شناسه خبر : 55611
پنجشنبه 11 دي 1348 , 03:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارشی از گفت و گو با شرکت کنندگان در جشنواره ورزشی جانبازان شهید نخاعی

چشمم که به مجموعه ورزشی "قمر بنی هاشم" می افتد و مجسمه با صلابت "جانباز"ی که پرچم پراقتدار کشورمان را به دوش گرفته، یقین پیدا می کنم که نشانی را درست آمده ایم، البته تا ساعت 8صبح هنوز زمان زیادی باقی مانده است.

فاش نیوز -  چشمم که به مجموعه ورزشی "قمر بنی هاشم" می افتد و مجسمه با صلابت "جانباز"ی که پرچم پراقتدار کشورمان را به دوش گرفته، یقین پیدا می کنم که نشانی را درست آمده ایم، البته تا ساعت 8صبح هنوز زمان زیادی باقی مانده است. به اتفاق دوست عکاسم وارد مجموعه که می شویم؛ ابتدا حراست ورزشگاه از ورودمان ممانعت می کند اما زمانی که کارت خبرنگاری "فاش نیوز" را نشانش می دهم اجازه ورود می دهد. کوله بارمان را  زمین می گذاریم و ابتدا گشتی در سالن برگزاری مسابقات می زنیم.

 از همان دقایق اولیه صبح روز پنجشنبه سی ام شهریور، مجموعه ورزشی حضرت قمربنی هاشم(ع) با غبار چرخ های ویلچر جانبازان نخاعی متبرک می شود و تعدادی از جانبازان به اتفاق  مسوولان برگزاری مسابقات از راه می رسند و کار ثبت نام از ورزشکاران خیلی زود آغاز می شود.

 جانبازان ورزشکار با اقتدار و روحیه بسیار بالا، با گرمی خاصی از  همدیگر استقبال می کنند و با تعویض پیراهن هایشان، سالن های ورزشگاه رنگ و بوی  مسابقات را به خود می گیرد. اما قبل از برگزاری رسمی مسابقات، ورزشکاران جانباز به سالن های مربوطه می روند تا کمی باصطلاح خود را گرم کنند.

ابتدا از جانباز «مهدی اسدزاده» از مسوولان  انجمن جانبازان نخاعی که برگزار کننده این جشنواره ورزشی بود خواهش می کنیم که درخصوص برپایی این مسابقات توضیحاتی بدهد؛ ولی جانباز اسد زاده با فروتنی این کار را به "جانباز مسعودی" مسوول کمیته تربیت بدنی انجمن جانبازان نخاعی محول می کند.

برادر مسعودی توضییح می دهد که این مسابقات به مناسبت هفته دفاع مقدس و با هدف ایجاد انگیزه و کسب توانایی بیشتر جانبازان نخاعی و جذب جانبازان به ورزش با حضور حدود 80 تن از جانبازان نخاعی و با همکاری سازمان ورزش، شهرداری منطقه15، بنیادشهید و امور ایثارگران و همچنین انجمن جانبازان نخاعی  در 4 رشته بسکتبال با ویلچر، فوتبال روی میز، دارت و شطرنج برگزارمی شود.

مسعودی درخصوص رشته فوتبال روی روی میز خاطرنشان می سازد: فوتبال روی میز خاص جانبازان نخاعی برای اولین بار و  با توجه به شرایط جسمانی این قشر طراحی و مناسب سازی شده است.

مسوول  ورزشی برگزاری این مسابقات همچنین در باره ی اهمیت ورزش جانبازان نیز می گوید: همچنان که مقام معظم رهبری ورزش را برای همگان لازم و برای جانباران واجب دانسته اند، پس ما هم فرمان رهبرمان را با گوش جان می پذیریم و در این امر کوتاهی نمی کنیم.

درهمین راستا با تنی چند از جانبازان نخاعی ورزشکار نیز به گفت وگو می پردازیم تا نظرات آنان را در خصوص امر ورزش و انگیزه حضورشان در مسابقات جویا شویم.

"شکرالله وفایی" استاد دانشگاه و  یکی از جانبازان 70درصدی است؛ وی که درسال 1360 به درجه جانبازی نایل شده درباره اهمیت ورزش جانبازان معتقد است: اگر کسی بفهمد که با ورزش بخش عظیمی از سلامت جسم و روح او تامین می شود قطعا ورزش را رها نمی کند.

او می گوید: من خودم نزدیک به 30سال است که فعالیت ورزشی دارم و نه تنها انگیزه ام کمرنگ نشده بلکه  آن را رها نکرده ام زیرا ضرورت ورزش را به خوبی حس کرده ام.

وی که چند سالی مدیریت باشگاه "ایثار" را برعهده داشته، حرف های جالبی درخصوص ورزش جانبازان با مسوولان و متولیان امر جانبازان دارد و معتقد است: مسوولان هرچه در زمینه ورزش سرمایه گذاری نمایند ضرر نکرده اند. آنها اگر تنها 10درصد از هزینه درمان جانباز را به ورزش جانباز اختصاص دهند بسیاری از مشکلات جسمی که بر اثر عدم تحرک و ورزش برای جانبازان بروز می کند، کاسته اند.

وی در ادامه می گوید:  جانباز با تحرک و ورزش است که می تواند استقلال خود را حفظ نماید. اگر مقایسه ای میان جانباز نخاعی که اهل ورزش است با جانباز نخاعی که ورزش نمی کند داشته باشید به هیچ عنوان قابل مقایسه نیستند. زیرا جانباز ورزشکار فعالیت روزمره خود را بدون نیاز به شخص دیگری انجام می دهد درصورتی که یک جانباز کم تحرک در ابتدایی ترین برنامه های زندگی هم نیازمند کمک دیگران است.

دکتر "عنایت الله آطاهریان" نیز برضرورت ورزش جانبازان به دو موضوع انگیزه شخصی و دیگری امکانات ورزشی اشاره و این دو ویژگی را بسیار مهم می داند و می گوید: بعضی از جانبازان با ضعف جسمی که دارند باید با ورزش به جبران این ضعف ها بپردازند زیرا در بستر ماندن مشکلات زخم بستر و دیگر مشکلات را برای آنان فراهم می کند.

"منصور فرج نیا"جانباز 70درصد نخاعی که در رشته فوتبال روی میز در مسابقات شرکت کرده سطح مسابقات را بالا و رقابتی و البته با جوی دوستانه ارزیابی می کند و همین  دورهم بودن دوستان جانباز و  درکنار هم بودن را امری بسیار مفید می داند.

وی ورزش را برای جانباز همچون "غذا" ضروری می شمارد و معتقد است: ورزش اگرچه در حد حرفه ای خوب است، اما بنا به شرایط،  درحد امکان باید جزو برنامه های روزانه جانبازان قرار بگیرد.

"سیدعلی عمادی" جانباز نخاعی از ناحیه گردن هم حرف های شنیدنی دارد. وی  نیز انگیزه حضورش در این مسابقات را یک نوع نشاط روحی و دیدار با دوستان جانبازش و کاری فرح بخش می داند و می گوید:  البته هدف از مسابقات برد و باخت نیست و تنها قرار گرفتن در یک محیط ورزشی و تجدید روحیه است.

صدای خوش اذان ظهر درفضای معنوی ورزشگاه قمربنی هاشم(ع) همگان را به سوی نماز فرا می خواند و نماز جماعتی که در کمال بندگی به زیبایی اقامه می شود و پس از آن صرف ناهار همه را در یکجا جمع می کند.

حضور برخی از همسران و فرزندان جانبازان نخاعی در کنار همسر و پدرانشان نیز از نکات جالبی بود که در این جمع به چشم می خورد.

گفتنی است پس از برگزاری مسابقات نفرات برتر در هر رشته با لوح تقدیر  و اهدای جوایز، مورد تجلیل و قدردانی قرار گرفتند و به تمامی ورزشکاران شرکت کننده نیز هدایایی تعلق گرفت.

پایان بخش این برنامه  نیز پخش سرود حماسی "ایران" از خواننده ارزشی کشورمان "سالار عقیلی" در آغاز هفته دفاع مقدس بود که حماسه آفرینی های فرزندان سرزمینمان را به زیبایی به تصویر کشید و عکس های یادگاری دسته جمعی جانبازان نخاعی که زینت بخش صفحه  فاش نیوز  گردید.

گزارش از صنوبر محمدی

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi