شناسه خبر : 54903
دوشنبه 30 مرداد 1396 , 10:38
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تشکیل بانک ایده نخبگان شاهد و ایثارگر

تشکیل بانک ایده نخبگان شاهد و ایثارگرعلی عباس کمری رئیس مرکز دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر در نشست خبری که امروز (یکشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: در سال گذشته یک سری طرح های تحولی  ایجاد و به نتیجه رسید مانند ادغام مرکز تشکل ها و دانش پژوهان که از زیر مجموعه معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران تحت نظر مستقیم ریاست بنیاد شهید و ایثارگران، نماینده ولی فقیه در بنیاد و معاون ریاست جمهوری قرار گرفت.

وی در ادامه اذعان کرد: در راه اهداف این مرکز نقشه راه و استراتژیک 5 ساله ای تعریف شد که براساس آن اقدامات زیرساختی مانند تغییر ساختار، رسیدگی به وضعیت پرسنلی و اعتباری در نظر گرفته شد.

کمری با بیان اینکه براساس این نقشه راه، کادرسازی برای نظام و جانشین پروری را پیش برده ایم، تصریح کرد: ما در این مرکز به دنبال آن هستیم تا با استفاده از توان و نخبگان شاهد و ایثارگر، شبکه ملی کارگروه‌های تخصصی ویژه دانش پژوهان را با به کارگیری نخبگان و سرآمدان ایثارگر و شاهد پیش بریم.

رئیس مرکز دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر عنوان کرد: در 5 حوزه اقتصاد دانش بنیان که به اقتصاد مقاومتی و جامعه هدف کمک می کند، کارگروه‌هایی شامل بهداشت و درمان، حقوق و امور بین الملل، توسعه فرهنگی، نیروی انسانی و ارتقای بهره‌وری، اقتصاد دانش بنیان، آی تی و اطلاع رسانی را تشکیل داده‌ایم که نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر عضو این کارگرو‌ ها هستند.

وی خاطر نشان کرد: نخبگان می‌توانند مشکلات را شناسایی، نقد و پیشنهادات خود را به کارگروه‌های مرکز ارائه کنند و در این راستا می‌توانیم آنچه که مورد نظر جامعه هدف است را در اختیار دستگاه های اجرایی قرار دهیم تا سازمانی پویا ایجاد شود.

کمری با اشاره به اینکه برای هر کارگروه 25 نفر را در نظر گرفته ایم، اضافه کرد: امسال بانک ایده نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر و همچنین تجاری سازی ایده ها را اجرایی می‌کنیم که امیدوارم این موضوع علاوه بر تجاری سازی ایده‌های نخبگان و سرآمدان ایثارگر، بتواند به رفع مشکل بیکاری در جامعه نیز کمک کند.

رئیس مرکز دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر در خصوص برپایی نمایشگاه ادامه داد: در این راستا نمایشگاهی از روز شنبه بر پا شده است و تا روز پنج‌شنبه هفته جاری ادامه خواهد داشت که در این نمایشگاه 105 اثر هنری شامل نقاشی، خوشنویسی، نقاشی خط و نگارگری به نمایش گذاشته شده است.

وی یادآور شد: همچنین این نمایشگاه به دعوت وزارت فرهنگ و گردشگری کشور عراق برگزار شده و 6 نفر از نخبگان ایثارگر شامل 3 مرد و 3 زن در آن حضور دارند که 2 نفر از آنان جانباز و مابقی فرزند شهید هستند.

کمری درباره اردوی های خارجی نخبگان و سرآمدان ایثارگر در کشورهای مختلف تصریح کرد: برنامه هایی برای افزایش این اردوها در کشورهای مختلف جهان داریم که یکی از آن‌ها نمایشگاه بین المللی کتاب در آلمان بود که مقرر شده تا نخبگان ایثارگر در آن شرکت کنند.

رئیس مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر عنوان کرد: در حال حاضر 8 هزار و 121 نخبه ایثارگر در سراسر کشور شناسایی شده که 2 هزار و 775 نفر از آنان بانوان و 5 هزار و 347 نفر نیز از مردان هستند.

وی خاطر نشان کرد: همچنین از جمعیت 8 هزار و 117 نفر نخبگان ایثارگر در کشور، تعداد 2 هزار و 894 نفر فرزند شهید، 91 نفر همسر شهید، یک هزار و 651 نفر جانباز، 314 نفر همسر جانباز، 2 هزار و 756 نفر فرزندان جانبازان، 148 نفر آزاده، 224 نفر فرزند آزاده و 39 نفر نیز همسر آزادگان کشور هستند.

کمری تأکید کرد: در مجموع تعداد کل دستاوردهای ایثارگران نخبه در سال 95، 3 هزار و 548 دستاورد علمی بوده که در 3 سال گذشته تعداد 10 هزار و 822 دستاورد از سوی نخبگان داشتیم که 2 هزار و 607 مورد آن در قالب مقاله برتر، 460 کتاب برتر و 74 اختراع و مابقی مربوط به دیگر آثار نخبگان شاهد و ایثارگر بوده است.

رئیس مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر درباره آمار اعضای نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر برحسب مقطع تحصیلی تصریح کرد: تعداد 239 نفر در مقطع دیپلم و زیر دیپلم، 113 نفر در مقطع کاردانی، 856 نفر کارشناسی، 3 هزار و 127 نفر در مقاطع کارشناسی ارشد، 2 هزار و 400 نفر PHD، یک هزار و 156 نفر دکترای تخصصی پزشکی، 64 نفر پزشک فوق تخصص، 54 نفر در مقاطع حوزوی سطح یک و دو و 120 نفر در مقطع حوزوی فقه و اصول مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه در میان دانش آموزان نخبه و ایثارگر کشور امسال در کنکور سراسری 31 نفر رتبه زیر 100 را داشته ایم، افزود: دیدار با موسسات علمی پژوهشی کشورهای مسلمان و دیگر کشورها از برنامه های جدی این مرکز است تا از دستاوردهای علمی نخبگان آن کشورها استفاده شود.

کمری اضافه کرد: در سال گذشته 8 اردوی داخلی با ظرفیت 100 تا 200 نفر برای نخبگان شاهد و ایثارگر کشور برگزار شد که اغلب این سفرها به مشهد مقدس بوده است، همچنین بازدیدهای علمی از جمله اهداف برگزاری این اردوها به شمار می رود، دوره های مختلف آموزشی برای ارتقای سطح دانش و سلامت زیستی نخبگان در 7 استان کشور اجرا شده است.

رئیس مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت یازدهم طی 4 سال گذشته و فعالیت حجت الاسلام و المسلمین شهیدی به عنوان رئیس بنیادشهید، تعامل خوبی میان جامعه 3 میلیون نفری ایثارگران با بنیادشهید صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه در بخش تشکل های مردم نهاد در حوزه ایثار و شهادت اقدامات خوبی انجام شده و اکنون ارتباط با این تشکل ها بسیار مناسب است، تصریح کرد: اگرچه بسیاری از این تشکل ها بنیادشهید را نقد می کنند، اما بنیادشهید همیشه نقدپذیر بوده و دنبال سیاسی کاری نیست و همان طور که رهبر معظم انقلاب نیز فرموده اند: بنیاد شهید از سیاست به دور است و اینکه این تشکل ها بنیادشهید را نقد می کنند، ما نیز می پذیریم، اما باید نقد سازنده باشد.

کمری گفت: بنیادشهید دستورالعملی برای راه اندازی تشکل های مردم نهاد در این حوزه دارد و اکنون 300 تشکل معرفی شده وجود دارد، اما تاکنون 150 تشکل به صورت قانونی ثبت شده و ما در برنامه های سال جاری به دنبال توانمندسازی تشکل ها هستیم.

رئیس مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر با بیان اینکه اکنون بیش از 10 تشکل کرسی بین المللی در سازمان های مختلف جهانی دارند، ادامه داد: تلاش می شود بانک اطلاعاتی تشکل ها در کشور راه اندازی شود، همچنین آسیب شناسی فضای عمومی جامعه در حوزه ایثار و شهادت، تشکیل کمیسیون های مختلف در تشکل ها از دیگر برنامه های بنیاد شهید و امور ایثارگران در آینده است.

وی با اشاره به اینکه در میان ایثارگران تعداد زیادی از نخبگان دارای 3 ویژگی مهم تعهد، تخصص و مجاهدت هستند، تأکید کرد: باید این افراد برای پست های مدیریتی در کشور به کار گرفته شوند و اگر امروز جامعه ما می خواهد مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان باشد، باید به سراغ ایثارگران برود.

انتهای پیام/

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi