شناسه خبر : 55757
پنجشنبه 06 مهر 1396 , 10:54
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ظرفیت ‌های بی کران حماسه حسینی

دیروز مردم تهران به احترام مردی به میدان امام حسین (ع) آمده بودند که مصداق بارز یکی از یاران باوفای ابا عبدالله الحسین و یاران با وفای او بود.شهید حججی با گفتمان عاشورایی و زبان حماسه آشنا بود.او گل سرسبد شهدای مدافع حرم و نمادی از ایثار و فداکاری در راه اسلام و قرآن و نهضت کربلا در عصر ماست.شهید محسن حججی شهید راه اقتدار اسلامی و امنیت ملی ماست. یکهزار و سیصد و نود و هشت سال است که حضرت امام حسین علیه السلام بر فراز قله انسانیت ایستاده و انسان‌ها و جوامع را به سوی زندگانی واقعی و عزت مدارانه هدایت می‌فرماید و در این 14 قرن، هر سال و هر ماه و هر روز و هر لحظه قلب‌هایی را دگرگون ساخته و همچنان در اندیشه جذب یارانی دیگر است.

شگفت‌ترین اعجاز حسینی در دوران ما، پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی رژیم جنایتکار و قدرتمند پهلوی است و درپی آن مقاومت هشت ساله ایران با تمسک به مکتب شهادت در برابر یک جهان جنایت و ظلم، به ثمر نشست. روشن است که ظالمان جهان و بدخواهان ملت‌ها، در پژوهش‌های خویش ریشه عزت مداری و استقامت ملت ایران را کشف کنند و برای تخریب و تضعیف باورهای قلبی مردم، به افسون و حیله متوسل شوند و از طرفی با شبهه ‌افکنی‌ها اصل عزاداری و  اشک و ماتم را زیر سؤال ببرند و از طرف دیگر  الگوهای انحرافی نظیر اختلاط دختر و پسر  و ترویج موسیقی‌های سطحی و سبک و نظایر آن را در عزاداری‌ها رواج دهند و با اقداماتی که موجب وهن شیعه  می‌شود نظیر قمه‌زنی را تبلیغ نمایند. اما علی‌رغم اینها موجی از عشق هر ساله در ایام محرم برپا می‌شود و جامعه را فرا می‌گیرد که ظرفیتی پایان‌ناپذیر است و ضرورت الگو دادن و جهت‌دهی آن هر سال بیش از سال گذشته احساس می‌شود و ترسیم الگوهای مطلوب اعم از آراستگی به لباس عزا و پوشش‌های نماد عزاداری و کتیبه‌ها و پرچم‌ها و خیمه‌ها و علامت‌ها و دیگر نمادها و سینه‌زنی‌ها و زنجیرزنی‌ها و شبیه‌سازی‌های الهام‌گرفته از فرهنگ حسینی، نیاز حیاتی امروز جامعه است.

مهم‌تر از این موارد، تعالی‌بخشی محتوای مراسم عزاداری در جهت تعمیق فرهنگ عاشورا و پیشگیری از  اجرای برنامه‌های نامتجانس است. آنچه مسلم است اینکه هدف از تقویت احساسات و شور حسینی، ورود به وادی «شعور» و آشنایی با اهداف حضرت امام حسین علیه السلام می‌باشد و بر همین اساس، سنت عزاداری این‌گونه بوده است که مداحان در پله اول منبر می‌نشستند تا مقدمات مراسم عزاداری را فراهم نمایند و آنگاه روحانی مجلس بر فراز منبر به تبیین حماسه کربلا می‌پرداخته است.

یکی از ابعاد شگفت‌آور حماسه حسینی در سال‌های اخیر، شتاب‌گیری جهانی شدن پیام آن حضرت است و هر سال جلوه‌ های تازه‌ای از فراگیر شدن پیام کربلا و گرایش مردم دنیا به شخصیت سالار شهیدان علیه السلام 

به نمایش گذاشته می‌شود و نمونه‌هایی نظیر مراسم شیرخوارگان حسینی و راهپیمایی میلیونی اربعین، اثبات این مدعاست و چه بجاست اگر سفیران سیاسی نظام اسلامی نیز همسو با این نهضت بالنده، از هر فرصتی در مجامع و گفتگوهای بین‌المللی استفاده کنند و فرازی از پیام‌های عدالت‌خواهانه و عزت‌مدارانه امام حسین علیه السلام را به جهانیان انتقال دهند و به عنوان مثال، انتظار می‌رفت رئیس‌ جمهور محترم در پاسخ به بی‌نزاکتی‌های ترامپ، به یکی از جملات کوبنده حضرت اباعبدالله علیه السلام توسل می‌جست تا استکبار جهانی با فرهنگ جهاد و شهادت و روحیه عزت‌مدارانه ملت ایران آشنا شود.

اگر این حقیقت را عمیقاً باور داشته باشیم که در اقیانوس بی کران هستی، امام‌ حسین علیه السلام چراغ هدایت و کشتی نجات است، به این یقین می‌رسیم که هر مسئله کوچک و بزرگ زندگی فرد در جامعه با توسل به آن حضرت، حل‌شدنی است. مهم آن است که چگونگی 

بهره گرفتن از دریای بی کران معارف حسینی در ارتباط با مسئله مورد نظر را بتوانیم کشف کنیم.

به عنوان مثال این روزها مسئله کمبود آب و ضرورت صرفه ‌جویی در آن به یکی از مسائل حیاتی کشور تبدیل شده است و آب در فرهنگ عاشورا واژه‌ای است که عطش شهیدان کربلا را تداعی می‌کند و توصیه شده است که هر تشنه‌ای با آشامیدن آب، سلام بر حسین علیه السلام را زمزمه کند و این یعنی به همان اندازه که به آب نیاز داری، به امام حسین علیه السلام هم نیاز داری.

در ارتباط با مشکلات اقتصادی و معیشت محرومان نیز اگر به همت بلند نذری دادن مردم کشورمان جهت داده شود، ولی‌نعمتان جامعه بیش از 2000 میلیارد تومان نذری سالانه کنونی می‌توانند از خوان کرم حضرت اباعبدالله علیه السلام بهره‌مند شوند.

همچنین ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی در شرایط کنونی تبدیل به یکی از مشکلات کشور شده است و به گواهی تاریخ بسیارند خلافکارانی که در این ماه دست از اعمال خلاف خود برمی‌دارند و به همین دلیل ماه محرم عالی‌ترین فرصت برای بازگشت و توبه آنان می‌باشد.

مهم آن است که برپاکنندگان خیمه‌های عزای حسینی، با الهام از دعای مکارم اخلاق، دینداری را با کبر و نخوت نیامیزند و صمیمانه امکان حضور گم‌کردگان راه به ویژه جوانان را در این مجالس فراهم آورند و خصوصاً سخنرانان محترم صحبت‌های خویش را به مؤمنان محدود نسازند و با یادآوری گناهان خویش و رحمت بی کران اباعبدالله علیه السلام دل‌هایشان را به گم‌کردگان راه نزدیک کنند.

اما روشن‌ترین پیام عاشورا، ایستادگی در برابر ظالم است و حضرت سیدالشهداء علیه السلام زندگی و مرگ را با واژه ‌های عزت و ذلت معنا فرموده است و امسال ماه محرم با اوج‌گیری جنایت علیه مسلمانان مظلوم میانمار مصادف شده است، بی‌انصافی است اگر خطیبی در باره نهضت حسینی سخن براند و از اهداف بلند ظلم‌ ستیزانه آن حضرت سخنی به میان نیاورد و ضرورت حمایت عاشقان حسین علیه السلام از مظلومان جهان بخصوص مسلمانان میانمار را مطرح نسازد و دستاوردهای افتخارآفرین ملت ایران در حمایت از مظلومان فلسطین، یمن، عراق، سوریه و دیگر کشورهای جهان را تبیین ننماید.

*محمود فرشیدی، روزنامه رسالت

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi