شناسه خبر : 54808
چهارشنبه 25 مرداد 1396 , 10:11
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ایثارگران بدانند

بررسی قوانین بازنشستگی ایثارگران (۴)

همانگونه که در مطالب قبلی بیان شد، برابر قانون نحوه بازنشستگی جانبازان که در ماده واحده به آن اشاره شده است، ملاک و معیار در تعیین حقوق بازنشستگی، آخرین حقوق قبل از بازنشستگی مبنای محاسبه قرار می‌گیرد، لکن سازمان تأمین اجتماعی با برداشت‌هایی مغایر با قوانین مصوب حمایتی ایثارگران از اجرای دقیق این قانون استنکاف می‌ورزد.

یوسف مجتهد - همانگونه که در مطالب قبلی بیان شد، برابر قانون نحوه بازنشستگی جانبازان که در ماده واحده به آن اشاره شده است، ملاک و معیار در تعیین حقوق بازنشستگی، آخرین حقوق قبل از بازنشستگی مبنای محاسبه قرار می‌گیرد، لکن سازمان تأمین اجتماعی با برداشت‌هایی مغایر با قوانین مصوب حمایتی ایثارگران از اجرای دقیق این قانون استنکاف می‌ورزد.

با شکایت جانبازان به دیوان عدالت اداری و صدور آرای مغایر در شعب دیوان، هیأت عمومی دیوان در تاریخ 95/5/19 رای این هیأت را به دادنامه شماره 345 به شرح زیر صادر کرد: کسانی که در اجرای این ماده واحده بازنشسته می‌شوند در تعیین حقوق بازنشستگی آنان آخرین حقوق قبل از بازنشستگی مبنای محاسبه قرار می‌گیرد.

به‌عبارتی اگر جانبازی بدون درخواست در بهره‌مندی از قانون نحوه بازنشستگی جانبازان و بدون استفاده از سنوات ارفاقی بازنشسته شود، امکان برخورداری وی از این قانون منتفی است و نمی‌تواند در بازنشستگی از آخرین حقوق قبل از بازنشستگی استفاده کند.

از نکات مهم دیگر استثنا کردن کارگران مشمول قانون کار در بهره‌مندی از این قانون بود. در مصوبه 67/9/1 مجلس شورای اسلامی، کارگران مشمول قانون کار به صراحت از این قانون خارج و آنان نمی‌توانستند از مزایای آن برخوردار شوند.

در اصلاحیه این قانون به تاریخ 83/2/21 عبارت «به جز کارگران مشمول قانون کار» از متن ماده واحده حذف شد و با حذف این عبارت، تمام جانبازان و آزادگانی که مشمول قانون کار می‌شوند، می‌توانند مشمول این قانون شوند.

به‌عبارتی برابر بند الف ماده 4 قانون تأمین اجتماعی، افرادی که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می‌کنند، مشمول قانون تأمین اجتماعی می‌شوند و از بهره‌مندان این قانون خواهند بود.

علاوه بر جانبازان و آزادگان، فرزندان شهدا نیز برابر بند الف ماده44 قانون برنامه پنجم می‌توانند از قانون نحوه بازنشستگی جانبازان استفاده کنند، لکن برداشت‌های غلطی که از این قانون می‌شود تاکنون مانع بهره‌مندی اغلب فرزندان شهدا از این قانون شده است.

مجلس در مصوبات قانون برنامه ششم با عنایت به اینکه بر تصویب بند الف ماده 44 قانون برنامه پنجم مجدا تأکید کرد، اما با مصوبه‌ای مستقل درباره بازنشستگی فرزندان شهدا، همسران شهدا را به آن افزود و از ابتدای سال 96 همسران و فرزندان شهدا برابر بند خ ماده 87 قانون برنامه ششم که بیان می‌دارد: کلیه فرزندان و همسران شهدای شاغل در دستگاه‌های موضوع ماده2 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران می‌توانند با حداکثر 8سال سنوات ارفاقی و با دریافت حقوق و مزایای کامل بازنشسته شوند، مشمول این قانون می‌شوند.

این قوانین تصویب می‌شود ولی مسیر اجرایی آن بسیار سخت و دشوار است. با عنایت به صراحتی که در قانون وجود دارد مشمولین آن به آسانی نمی‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

از دلایلی که نشان می‌دهد بهره‌مندی ایثارگران از این قوانین دشوار و گاهی غیرممکن است، ماده24 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران است که از تاریخ تصویب آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام حدود 5سال می‌گذرد و هیچ‌کدام از مشمولین آن نتوانسته‌اند از این قانون استفاده کنند.

شرح ماده 24 قانون جامع به شرح زیر است:
همسران شاهد، همسران جانبازان 50درصد و بالاتر، شیمیایی و اعصاب و روان(متوفی یا در قید حیات) و همسران آزادگان با سابقه اسارات 5سال و بالاتر که قبل از اسارت با آنان ازدواج نموده‌اند، درصورت شاغل بودن می‌توانند با 5سال سنوات ارفاقی از امتیاز بازنشستگی پیش از موعد با دریافت حقوق و مزایای کامل بهره‌مند گردند.
تبصره 1: همسران شاغل جانبازان زیر 50درصد و آزادگان با سنوات اسارت کمتر از 5سال براساس آیین‌نامه‌ای که به پیشنهاد بنیاد به تصویب هیأت وزیران می‌رسد از یک تا 5سال سنوات ارفاقی بازنشستگی بهره‌مند می‌گردند.
تبصره 2: کلیه همسران شاهد شاغل، همانند همسران جانبازان از کاهش ساعت کاری برخوردار می‌گردند.
تبصره 3: رعایت شرط سنی مقرر در قوانین و مقررات بازنشستگی زودتر از موعد جانبازان الزامی نیست.
با گذشت حدود 5سال از تصویب قانون، دستگاه‌های اجرایی، توانایی اجرای آن را به بهانه‌های مختلف ندارند که در مطلب بعدی به آن اشاره خواهد شد.

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
باسلام.اقای مجتهد رزمندگان وجانبازان زیر25درصد(5درصد) که کاردولتی نداشته وهیچ حقوقی ندارند وبا گذشت زمان دیگر قادر بکار نیستندوالان بیکارند انهاچی.یعنی در جامعه سهمی ندارند
با سلام این هم یکی از همان قانون هایی است که برخی به دلایل شخصی به تصویب رسانده اند ولی با شنیدن ان مرغ پخته هم خنده اش می گیرد! و البته منصفانه هم نیست

فلسفه اعطاء سنوات ارفاقی دلیل جسمی است و هیچ منطقی پشت این قانون ها نیست که یک نفر که دارای سلامت جسمی است 8سال زودتر بازنشسته شود .
جناب اقای مجتهد افرین بر شهامت شما
زنان جانباز شاغل نیازمند توجه بنیاد است به همه همسران جانباز شاغل ۵ سال سنوات ارفاقی با کلیه حقوق و مزایا بدهید توجه کنید که این زنان واقعا فرق دارن چرا مجلس توجه نمی کند مگر کلا چند نفر هستن همس بنده با ۲۵ درصد بعد از سالها عذاب بدنی فوت کرد و خودم سرپرست شدن و شاغلم هم کار و هم رسیدگی به جانباز جایگاه من کجاست الان به حمایت بیشترط نیاز دارم که کنار بچا ها باشم و کارهاشون رو انجام بدم
ه وقت بنیاد میرم میگن فوت شده برو کارت نمیدیم
حق پرستاری نمیدیم ماشین طرح دار نمیدیم سنوات ارفاقی با مزایا نمیدیم پس همسر من برای دفاع ازاین مرز مگر نرفته بود حالا که فوت کرده همش میکن نمیشه قانونی نیست برادر محترم توجه کنید سنوات ارفاقی زنان شاغل جانبازان توجه نمیشه مگر چقدر بار مالی داره
سلام
ايا مستمري بگيران بنياد هم بازنشستگي دارند ؟ تا کي بايد مستمري بگير باشند ؟اکنون با سن 60 سالگي و 12 ماه جبهه ميتوانيم بازنشست بنياد بشويم ؟
با عرض سلام.24ماه حضور در جبهه دارم کارت ایثاروجانبازی وحضورداوطلبانه درجبهه درسپاه مدت 6ماه دارم حتی جواب سلام من رو نمیدن چی.بمن مستمری تعلق میگیرد 56سال سن دارم بیکارم.
سلام برادر جانباز اقای مجتهد جانباز ۲۰ درصدی هستم در سال نود و سه با بیست سال سابقه بیمه و پنجاه سال سن در یک شرکت کار میکردم بازنشسته شدم که تامین اجتماعی با میانگین بیست چهار سال و حقوق بیست و هشت روز محاسبه کرده که الآن که سال نود و شش میباشد دریافتی ام مبلغ یک میلیون و نود و دو هزار تومان می باشد که هنوز خیلی پایین تر از حقوق قبل از بازنشستگی میباشد در حالی طبق تعریف که جنابعالی می فرمایید باید طبق آخرین حقوق بازنشستگی محاسبه مینمود خواهشمندم راهنمایی فرماید چکار کنم
سلام...جناب مجتهد.جانبازانی که حالت اشتغال بنیادهستندوپاسدارمستعفی میباشندوهیچ خدماتی هم ازسپاه نمیگیرند!چگونه وباچه شرایطی بازنشسته میشوند؟درضمن استعفای من بدلیل ضعف وناتوانی جسمی وروحی ناشی ازمجروحیت درجنگ بوده!!!متشکرم.
سلام ؛ بازنشسته نیروهای مسلح و از ایثارگران دفاع مقدس هستم مدت ۴۰ ماه حضور در جبهه را دارم ، از آنجایی که چندین سال پیش با محاسبه ای حقوق و مزایایی بنام حق ایثارگری به بازنشستگان تعلق گرفت اما بسیاری از بازنشستگان از دریافت این حق و حقوق محروم مانده اند و تاکنون هیچ ارگان یا سازمانی پاسخ گو نبوده لطفا پیگیری بفرمایید چرا یک بام و دو هوا در حقوق بازنشستگاه هست !!!
باسلام عرض ادب من جانباز 15 درصد ارتش که بعداز 4 سال رفت آمد در سال 95 موفق به 15 درصد جانبازی براساس کمسیون اجا گردیم می باشم و کارمند یکی از ادارت دولتی می باشم در سال 95 رفتکمسیون بنیاد بدون درصد اعلام کردند حالا که برنامه ششم جامع ایثارگران می بایست حدافل 5درص جانباز می بایست تعلق بگیرد لذا از شما تقاضا داریم کی بنیاد این قوانین اجرا بشود واقعا خانواده منتظر این قانون هستند از معافیت فرزندان تا خفیف شهریه چرا بنیاد اجرا نمی کند به کی بایست فریاد بزنیم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi