شناسه خبر : 55819
سه شنبه 11 مهر 1396 , 09:25
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مشکل فتنه گرانه با نذری امام حسین(ع)

صباآذرپیک

یکی از فعالان رسانه‌ای فتنه در صفحه توئیترش، توسل به ائمه اطهار، شفاعت و نذری دادن را شرک و زیارت‌کنندگان قبور ائمه و استفاده‌کنندگان از نذری را مشرک خواند.

در روزهای گذشته و در ایامی که مردم ایران غرق در سوگواری امام حسین (ع) بودند، در سویی دیگر یعنی در فضای مجازی شماری از  فعالان رسانه‌ای که خود را اصلاح‌طلب معرفی می‌کنند، شبهاتی را درباره توسل، زیارت و نذری  مطرح کردند که واکنش‌های زیادی را در بین کاربران برانگیخته است.

این شبهات مقارن بود با دهه اول محرم یعنی همان روزی که 8 سال پیش در عاشورای حسینی 88 شماری از حامیان جنبش موسوم به سبز به بی‌حرمتی به ساحت امام حسین و عزاداران آن پرداختند که از سوی سران فتنه، مردمان خداجوی نام گرفتند.

دیروز سالگرد بی‌حرمتی حامیان سران فتنه به ساحت امام حسین در عاشورای 88 بود

در نمونه‌ای از این شبهه افکنی‌ها، یکی از فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب در صفحه توییتر خود در چند رشته توییت، اساساً توسل به ائمه اطهار، شفاعت و نذری دادن را شرک و زیارت کنندگان قبور ائمه و استفاده کنندگان از نذری را مشرک خواند.

فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب توسل و زیارت قبور ائمه را شرک آمیز خواند

خانم آذر پیک از جمله خبرنگاران نشریات و روزنامه‌های اصلاح‌طلب همچون اعتماد بوده که در کارنامه خود سابقه چندین بار بازداشت به اتهام مسائل امنیتی و اخراج از مجلس شورای اسلامی دیده می‌شود.

او پیشتر هم در صفحه شخصی خود محور چندین موضوع جنجالی در فضای مجازی از جمله رفع حصر سران فتنه و  اعتصاب غذای  مهدی کروبی که در میان کاربران توییتری به اعتصاب نمایشی مشهور شد، بوده است. او در اثنای آنچه به عنوان اعتصاب غذای کروبی می‌خواند با دامن زدن به این موضوع، از یکی دیگر از سران فتنه خواسته بود، دست به اعتصاب غذا بزند.

 آذر پیک محور اصلی جنجال سازی خبری مربوط آنچه اعتصاب سران فتنه نامیده شد، بود

به تازگی این خبرنگار اصلاح‌طلب در رد زیارت و توسل به ائمه در صفحه توییتر خود نوشته است:" وای به روزی که نذری می‌گیرند که بخورند تا حاجتشون را بگیرند، در ضریح بوس می‌کنند، پارچه می‌مالند به ضریح که شفا بگیرند، حاجت بگیرند، وای بر این شرک"

وی در توییت دیگری با زیر سوال بردن نذری و توسل به اهل بیت اعتقادات خود را اینگونه نمایان می‌کند: "ذات نذری دادن این نبود که سیر رو سیر کنید، چطور دلتون میاد نذری بگیرد؟ معنی نذری چی بود؟ نذری شفا میده؟ حاجت میده؟ کافر شدید؟ شرک مگه غیر اینه"

به نظر می‌رسد شبهات اخیر مطرح شده درباره توسل و زیارت قبور معصومین، بی‌شباهت با افکار و نظرات "ابن تیمیه" متفکر اصلی و دینی فرقه وهابیت و سلفی‌گری نیست. ابن تیمیه که از او به  متفکر اندیشه‌های گروه داعش نیز یاد می‌شود، در فتاوای انحرافی خود، توسل به پیامبر و اهل بیت را بدعت و شرک می‌داند و زیارت قبور آنها را حرام اعلام کرده است.

نکته حائز اهمیت اینکه فتاوای ابن تیمیه رهبر معنوی و فقهی وهابیت و داعش، بارها از سوی علمای برجسته اهل سنت از جمله محمد بن بخاری، ابن حجر عسقلانی، ابن حجر مکی و جمعی از دیگر بزرگان و راویان حدیث اهل سنت رد شده و حتی بزرگان اهل سنت، رای بر کفرآمیز بودن این فتاوا داده‌اند.

در همین زمینه، محمد بن محمد بخاری از علمای برجسته و مشهور اهل سنت که حنفی مذهب هم بوده است، حکم داده که "هر کس به ابن تیمیه شیخ الاسلام بگوید، کافر است. (کتاب البدر الطالع: 2/260)" از سوی دیگر، ابن حجر مکی نیز، افکار و اقوال ابن تیمیه را "فاسد" اعلام کرده است. (الفتاوی الحدیثة،ص 86).

شبهات درباره توسل و زیارت قبور ائمه و تجاهل به این موضوع  بارها از سوی فقها و علمای شیعه پاسخ داده شده است. به اختصار و بنا بر اعتقاد شیعیان توسل به ائمه و زیارت قبور آنان، برای تقرب بیشتر به خدا است و توسل به امامان شیعه در طول توسل به خداوند قرار دارد نه در عرض آن.

حال سئوال اینجاست اینگونه شبهه افکنی‌ها با چه هدف و انگیزه‌ای انجام می‌شود و چرا واکنشی از سوی اصلاح‌طلبان در رد این شبهات انجام نمی‌شود؟

منبع: تسنیم

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi