شناسه خبر : 54828
پنجشنبه 26 مرداد 1396 , 15:48
اشتراک گذاری در :
عکس روز

غریبی، سخت ترین شکنجه!

آزاده کردستانی: بی نام و نشانی سخت ترین شکنجه دوران اسارت بود

سنندج- ایرنا- آزاده کردستانی که 27 ماه اسارت را در اردوگاه های عراق تحمل کرده معتقد است: ثبت نشدن مشخصات اسرا و عدم نظارت نماینده سازمان ملل سخت ترین شکنجه دوران اسارت محسوب می شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نبی کریمی که 27 ماه اسارت را در اردوگاه های اسرای ایرانی در العماره، ابوغریب و تکریت تحمل کرد، 30 مرداد 1369 به میهن اسلامی بازگشت.
او می گوید: طبق توافق نامه های بین المللی هویت اسرای جنگی باید توسط سامان ملل ثبت شود اما رژیم بعث عراق از این امر ممانعت می کرد و این موضوع باعث شده بود بسیاری از اثرا به نام جاویدالاثر شناخته شوند.
خبرگزاری ایرنای مرکز کردستان به مناسبت 26 مرداد سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی مصاحبه ای با این آزاده سرافراز انجام داده است.
کریمی گفت: در 31 تیرماه 1367 در یکی از مناطق عملیاتی جنوب کشور به همراه تعدادی از رزمندگان در محاصره نیروهای عراقی در آمدیم و اسیر شدیم.
وی اظهار کرد: در ابتدا به یکی از ارودگاه های العماره منتقل شدیم و سپس اسرا را به زندان مرکزی بغداد منتقل کردند.
به گفته وی در این زندان، اسرا را به گونه های زیادی شکنجه می دادند اما سخت ترین شکنجه ثبت نشدن هویت اسرا بود.
وی افزود: اسرایی که هویت آنها ثبت نشده بود، جاویدالاثر معرفی می شدند و این امر برای اسرا و خانواده های آنها بسیار سخت بود.
وی اظهار کرد: قطع بودن 10 ساعته آب و برق، نبود امکانات رفاهی، حمام های پنج دقیقه ای و شیوع بیماری های مختلف از جمله اسهال خونی از دیگر مشکلات اسرا در این زندان بود.
این آزاده گفت: در منطقه ابوغریب نیز اسرا را در زندان قلعه ای نگهداری می کردند به گونه ای 15 تا 20 اسیر را در یک اتاق 12 متری اسکان می دادند.
وی افزود: زندگی در این اردوگاه نیز سختی های خود را داشت و تراکم زیاد و گرمای شدید امکان استراحت را از اسرا گرفته بود.
وی گفت: سرانجام اسرا را به اردوگاه تکریت منتقل کردند که در آن بیش از 6 هزار اسیر در داخل سوله هایی نگهداری می شدند.
وی اظهار کرد: زندگی در این اردوگاه نیز بسیار سخت بود و همه اسرا خاطرات بسیار تلخی از این اردگاه دارند اما با توجه به اینکه خبر تبادل اسرا در این اردوگاه به گوشمان رسید، تمام سختی را فراموش کردیم.
این آزاده سرافراز سرانجام در 30 مرداد 1369 به میهن اسلامی بازگشت و پس از چندین سال کار در آموزش و پرورش هم اکنون به درجه بازنشستگی نایل شده است.
بیش از 840 کردستانی سال ها اسارت را در زندان های رژیم بعث عراق تحمل کردند که 14 نفر از آنها در دوران اسارت به درجه رفیع شهادت نایل شدند و 88 نفر نیز بعد از بازگشت وفات کردند.
26 مرداد 69 نقطه عطفی در تاریخ دوران جنگ تحمیلی بوده و بازگشت آزادگان این اسوه های ایثار و مقاومت به میهن اسلامی به غنای این حماسه ایرانیان افزود.
**خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشاردهنده: امید بهمنی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi