شناسه خبر : 54655
سه شنبه 17 مرداد 1396 , 07:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بررسی قوانین بازنشستگی ایثارگران(۳)

از ایرادات دیگر در آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح نحوه بازنشستگی جانبازان که توسط هیأت وزیران به تصویب رسیده است، تبصره۶ ماده یک این آیین‌نامه است.

یوسف مجتهد - از ایرادات دیگر در آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح نحوه بازنشستگی جانبازان که توسط هیأت وزیران به تصویب رسیده است، تبصره۶ ماده یک این آیین‌نامه است.

 در این تبصره آمده است: کلیه جانبازان و آزادگان مشمول این آیین‌نامه در صورتی که مدت خدمت مبنای بازنشستگی آنها با احتساب مجموع سنوات سابقه خدمت (حداقل 20سال) و سنوات ارفاقی (حداکثر 10سال) 30سال تمام باشد، از احراز حداقل سن بازنشستگی معاف خواهند بود، در غیر این‌صورت با رعایت مفاد ماده4 آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح مقررات بازنشستگی و وظیفه قانون استخدام کشوری، دارا بودن حداقل شرط سنی برای آنان (مردان حداقل50سال و زنان حداقل45سال) الزامی است.
متن تبصره دارای چند ایراد است:

الف- استناد تبصره بر تعیین حداقل شرط سنی 45سال برای زنان جانباز مستند به تصویب‌نامه شماره 80524 مورخ 18/7/69 هیأت وزیران شده است در حالی که مجلس شورای اسلامی در تاریخ 3/10/70 بندب قانون شرط حداکثر سن بازنشستگی را اصلاح کرد و مستخدمین زن با داشتن 20سال سابقه خدمت و بدون الزام به رعایت حداقل شرط سنی می‌توانند بازنشسته شوند. گویا تهیه‌کنندگان آیین‌نامه از مصوبه مجلس در خصوص این اصلاحیه اطلاع نداشته یا از آن غفلت کرده‌اند.

علاوه بر مورد فوق برابر تبصره1 ماده103 قانون مدیریت خدمات کشوری، شرط سنی در بند ب برای جانبازان تا 5سال کمتر و شرط سنی برای زنان حذف شده است. با لحاظ موارد فوق آنچه که اکنون اعمال می‌شود و گاهی موجبات تضییع حقوق جانبازان و آزادگان را فراهم می‌کند، بی‌توجهی به قانون است.

به عبارتی مجلس در قانون مدیریت کشوری که قانون موخر بر قانون اصلاح نحوه بازنشستگی جانبازان است، این تبصره را اصلاح کرده و هیأت وزیران در تهیه آیین‌نامه اجرایی از آن غفلت کرده است. ضمنا براساس تبصره3 ماده24 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران رعایت شرط سنی مقرر در قوانین و مقررات بازنشستگی زودتر از موعد جانبازان الزامی نمی‌باشد.

ب- در این تبصره شرط بازنشستگی احراز 30سال تمام با احتساب سنوات سابقه خدمت و سنوات ارفاقی اعلام شده است و با برداشت از این متن توسط دستگاه‌های متولی بازنشستگی، عملا مانع اجرای قانون در خصوص جانبازان شده‌اند. البته متولیان جهت اجرای آیین‌نامه هیأت وزیران دچار اشتباه نشده‌اند بلکه متن تهیه شده چنین برداشتی را به ذهن متبادر می‌کند که البته با قانون مصوب مجلس مغایرت دارد.

آنچه در ماده واحده مصوب مجلس آمده است شرط حداقل 20سال تمام سابقه خدمت با افزودن سنوات خدمت ارفاقی است. بدین‌معنی که اگر جانبازی دارای 5سال سنوات ارفاقی باشد با داشتن 20سال خدمت بتواند با دریافت آخرین حقوق قبل از بازنشستگی به خدمت خود در دستگاه اجرایی خاتمه دهد. از مغایرت‌های دیگر آیین‌نامه مصوب هیأت وزیران با قانون نحوه بازنشستگی جانبازان ماده2 این آیین‌نامه است. در ماده2 آیین‌نامه آمده است: ملاک محاسبه آخرین حقوق قبل از بازنشستگی جانبازان و آزادگان مشمول این آیین‌نامه اعم از شاغلین در دستگاه‌های مورد اشاره در بند1 یا تبصره1 بند 1 که دارای احکام رسمی، ثابت یا دارای عناوینی مشابه می‌باشند، مبلغ مندرج در آخرین حکم استخدامی که براساس ضوابط و مقررات استخدامی حاکم بر دستگاه مربوط مبنای حقوق بازنشستگی قرار گرفته است و نیز در خصوص آن‌دسته از افراد موصوف که در بخش غیردولتی شاغل می‌باشند، مطابق قانون تامین‌اجتماعی و تغییرات بعدی عمل خواهد شد.

آنچه از مجموع مصوبات مجلس در قالب قانون نحوه بازنشستگی، قانون اصلاح قانون نحوه بازنشستگی و قانون استفساریه تبصره6 ماده واحده قانون اصلاح نحوه بازنشستگی جانبازان استنباط می‌شود، رویه واحدی است که بر این مصوبات حاکم است و تفکیک‌های انجام‌گرفته در آیین‌نامه اجرایی هیأت وزیران مغایر با نص صریح قانون در این‌باره است که در ادامه بخش‌های بعدی به آن اشاره خواهیم کرد.

اینستاگرام
سلام جانباز 50 درصد حا لت اشتغال هستم داراي 53 سال سن با 20 سال بيمه تامين اجتماعي ايا مي توانم بازنشست شوم در حالت اشتغال تاثير دارد يا نه
باسلام.خواهش دارم ازکسانی که می توانند کاری کنند که قانون بازنشستگی شامل جانبازان زیر بیست درصد نیز بشود اگرچه درمتن قانون لفظ عام جانبازان بکاررفته است اما برداشتهی متفاوتی ازاین قوانین مبهم وبدون دقت درنگارش متن می شود.بهتر نیست تمام قوانین مربوط به ایثارگران درقانون جامع تجمیع شود؟
با سلام.لطفا موضوع قانون کسر خدمت فرزندان ایثارگران را پیگیری کنید
سلام وعرض ادب خدمت دوستان همچنان که اطلاع دارید بیمه تکمیلی جامعه ایثارگری پایان مرداد است وهنوز در جای از تمدید قرارداد بیمه ایران خبری نیست مسئولین بنیاد در دقیقه 90 تصمیم نگیرند که دوستان جانباز در مراجعان پزشکی سرگردان شوند وخواهشی که داریم در قرارداد جدید شعاع زیر پوشش داروئی منطقی وخداپسندانه باشد تا تمام داروها همه بیمه شدگان استفاده کنند نه اینکه تا دارو تخصصی میشود از جیب جانباز پرداخت شود وقیدهای تبعیض امیز حذف شوند هرچند شاید مسائل جناحی ویا کمبودهای اعتباری باشد ولی وجدانا این قسمت از خدمات مصون بماند وبزرگواران دست اندرکار با دیده مثبت به باری اسیب دیدگان جنگ بیایند خداوکیلی مشکلات زندگی زیاد است ودرامدهای خانوار اندک طوری نشود برای درمان از قوت خاتواده استفاده شود دوستان مسئول مطالعه ای در مورد اسیب دیدگان سایر کشورها داشته باشند حداقل ان خدمات در کشور مان ساری جاری کنند کشورهای استعمارگر وبیدین که از نظر عقیدتی وارزشی خوی استکباری دارند وبا نیروهای خود متجاوز هستند هروقت دچار اسیب میشوند تا اخر عمر خود وخانواده وحتی نوه های انها محترم وقابل ستایش ودریافت کننده بهترین خدمات هستند افسوس که دولت ما این جامعه را در اخر کار می بیند وتمام کسری عا را به سرفصل های اعتباری انها حواله میکنند لذا یاد مسئولین باشد کوتاهی در این موردها برخلاف روحیه شهادت طلبی وتفکر جهادی است لطفا به یادمان باشند
باسلام.بنده جانباز سی درصدشاغل در دانشگاه علوم پزشکی قم که درسال ۹۵بازنشست گردیدم و متاسفانه آخرین حقوق ملاک نشدو به بهانه های مختلف این اتفاق افتاد. چون تمامی کسانی که در ضایع کردن حق جانبازان دخالت دارند به هم وابسته و اصلا قانون ومجلس را بحساب نمیارن.واتیکان شده اینجا.صدوقهای بازنشستگی به هیچ وجه قانون را اجرا نمیکنن وکسی هم ازقانونگذارها اعتراضی نمیکنه چون همه باهم هستند واین قانونها فقط برااینکه کاغذی سیاه و دلی امیدوارباشه نگاشته شده وبس.بعد از سی سال خدمت صادقانه با تن علیل تازه حالا بایدخجالت خانواده و عروس و نوه ها رو داشته باشیم وهی تو سرمون بخوره که خودتون این وضع رو خواستید
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi