شناسه خبر : 55430
پنجشنبه 23 شهريور 1396 , 17:49
اشتراک گذاری در :
عکس روز

علل گرایش افراد به مال حرام

جهل و نادانی، ‌زمینه ساز بسیاری از گناهان است. معرفت نداشتن به خداوند، جهل به آثار حرامخواری و سرانجام آن، ناآگاهی از عقوبت های دنیوی و اخروی ارتزاق حرام، سبب انجام این عمل می شود.

رمضانعلی کاوسی -  چند روز پیش گزارشی از تلویزیون پخش شد که عده ای خاک و ماسه را با گندم مخلوط و تحویل سیلو می دادند. این گزارش تکان دهنده در شبکه¬های اجتماعی هم دست به دست شد. وجدان های بیدار غصه خوردند که چرا انسانیت باید اینقدر سقوط کند که کسانی حاضر شوند به خاطر سود بیشتر به چنین عمل ناپسندی دست بزنند.
این یک مشت نمونهٔ خروارها حرامخواری های متعدد در جامعهٔ ماست. متأسفانه این روزها وسوسه های شیطانی و حرص زیاد باعث گرایش بعضی ها به کسب درآمد حرام می شود. آدم های طماع در جامعهٔ ما روزبه¬روز نیکی ها را از یاد برده و انسانیت را به فراموشی سپرده اند. روایتی از پیامبر عزیز اسلام(نقل به مضمون) نقل می¬کنند که: «طمع مثل تار عنکبوت است و انسان طمع کار هرگز روی آزادی نخواهد دید.»
طمع صفت رذیله ای است که انسان طماع را خوار و از دایرهٔ انسانیت و جوانمردی خارج می کند. انسان اگر حریص شد آن چنان حرص جمع آوری مال و ثروت مشغولش می کند که حلال و حرام و پاک و ناپاک را درهم می آمیزد و روزبه¬ روز حساب های بانکی اش را چاق و چله تر می کند. همه را به حساب زرنگی خودش می گذارد.
در یک حدیث قدسی خواندم دعای کسی که مال حرام بخورد مستجاب نمی شود. شخصی به محضر رسول خدا(ص) شرفیاب شد و به آن حضرت عرض کرد: «دوست دارم دعایم مستجاب شود؛ چه کنم؟ پیامبر خدا(ص) به او فرمودند: «طَهِّرْ مَأکَلَکَ وَ لَا تُدْخِلْ بَطْنَکَ الْحَرَامَ» لقمه‌ات را پاک کن [تا مبادا به حرامی آلوده باشد] و مراقب باش هیچ نوع حرامی را مصرف نکنی.»
حرام خواری و قساوت قلب ارتباطی تنگاتنگ با هم دارند. اگر کسی حرام بخورد، قلبش سخت شده و در برابر حق، نرمش نخواهد داشت. وقتی امام حسین(ع) در روز عاشورا دید کلام حقش، در دل سخت تر از سنگ کوفیان اثر نمی کند، علت این سخت دلی و عدم کرنش در برابر حق را لقمه های حرامی برشمرد که شکم های کوفیان از آن پر شده بود: «فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِکُمْ» شکم¬هایتان از حرام پر شده و بر قلب¬هایتان مُهر خورده است.
رسول مکرم اسلام فرمودند: «عبادت هفتاد جزء است که بهترین جزء آن طلب روزی حلال است.» تاریخ نشان داده کسانی که در پی کسب مال حلال بوده و از درآمد حرام دوری جسته اند، عاقبت به خیر شده اند؛ اما حرامخواران هرگز عاقبت به خیر نشده اند.
در قرآن می خوانیم شیطان به انسانها وعدهٔ فقر می¬دهد.
به نظر می رسد شیطان مرتب انسانها را وسوسه می کند که: «اگه می¬خوایْ فقط با مال حلال ثروتمند بشی، هیچ وقت به جایی نمی رسی. کی دیگه توی این دوره زمونه مال حلال می¬خوره که تو می خوای دومیش باشی؟ فعلاً یه کاری بکن بار خودت رو ببند، بعد توبه می کنی. تو باید زرنگ باشی و از هر فرصتی برای پولدار شدن استفاده کنی.»
متأسفانه این روزها فرهنگ بسیاری از خانواده ها به سمت سویی می رود که بطور اتوماتیک فرزندانشان را به هر قیمتی به کسب مال و ثروت تشویق می کنند. فرزندان هم یاد می گیرند به هر طریق ممکن خودشان را به آب و آتش بزنند تا زودتر پولدار شوند.
یکی دیگر از علل گرایش افراد به حرام‌خواری، زمینه روحی و روانی است. بعضی ها با تخیلات نادرست گرفتار عقدهٔ حقارت می¬شوند. آنها فکر می کنند اگر خانه ای شیک و اتومبیلی مدل بالا داشته باشند در جامعه جایگاه والایی پیدا می کنند. از این رو به هر دری می زنند تا خانه ای مجلل، مرکبی پیشرفته و ظاهری همچون ظاهر ثروتمندان داشته باشند. تحقیرهای شخصیتی این انسانها، سبب می‌شود حرمت مال حرام برایشان عادی جلوه کند و کسب هر مالی را بر خویش حلال بدانند.
تمام علل گرایش افراد به مال حرام، شخصی نیست. گاهی محیط فاسد اقتصادی در جامعه زمینه های حرامخواری و کسب مال نامشروع را فراهم می کند. وقتی بعضی از مسئولین و(به اصطلاح) بزرگان جامعه دنیاطلب می شوند و مسابقهٔ تجمل گرایی می گذارند، اقشار جامعه هم برای رسیدن به مقاصد دنیاییِ خود راه های نامشروع را برمی‌گزینند.
از جهل و نادانی هم نباید به راحتی عبور کنیم. جهل و نادانی، ‌زمینه ساز بسیاری از گناهان است. معرفت نداشتن به خداوند، جهل به آثار حرامخواری و سرانجام آن، ناآگاهی از عقوبت های دنیوی و اخروی ارتزاق حرام، سبب انجام این عمل می شود.
همانطور که شخص بی خبرِ گرسنه، غذای مسموم را با اشتها می‌خورد و انسان تشنهٔ ناآگاه آب آلوده را می‌نوشد، انسان بی خبر از سمی بودن مال حرام هم آن را با شادی به دست می آورد و استفاده می کند. غافل از این است که به زودی این سموم زندگی وی را به تباهی می کشد. از رسول اکرم(ع) روایت شده که فرمودند: «هرگاه لقمه ای از غذای حرام در شکم کسی وارد شود، تمام ملائکهٔ آسمان و زمین او را لعنت می‌کنند و تا زمانی که این لقمهٔ حرام درشکم اوست، خداوند به سوی او نظر نمی‌کند؛ اگر توبه کند خداوند توبه او را قبول می کند و اگر بدون توبه از دنیا برود، پس به آتش سزاورتر است.»
ان شاالله همهٔ ما به این باور برسیم که هیچوقت به مال حرام نزدیک نشویم و با کار تلاش رزق حلال به دست آوریم. قطعاً ارتزاق با مال حلال آرامش روحی و روانی، عاقبت به خیری و سعادتمند شدن ما را به همراه خواهد داشت.

کد خبرنگار: 19
اینستاگرام
دلیل این لقمه های حرام را باید در ورای کردار عالمان زیاده گو ونصیحت گر پیدا کرد که به انچه که میگویند عمل نمیکنند و کار را به جایی رسانده اند که جوانانمان دین گریز واز همه چیز یریده اند ما زمان شاه از این زیاده گویی ها نداشتیم ودین ابزار نبود حالا به نام دین همه چیز را توجیه میکنند مغز ها را فراری میدهند ژن اقا زاده ها خوب است وهمه پست ها را دارند کلا جامعه طبقه بندی شده ومحصول این کار ها فروپاشی اخلاق دروغ وتباهی است
جناب استاد سلام همه این واقعیت را به خوبی میدانند که مسلمان قران را در سر لوحه تمام امور خود قرار میدهد و قران کلام وحی در همه خانواده ها موجود است آیا کسی به دستورات قران عمل میکند منظورم کسانیست که متولی امور مردم هستند درست در شعار و کلمه عالی اما در عمل صفر در جنگ مولا علی با معاویه عمروعاص چه کرد با فریب ایمان مردم را دزدید امروز برخی سردمداران با طمع خود در امور بیت المال مردم را به سوی اموال حرام تشویق میکنند و نیرو محرکه آنها هستند دنبال مقصر و چراها نگردیم از خودمان شروع کنیم مردم ما هر روز در رسانه ها خبرهای دزدیهای اموال مردم را میشنوند آن هم از قدرتمندانی که مردم به آنها اعتماد کرده اند پس گرایش به مال حرام را باید از ریشه خشک کرد وگرنه این همه دستورات ائمه احادیث زکات خمس فطریه صدقه اوقاف انواع رساله های مجتهدین مفاتیح فرامین امام خامنه ای وصیت امام راحل به نظر چشما چند درصد از صاحبان قدرت به دستورات ذکر شده در منابع نامبرده شده عمل میکنند اگر خودمان را گول نزنیم و واقع بین باشیم اصلأ درصدی نمیتوانیم برایش متصور شویم حتی در زمان مولا علی ع این افراد سخت حضور داشتند و بیشتر موارد مولا علی ع را در تگنا قرار میدادنند امروز هم که امام مظلوم امام خامنه ای مانند جدش علی تنهاست و مظلوم مملکت با این وسعت و قدرتمندانی با این حریصی را چگونه میتوان کنترل کرد عدالت و تقوا باید نهادینه سود و با پوشت و گوشت تمام سردمداران عجین شود ان وقت گرایش حرام کم میشود که این امر در زمان علی ع هم با وجود خوارج و منافقان صورت نگرفت چه برسد به امروز که هویت واقعی اکثر صاحب منصبان در پوشش شدید ابهام قرار دارد و تنها و تنها با ظهور حضرت حجت عج گرایش و تصورات آن هم با صولت ولی عصر محقق خواهد شد .یا علی مدد
چرا جانبازان در بلک لیست بی اعتنایی قرار گرفته اند
؟
جواب روتین مسولین، بار مالی ناشی از کمیت فروش نفت ،، برزخ یک بام و دو هوای قوانین بی سر وته ،، تریبون ، بازی با کلمات در پیست پاتیناژ میزهای چند ده متری ،، و مواجه شدن با کلمات ترکیبی مغرضانه ،، هوک چپ سیاسیون روشنفکر را درتوجیه عدم تدبر و کارایی مدیریتی خود با زیاده خواه خواندن وارثان جان برکف ایران عزیز در کتاب هرمس ، بر پیکره با صفای ایثار فرود خواهند آورد .
آیا دارایان هخا با سربازان امپراطوری پهناور ایران همین گونه رفتار راداشتند ؟ ویا وعده اهورایی شدنشان را میدادند؟!!!
ما نه سربازان خشایار بودیم که تا یونان برای کشور گشایی برویم ونه اژدر کشان کیکاووس !!!
ما نه تهمتنان فسانه ایی پیل کش سیستان بودیم ، ونه زوزه تیر کمان بهرام گور !!!
ما دال تیزچنگال مام وطن بودیم که قافله خفاشهای شبگرد متجاوز را در هم شکستیم .
ما نوادگان یلان بختیاریی بودیم که سپاه محمود افغان را در اصفهان تار مار کردیم تا درس عبرتی برای متجاوزان باشد.
ما قسم خوردگان راه رییس علی دلواری بودیم که سربازان روباه پیر کمپانی هند شرقی را بستوه در آورده بود .
ما خاکی ترین مردانی بودیم که بوی ناب آدمیزاده میدایم . ما انتخاب کرده بودیم که بالباس خاکی پوزه دشمن را بخاک عبرت بمالیم .
جرممان عشق به وطن بود ، جرممان اندیشه مردانه مان بود ، جرممان با دست خالی دفاع کردن بود .
جرممان با دل رفتن و بی سر برگشتن بود ، ، ما حتی کرباس دنیوی شما را برای دفن نمیخواستیم ،
ما حتی شعار راهت ادامه دارد را هم از شما نمیخواستیم ، فقط گفته بودیم امام و راه امام تنها نماند ...
خود نمایی داش غلامان امروزی که روزی چوپانان ارباب بودند برای زهره چشم ما باران دیده ها ، حکم جوجه فوکلیهای از فرنگ برگشته رادارد .

گرگ روزگار بوديم برای خودمان !!!
کفتارها هم جرات رويا رويى با ما را نداشتند...
حال كه خانه نشین شدیم ...
خرگوشها هم برايمان خط و نشان می كشند...
درست است كه ما رفته ايم اما به خرگوش صفتان بگوييد در قلمروي ما با احترام عبور كنند!!!
كه توبه گرگ مرگ است !!!

ما در دلباختگیمان حکم باران را داشتیم ، برای
فرزندان ایثار ، جام و قدح و کاسه و پیمانه فرقی نداشت ، ایثارمان شامل حال همه شد بی توقع ، بی طمطراق سیاسی ، برای ما سقف حرم و مسجد و میخانه یکی بود ما برای ایران عزیز میجنگیدیم .

آیا شما نیز به نصف آنچه گفته اید عمل کرده اید ؟
آیا شما واقعا در راه عدل علی علیه السلام گام بر میدارید ؟ آیا شما مسخ خدمتید یا غرق رانت و
قدرت ؟ سطح دغدغه بعضی از وکلا از معیشت و بیکاری و تورم رسیده است به تعداد فالورهای اینساگرامش ، صد وعده شما به نیم جو نیرزد . خط فقر چهار میلیون تومان حقوق جانباز یک میلیون ...

آیا در زمان حال چنانچه شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی حی وحاضر بودند اجازه تخطی از راه ورسم خودشان را به شخص یا حزبی میدادند ؟

حالمان بد نیست غم کم می خوریم
کم که نه هر روز کم کم می خوریم

آب می خواهم سرابم می دهند
عشق می ورزم عذابم می دهند

عشق اگر این است مرتد می شوم
خوب اگر این است من بد می شوم...

یا علی مدد .

قطره عسلی بر زمین افتاد، مورچه کوچکی آمد و از آن چشید و خواست که برود اما مزه ی عسل برایش اعجاب انگیز بود، پس برگشت و جرعه دیگری نوشید!باز عزم رفتن کرد، اما احساس کرد که خوردن از لبه عسل کفایت نمی کند و مزه واقعی را نمی دهد، پس بر آن شد تا خود را در عسل بیندازد تا هر جه بیشتر و بیشتر لذت ببرد ..!مورچه در عسل غوطه ور شد و لذت می برد ... اما ( افسوس ) که نتوانست از آن خارج شود، پاهایش خشک و به زمین چسبیده بود و توانایی حرکت نداشت ... در این حال ماند تا آنکه نهایتا مرد ... دنیا چیزی نیست جز قطره عسلی بزرگ! پس آنکه به نوشیدن مقدار کمی از آن اکتفا کرد نجات می یابد، و آنکه در شیرینی آن غرق شد هلاک می شود
این است حکایت دنیا جناب آقای کاوسی .








از یک بچه هفت ساله سوال کنید تا بدانید همه خوب و بد را تشخیص میدهد و میداند لذا جهل و نادانی نمیتواند عامل انحراف از راه راست شود بلکه بی عدالتی علت اصلی است که اکثریت مسئولان بشدت طرفدار و رواج دهنده بی عدالتی هستند.
آیا مسئولان حاضرند به اندازه یک کارگر حقوق بگیرند ؟ آیا مسئولان حاضرند یک کارگر به اندازه مسئول حقوق بگیرد؟ میگویند حقوق نجومی قانونی بوده اما نگفتند تفاوت حقوق نجومی با حقوق کارگری را چه کسانی در قانون حکومت اسلامی بوجود آوردند؟ آیا اسلام مروج تبعیض و تفاوت درآمد نجومی با درآمد کارگری مردم است؟
کاش تبعیض ها و افتضاحات کپی شده از حاکمان سرمایه داری غرب را بجای عدالت اسلامی جا نزنند و باعث بدنامی و ناکارآمدی اسلام نشوند. آیا مسئولان یا قانون نویسان سعی دارند اسلام را همانطور که دشمنان اسلام میخواهند مروج تبعیض و ناکارآمد و مضر و بازدارنده معرفی کنند؟
در هر صورت ثروت و قدرت در زندگی دو روزه آنقدر ارزش ندارد که اسلام و مومنان را پریشان دل و از اسلام ناامید کنند زیرا اسلام دارای مکانیزم خودکار برای محافظت از خود و مومنان است که حمله کننده را شناسایی سپس تاوان بسیار سنگین و غیر قابل تحمل در انتقامش بروز میدهد.
جای تاسفه واسه این دولت...
خاصیت نظام سرمایه داری همینه..!!!!
سرکار خانم سابقی اشاره به اهتمام دولت و مجلس به نظام دهکده جهانی یا همان نظام سرمایه داری باعث شکاف طبقاتی عمیقتر و تبعیض و به حاشیه رفتن عدالت میشود.
نظام ما جمهوری است و مثلا مسکن مهر برای افراد فاقد خانه و کارت سوخت حرکتی ضد ن سرمایه داری بود.
که فعلا به محاق رفته است..و با ایرباس عکس میگیرند.
خلاصه دوری از حرام و گناه با نظم دهکده جهانی و سرمایه داری امکان پذیر نیست.
با سلام
وضعيت كشور را در دوران عمر 39 ساله جمهوري اسلامي با قبل از جمهوري اسلامي بررسي كنيد، مسئولان ارشد نظام و همين طور كه از بالا به پايين مي آييم هر كدام به نوعي در شرايط نامطلوبي كه بعد از انقلاب پيش امده سهوا يا عمدا عالمانه يا جاهلانه در اين وضعيت خراب و نابسمان كشور و رفتار و فرهنگ عموي و همه مسائل مقصر و سهيم هستند، وقتي پدر و مادر كه دو ركن اصلي خانواده هستند با روش هاي درست خانه و فرزندان را مديريت كنند ما حصل آن يك چيز است و عكس مسئله.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi