شناسه خبر : 55131
پنجشنبه 09 شهريور 1396 , 11:43
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تشییع ‌۳۴ شهید تازه تفحص شده در کرمانشاه

استان کرمانشاه به عنوان میعادگاهی برای شهدای هشت سال دفاع مقدس اکنون بعد از گذشت چندین سال از جنگ میزبان ۳۴ شهید تازه تفحص شده است.

تشییع شهید در کرمانشاه

 امروز شهر کرمانشاه با عطر و بوی 34 شهید گلگون کفن هشت سال جنگ تحمیلی معطر شد و چشمهای اشک‌آلود افراد و اقشار مختلف حتی جوانانی که جنگ را لمس نکرده‌اند در مسیر تشییع به وفور مشاهده می‌شد و با این وجود با ورود شهدای گمنام و جانفشانی شهدای مدافع حرم استان مقوله ایثارگری و دفاع مقدس دیگر برای جوانان نامأنوس و ناملموس نیست.

این استان که زمانی میعادگاه عاشقانی بوده که در هشت سال دفاع مقدس نردبانی را برای رسیدن به آسمان برای خود ساخته بودند امروز نیز میزبان 34 شهید تازه تفحص شده بود و بوی عطر شوق و زیارت به مشام هر کس رسیده بود با اشکهایی بی‌امان در مراسم تشییع حاضر شده بود.

تشییع پیکر شهدا یاد‌آور حماسه‌سازان و ایثارگرانی است که آسایش و اقتدار امروز جامعه اسلامی ما مدیون از جان گذشتگی آنها است و سخن گفتن دمادم از ایثارگری آنها و پیشکسوتانی که دنیای خود را با بهشت برین الهی معامله کرده‌اند و غرق دلبستگی‌های مادی و رنگ و لعاب‌دار دنیوی نشدند نه تنها کاری خستگی ‌آور نیست بلکه مباهات و افتخار‌آمیز است.

استان کرمانشاه 9800 شهید، 19 هزار جانباز و 1750 آزاده تقدیم انقلاب کرده و دارای 1550 بانوی جانباز و 850 زن شهیده و 750 شهید زیر 15 سال است و همه اینها گواهی بر ارادت و اعتقاد عمیق مردم این استان به شهید و شهادت است که به طور قطع از دیرباز تاکنون آن را مدیون امام حسین(ع) و قرار گرفتن در مسیر زوار کربلای معلی هستند.

در این استان خانواده‌های بسیاری وجود دارند که چندین نفر از اعضای خانواده خود را در دوران دفاع مقدس از دست داده‌اند اما هنوز هم با اشتیاق از ولایت‌پذیری و شهادت و راه شهدا دم می‌زنند و گویی شهادت به گونه‌ای با خلق وخوی مردم این دیار عجین شده است و در این برحه از زمان نیز دین خود را برای مقابله با ظلم در جبهه‌های مقابله با گروه‌های تکفیری ادا می‌کنند.

در دیار شهیدپرور استان کرمانشاه پدران و مادران سالخورده‌ای وجود دارند که فرزند یا فرزندان خود را با دستان خود راهی جبهه‌های حق علیه باطل کردند و امروز همچنان در انتظار پیکر یا دیدار فرزند شب و روز را سپری می‌کنند و گاهی نیز عمر کفاف نمی‌دهد و خداوند دیدار آسمانی را برای آنها رقم می‌زند.

جای جای خاک استان کرمانشاه زمانی مقصد موشک و خمپاره‌های دشمن بوده به طوری که تعاریف و خاطره‌های نه‌چندان خوشایند حاضران آن دوران گواهی بر این موضوع است و برخلاف برخی از استانها که محل خمپاره را با نمادی مشخص کرده‌اند شاید این موضوع در استان کرمانشاه چندان قابل توجه نباشد زیرا کمتر نقطه‌ای از استان مورد حمله قرار نگرفته است.

اکنون بعد از گذشت چندین سال از دفاع مقدس و از خودگذشتگی اقشار مختلف مردم استان اعم از مرد و زن هنوز هم برخی با مشکلات بعد از آن دست و پنجه نرم می‌کنند و روزگار را به سختی می‌گذرانند و با این وجود انگیزه مقاومت در برابر دشمنان اسلام و حرکت در مسیر دستورات ولایت فقیه در آنان دوچندان شده است.

هرچند مردم استان کرمانشاه شهادت عزیزان خود را نظاره بوده‌اند اما فاجعه‌هایی در آن دوران رخ داده که هنوز هم از خاطر هیچ کرمانشاهی نمی‌رود و بمباران شیمیایی زرده، دیره، نودشه و بیمارستان سومار از جمله این اتفاقات نامیمون است که غصه فاجعه باری را برای مردم این منطقه رقم زده که همچنان و پس از گذشت چندین سال از آن دوران عواقبش پیدا است.  

در جریان هشت سال دفاع مقدس، کرمانشاه 9800 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده و پنج بار از سوی رژیم بعث عراق مورد حملات شیمیایی قرار گرفته که برجای ماندن 3500 مصدوم شیمیایی یادگار حملات نامیمون رژیم ستمکار بعثی بوده است اما روستایی همچون زرده با این شرایط هنوز برای بسیاری از ایرانیان شناخته شده نیست.

در جنگ هشت ساله عراق علیه ایران همه مردم و تمام استانهای کشور به مقابله علیه ارتش متجاوز عراق برخاستند اما در این میان استانهای همجوار عراق به‌ویژه استانهایی همچون کرمانشاه که صحنه اصلی تهاجم و نبرد بودند نقش بارزتری را ایفا کردند و استان کرمانشاه یکی از چنداستان صحنه نبرد بود که به دلیل قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی راه بغداد – تهران اهمیت نظامی فوق‌العاده‌ای داشت.

در دوران دفاع مقدس صدای توپ و خمپاره به آهنگی غیرقابل اجتناب برای مردم استان کرمانشاه تبدیل شده بود که تنها راه ممکن را مقابله، احقاق حقوق خود و حضور داوطلبانه در جبهه‌های حق علیه باطل یافتند و جان خود را در در طبق اخلاص گذاشتند و بی‌مهابا پیش رفتند.

استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس 9800 شهید را تقدیم انقلاب کرد و فرزندان بسیاری از استانهای دیگر نیز خاک استان را به خون پاک خود آغشته کرده‌اند اما هرچند جنگ برای استانهای دیگر به پایان رسیده اما تبعات آن بعد از سالها در استان کرماناشه وجود دارد و انفجارهای گاه و بی‌گاه در میادین مین و شهادت جانبازان و روستاهایی که بیشتر ساکنان آن دارای جراحت شیمیایی هستند گواهی بر این موضوع است.

آغاز و خاتمه جنگ تحمیلی در استان کرمانشاه، حماسه پاوه در مرداد 58، حماسه گیلانغرب، جنایت هولناک پارک شیرین، 1150 بار اصابت بمب و موشک براساس برخی گفته‌ها، آزادسازی اسرای ایرانی در مرز خسروی و چندین مورد حادثه دیگر دفاع مقدس را در قلب مردم استان کرمانشاه نهادینه کرده است.

استان کرمانشاه هر چند تا دیرزمانی به قربانگاهی برای پاکترین فرزندان این دیار بدل شد اما ایمان و قدرت روح والای آنان، این خاک را به مکانی مقدس تبدیل کرد که تا امروز سایه حضورشان در آن جا موج می‌زند و خاک، عطر خود را از وجود آنان وام دارد و اکنون میزبان 34 شهید تازه تفحص شده است.

گفته می‌شود مهمان هرچقدر گرامی‌تر باشد استقبال نیز باشکوه‌تر می‌شود و و مردم استان کرمانشاه که می‌توان به یکایک آنها لقب ایثارگر نهاد بدون توجه به قید و بند دنیا و آخرین مد و تجهیزات با همان صفا و سادگی و صمیمیت دلشان را فرش راه کردند و منتظر قدوم مبارک مهمان ماندند.

سرهنگ مرادعلی محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه اظهار داشت: همزمان با روز عرفه در روز پنج شنبه 9 شهریورماه پیکر مطهر 34 شهید گمنام دوران دفاع مقدس در کرمانشاه تشییع می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارشهای دفاع مقدس استان کرمانشاه با اشاره به اینکه مراسم تشییع امروز از ساعت 9:30 صبح با حضور مردم شریف و ولایت‌مدار شهر کرمانشاه از میدان آیت‌الله کاشانی تا میدان آزادی شهر کرمانشاه برگزار شد گفت: پیکر پاک این شهدای والامقام توسط کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در مناطق عملیاتی سومار(عملیات مسلم‌بن‌عقیل و کربلای 6)، میمک و نفت شهر تفحص شده‌اند.

رپیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با تسنیم گفت: برخی از این شهدای گرانقدر دارای پلاک و برخی نیز گمنام هستند و فضاسازی مناسبی برای مسیر تشییع این شهدا در کرمانشاه انجام شد.

امروز کوچه‌ها را با نام شهدا انتخاب می‌کنند که یادمان باشد امنیت و آرامش خود را مدیون این افراد هستیم و زمانی از راه نرسد که به این نامگذاری بسنده کرده و غافل از خون شهدا و خاک سرزمین مسیر را گم کنیم.

تشییع شهید در کرمانشاه

تشییع شهید در کرمانشاهتشییع شهید در کرمانشاه

انتهای پیام /

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi