شناسه خبر : 54791
سه شنبه 24 مرداد 1396 , 09:48
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تعریف ایثارگران از مدیر مطلوب برای بنیاد شهید

این بار لحن ایثارگران نسبت به دوره قبل کمی متفاوت‌تر شده است. لحنی معترضانه که نشان دهنده نارضایتی تشکل‌های ایثارگران از عملکرد مدیران در دولت یازدهم است. این لحن نشان دهنده آنست که بخش اعظمی از انتظارات آنان برآورده نشده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، چهار سال پیش بود که جبهه جانبازان انقلاب اسلامی به عنوان تشکلی فراگیر متشکل از نخبگان و فعالان فرهنگی و سیاسی سراسر کشور، طی نامه‌ای به حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور، شاخصه‌های لازم فرد مورد نظر برای تصدی بنیاد شهید و امور ایثارگران را برشمرده و از رئیس جمهور درخواست کردند تا با توجه به معیارهای مورد نظر جامعه ایثارگری را از استمرار و تقویت جریان فرهنگ جهاد مطمئن سازد. فقط هم جبهه جانبازان نبودند. تشکل‌های ریز و درشت دیگری نیز در مصاحبه‌های مطبوعاتی و بیانیه‌های مختلف سعید داشتند در این میان نقشی ایفا کنند تا ریاست بنیاد به جایگاه مطلوبی برسد. نمایندگانی از آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا صرف نظر از نگاه‌های سیاسی با معرفی گزینه‌هایی که به نقطه نظرات ایثارگران نزدیک بود، سعی داشتند تحولی در ساختار مدیریتی بنیاد ایجاد کنند.

هرچند گزینه انتخابی دولت برای بنیاد شهید نه از میان پیشنهادات ایثارگران بود و نه عضوی از جامعه ایثارگری اما با سر کار آمدن تیم جدید، همچنان تشکل‌ها و فعالان صنفی جامعه ایثارگری تلاش داشتند تا در مسیر خدمت به ایثاگران در کنار مسئولین تحولی ایجاد کنند. حالا نیز بعد از گذشت 4 سال و اتمام کار دولت یازدهم، شورای عالی انجمن‌های ایثارگران متشکل از تشکل‌های ایثارگری با مجوز فعالیت کشوری از وزارت کشور تلاش دارد تا همتی در راه انتخاب بهترین گزینه برای تصدی بنیاد شهید به کار بگیرد. شورا کار خود را با سه انجمن بزرگ جانبازان 70 درصد که ثبت شده رسمی در وزارت کشور هستند آغاز کرد، عنوان خود را مختص جانبازان انتخاب کرد. لیکن با توجه به عضویت قشرهای مختلف جامعه ایثارگری از سراسر کشور و همچنین درخواست سایر انجمن‌های ایثارگری از جمله تشکل‌های فرزندان شهدا، آزادگان و قشرهای مختلف جانبازان برای عضویت در شورا و از طرفی عملکرد 8 ماهه شورا که تمامی جامعه ایثارگری را تحت پوشش دارد، عنوان شورا جامع‌تر شده و به "شورای عالی انجمن‌های ایثارگران" تغییر یافت. آن‌ها نیز در نامه‌ای به رئیس جمهور نکات مورد نظر خود را یادآوری کردند.

این بار لحن ایثارگران نسبت به دوره قبل کمی متفاوت‌تر شده است. لحنی معترضانه که نشان دهنده نارضایتی تشکل‌های ایثارگران از عملکرد مدیران در دوره گذشته است. این لحن نشان دهنده آنست که بخش اعظمی از انتظارات آنان برآورده نشده است. اما ایثارگران این بار هم تلاش دارند کمکی به حل مشکلات موجود در میان جانبازان و خانواده شهدا کنند و هنوز امیدوارند که دولت روحانی بتواند در این راستا تحولی ایجاد کند. برخی از نکاتی که در نامه شورای عالی ایثارگران به رئیس جمهور در زمینه معرفی شاخصه‌های رئیس بنیاد شده است در ادامه می‌آید:

« 1- شورای عالی انجمن های ایثارگران درخواست دارد تا رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران که نقش اساسی در تعیین وضعیت فرهنگی و اجتماعی ایثارگران دارند دارای ویژگی‌ها و معیارهای ذیل بوده تا بتوانند اوضاع نابسامان بنیاد را بهبود بخشیده و از تضییع حقوق و اتلاف منابع ایثارگران جلوگیری نمایند.

الف. معتقد به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه.

ب. مدیر، مدبر، جوان، با سابقه مدیریت کلان اجرایی و موفق.

ج. عضو جامعه ایثارگری.

د. دارای وجاهت و خوشنامی در بین ایثارگران و توانمند در ایجاد ارتباط با سایر نهادهای کشوری و لشکری در جهت تحقق خواسته های جامعه ایثارگری.

و. داشتن برنامه جامع و مدون برای اصلاح ساختار و عملکرد بنیاد و همچنین معتقد به تعامل با انجمن‌های تخصصی در بین ایثارگران.

2- در دوره فعلی و دوره قبل شاهد روزها و سالهای بسیار نامطلوب و ناخوشایند در مدیریت بنیاد شهید و امور ایثارگران بودیم، بیماری، کهولت سن و عدم تجربه و شناخت لازم در اداره بنیاد شهید باعث شد تا خسارات جبران ناپذیری به ارزش‌های انقلاب و ایثارگران عزیز وارد شود. خواهان آن هستیم تا در رأس مدیریت بنیاد تغییر ایجاد شده و تیم فعلی کار را به دست کاردانان بسپارند.»

تعامل با مجلس، دولت و سایر مجموعه‌ها یکی از مشکلات بنیاد است

یوسف مجتهد معاون حقوقی شورای عالی انجمن‌های ایثارگران نیز نکات خوبی در زمینه کم و کاستی های حوزه مدیریتی بنیاد و اشکال های ساختاری آن برشمرده است. او ویژگی‌های یک رئیس خوب برای بنیاد را با آسیب شناسی این نقص‌ها برمی‌شمرد و می‌گوید: مدیری می‌خواهیم که جوان و با سابقه مدیریت سطح کلان و حتی الامکان عضو جامعه ایثارگری باشد. برنامه جامعی داشته باشد، زیرا کسانی که بدون برنامه وارد بنیاد شدند در واقع زمان را برای برنامه‌ریزی به هدر دادند. فردی که توانایی جسمی نداشته باشد در عرصه مدیریت کلان نمی‌تواند موفق باشد. رئیس بنیاد باید توانایی ارتباطات قوی با سایر دستگاه‌ها را داشته باشد. وقتی فردی این توان را ندارد، نمی‌تواند انسجام مدیریتی خود را حفظ کند و از قوانین حاکم بر بنیاد دفاع کرده و مطالبات ایثارگران را در دستگاه‌های مربوط پیگیری کند. همانطور که مدیران فعلی بنیاد همچنان نتوانستند ارتباط خوبی با نیروهای مسلح برقرار کنند و مشکلات ایثارگران  از ناحیه نیروهای مسلح معطل این تعامل مانده است. همچنین مسئولان بنیاد با نمایندگان مجلس تعامل کاملی نداشتند و مشکلات قانونی آنان بر زمین مانده است. طی شش ماه گذشته 4 قانون اصلی و مهم همچون قانون بودجه، قانون برنامه ششم همزمان با طرح اصلاح قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در مجلس بحث شده است. این درحالی است که جامعه ایثارگران نمی‌دانند که بنیاد شهید بیش از 1500 میلیارد تومان به بیمه بدهی دارند و این معضل همچنان رسیدگی نمی‌شود. اینها نشان دهنده آن موضوع است که تعامل با مجلس، دولت و سایر مجموعه‌ها یکی از مشکلات بنیاد است. مدیر انتخابی بنیاد می‌بایست با تشکل‌ها و جامعه ایثارگری تعامل داشته باشد و این تعاملات را پیگیری کند.

مشکلات ایثارگران بحث بودجه و منابع نیست، بلکه مدیران کم توان است

مجتهد با اشاره به عمده مسائل ایثارگران می‌گوید: عمده مشکلات ایثارگران بحث بودجه و منابع نیست بلکه مدیران کم‌توان است که از ارتباط عالی با مجموعه‌های زیرنظر خود عاجز هستند و نمی‌توانند حقوق آن‌ها را مطالبه کنند. به عنوان مثال قانون، سهم 30 درصدی استخدام ایثارگران را پیش‌بینی کرده است اما اکثر نهادها از اجرای آن فرار می‌کنند درحالی که این موضوع به صراحت در ماده دو قانون جامع آمده است. اگر مدیر ایثارگران، توانمند و در تعامل خوب با دستگاه‌ها باشد این مشکلات کمتر خواهد شد.

وی در ادامه می‌گوید: حوزه کارشناسی یکی دیگر از مشکلات است. به عنوان مثال یکی از معاونت‌های بنیاد شهید، معاونت حقوقی و امور مجلس است که در هیچ دوره‌ای معاونی که شرایط لازم برای این پست را داشته باشد در بنیاد مسئولیت نگرفته است. معمولا معاونان این بخش بسیار ضعیف و ناتوان در تخصص خود هستند و حتی در ارائه یک طرح معمولی نیز عاجز بودند. طبق مصوبه مجلس، مسئول رسیدگی به مشکلات رزمندگان، ساتا معرفی شده است. اما کسی در بنیاد به این موضوع توجهی نمی‌کند. حتی وزارت دفاع نیز با توجه به این قضیه در غفلت به سر می‌برد. هنوز رزمندگان بسیاری داریم که دائما از ما می‌پرسند برای حل مشکلاتمان به کجا برویم؟ از طرفی موضوع مشاور ایثارگران در وزارتخانه‌ها نیز موضوعی است که باید به آن اهمیت داد. این مشاوران جلسات مختلفی داشته و شرح وظایفی دارند اما وقتی وارد فاز اجرایی قوانین می‌شویم، می‌بینیم نسبت به مصوبات قانون، اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

بنیاد قانونا اختیار گزارش گیری از تمام دستگاه‌های اجرایی را دارد اما تاکنون انجام نداده

معاون حقوقی شورای عالی انجمن‌های جانبازان ادامه می‌دهد: هنوز موارد اجرایی قانون جامع اجرا نشده است. آنقدر مرور زمان شامل قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران شده است که موضوع در حال از بین رفتن است. مواردی همچون ماده 45 قانون جامع که هنوز آیین نامه آن در هیئت وزیران تأیید نشده است یا کسورات خدمتی برای همسران شهدا و جانبازان که رسیدگی نمی‌شود. اینها در حالی است که بنیاد از قدرت اجرایی زیادی برای مطالبات ایثارگران در تعریف قانونی خود برخوردار است. اختیاراتی در قوانین تعریف شده که اگر از آن استفاده کند مشکلات ما رفع خواهد شد. بنیاد قانونا اختیار گزارش‌گیری از تمام دستگاه‌های اجرایی را دارد. اما تاکنون چنین کاری را انجام نداده است بنیاد نهادی است که یک بخش شبه قضایی در اختیار دارد و توسط کمیسیون شماره 16 می‌تواند با قدرت در قوانین ایثارگران ورود کرده و حکم صادر کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
اینستاگرام
اقافاش نیوز اخرین اطلاتی که درباره کسری دارین چی هستش توخدا قسم میدهم برای فرزندان جانبازان پگیر باشید نمیدانید چقدراین عزیزان مشکل دارند بعضی شان میخوان ازدواج بعضی هابرای درس ودانشگاه تردید داران همین سایت شما مصاحبه نورزی گفته سردارکمالی بایه پیامگ برای من قبول کرده همان مصاحبه باعث شد برای ادامه دانشگاه ماچند نفرخیال ماجمع شد ولی الان میگویند نامه برگشت برای مجلس اقافاش نیوز کمک کنید تاما ازاین بلاتکلیفی بیرون بیایم منتظرجواب هستیم موفق باشید
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi