شناسه خبر : 55477
یکشنبه 26 شهريور 1396 , 10:33
اشتراک گذاری در :
عکس روز

امام خمینی و متوسلیان در زندگی‌ام تاثیر داشتند

نود و نهمین عصرانه ادبی فارس ویژه جواد کلاته‌عربی برگزار شد.

کتاب مگر چشم تو دریاست - جواد کلاته عربی

*آشنایی به واسطه حاج‌احمد متوسلیان

گل‌علی‌ بابایی نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس با اشاره به اینکه سابقه آشنایی‌اش با کلاته‌عربی چندان زیاد نیست‌،گفت: وقتی قرار شد زندگینامه حاج‌احمد متوسلیان با نام ایستاده در غبار ساخته شود، محمدحسین مهدویان کارگردان اثر با  جمعی از محققان به مؤسسه بعثت 27 آمدند تا اسناد موجود پیرامون شخصیت حاج‌احمد متوسلیان را بررسی کنند که یکی از پژوهشگران همراه با کارگردان جواد کلاته‌عربی بود.

وی افزود: وقتی کار تیم تحقیقاتی فیلم سینمایی تمام شد، قلاب مدیر مؤسسه جواد کلاته‌عربی را نگه داشت و امروز مسئول بخش ادبیات مؤسسه است. او کارش را با یک اثر پژوهشی در مورد امام خمینی (ره) آغاز کرد و مطالبی که امام به گورباچف فرمودند را در این کتاب آورده است و دست به تجزیه و تحلیل آنها زده است.

نویسنده کتاب «ضربت متقابل» گفت: جواد کلاته‌عربی بعد از کتاب امام  کارش را با خاطرات شهید عباس جولایی ادامه داد و سپس سراغ خاطرات همسر حاج‌آقا جنیدی مادر شهیدان جنیدی رفت. او علاوه بر اینکه پژوهشگر قابلی است در رنگ و بوی هنری دادن به خاطرات هم توانایی قابل توجهی دارد و می‌تواند آثار خوبی خلق کند. 

*ادبیات به نقش زنان در انقلاب و جنگ کمتر پرداخته است

اکبر خلیلی با اشاره به یکی از آثار جواد کلاته‌عربی گفت:‌ من پس از خواندن یکی از کتاب‌های این نویسنده گریه کردم، گریه برای خودم که نتوانستم کاری کنم. در موضوع انقلاب زنان و مادرانی هستند که کلید اصلی شهدا به شمار می‌روند، اما به صورت کمرنگی به آنها پرداخته شده و در ادبیات انقلاب خیلی کم زنان شیرزن را نشان داده‌ایم.

*آثار جواد کلاته‌عربی ارزشمند است

علی‌اکبر والایی با اشاره به سفرنامه اربعین جواد کلاته‌عربی گفت: من از خواندن سفرنامه به رنگی در نجف احساس خوبی کردم و به گونه‌ای نبود که بعد از پایان کار چیزی دستگیر آدم نشود. مخاطبی که آنجا نبوده با خواندن این کتاب مطالبی دستگیرش می‌شود و آن کسی که این سفر را رفته خاطرات برایش زنده می‌شود وقتی با اطلاعاتی که نویسنده به او می‌دهد. 

وی افزود: جزئی‌نگری و توصیف‌های جغرافیایی از مزایای این کتاب است هر چند این کتاب خلاء‌هایی دارد که می‌توانست با توجه به آنها با کار بهتری روبه‌رو شویم. برای مثال در بخش‌هایی به جای اطاله کلام می‌توانست از همراهان خود در سفر حرف بزند. 

والایی گفت:‌ در کتاب دیگر این نویسنده ما می‌بینیم که نویسنده روایت را رها کرده و دست به تحلیل زده و خواننده را مخاطب تحلیل‌های خود دیده است،‌اما در مجموع آثار جواد کلاته‌عربی محاسن بسیاری دارد و ارزشمند است. 

*نویسنده زحمت‌کشی که پشت میزنشین نبوده

احسان احمدی از دوستان جواد کلاته‌عربی با اشاره به ویژگی‌ سخت‌کوشی این نویسنده گفت:‌او در بازار کارگری کرده و فرد پشت میزنشین نبوده و با زحمت‌ کشیدن بالا آمده است، در حوزه فرهنگ نیز همین طور زحمت کشیده، او پله پله و قدم قدم پلکان ترقی را طی کرده و من شاهدی هستم که او برای کارهایش زحمت کشیده است. 

وی افزود: او به مرور تجربه کسب کرده و در بررسی آثار مؤسسه بعثت 27 نیز نقش کلیدی دارد که این نیز بر تجربه او می‌افزاید و در کنار آثارش باید این وجه از فعالیت او که بررسی آثار است را نیز به عنوان سابقه او برشماریم. 

*امام خمینی(ره) و احمد متوسلیان در زندگی‌ام تاثیر داشتند

جواد کلاته‌عربی در پایان این مراسم، گفت: خودم را لایق چنین مراسمی نمی‌دانم و نگاهم به جلسه امروز، جلسه یادآوری است، من هر کتابی را شروع به نوشتن می‌کنم حس می‌کنم به دست خالی قرار است یک کوه را جابه‌جا کنم و هیچ کاری را آسان نمی‌دانم.

وی افزود: دو شخصیت در زندگی من تأثیر داشتند، یکی از آنها امام خمینی (ره) بود که با نوشتن کتاب امام زندگی‌ام عوض شد زیرا قرار نبود اصلاً کتابی بنویسم و قرار بود در ابتدا مقاله‌ای در مورد اما نوشته شود اما خواست خدا بود که به کتاب منتهی شد. 

کلاته‌عربی گفت: نفر دوم که زندگی را به او مدیون هستم، احمد متوسلیان است، آشنایی با او برای من نقطه عطف بود در مرحله اول به چشم کار به سمت او رفتم اما اکنون با او زندگی می‌کنم. 

این نویسنده دفاع مقدس در پایان سخنانش گفت:‌اولین کتاب دفاع مقدسی من بسیار عجله‌ای شد و جنس آن با دیگر آثار فرق دارد، کتاب سفرنامه اربعین را هم رها و فارغ از هرگونه اصول نوشتن نوشته‌ام. 

در پایان از فعالیت‌های جواد کلاته‌عربی در حوزه ثبت و ضبط خاطرات دفاع مقدس تقدیر به عمل آمد.

منبع: فارس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi