شناسه خبر : 55300
یکشنبه 19 شهريور 1396 , 09:08
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تنها شهید واقعه ۱۷ شهریور کاشان

هزاران شهید در دوران انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس تقدیم نظام جمهوری اسلامی شد و امروز تنه تنومند جمهوری اسلامی این چنین قطور شده است و در طول دوران انقلاب اسلامی وقایعی همچون واقعه ۱۷ شهریور در میدان ژاله تهران اتفاق افتاد که به جمعه سیاه معروف شد.

 شهیده کبری صفا

جمشید آموزگار پس از واقعه آتش‌سوزی سینما رکس آبادان مجبور به استعفا شد و پس از آن جعفر شریف‌امامی نخست وزیر ایران شد و اعتراضاتی از ۱۳ شهریور آغاز شد و تا ۱۶ شهریور به اوج خود رسید به گونه‌ای که در تظاهرات روز ۱۶ شهریور بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر در تهران شرکت داشتند.

علامه یحیی نوری مردم را به تظاهرات در روز ۱۷ شهریور و به تجمع در میدان ژاله دعوت کرد اما حکومت نظامی از ۶ صبح با دستور غلامعلی اویسی اجرا شد و لذا اجتماع بیش از ۳ نفر ممنوع بود اما مردم به فرمان نیروهای امنیتی توجه نمی‌کردند و به همین دلیل آنان را به گلوله بستند.

شهیده کبری صفا یکی از معترضانی بود که در میدان ژاله تهران حضور داشت و بر اساس وظیفه شرعی خود همراه با فرزند چهار ساله خود در این تظاهرات شرکت کرده بود و صورتش بر اثر اصابت گلوله متلاشی شده بود و در حالی که پس از اصابت گلوله غرق خون شده بود در منزل و در مقابل فرزندانش به شهادت رسید و پیکر پاکش پس از تشییع در دشت افروز کاشان به خاک سپرده شد.

جنازه شهیده کبری صفا توسط نیروهای انقلاب شناسایی شد و ۴۸ ساعت پس از شهادت به صورت مخفیانه به کاشان منتقل شد و علی رغم سخت‌گیری‌های مقامات قضایی تشییع جنازه انجام شد.

کبری صفا در محرم سال ۱۳۶۷ در کاشان متولد شد و به برکت ولادت او پدرش که مدت‌ها بیکار بود با سمت سیم‌بانی شرکت مخابرات مشغول به کار شد در حالی که این شهید از کودکی متین و درستکار بود اما در هفت سالگی پدر دار فانی را وداع گفت.

شهیده کبری صفا در ۱۸ سالگی ازدواج کرد و به دلیل آنکه شغل همسرش در تهران بود در این شهر ساکن شد در حالی که این وضع باعث شد تا افسرده شود و بارها آرزو می‌کرد تا در شهر خود باشد و به دلیل سابقه مذهبی خانواده خود نیز شعائر مذهبی و شرکت در مراسم مذهبی علاقه داشت.

مریم و مینا ۲ دختر شهیده کبری صفا بودند و زمانی که مینا، دختر دوم او تنها ۶ ماه داشت همسر خود را از دست داد و تسکین دهنده او تنها مزار همسرش بود که در بهشت زهرای تهران قرار داشت.

 شهرستان کاشان ۲۷ شهید در دوران انقلاب اسلامی و در مجموع بیش از هزار و ۷۰۰ شهید در دوران انقلاب و دفاع مقدس تقدیم کرده است که محسن دیلمی کیاوردی نوجوان ۱۶ ساله اهل کاشان نیز یکی دیگر از همشهریان کاشانی است که در روز ۱۷ شهریور سال ۵۷ در کاشان به‌دنبال تعقیب و گریز دژخیمان پهلوی در تظاهرات از روی  بام یکی از خانه‌های خیابان امام این شهرستان داخل قنات افتاده و به شهادت رسید.

منبع: تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi