شناسه خبر : 55699
دوشنبه 03 مهر 1396 , 15:38
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بزرگداشت محرم در لبنان/عکس

آیین بزرگداشت محرم در لبنان:

حرکت رعدآسای دسته های عزاداری برای قدرت نمایی به یزیدیان زمانه/تصاویر

  شفقنا زندگی- مراسم عزاداری امام حسین (ع) در روز عاشورا برای شیعیان لبنان جنبه مبارزه طلبی و قدرت نمایی دارد. با بالاگرفتن تنش ها در منطقه خاورمیانه، بزرگداشت عاشورا در سال گذشته بزرگترین حرکت دسته جمعی شیعیان لبنان در سوگ امام حسین (ع) بود، اما در کشور لبنان که تنوع مذهبی بسیاری دارد، شیعیان تنها افرادی نیستند که در عزاداری عاشورا شرکت می کنند.

  به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، مراسم عزاداری امام حسین (ع) در روز عاشورا برای شیعیان لبنان جنبه مبارزه طلبی و قدرت نمایی دارد. به طوریکه با بالاگرفتن تنش ها در منطقه خاورمیانه، بنابر اظهارات شاهدان بزرگداشت عاشورا در سال گذشته بزرگترین حرکت دسته جمعی شیعیان لبنان در سوگ امام حسین (ع) بود که طی آن ده ها هزار نفر از شیعیان در سراسر لبنان به عزاداری پرداختند.

  حرکت دسته های عزاداری منجر به بسته شدن مناطق شیعه نشین سراسر لبنان و بزرگترین محله بیروت شد که در حدود نیمی از وسعت پایتخت را دربردارد. هزاران مرد با ضربه های رعدآسا بر سینه خود می زدند، سیاه پوش در میان آسمان خراش ها حرکت می کردند و یک صدا نوحه سرمی دادند.    

  الهام نصر، بانوی ۴۹ ساله که به همراه دختر یازده ساله اش به مراسم سوگواری آمده، می گوید: «هرگاه احساس کنیم در معرض تهددید هستیم، با هم متحد می شویم. این بزرگترین مراسم عاشورا تا به امروز است و هر سال وسیع تر خواهد شد.»  

  در لبنان آیین های مذهبی بیشتر از مناسبت های ملی موجب گردهمایی مردم می شود چرا که ۱۸ شاخه مذهبی در این کشور به رسمیت شناخته شده و قدرت دولتی در میان آنها تقسیم گردیده است. بنابراین لبنان بیشتر از هر کشور دیگر دارای تعطیلات عمومی است و این فرصتی مهم برای شاخه های مذهبی مختلف است تا قدرت خود را به نمایش بگذارند.  

  اما شیعیان تنها افرادی نیستند که در عزاداری عاشورا شرکت می کنند. خواهر لوسی اکله، یک راهبه مسیحی مارونی است که با لباس مذهبی خود و صلیب نقره ای که بر گردن دارد، در مراسم عاشورا شرکت کرده است. وی به عنوان مدیر کالج نوتردام انتوان که یک دبیرستان کاتولیک در نباتیه است و بسیاری از دانش آموزان آن از شیعیان هستند، در بزرگداشت عاشورا شرکت می کند.  

 وی در این باره می گوید: «ایمان آنها، ایشان را به این کار واداشته و ایمان من، مرا به اینجا آورده است. ما دانش آموزان زیادی داریم که والدین خود را در جنگ سوریه از دست داده اند. وقتی خانواده ای سوگوار است، ما به آنها کمک می کنیم.»  

  خواهر اکله به همراه ده ها نفر از شیعیان از بالکن یک ساختمان مسکونی مراسم را تماشا می کند. اینجا تقریبا همان جاییست که در حدود ۳۰ سال پیش، مردمی که به اشغال جنوب لبنان از سوی اسراییل اعتراض داشتند، در روز عاشورا بر سر سربازان اسراییلی روغن داغ ریختند.

مردم در این کشور نگاهی دور و دراز به تاریخ دارند و کشمکش های امروز را با رویدادهای گذشته مرتبط می دانند. امروز شیعیان لبنان در حال مبارزه هستند و برخی از آنها در کشور همسایه سوریه به شهادت می رسند؛ در جایی که گروهک داعش بی شباهت به بنی امیه و یزیدیان نیست.

منابع: بیروت تایمز، International Business Times

انتهای پیام

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi