآوری قرار می دهند و الحودالله اعمال هم می شود.

پرکره: مشکل پروژه فقط بودجه است / از روند اجرایی راضی هستیم

مشاور رئیس بنیاد شهید در امور جانبازان با ابراز رضایت از روند اجرایی تصریح کرد: من چون مشکلات بودجه ای را در به سر انجام رساندن این پروژه دخیل می بینم، به سهم خود از روند عمرانی پروژه راضی هستم.

وی تاکید کرد: تمام هم و غم آقای شهیدی این است که پروژه در دولت یازدهم به پایان برسد، اما مشکل بنیاد این است که بودجه ای به آن از طرف دولت تزریق نمی شود، چرا که اگر بودجه تزریق می شد تا کنون به پایان رسیده بود.

پرکره خاطرنشان کرد: بحث بودجه یک بحث کشوری و ملی است و اگر بودجه و اعتبارات کافی بود تا حالا پروژه هایی مانند مجتمع رفاهی بقیه الله به بهره برداری نهایی رسیده بود.

وی ادامه داد: کارگروه نظارت از تعدادی جانباز بصیر، دوپا قطع و قطع نخاعی تشکیل شده است و از ابتدای نظارت هر جا که موضوعی به ذهن آنها خطور کرده است تذکر داده شده است.

 

همچنین حضور مهندس بنایی کارشناس مناسب سازی در کارگروه مشکل گشا و نظرات ایشان سرلوحه دست اندرکاران پروژه بوده است.

مشاور رئیس بنیاد شهید در امور جانبازان در خصوص نحوه بهره برداری از پروژه در آینده تاکید کرد: در جلسه ای که اخیرا با هیات امنای بنیاد شهید(که در راس آن آقای شهیدی قرار دارد) داشتیم ایشان دستور اکید دادند" که من دنبال خصوصی سازی و استفاده اقتصادی نیستم و به دنبال این هستم که به نحو شایسته و مطلوب به ایثارگران خدمات داده شود."

وی ادامه داد: اصلا فلسفه بهره برداری از این پروژه ایثارگران هستند، حالا اگر به فرض مثال یک فضای خالی ایجاد شود افراد دیگر جامعه می توانند از آن استفاده کنند.

پرکره در پاسخ به این سوال که آیا در آینده بدنبال درآمدزایی در پروژه هستید؟ خاطرنشان کرد: نه اصلا چنین چیزی نیست و تاکیدی که آقای شهیدی اخیرا داشتند اولویت ارائه خدمات مطلوب و شایسته و در خورشان به ایثارگران و جامعه هدف است. حال اگر فضا و ظرفیت اضافی داشتیم، افراد جامعه هم می توانند از آن استفاده کنند.

وی با انتقاد از طولانی شدن زمان تحویل پروژه یادآور شد: در دوران آقای احمدی نژاد، هیئت دولت مصوب کرده بود که 50 درصد اعتبارات مالی پروژه های این چنینی را  استانداری ها باید تقبل کنند و بقیه را سازمان متبوع بر عهده داشته باشد.

بنابر این بر طبق مصوبه در این پروژه باید 50درصد اعتبارات را بنیاد شهید و بقیه را استانداری پرداخت کند، اما متاسفانه استانداری ها در اینگونه پروژه ها که ملی هستند کوتاهی می کنند.

مشاور رئیس بنیاد شهید در امور جانبازان اظهار داشت: اگر استانداری تاکنون سهم خود را پرداخت کرده بود، قطعا پروژه هایی مانند بقیه الله انجام شده بود در حال حاضر هم این بنیاد است که به خودش فشار وارد می کند و از هزینه های این طرف و آن طرف می زند تا این پروژه را به سرانجام برساند.

پرکره افزود: اعتقاد من بر این است که در پروژه های این چنینی همانطوری که در زمان جنگ همه نهاد ها و سازمان ها به صورت جهادی مشارکت داشتند، در بخش ایثارگری هم باید بیایند و کمک و همیاری کنند تا کار به سرانجام برسد.

در مورد درصد رضایت جانبازان از این پروژه هم باید بگویم تا زمانی که از ان استفاده نکنیم نمی توانیم چیزی بگویم و اینکه راضی هستم یا نه، چرا که ما در این بازدید فقط محوطه بازسازی نشده و مصالح موجود در آن را دیدیم و دیگر انشاالله یک روزی درست و قابل استفاده شود.

ابوطالبی: اولویت با جانبازان است

یکی دیگر از اعضای کارگروه نظارات نیز گفت: استفاده و بهره برداری از سوی خانواده های جانبازان که به حد معلولیت رسیده اند باید در برنامه کاری این مجموعه لحاظ شود تا آنها هم بتوانند به نحو احسن از آن استفاده کنند.

همچنین باید جانبازان شیمیایی، نخاعی، گردنی و اعصاب و روان و... بتوانند از این مجموعه در آینده بخوبی بهره برداری کنند.

مقدس: زمان تحویل مهم است

جانباز نخاعی گردنی کاظم مقدسی نیز که در این بازدید از مجتمع بقیةالله حضور داشت تاکید کرد: ما جانبازان می خواهیم بدانیم پروژه چه زمانی تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید تا بتوانیم از آن اسثفاده کنیم.

بنابر این سووال من از اعضای کار گروه این است که نظارت بر این پروژه چگونه است؟

 

چنگایی: روند پروژه کند است/6 سال زمان کمی نیست

خانم نسیم چنگایی، جانباز ویلچری قطع نخاعی از گردن و از اعضای کارگروه نظارت بر پروژه است نیز تاکید کرد: از نظر من فضای کلی پروژه خیلی خوب است اما موضوع مهم در این پروژه این است که قرار بود یکی دو ساله آن را تحویل بدهند ولی شش سال از آن زمان گذشته و هنوز هم هیچ اقدامی نشده است.

وی با بیان اینکه من از ابتدا عضو کارگروه نظارت بر این پروژه بوده ام ولی متاسفانه روند عمرانی تکمیل پروژه بسیار کند پیش می رود خاطرنشان کرد: به طور مثال سال گذشته اگر چه ساختمان ورزشی را افتتاح کردیم اما الان تنها تغییری که مشاهده کردم این بود که فقط نما را درست کرده اند و در داخل آن از تاسیسات شهری خبری نیست.

چنگایی اضافه کرد: به نظر من در روند کلی عملیات عمرانی پروژه باید تسریع شود ولی متاسفانه مسئولان به این موضوع اهمیت زیادی نمی دهند. همچنین قرار بود بنیاد پولی که از فروش یک ساختمانی بدست آورده بود را در این جا خرج کند اما متاسفانه چاله و چوله های خود را با آن پر کرده است.

بهمن تاج دولتی: از روند پروژه راضی نیستم/نمی دانم چند درصد پیشرفت دارد

یکی دیگر از جانبازان بازدید کننده از پروژه بقیه الله خاطرنشان کرد: به پیمانکار این پروژه توضیح دادم که یک جانباز قطع نخاع ویلچری(چه گردنی و چه کمری) وقتی وارد این مجموعه می شود باید به راحتی بتواند از امکانات آن مانند استخر، کلینیک، اقامتی، آمفی تئاتر و... استفاده کند و اگر مشکلی برای او پیش بیاید بایستی همه نوع خدمات در دسترس او باشد.

بطور مثال باید آمبولانس مجهزی همیشه در کنار پزشک حضور و سایر تجهیزات و وسایل مورد نیاز درمانی، بهداشتی و رفاهی در دسترس و آماده خدمات دهی باشد.

این جانباز ویلچری اظهار داشت: اما اینکه یک جانباز مجبور باشد برای استفاده از وسایل و امکانات به بخش های مختلف مراجعه کند و به طور مثال دوشش را در جایی بگیرد و لباس خود را در جایی دیگر خشک کند این کار مطلوب نیست و همه نیازها  باید در یک جا متمرکز باشد و پیمانکار باید به این موضوع توجه کند.

همچنین نحوه استفاده از ظرفیت ساختمان هم مهم است چرا که در صورت استفاده چند نفر بطور همزمان نباید جانبازان با مشکلی مواجه شوند. به عنوان ناظر پروژه این مطالب به پیمانکار گوشزد و قرار شد مدنظر قرار بگیرد تا در آینده به آنها عمل شود.

اما از اینکه چند درصد کار تاکنون پیش رفته است من اطلاعی ندارم و نمی توانم موضوع را اندازه گیری کنم که چند درصد کار پیش رفته است.

گفننی است در این بازدید که به همت انجمن جانبازان نخاعی انجام شد جانبازان قطع نخاع، عسکری، ابوطالبی، تاجدولتی، اسرافیلی، پرکره، بنایی، چنگایی، مقدس، صادقی، ملا حسینی و عقیقی حضور داشتند و در مورد قسمت های مختلف پروژه، پیشنهادات اصلاحی خود را به مدیر پروژه ارائه دادند.

لازم به ذکر است ساختمان کلینیکال: شامل فیزیو تراپی، اورتز پروتز، استخرآب درمانی، استخرتفریحی، جکوزی خشک و بخار، تاسیسات اداری و ... می باشد.

ساختمان آمفی تئاتر و اداری: شامل دو سالن کنفرانس با ظرفیت 600 تا 700صندلی، دفاتر اداری، کتابخانه، مخزن، محل پذیرایی از میهمانان، سایت مهد کودک، پارکینگ با ظرفیت 60 تا 70 خودرو، با 80 تا 85 درصد پیشرفت کاری که قسمت پارکینگ و نصب آسانسورها هنوز تکمیل شده است.

بخش هُتلینگ: شامل اتاق و سوئیت های مناسب سازی شده برای اقامت خانواده شهدا، جانبازان، ایثارگران و خانواده هایشان و رستوران و آشپزخانه می باشد

 

گزارشگر: محمد معرفی

عکاس: سیدعلی ظهوری

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
درود بر شما عزیزان جانبازم که فعال هستید و دل می سوزانید. از بنیاد بعید میدانم آبی گرم بشود!
سلام خسته نباشید اعضای انجمن
دلم میخواد یه سری هم به آسایشگاه استان کرمانشاه بزنید و از آسایشگاه مجهز و ده طبقه و فوق مدرن آن ایده بگیرید برای جانبازان عزیز تهرانی که واقعا مظلوم هستند. مگه همه ما برای یه آب و خاک و دین نجگیدیم چرا باید در شهرستانها اینقدر امکانات برای جانبازان فراهم باشد ولی در تهران عزیز جانبازان مورد بی لطفی قرار بگیرند!!!!!!
با سلام
خوشبحال شما پايتخت نشينان كه همه امكانات براي پايتخت است و
ايكاش يك سري هم به پروژه مركز نوانبخشي يزد مي زديد و مي ديديد كه بيش از 10 سال است كه اين پروژه نه تنها افتتاح نشده بلكه هنوز نيمه كاره است و و چه كسي بايد جوابگو باشد ؟
سلام
دوست عزیز من به طعنه گفتم
والا تو استان کرمانشاه آسایشگاه آنچنانی وجود ندارد
این امکانات باید برا همه شهرستانها باشد مرگ تدریجی در انزوا درانتظار نخاعیهاست اگر درتهران لازم دیدید قطعا نیاز شهرستانها و استانهابرای نخاعیهای مظلوم ست آسایشگاه دراستانها تا بسازید بسیاری مرده اند نخاعیها را به این مرکز منتقل کنید تا باآسایش بیشتر به آرامگاه بروند
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi