شناسه خبر : 54888
یکشنبه 05 شهريور 1396 , 12:12
اشتراک گذاری در :
عکس روز

داستان فیل هواکردن سازمان هواپیمایی کشوری

سوار شدن به هواپیما به خودی خود برای جانبازان نخاعی و افراد ویلچری و دارای معلولیت های جسمی - حرکتی سخت است، چه رسد به اینکه قوانین تصویب شده در جهت تسهیل این امر هم اجرایی نشوند

شهید گمنام -  قصد خدمت به جانبازان نخاعی بود اما انگار بیشتر مایه اذیت شد تا آسایش!

  سوار شدن به هواپیما به خودی خود برای جانبازان نخاعی و افراد ویلچری و دارای معلولیت های جسمی - حرکتی سخت است، چه رسد به اینکه قوانین تصویب شده در جهت تسهیل این امر هم اجرایی نشوند و آنان را دچار مشکل و سختی مضاعف کنند!

  در میان مواد قانونی و مصوبه ها، چندین قانون و مصوبه درباره صدور بلیط با تخفیف، شرایط ویژه برای سوار شدن به هواپیما،کمک در سوار و پیاده شدن به هواپیما و انجام تشریفات مربوط توسط خدمه آموزش دیده و مسائلی از این دست وجود دارد که وقتی به نحوه، میزان و کیفیت اجرای این قوانین نگاه می کنیم و از جانبازان و توانخواهان نحوه اجرای آنها را جویا می شویم، خبری از رضایتمندی نیست و گله و شکایت زیادی به گوش می رسد!

  بارها اتفاق افتاده جانبازان و معلولین ویلچری بلیط هواپیما تهیه کرده و در فرودگاه، کارت پرواز هم برایشان صادر شده، تا پای پرواز هم رفته اند ولی خلبان یا سرمهماندار به بهانه منع قانونی و تکمیل ظرفیت اختصاص یافته به افراد ویلچری، اجازه سوار شدن به آنان نداده اند و این افراد که با مشقت زیاد از دور و نزدیک برای سفر با هواپیما به فرودگاه ها رفته اند و تشریفات و مراحل مختلف را با معطلی زیاد طی کرده اند، خسته و درمانده، از سفر باز مانده اند.

 در اینجا این موضوع به ذهن می رسد که اگر به هر دلیل تشخیص می دهند که نمی توانند فرد ویلچری را سوار کنند، کارت پرواز چگونه صادر می شود؟! و آیا سازمان با این عریض و  طویلی با این همه قدمت هنوز نظم و نسق لازم را نیافته است که بتواند با حداقل های استاندارد جهانی هم که شده خود را هماهنگ کند؟! آیا قصد خدمت است یا آزار و اذیت؟!

 از طرف دیگر اگر بحث سوار شدن هم به گره نیفتد، مسئله دیگری دست انداز سوار شدن جانباز نخاعی به هواپیما می گردد!...

  طبق قانون افرادی با شرایط جانبازان ویلچری یا نخاعی باید اولین نفراتی باشند که سوار هواپیما می شوند تا اولا جابجایی و شرایط خاص اش مانع تردد سایر مسافران نشود و از طرفی با شرایط خاص جسمی که دارند در حین جابجایی از روی ویلچر یا تخت بر روی صندلی هواپیما، به راحتی جابجا شود اما در عمل اینطور نیست!

  خیلی مواقع همکاری لازم با جانباز به گونه ای صورت نمی گیرد که او سر موقع سوار شود و گاهی تردد در میان راهروهای تنگ بین صندلی های هواپیما به مشکل برمی خورد که این خود باعث نارضایتی ها و گله و شکایت می شود.

  افرادی که باید جانبازان را از روی چرخ یا تخت بر روی صندلی هواپیما بنشانند، گاها" به دلیل ناوارد بودن و یا عجله، آنان را دچار زحمت و جراحت می کنند که این مورد زیاد هم اتفاق می افتد، که در اثر برخورد شدید بدن جانبازان با دسته صندلی یا بدنه چرخ و صندلی و ... می باشد!

  در موقع پیاده شدن هم با اینکه افراد ویلچری و دیگر معلولان جسمی و حرکتی آخرین نفراتی هستند که از هواپیما پیاده می شوند اما مشاهده می شود که با وجود اینکه فرصت کافی برای خودروهای بالابر و خدمه هست که بلافاصله پس از خالی شدن هواپیما از مسافران عادی، به تخلیه افراد معلول و ویلچری بپردازند ولی در عمل گاهی ساعت ها باید منتظر بمانند تا وسایل کمکی و خدمه سر برسند  و به پیاده کردن آنان اقدام کنند.

  از طرفی برای جابجایی هر جانباز قانونا" یک نفر خدمه آموزش دیده باید از زمان ورود فرد به سالن ترمینال او را تحویل بگیرد و تا هنگام نشستن در صندلی هواپیما همراهی اش کند و همینطور در زمان پیاده شدن نیز از زمان توقف هواپیما و پیاده شدن، تا خروج از ترمینال و سوار شدن به ماشین کنارش باشد و کمکش کند. اما در عمل چنین اتفاقی نمی افتد و خدمه فقط بخشی از وظایف خود را به انجام می رسانند و یا حتی نیروی کافی برای این کار وجود ندارد.

  در هنگام خریداری بلیط هم، آن دسته از ایثارگرانی که طبق قانون می توانند از بلیط نیم بها برخوردار شوند، در عمل به غیر از تعداد کمی از شرکت های هواپیمایی دولتی، بقیه شرکت ها از اجرای این قانون فرار می کنند و بلیط را تمام بها به آنان می فروشند. تازه دولتی ها هم برای بلیط نیم بهای یک همراه که در قانون آمده زیر بار نمی روند. همچنین مشکل دیگر اینکه تهیه بلیط اینترنتی نیم بها متاسفانه در گزینه های خرید بسیاری از شرکت ها وجود ندارد!

طبق ماده (41) لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران: جانبازان 25% و بالاتر، آزادگان و خانواده های شاهد و خانواده جانبازان 70% در صورت مسافرت داخلی از طریق هریک از شرکت‌ های دولتی یا خصوصی هواپیمایی، راه آهن و کشتیرانی با ارائه کارت ایثارگری و یا معرفی نامه بنیاد از پرداخت 50% هزینه بلیط مسافرت معاف می باشد.

 اگر تمامی این مطالب را که می تواند هر یک منبع شکایت و نارضایتی ای از سوی جانبازان باشد، جمع ببندیم متوجه می شویم که اجرای قوانین مربوط به سفر با هواپیما در مورد قشر ایثارگر و معلولان با مشکل جدی روبروست.

سال هاست که با شرکت های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری رایزنی می شود اما انگار می خواهند فیل هوا کنند تا قوانین را برای حق داران این سرزمین اجرا کنند!

 سووال اساسی این است که مسئول نظارت بر اجرای قوانین ایثارگران چه کسی است و حامی و متولی قانونی آنان کجاست و چه می کند؟! آیا بنیاد شهید و امور ایثارگران مثل خیلی مواقع دیگر در این زمینه هم نمی تواند نقش موثری ایفا کند؟! و ...

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
سالهاست سفر باهواپیما برایم نبوده انزوا مزد ایثار ما نبود مسیولین بنیاد وقوای مسلح باید از ایثارگران ناتوان که معلولیتشان برای عزت ایران بوده ناظر وقوانین مصوبه را درهییت دولت مطرح کنند نیاز به سفر برای معلول هم مقوله ایست درمانی اما متاسفانه به آن توجهی نمیشود باتشکر
دیگر خبری از سارا نیست . چند سالیست که سارا انار را کنار گذاشته و با دارای دیگری ازدواج کرده ... سارا میگوید نیت آدم باید خیر باشد . دل آدم باید صاف باشد . البته خانه در بالای شهر و ماشین شاسی و سالی چند بار سفر اروپا هم برای انسان واجب است ! دیگر خبری از واجبات و شرعیات ساراها نیست چون نیت و قلبشان صاف است ! واگر کشف حجاب برای غل چماقهای خارجی بکنند حلال است .
دارا هم بیشتر از بیست سال است که در کنار ایستگاههای اتوبوس و مترو دست فروشی میکند .
او هم از انار دل خوشی ندارد . و همیشه لعنت میفرستد بر انارهایی که میلیونها دانش آموز به او نسبت دادند .
پدر دارا و سارا هنوز از بیمارستان نیامده است . واینطور هم که مشخص است دیگر نخواهد آمد .
پدر در سال هفتاد دراثر عوارض شیمیایی ناشی از جنگ در بیمارستان بستری شد و دیگر نیامد ، اما معلمان همیشه در کتابها میخوانند پدر با نان آمد ! ولی حقیقت جز این است او جانباز مسافر کش بی درصدی بود که دیگر نخواهد آمد .
شکی جز این نیست که در کشور ما بعد از جنگ داراها دارا تر شدند . داراهای فراری از جنگ بر گشتند و
دوباره دارا تر شدند و پاهای نحس خود را روز به روز با اسم تجدد و گفتگوی تمدنها ، بر روی خونهای شهدا و جانبازان و ایثار گران گذاشتند .
واینگونه شد که اهداف پاک و آرمانهای دست یافتنی از دسترس خارج ، و به سطر های کتابها منتقل گشت و کتابها هم ، در پستوهای کتابخانها خاک خوردند و بعدها به مقوا تبدل شدند !!! و بجای آنها منازل لاکچری آنچنانی و استخر پارتی های مختلط جای خود را باز و باز تر کرد .
بدعت نا مبارک خارجی پرستی دوباره مد روز شد و نابود کردن تتمه عشاق وطن و ایثارگران وظیفه اصلی آنها !!!
نام گذاری و پایه گذاری ایام و انواع پارتیها و پوشیدن البسه نامتعارف و بعضآ پاره توسط خانمها نشانه بروز بودن با دنیا شد و دفاع مدافعان حرمت خانواده رسول الله ( ص) جرم !!!
مسئولین و مدیران و دست اندر کاران میانی بدانند اگر به گذشته باز گردیم ..... اگر به گذشته باز گردیم ....
دگر نخواهیم گذاشت کبراها اشتباهی کنند وبعد تصمیمی بخواهند بگیرند .
دگر نخواهیم گذاشت هر مردی که هوس کرد با اسب بیاید .
دگر نخواهیم گذاشت کوکب خانم برای شما صبحانه ایی درست کند .
دگر نخواهیم گذاشت حسنک گوش به هر صدایی بدهد .
دگر نخواهیم گذاشت دهقانان فداکار ، فدارکاری کنند .
دگر نخواهیم گذاشت اناری به اسم دارا و سارا ثبت شود .
ما فقط به صدای باز باران با ترانه گوش خواهیم داد و لالایی هایی که چو زاد مادر .... بر گهواره من بیدار نشست و رادمردان به جبهه فرستاد را گوش خواهیم کرد .

سلامتی همه جانبازان بی درصد و با درصدصلوات .
باسلام وقتی که قرار است قانون که در واقع عصاره خون شهدا است در جامعه اجرا نشود وان هم برای بهترین فرزندان این ملت ودرجامعه ای که جوهر قلم مسولانش از خون همین ایثارگران است بهتر است که جناب اقای لاریجانی وهمکارانشان اوقات شریف مجلس که هر دقیقه ان میلیونها تومان ارزش دارد را صرف مسایلی کنند تاگره ی از کار مردم باز کند تاهم کرامت وشرافت جانبازان وخانواده معظم شاهد حفظ شود ومردم هم از قوانین قابل اجرا منتفع گردند
باسلام عدم اجرای قانون توسط شرکت های هواپیمایی دولتی وخصوصی انهم بعد از شش سال از اجرای قانون جامع واضافه نمودن رزمندگان در برنامه ششم توسعه. برای اخذ بلیط تخفیف دار از شرکتهای هواپیمایی نشان از ان دارد که در این مملکت هر کس برای خودش کار میکند مجلس با حسن نیت ودرک صحیح از شرایط روحی وروانی ایثارگران وتهدید های منطقه ای. قانون تصویب میکند ودولت هم با اقتدار ان را اجرا نمی کند واین بهترین فرزندان این ملت هستند که در ایام پیری ومیان سالی در پشت گیشه های فروش بلیط هواپیما وکانتر پرواز شرکتهای هواپیمایی در فرودگاه ها تحقیر می شوند وبا این اوضاع واحوال فروش بلیط در اکثر اوقات بلیط نیم بهای انان گرانتر از افراد عادی اب میخورد اگر گوش شنوا وچشم بینای هست به این این وضعیت بغرنج رسیدگی کند !یا قانون را اجرا کنید یا ان را لغو کنید
سلام
متاسفانه همه ي سهل انگاريها و اهميت ندادن ها به ايثارگران و بخصوص جانبازان در پروازهاي داخلي و خارجي از کوتاهي دولت تدبير است ...
کلا در مملکت ما قوانين خوب وجود دارد اما مشکلات از اجراي قانون است خدا شاهد چندين مورد که بنده خودم مستقيما با ان سروکار داشته ام :
1- خيانت بانک ملت بخاطر عدم اجراي قانون بخشش جريمه هاي وام هاي زير صد تومان که تمام بانک ها اجرا کرده اند بجز بانک ملت ...
2-خيانت بنياد شهيد بخاطر عدم اجراي قوانين مصوب مجلس محترم ...
3-خيانت دولت بخاطر عدم بازرسي مکرر و مستمر از ادارات تابعه و تشويق و تنبيه پرسنل ساعي و خاطي ...
4-در اخر قصور و کوتاهي نيروهاي مسلح اعم از ارتش و سپاه و ساير در حمايت از پرسنل و نيروهايي که جانشان را کف دستشان گذاشتند و زير پرچم ان نيروها انجام وظيفه نمودند اما پس از خاتمه ماموريت انها را رها کردند و از رسيدگي به انها به طرق مختلف فرار کرده اند ....
5- خيانت اشخاصي که از روز اول بناي درصد را براي جانبازان گذاشتند حداقل در جمهوري اسلامي ايران ايثار و از خود گذشتگي را نمي بايست با درصد قياس مي کردند . موج گرفتگي و شيميايي را چگونه در ترازوي درصد قرار داده اند تا پزشکان عزيز را تا ابد با دنيايي شک و ترديد مديون خانواده هاي رنج ديده جانبازان موجي قرار بدهند بطوريکه جاي هيچ بازگشتي هم نداشته باشند ...

با تشکر از سايت وزين و سنگ صبور ايثارگران فاش نيوز عزيز
باسلام با نرخ های شناور بلیط هواپیما کلاس بلیط جانبازان وخانواده معظم شهدا معمولا در شرکتهای هواپیمایی دولتی معمولا پر است وشرکت های خصوصی هم که با اقتدار قانون را اجرا نمی کنند و شرکت های دولتی هم بلیط نیم بهای جانبازان وخانواده معظم شهدا را با هزار منت گرانتر از بلیط تمام بهای افراد عادی به انان می فروشند و بنیاد شهیدر وامور ایثار گران بعنوان متولی وسازمان هواپیمایی کشوری هم بعنوان ناظری بی خاصیت مشغول تماشای این بازی دوسر باخت ایثارگران می باشند واقعا در این اشفته بازار ایثارگران به کجا مراجعه کنند
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi