شناسه خبر : 55607
پنجشنبه 30 شهريور 1396 , 14:18
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تحلیل اندیشکده رند از توانمندی مقاومت لبنان

 
از مدت‌ها پیش عملیات‌های حزب‌ا... بر اساس این شعار انجام شده است که اگر از جنگیدن خود فیلمبرداری نکرده باشی، گویی اصلا نجنگیده‌ای. این گروه اهمیت مستندسازی از موفقیت‌هایش را از آغاز سال 1373 دریافت.
تحلیل اندیشکده رند از توانمندی مقاومت لبنان/ جنگ روانی به سبک حزب‌ا...
 

 اندیشکده رند طی گزارشی از توانمندی مقاومت لبنان نوشت: استفاده داعش از رسانه‌های اجتماعی باعث شده است که به آن به‌عنوان مبتکرترین گروه تروریستی مدرن توجه شود. اما قبل از سرمایه‌گذاری بزرگ داعش در کارهای تبلیغاتی، حزب‌ا... لبنان برای استفاده کارآمد از جنگ اطلاعاتی برنامه‌ریزی کرده بود و از این طریق می‌خواست با مدیریت اطلاعات بر دشمن برتری داشته باشد.
 

از مدت‌ها پیش عملیات‌های حزب‌ا... بر اساس این شعار انجام شده است که اگر از جنگیدن خود فیلمبرداری نکرده باشی، گویی اصلا نجنگیده‌ای. این گروه اهمیت مستندسازی از موفقیت‌هایش را از آغاز سال 1373 دریافت.

در آن زمان جنگجویان حزب‌ا... به همراه یک فیلمبردار به یک محوطه نظامی اسرائیل در لبنان نفوذ کردند، پرچمی را در آنجا برافراشتند و از آن فیلم گرفتند و به این ترتیب حرکت تبلیغاتی مهمی را انجام دادند.

حزب‌ا... واحدی دارد که فقط مخصوص جنگ روانی است. تخصص این واحد جلوه دادن به تصویر عمومی این گروه است. روزنامه‌ها، رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های تلویزیونی جنگ اطلاعاتی حزب‌ا... را شکل می‌دهند. این گروه از توانایی‌های اطلاعاتی خود برای تبلیغ موفقیت‌های زیادش مثل اردوهای تابستانی برای کودکان و برنامه جدی فعالیت‌های عمومی استفاده می‌کند.

تبلیغات حزب‌ا... هدفمند و مشخص است و شکل درستی دارد. این تبلیغات بر موضوعات مشخصی مثل ایدئولوژی مقاومت، شهادت و کسب مشروعیت از طریق انجام خدمات اجتماعی تاکید می‌کند.

از ابتدا رهبری گروه می‌دانست که باید فراتر از طرفدارانش حمایت دیگران را هم بتواند جلب کند.  شاید بهتر باشد تاریخ جنگ اطلاعاتی حزب‌ا... را از طریق داستان تحول بازوی فعال رسانه‌ای آن یعنی تلویزیون «المنار» تصریح کرد. 

این تلویزیون از بیروت برای همه جهان برنامه پخش می‌کند. اولین برنامه «المنار» به نام فانوس در سال 1370 پخش شد. سه سال پس از آن حزب‌ا... پخش برنامه‌هایی منظم را شروع کرد و از آن زمان نقش اصلی را در انتشار اخبار و تبلیغات این گروه بر عهده دارد. همچنین عملیات گسترده رسانه‌ای حزب‌ا... شامل شبکه‌های رادیویی، متون چاپی و شبکه‌ای از 50 سایت به چند زبان مختلف می‌شود.

   «المنار» تلاش می‌کند فیلم‌های جنگ‌هایی را که در آن سربازان اسرائیلی کشته یا زخمی می‌شوند، پخش کند و از این طریق بر افکار عمومی مردم اسرائیل اثر بگذارد. نیروهای جنگی حزب‌ا... از خشونت به‌عنوان ابزاری روانی استفاده می‌کنند تا ارتش و مردم اسرائیل روحیه خود را از دست بدهند. آنها نهادی ایجاد کرده‌اند که برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی اسرائیل را بررسی کند. محبوبیت «المنار» باعث شده است تبدیل به یکی از خبرگزاری‌های اصلی جهان عرب شود.

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi