شناسه خبر : 55606
پنجشنبه 30 شهريور 1396 , 14:14
اشتراک گذاری در :
عکس روز

در ماه محرم، مراقب تب کریمه کنگو باشیم!

با فرا رسیدن ماه عزای حسینی، قربانی کردن ها برای غذاهای نذری شروع و بیشتر می شود. توصیه می کنیم که در تمام مراحل خریداری دام، ذبح، پوست کندن، خرد کردن و آماده سازی گوشت، شست و شو و حتی بسته بندی آن از دستکش لاتکس استفاده شود و تماس مستقیم با گوشت، کله پاچه و دل و جگر و ... دام برقرار نشود.

سعیده نام آور ( کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانی )- مدتی ست که ترس تبداری دامنگیر کشورمان شده و با شنیدن نام گوشت و دام! به سراغ مان می آید.

 تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده است که ازطریق گزش کنه ویا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می شود. دام آلوده به ویروس تب کریمه کنگو هیچ علامت خاصی ندارد، از این رو ضروری است که ذبح دام ها در کشتارگاه های مجاز انجام شود.

  تب در عرض 2-3 روز بعد از انتقال بدون دلیل آغاز می شود و گاها" بدن را به بی آبی می رساند. از طرفی مویرگ ها شروع به پاره شدن می کنند و فرد دچار خونریزی داخلی در جاهای مختلف بدن می شود و کبودی های بی دلیلی شروع به پدیدار شدن در زیر پوست می کند.

 تب کریمه کنگو با انتقال از طریق گزش کنه ای بر روی بدن دام های افریقایی به ایران، مهمان ناخواسته کشور ما شد و چند سالی ست که در برخی فصول انتقال و شیوع اش افزایش می یابد و به اضطرار می رسد.

در همین سال جاری تعداد محدودی از افراد با دچار شدن به این بیماری جان خود را از دست دادند و بنابراین، به هیچ وجه موضوع شوخی بردار نیست!

 

این بیماری، بیماری مشترک بین انسان و دام بوده و انگل از روی بدن دام میتواند به پوست منتقل شود. دست زدن به دام، برخورد با گوشت آن، ذبح دام، خرد کردن گوشت، شستن و بسته بندی آن و هر دسترسی مستقیمی به گوشت در حال حاضر میتواند باعث انتقال این کنه به بدن انسان شود.

 از آنجا که این کنه قابل جدا کردن و تشخیص واضح در دام ها نیست و ما نمی دانیم کدامیک از دام ها بدنشان آلوده به این انگل می باشد، توصیه موکد می شود که تا اطلاع وزارت بهداشت و مراکز بهداشتی از رفع شدن خطر دام های آلوده، از تماس مستقیم و بدون پوشش و دستکش با دام و گوشت خودداری کنید.

با فرا رسیدن ماه عزای حسینی و ماه محرم، قربانی کردن ها برای غذاهای نذری شروع و بیشتر می شود.

 بنابراین جهت حفظ سلامت جان عزاداران و کسانی که با نیت خیر به دادن غذای نذری برای عزای سیدالشهداء می پردازند، توصیه می کنیم که در تمام مراحل خریداری دام، ذبح، پوست کندن، خرد کردن و آماده سازی گوشت، شست و شو و حتی بسته بندی آن از دستکش لاتکس استفاده شود و تماس مستقیم با گوشت، کله پاچه و دل و جگر و ... دام برقرار نشود.

**** دستکش لاتکس یا دستکش جراحی در تمام داروخانه ها با قیمت ارزان قابل تهیه است. لطفا" توصیه ها را در رابطه با تماس نداشتن با گوشت و امحاء و احشاء آن جدی بگیرید.

**** برای جلوگیری از انتقال، استفاده از گوشت گرم و تازه اصلا" توصیه نمی شود و لازم است که گوشت ها پس از بسته بندی، حداقل یک روز در فریزر باقی بمانند و دل و جگر و کله پاچه به مدت 2 روز باید در این دما قرار بگیرد. این انگل در دمای فریز از بین می رود و گوشت اگرچه آلوده باشد، با این روش دیگر خطری ایجاد نمی کند!

**** اگر گوشت نذری قربانی را پخش می کنید، حتما" توصیه کنید که گرم مصرف نشود.

**** تا زمانی که خطر آلودگی با انگل ایجادکننده تب کریمه کنگو برطرف نشده، به دنبال خوشمزه خوردن نباشید. حتما با دستکش گوشت را آماده کنید و پس از فریز کردن مصرف کنید.

**** این بیماری از فردی به فرد دیگر هم منتقل می شود. بنابراین اگر فردی علائم مذکور را داشت، حتما به سرعت به پزشک مراجعه کند. تماس با خون و بافت بیماران به ویژه در مرحله خونریزی یا انجام هرگونه اقدامی که منجر به تماس انسان با خون آن ها شود، باعث انتقال بیماری می شود.

**** برای هیئت ها یا نذری دادن حتما" دام را از مراکز مجاز فروش دام بهداشتی خریداری کنید تا احتمال آلودگی دام کمتر باشد.

**** دوره نهفتگی این بیماری تا 10روز هم میرسد. اگر بیمار به محض بروز علایمی که ذکر شد، با مراجعه به پزشک، اقدامات درمانی روی او انجام گیرد، بهبود می یابد اما درصورتی که تشخیص و درمان بیماری دیر باشد، احتمال مرگ فرد مبتلا زیاد است.

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
با سپاس از شما . انشاالله که همه رعایت کنند و خون قربانی ها را بر ماشین ها و پیشانی کودکان نمالند .
برای عید قربان هم اخبار اعلام کرده بود، گوسفند قربانی خود را با هماهنگی قصابی محل تهیه کنند و در محل کشتارگاه ذبح شود ، ولی توی محله ما هیچ کسی توجه نکرد !
قنبر جون مواظب باش کریم کنگ فو یه موقع نزندد ... این کریمه قبلا تب نکرده مردمو میزد حالا تب میکنه بعد میزنه ؟؟؟
عمو ... تو باعث شدی من اطلاعات بهداشتیمو دراین باره نشر ندم و زحمت خانم دکتر رو خراب کردی و فاش نیوز بخاطر تو منو سانسور کرد . والا جوابتو داده بودم . خوش باش ما به این نوع تبعیض ها عادت داریم . دیدی چی بهم می گن ؟
می گن یه خونه بخر که راهش جدا باشه بعد تو برو بالا اینا هم هر کاری می خوان بکنن ... می گم برای چی من خودمو تو قرض بندازم اگه اینا محبت دارن بیان ببرن خونشون ... مگه اینا ندارن اما تو محبتتو نشون بده این کار را بکن ... وجدانا این طرز مشاوره از مغز سالم میاد ؟ خدایا کریم کنگفو بزن بهم که راحت بشم از دست این آدمای خودخواه ... دیدی حاجی بهت می گم اینجا قحط الرجاله تو باورت نمیشه ... اف به این همه خودخواهی . می گم می خوام برم دنبال زندگیم . میگه پس اینا چی میشن ... می گم تو که میگی اینا بهم محبت دارن تو سدشون شدی ، پی این حرفت یعنی چی ؟
میگه ، ها ، نه می دونی اینقدر محبتشون زیاد نیست که بذاری بری ...
خداییش خاک بر سر چنین آدمی که با این طرز فکر بیاد به یکی مشورت بده .، نباشه ؟ ..
نه انسانیتی گذاشتن ، نه دینی ، نه انصافی نه وجدانی نه رحمی ... حالا من هیچ دلم برای همرزمم می سوزه که قد من زبان نداره ... شالوده یه زندگی شهدایی را تباه کردن این دوستان احمق و خودخواه ... پس همون کریم تب کرده بزنه به جونم راحت بشم بهتره به خدا ... دعا نکنی ها ... اگه بازم ترسیدم ... تو قول بده برام دعا نکنی ... مرگ بهتر از بودن با این آدماست ...
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi