شناسه خبر : 55777
دوشنبه 10 مهر 1396 , 09:29
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نقش آمریکا و اسرائیل در طرح تجزیه عراق

گزارش گلوبال ریسرچ از نقش آمریکا و اسرائیل در طرح تجزیه عراق
پس از برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق و وجود تنها حمایت خارجی از سوی اسرائیل از این اقدام، گمانه‌زنی‌ها در این‌باره که آیا قدرت‌های خارجی در حال اجرای برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده برای تجزیه منطقه خاورمیانه و ایجاد دولت‌های کوچک‌تر با هدف تضعیف کشورها و جلوگیری از قدرتمندتر شدن آنان هستند را افزایش داده است.
از جمله تحلیلی از پایگاه تحلیلی کانادایی «گلوبال ریسرچ» با انتشار گزارشی تحلیلی از نقشه جدید آمریکایی- اسرائیلی برای تجزیه کشورهای خاورمیانه و تشکیل خاورمیانه‌ای جدید خبر داده بود.
به گزارش آفتاب، گلوبال ریسرچ تصریح می‌کند که اصطلاح خاورمیانه جدید برای اولین‌بار توسط کاندولیزا رایس در ماه ژوئن سال ۲۰۰۵ میلادی مطرح شده بود. طبق این طرح پروژه «خاورمیانه جدید» ایجاد دامنه‌ای از بی‌ثباتی، هرج‌ومرج و خشونتی امتداد‌یافته از لبنان، فلسطین و سوریه تا عراق، خلیج‌فارس، ایران و مرزهای تحت تصرف پادگانی افغانستان توسط ناتو را در برمی‌گرفت. «اشغال آنگلو - آمریکایی کشور عراق و بطور خاص کردستان عراق، به‌نظر می‌رسد که مقدمه‌ای برای بالکانیزه‌ نمودن (تجزیه و تقسیم) و فنلاندیزه‌کردن (پس از تجزیه برقراری پیمان صلح) خاورمیانه باشد».
در این مقاله ‌اشاره می‌شود که هدف آمریکا و اسرائیل ایجاد سه کشور از دل عراق کنونی است.
همچنین به نقشه‌ای ‌اشاره شده که در آن خاورمیانه به صورت تجزیه‌شده نشان داده شده و نخستین‌بار توسط «رالف پیترز»، سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا تهیه شده و در نشریه نیروهای مسلح آمریکا در ژوئن سال 2006 به چاپ رسیده است. او معتقد است که «طراحی دوباره مرزهای خاورمیانه» و «تجزیه خاورمیانه به کشورهای کوچکتر» و «تغییر مرزها»، همانگونه که در نقشه آورده شده است، راه‌حل اساسی مشکلات خاورمیانه معاصر خواهند بود.
این سرهنگ آمریکائی، مرزبندی مجدد خاورمیانه از سوی آمریکا را به نفع اقلیت‌های قومیتی و مذهبی می‌داند و معتقد است که تنها راه‌حل خاورمیانه پاره‌پاره شدن این منطقه است.
نقشه حاضر در مورد «خاورمیانه جدید» بخش کلیدی کتاب این سرهنگ بازنشسته است که تحت عنوان «ترک میدان نبرد، هرگز» در 10 جولای 2006 منتشر شد. نقشه طراحی مجدد خاورمیانه، مجددا تحت عنوان «مرزهای خونین: چگونه خاورمیانه‌ای بهتر ممکن خواهد بود؟» در نشریه نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا با یادداشتی تفصیلی از رالف پیترز به چاپ رسیده است.
آخرین سمت سرهنگ پیترز معاونت کارکنان بخش اطلاعاتی در دپارتمان دفاعی ایالات متحده بوده است. او همچنین از پژوهشگران پنتاگون بوده و از وی مقالات متعددی در حوزه استراتژی در نشریات معتبر نظامی و سیاست خارجی آمریکا منتشر شده است.
به نوشته گلوبال ریسرچ، طراحان پروژه «خاورمیانه‌جدید» مدعی‌اند که تجزیه خاورمیانه گرچه ممکن است تبعاتی به همراه داشته باشد اما این آسیب‌ها درد «ضروری» و «اجتناب‌ناپذیر» هستند.
اسرائیل شاهاک از پژوهشگران منتقد اسرائیل می‌گوید تجزیه منطقه در راستای منافع اسرائیل است چرا که اسرائیل بزرگ تنها در صورت تجزیه و تضعیف کشورهای عربی منطقه امکان‌پذیر خواهد شد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi