شناسه خبر : 55031
یکشنبه 05 شهريور 1396 , 10:33
اشتراک گذاری در :
عکس روز

قوانین ایثارگری؛ در کشاکش بین مجلس و دولت

دبیر کل بنیاد هابیلیان(فرزندان شهدای ترور کشور) گفت:گرفتاری‌های مختلف کشوری، بنیاد شهید را به نهادی برای برآوردن برخی حوائج روزمره خانواده‌ها تبدیل کرده تا سازمانی که بخواهد حوزه گسترده‌تری از مباحث جامعه ایثارگری را در بر بگیرد.

هاشمی نژاد

بنیاد شهید و امور ایثارگران به دلیل مواجهه با مشکلات عدیده جانبازان، آزادگان، خانواده شهدا و ایثارگران با چالش‌های جدی در این حوزه مواجه بوده و هست. و همیشه بحث‌هایی بر سر کمکاری و کم توجهی به قشری از ایثارگران و یا اجرای به موقع قوانینی که شامل حال آن‌ها می‌شود توسط مدیران و بدنه بنیاد شهید در رسانه‌ها برپا بوده است. نگاه به مشکلات مختلفی که در سال‌های گذشته گریبانگیر این نهاد مقدس شده است و مرور کارنامه عملی برخی مدیران، نگاه را برای ترسیم مسیر مدیران آینده بازتر و روشن‌تر می‌کند.

در پرونده ویژه «ساختار بنیاد شهید؛ انتخابی یا انقلابی» با نگاه به سوابق بنیاد شهید در ادوار گذشته در مورد این ساختار بحث می‌شود. قطعا با توجه به رسالت سنگین این نهاد در مورد جانبازان و خانواده شهدا، نمایندگان مختلفی از دایره بزرگ ایثارگران در این بحث، وزنه سنگین‌تری در نگاه کارشناسی به موضوع را شامل می‌شوند. در بخش چهارم این پرونده سید محمدجواد هاشمی‌نژاد، فرزند شهید ترور، حجت‌الاسلام سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد و دبیر کل بنیاد هابیلیان(فرزندان شهدای ترور کشور) نگاه نقادانه خود را در مورد ساختاری که از نظر برخی ناکارآمد و از نظر برخی مفید محسوب می‌شود، را مطرح می‌سازد. هاشمی‌نژاد در این گفتار به این نکته اشاره می‌کند که نقص‌های موجود در ساختار به کمکاری نهادهای دیگر هم برمی‌گردد.

بنیاد شهید ساختار خود را به روز کند

او در گفتگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، با اشاره به ساختار فعلی بنیاد شهید و نقص‌هایی که در مدیریت این ساختار وجود دارد گفت: طبیعتا بنیاد شهید از اول پیروزی انقلاب اسلامی بر حسب تدبیری که شده بود، خدمات بسیار زیادی در بحث ایثار و ایثارگری انجام داده است. دستگاه متولی رسیدگی به خانواده‌های شهداست. البته گاهی ممکن است که به روز نباشد و این روزنبودنش هم ممکن است که عوامل متعددی داشته باشد که یک بخشش برمی‌گردد به نبود قوانین به روز که دوستان در بنیاد شهید بتوانند با استفاده از این قوانین وظایفی که دارند را به روز کرده و در آن جنبه‌هایی که وظایفشان محسوب می‌شود ظهور پیدا کنند.

قوانین ایثارگری چندین سال در کشاکش بین مجلس و دولت بوده است/گرفتاری‌ها باعث شد بنیاد شهید به شکل برآوردن حوائج روزمره ایثارگران تبدیل شود

هاشمی‌نژاد با اشاره به کشاکش قوانین ایثارگری در میان دستگاه‌های مختلف گفت: امسال شنیدم قوانین متعددی در بحث جامعه ایثارگری تصویب و تدوین شده، البته من اطلاعی ندارم که کی قرار است اجرایی شود. ولی یکسری قوانین جدیدتری وضع شده بود. خب این قوانین تا جایی که می‌دانم چندین و چند سال در کشاکش بین مجلس و دولت و دستگاه‌ها بوده است. یکسری نقص‌ها به این نوع چیزها بر می‌گردد تا بخواهد به خود بنیاد شهید برگردد. ولی در مجموع گرفتاری‌های مختلف کشوری باعث شده که بنیاد شهید به شکل برآوردن بعضی از حوائج روزمره خانواده‌ها تبدیل بشود تا بخواهد یک حوزه گسترده‌تری از مباحثی که مربوط به جامعه ایثارگری می‌شود را در بر بگیرد.

خیلی از مراکز دولتی حاضر نیستند زیر بار قوانین تصویب شده بروند

هاشمی‌نژاد با انتقاد از ساختار به روز نشده بنیاد شهید ادامه داد: خیلی از مراکز دولتی حاضر نیستند زیر بار قوانینی که تصویب شده بروند تا بنیاد شهید بتواند آن‌ها را پیگیری کند. بسیاری از اولویت‌ها و پیشبرد بعضی از اهداف جامعه ایثارگری در قوانین گنجانده شده که هنوز هم خیلی از این افراد و مسئولین آن را برای جامعه ایثارگری اجرا نمی‌کنند. این‌ها گرفتاری‌هایی است که شاید خود بنیاد شهید با آن درگیر باشد. اما از دور که دیده می‌شود بنیاد شهید یک ساختاری به روز نشده تصور می‌شود که البته بررسی آن یک کار جمعی و نگاه جامع‌تری را می‌طلبد. دوستان بنیاد هم بایستی ساختار خودشان را به روزتر کنند و پاسخگویی‌شان به جامعه ایثاگری به خصوص در حوزه فرهنگی بیشتر باشد.

خانواده شهدا ظرفیت بسیار خوبی برای کار فرهنگی هستند/توان بنیاد برای تعامل با هابیلیان بسیار محدود است

او کار در حوزه فرهنگی با کمک ایثارگران را دارای اهمیت بسیاری دانست و گفت: جامعه خانواده شهدا ظرفیت بسیار خوبی هستند که می‌توانند کشور را در بسیاری از موضوعات مختلف از جمله موضوعات فرهنگی غنی کنند. نمونه کاری که ما در بنیاد هابیلیان انجام دادیم یکی از آن کارهاست. ما مستقلا خودمان آمدیم و کار فرهنگی را شروع کردیم. بسیاری از نقص‌ها و کمبودهایی که کشور در این حوزه داشت توسط بنیاد هابیلیان پر شد. این یکی از نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد اگر توجه ویژه‌ای به این نوع ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار غنی شود، کمک بسیار خوبی برای برنامه های بنیاد شهید هم هست. در واقع این برنامه‌ها باید در بنیاد شهید تعبیه شود.

دبیر کل بنیاد هابیلیان با اشاره به تعاملات این بنیاد و تشکل مردمی ایثارگران با بنیاد شهید گفت: به همان میزانی که قانون وضع کرده ما با بنیاد شهید تعامل داریم و بنیاد هم تا آنجایی که در توانش باشد که خیلی این توان محدود است این کار را انجام می‌دهد. متاسفانه بنیاد بسیار توان محدودی در این قضیه دارد. من قبول دارم که بخشی از این محدودیت‌ها برمی‌گردد به ساختار اداری بنیاد و بخشی هم بر می‌گردد به تنگدستی دوستان در انتظارات وسیع از این ساختار و مجموعه و تشکل.

هاشمی‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا نگاهش در مورد به روز شدن سیستم اداری بنیاد نظر به تغییر مدیران میانی و بدنه اصلی دارد یا خیر گفت: نمی‌شود روی یک نقطه خاص انگشت گذاشت. آنچه مسلم است اینست که بنیاد از روزی که تاسیس شد تا بعدها به خصوص در مقاطعی از تاریخ که ما درگیر بسیاری از موضوعات نظیر جنگ و ترورهای متعددی در کشور بودیم، بسیاری از مشکلات و تنگناها شرایطی را برای بنیاد به وجود آورد که واقعا اگر هنر می‌کرد فقط می‌توانست همین امورات جاری خانواده‌ها را رسیدگی کند.

وضعیت رسیدگی به صرفا امور جاری ایثارگران در بنیاد شهید سایه افکنده و تغییر نکرده است

او تکرار نحوه مدیریت چند دهه گذشته بنیاد را در طول این سال‌ها یکی از مهمترین انتقادات ساختاری دانسته و در این رابطه گفت: به نظر می‌رسد این وضعیت رسیدگی به امور جاری مقداری در بنیاد شهید سایه افکنده که در شرایط دیگر هم وضعیت دوستان تغییر نکند. بنظر می‌رسد با وجود اینکه از شرایط بحرانی خارج شدیم اما باز همین وضعیت در بنیاد حاکم است. حرف من در تغییر ساختار، بازنگری و به روز شدن در این قسمت است.

دبیر کل بنیاد هابیلیان در انتها تصریح کرد: خیلی دقیق مطلع نیستم که چگونه می‌توان این شرایط را به روز کرد اما معتقدم بخشی به قوانین بر می‌گردد، بخشی به توانایی‌هایی که در اختیار مجموعه بنیاد قرار می‌گیرد و بخشی هم مربوط به این تقسیم وظایفی است که شاید در جامعه ایثارگری مقداری متنوع است. ما در بحث شهدا و جامعه ایثارگری می‌بینیم که نهادهایی نظیر بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس و نهادهای دیگری هم وجود دارند که قطعا باید به خاطر اهداف مشترک، هماهنگی‌هایشان هم با بنیاد بیشتر باشد و به هم نزدیک باشند. شاید اگر این نهادها مقداری به هم نزدیک‌تر باشند، کار و تغییر ساختار سهل‌تر و آسان تر شود. ولی در مجموع به نظر می‌رسد، باید بنیاد شهید علاوه بر این کمک‌های تقنینی که مجلس انجام می‌دهد خودش هم باید به روز شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
اینستاگرام
یا حسین شهدای دفاع مقدس و ایثارگران نباید توسط گفتمان گروه های سیاسی با شهدای عرصه هایدیگر صیانت از نهضت خمینی کبیر تفاوت بینشان ایجاد شود شهید اوج معراج انسانیت انسان به سوس ذات لایزال الهی است بنابراین شهید دفاع مقدس شهید ترور شهید مدافع حرم همه یک هدف داشتند فقط خدا فقط خدا فقط خدا پس جریانات سیاسی به هوش باشند که این خون شهداست که طزلایه دار .و پرچم دار انقلاب کبیر خمینی است پس یا سقای حسین ( ع)
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi