شناسه خبر : 55496
دوشنبه 27 شهريور 1396 , 13:13
اشتراک گذاری در :
عکس روز

برخی درباره لایحه کسر خدمت فرزندان ایثارگران لجبازی می کنند

فاش نیوز - لایحه کسرخدمت فرزندان ایثارگران در حالی تبدیل به قانون شد که شورای نگهبان ابتدا نسبت به مواردی از آن، ایراداتی را مطرح کرد.

پس از رفع شدن ایرادات، این قانون در نهایت تصویب شد اما با گذشت زمان بسیار از ابلاغ این قانون، همچنان مسئولان مربوطه نظام وظیفه آن را اجرایی نکرده و هرکدام توپ را به زمین دیگری می‌اندازند و از اجرایی شدن آن طفره می‌روند. در برنامه توسعه ششم نیز این قانون گنجانده شده‌است ولی همچنان با گذشت یک‌سال، افراد مشمول این قانون در ابهام به‌سر می‌برند و در انتظار خبر خوشی از طرف نمایندگان ملت هستند. مسئولان اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، در همان ابتدا بیان کردند که این قانون در یک بازه پنج ساله قابلیت اجرایی دارد و ستاد در عملی کردن آن هیچ‌گونه ضرب‌الاجلی ندارد. در همین راستا نیز از سال گذشته که اختلاف ستاد و مجلس بر همگان آشکار شد، نمایندگان نیز سکوت خود را شکستند و از طرف دیگر به این اظهارات مسئولان ستاد کل، واکنش نشان دادند. از سال‌گذشته تا به امروز گاهی اظهاراتی از نمایندگان مبنی بر تعیین تکلیف این قانون منتشر می‌شود اما ستاد کل نیروهای مسلح در قبال اجرای آن تاکنون اظهارنظر رسمی نکرده‌است و گویا همچنان ایثارگران در میان این اختلاف سلیقه‌ها سرگردان مانده‌اند. در همین راستا برای بررسی موضوع مطرح شده، «قانون» با حسن نوروزی، رییس فراکسیون ایثارگران گفت‌وگویی انجام داده که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.
مشکلات اصلی اجرای قانون کسرخدمت ایثارگران، کجاست؟
تمام دستگاه‌های اجرایی موظف هستند که با تصویب یک قانون توسط مجلس و تایید شورای نگهبان و در نهایت ابلاغ دولت و مجلس به دستگاه‌ها، آن را به اجرا دربیاورند.
متاسفانه ستاد نیرو‌های مسلح زیربار آن نمی‌رود و می‌گوید ما نبودیم و کسانی دیگر تصمیم به تصویب این قانون گرفته‌اند. وقتی قانونی تصویب می‌شود کسی حق ندارد آن را اجرا نکند، حتی اگر رییس‌جمهور باشد و این قانون باید اجرا شود. بهانه‌ای که دوستان در اجرای قانون می‌گیرند این است که در قانون آمده اجرا شدن، به اذن رهبری نیاز دارد و ما نیز مقام‌معظم رهبری را در جریان گذاشته‌ایم که با اجرای قانون، پادگان‌ها خالی خواهد شد. در حالی که حداکثر پانزده هزار نفر مشمول این قانون خواهند شد. امروز کشور در شرایط صلح قرار دارد و پادگان‌ها نیز مملو از سرباز است به‌گونه‌ای که اگر فردی تصمیم به رفتن خدمت داشته‌باشد حدود یک‌سال باید در انتظار بماند. پس نیاز آنچنانی به این تعداد سرباز که مشمول قانون می‌شود، وجود ندارد و به نظر، در این زمینه لجبازی صورت می‌گیرد.


صحبت از نامه اعضای فراکسیون ایثارگران به مقام معظم رهبری برای حل مشکلات در این عرصه است. محور نامه چیست و چه زمانی صورت خواهد پذیرفت؟
همین مساله محور اصلی نامه است. دوستان ما در ستاد کل آمار درستی در دست ندارند و بدون دلیل نسبت به قانون واکنش نشان داده‌اند.


علت مخالفت ستاد نیروهای مسلح با بخشی از این قانون چیست؟
به نظر بنده این مخالفت بر اجرای قانون وارد نیست. فقط نیز اجرای قانون کسر خدمت فرزندان ایثارگران نیست که مورد بی توجهی قرار گرفته قانون خرید خدمت که بودجه آن در سال 96 لحاظ شد یا اخذ گواهینامه بدون کارت پایان خدمت، هیچ کدام مورد توجه مسئولان اجرایی قرار نگرفت. متاسفانه برخی از مسئولان سر ناسازگاری با مجلس را داشته‌اند و در اجرای قوانین لجبازی می‌کنند.

 

آیا آمار تعداد فرزندان ایثارگران که شامل این قانون می‌شوند به میزانی هست که نیرو‌های مسلح، نگران خالی شدن پادگان‌ها باشند؟
12 هزار نفر، آماری رسمی است که در دست نمایندگان قراردارد. اگر غیر این است و آمار آقایان مبنی بر خالی شدن پادگان‌ها درست بود ، این قانون را عمل نکنند. دوستان این قانون را یک‌سال هم که شده اجرا کنند، اگر تعداد مشمولان این قانون بیش از این تعدادی که ما ادعا کردیم و در حدود 60هزار نفر پیش‌بینی شده،‌ بود از اجرا آن دست بردارند. ولی متاسفانه زیر بار اجرای آن نمی‌روند و بی‌جهت مقابل مجلس می‌ایستند. خرید خدمت نیز قانون دیگری است که مربوط به سال 96 بود و ردیف بودجه آن نیز امسال لحاظ شده‌است. مسئولان ستاد، بیایند این قانون را امسال اجرا کنند. در آن قانون، تعداد پیش‌بینی ما از مشمولان برخوردار از این قانون سه هزار نفر بود. اگر این تعداد از سه هزار نفر مورد ادعای ما تجاوز کرد، مسئولان، آن را از سال 97 دیگر از دستور کار خارج کنند.


آیا برخورداری فرزندان ایثارگران از مزایا خارج از عرف است؟
خیر، نمایندگان براساس عقل و معرفت خود تصمیم به تصویب این قانون گرفته‌اند. این قانون بررسی شده است و بدون برنامه در دستور کار قرار نگرفت. کسی که در هشت‌سال دفاع مقدس جنگید و جان خود را در معرض خطر داد، افتخار این مملکت است. افتخار ما نمایندگان نیز این هست که از حقوق ایثارگران در مجلس دفاع کرده‌ایم و در آینده نیز این رویه را ادامه خواهیم داد. در همه کشور‌ها این قشر مورد احترام هستند. جالب است بدانید در انگلستان، جانبازان ایرانی خارج از نوبت بسیاری از امور را برایش انجام می‌دهند. کارت جانبازان ما در خارج از کشور مورد قبول و اعتبار است.


در سایرکشورهای جهان این‌گونه خدمات برای ایثارگران‌شان چگونه است؟
وقتی نسبت به جانبازان و ایثارگران ما احترام قایل هستند، برای ایثارگران و رزمندگان خودشان که بحثش جداست. در روسیه فرزندان کسانی‌که پدرشان در جنگ فداکاری کرده اند، از احترام و عزت برخوردار هستند و مدال‌های بسیاری به آن‌ها داده شده است. هرکدام از مدال‌ها نشان‌دهنده آن است که پدرشان در چه نبردی کشته شده‌اند. ما باید از رزمندگان و ایثارگران دفاع کنیم تا همه ملت بدانند که این اقدامات از سوی نظام تجلیل می‌شود و ارزشمند است تا اگر اتفاقی رخ داد، ملت دوباره به جبهه‌ها بروند و از فرزندان خود و کشورشان حراست کنند.


همه بدهکاریم
بی شک تمام مردم ایران از مسئولان گرفته تا ملت، همه وامدار از خودگذشتگی‌های شهدا و ایثارگرانی هستند که بهترین دوران زندگی خود را فدای حفاظت از این مرز و بوم کرده‌اند و حال با توجه به مشکلاتی که زمانه‌برای آن‌ها ایجاد کرده‌است، نیازمند یاری هستند. ای کاش این‌گونه، میان اختلاف نظرهای مسئولان بازی داده نشوند و تکلیف آن‌ها مشخص شود که خیر دنیا و آخرت دراین نوع رویکرد است.

 

منبع: روزنامه قانون
اینستاگرام
فاش نیوز عزیز!
احسنت به شما ونگارنده این مطالب که به حق داعیه دفاع از حقوق ایثارگران این مملکت را دارید. به نکته جالبی اشاره کردید که در روسیه چنین است ودرکشورهای دیگر چنان.....
متاسفانه درکشور ما نه تنها مجلسیون ودولتمردان بلکه قاطبه مردم براین عقیده اند که خانواده معزز شهدا وجانبازان وایثارگران سوئ استفاده کرده اند وسهمیه فلان دارند و......
ولی یک سوال از این عزیزان شایسته است تا پرسیده شود!!!!
آیا حاضر هستید فرزند دلبندتان به جنگی نابرابر اعزام و شهید یا مجروح ویا مفقود گردد ولی نصف املاک تهران و اتومبیل های برند درحال تردد در آن را به نام شما بزنندتا شما نیز منتفع گردید وازسهمیه های آنچنانی ؟؟؟؟!!! استفادهئ کنید؟؟؟
سلام
تشکر از جناب نوروزی مدافع ایثارگران و همچنین زحمات همه عزیزان در دایره فاش نیوز؟
[جناب نوروزی تکلیف این جوانان را زودتر روشن کنید اینها بلاتکلیفند آیند دارند به آینده این جوانان لطمه نزنند همه ما ایثارگران در رنج سنی حدود 50 تا60 هستیم وقتی از جنگ دفاع مقدس برای همین جوانان صبحت میکنیم این انتظار را دارند که الان کسی به حرف اهمیت دهد .
درود بر جناب نوروزی عزیز حداقل با گفتن واقعیت مردم را آگاه کردید گرچه هم چنان هم این مسولین لجبازی خود را کنار نگذاشته اند اما در عوض نشان دادید که مشکل از لجبازی و بدنظری است نه مشکل کمبود نیرو و بهانه های دیگر. مطمن باشید که این لجبازی ها را مردم فراموش نخواهند کرد.
یکی ازرزمنده ها که پیگیرموضوع بوددرحالیکه اصلاپسرنداشت علت راپرسیدم گفت که میخواستم مطمین بشم که ایناباقشرایثارگربرخلاف تبلیغات مشکل دارن وادعاهاهمش بی اساسه
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi