شناسه خبر : 55823
سه شنبه 11 مهر 1396 , 13:21
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ایثارگران بدانند؛

اعمال محدودیت‌های خلاف قانون

در جلسه ۴ مهرماه سال جاری، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، ماده۶ آیین‌نامه اجرایی بند ۹۵ قانون بودجه سال ۹۲ کل کشور مصوب هیأت وزیران که بیان می‌دارد

یوسف مجتهد - روابط عمومی دیوان عدالت اداری اعلام کرد: در جلسه ۴ مهرماه سال جاری، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، ماده۶ آیین‌نامه اجرایی بند ۹۵ قانون بودجه سال ۹۲ کل کشور مصوب هیأت وزیران که بیان می‌دارد «شهریه پرداختی ایثارگران شاغل به تحصیل در واحدهای پردیس خودگردان و بین‌الملل دانشگاه‌های داخل کشور معادل شهریه همان رشته در دانشگاه آزاد اسلامی داخل کشور محاسبه و پرداخت می‌گردد.» مورد بررسی قرار گرفت.

شاکی با استناد به ماده66 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران که بر اساس آن بنیاد موظف است نسبت به تأمین و پرداخت 100درصد هزینه شهریه تمامی دانشجویان شاهد و جانبازان 25درصد و بالاتر، همسر و فرزندان آنها، آزادگان و همسر و فرزندان آنها که در مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، غیردولتی، پیام نور، شبانه‌ دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی و هر مؤسسه و دانشگاه آموزش عالی شهریه‌بگیر مورد تأیید وزارت علوم و بهداشت مشغول به تحصیل هستند، اقدام کند، ابطال آیین‌نامه فوق را خواستار شده است و اعلام داشته که این آیین‌نامه موجب تضییع حقوق وی که در واحد دانشگاهی پردیس تهران قبول شده و بنیاد شهید از پرداخت شهریه‌اش خودداری می‌ورزد، شده است.

موضوع با اعلام نظر هیأت تخصصی پژوهشی و فرهنگی دیوان عدالت اداری مبنی بر اینکه در اقدام صورت‌گرفته در ماده 6 آیین‌نامه اجرایی بند قانون مذکور میزان شهریه افراد مشمول در دانشگاه غیردولتی را معادل شهریه دانشگاه آزاد شهرستان محل تحصیل تعیین کرده مغایر اطلاق حکم بند قانونی موصوف و قابل ابطال است، در هیأت عمومی دیوان بررسی شد و هیأت عمومی دیوان عدالت اداری پس از بررسی با تأیید نظر هیأت تخصصی، مصوبه را ابطال کرد.

نکات قابل تأملی در این مصوبه هیأت وزیران و ابطال آن توسط هیأت عمومی دیوان عدالت اداری وجود دارد که به شرح آن می‌پردازیم.

1- قبل از پیش‌بینی ماده 6 در آیین‌نامه مصوب هیأت وزیران، بنیاد شهید و امور ایثارگران این بند را در آیین‌نامه‌های داخلی خود به تصویب رسانده و بدون استناد قانونی آن را اجرایی کرده بود.

2- با تصویب بند 95 قانون بودجه سال 92 در مجلس شورای اسلامی و پیش‌بینی آیین‌نامه در این مصوبه، بنیاد شرایط را مناسب دید تا این محدودیت را به آیین‌نامه تحمیل کند، لذا با پیشنهاد بنیاد در ماده 6 آیین‌نامه اجرایی فقط ایثارگران از تسهیلات کامل معافیت از شهریه واحدهای پردیس خودگردان و بین‌الملل محروم شدند و سایر مشمولان این آیین‌نامه شامل افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و حافظان کل قرآن کریم و قاریان ممتاز کشوری از این محدودیت و محرومیت معاف شدند.

3- تسریع در تهیه آیین‌نامه‌هایی که موجب محدودیت‌ و محرومیت ایثارگران از تسهیلات قانونی می‌شود محل شگفتی است زیرا سال‌ها از تصویب قوانین متعددی که در آن تسهیلات و امتیازاتی برای ایثارگران پیش‌بینی شده می‌گذرد ولی تاکنون آیین‌نامه‌های آن به تصویب نرسیده است، در حالی که آیین‌نامه بند 95 قانون بودجه سال 92 قبل از آغاز سال تحصیلی 92 دانشگاه‌ها در مهرماه، به تصویب می‌رسد تا سریعا نسبت به کاهش معافیت شهریه ایثارگران اقدام شود.

4- اطاله دادرسی در دیوان به هر دلیل (اعم از تعداد زیاد پرونده‌ها و شکایات، کمبود شعبه‌های رسیدگی و...) که باشد موجبات تضییع حقوق بسیاری از ایثارگران را فراهم کرده است. شکایتی که در سال‌های قبل نسبت به مصوبه سال 92 صورت می‌گیرد و در سال 96 نتیجه می‌دهد، جای تأمل دارد. در فاصله این زمان‌ها مصوبات دیگری در این زمینه توسط مجلس و هیأت وزیران به تصویب رسیده است که تغییرات اساسی در روند ابطال رأی هیأت عمومی دیوان ایجاد می‌کند که جز سرگردانی بیشتر ایثارگران و سهل‌انگاری دستگاه‌های متولی در تضییع حقوق ایثارگران، چیز دیگری به دنبال نخواهد داشت.

5- تلاش بنیاد برای درج این مصوبه که در آیین‌نامه‌های داخلی خود بر آن اصرار داشت و می‌دانست درج آن در آیین‌نامه اجرایی بند 95 قانون بودجه سال 92 هیأت وزیران بدون پشتوانه قانونی مجلس با مشکلات جدی و احتمال ابطال توسط دیوان عدالت اداری مواجه خواهد شد. درصدد برآمد که این محدودیت‌ها را در قانون و مصوبات مجلس به نحوی پیش‌بینی کند که امکان نقض آن ممکن نباشد.

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
یک پرونده در دیوان عدالت اداری داشتم بعد از یکسال و چند ماه برایم عدم صلاحیت زد. یکی نیست به این دستگاه قضایی بگوید بابا چرا همان روز اول نمی گویید که در صلاحیت ما نیست تازه پرونده را شعبه استانی شان به تهران فرستاده بود. دو وکیل هم برای من دادخواست و دادخواست تکمیلی را نوشته بودند . هشتصد هزارتومان هم پول به آنان داده بودم. الان هم معلوم نیست چکار کنم. در دیوان آدم دیوانه می شود سعی کنید کارتان به این دستگاه نخورد. خیلی معطلی دارد
سلام آقاي مجتهد لطفا اين سوال از ساتا بپرسيد اين كمك معيشت مگر چقدربود كه اينو ازاين بندگان خدا بريدن ما همه براي ان كرايه خونه برنامه ريزي كرده بوديم كه اون قطع كردند اخه مگر ما چقدر درآمد داريم بايد مرتب شرمنده زن وبچه باشيم
یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱ حوزه و دانشگاه > دانشجویی بر اساس رای دیوان عدالت اداری؛
نقل و انتقال دانشجویان علوم پزشکی رایگان شد
دیوان عدالت اداری با رسیدگی به شکایتی در زمینه شهریه نقل و انتقال دانشجویان علوم پزشکی تاکید کرد:درباره هزینه نقل و انتقال دانشجویان حکمی در قوانین موضوعه وجود ندارد و این انتقال رایگان است.
با عرض تسلیت عاشورای حسینی بخاک مقدس کربلا قسم ده ساله صدام در نیومده از ظلم و ظلم و ظلمی که دادگستری رشت به من ایثارگر دفاع مقدس روا داشته تو بدترین عملیاتها دشمن وجود نزدیک شدن ۵۰۰ متری خاکریزمان نداشت ده سالی که به اندازه سی سال پیرم کرد یک عمر مثل ستون قدم برمیداشتم اما الان مچاله ام کردند جایی که علنی انگار تفاله ای که بدفتراقا واردشدی بدیوار نگاه میکند برو سال دیگه وقت رسیدگی گذاشتم هرکاری میتوانی بکن چقدر سرمون پایینو نگاه کنه یا امام حسین یا فاطمه زهرا یا علی دیگه راضی نیستم زنده باشم چند قدم با جنون مطلق فاصله دارم سی سال مستاجری با ابرو زندگی کردن دو فرزند را به زندگی فرستادن دوتا نوه ۱۱و۴ساله دارم پسرم ده سال پیش ابتدایی بود الان رشته مهندسی ازاد تهران قبول شده ایثارگرم مرید مولا علی خامنه ایم هفت ماه بیکارم سه ماه اجاره خونه رو ندادم چقدر چندسال بگم خانواده تحمل کنید خدا بزرگه توجنگ مجروح شدم اما تا بامروز ریالی حقوق تسحیلات وام نگرفتم حتی مسکنی که بگفته امام راحل بتمام نظامی های رزمنده تعلق گرفته پولش رو هرماه ازفیش حقوقم کم کردن ندادن ووووووو اخرین چی با ارزش خونه تلویزیونو فروختم گذران کردیم برای اولین بار ایثارگران بکمیته امداد نامه داد مساعدت و کمکی بکنن برای بانک صادرات نوشتن پانزده میلیون وام اشتغال خریدوانت بگیرم که ریاست بانک برخوردبا متکدی راده برابرمحترمانه تر رفتار کرد تا من ایثارگر هرچه التماس ضجه اروم جلو مردم که حلقه بدور میزش بودن اون باصدای بلند چون ایثارگرم جنگیدم باز با اینحال منتظر نگاه امامم دستور رهبرم اخه من باید ایستاده بمیرم اگه لیاقت باشه مثل یاران همدوره هایم من گناهم اینه اقا جان رزمنده ایثارگرم اما عمرییه شرمنده زن و بچه و خانواده ام تمام مدارک ده سال موجوده به کی باید دردم بگویم یا امام حسین
سلام ، موضوع مشکلات دانشجویان شاهد و ایثارگر در دانشگاهها با بی مهری و گاهی تعمد در محرومیت از حقوق قانونی در حال گسترش است که متاسفانه هیچگونه پیگیری برای مقابله با محرومیت از حقوق قانونی وجود ندارد.
بنیاد فقط نقش واسطه را ایفا میکند و فقط نامه صادر میکند اما با نتیجه اقدام دستگاه مربوط کاری ندارند در این خصوص دستگاهها با بهانه های عجیب مانع از تحقق حقوق قانونی میشوند.
سلام خسته نباشید بنده ایثارگرارتش میباشم ودخترم سهمیه ایثارگری برا ارشد تبریزقبول شده رفتیم اونجا اونا تایدیه ارتشو میخوان لطف کنید بگید کجا مراجعه کنیم ممنون
در جواب رزمنده بسیجی که از آقای ساقی خواسته بود از سانا سوال کند برای چی کمک معیشت را قطع کردند.باید بگم آقای ساقی بنده خدا مقام اجرایی و سمت دولتی ندارد‌.ولی آنهایی هم که مسئول مستقیم هستند.یا جرات علنی کردن قطع کمک معیشت را ندارند.یا واقعا آنقدر ما بی ارزش هستیم که حتی حاضر نشدند بخود ما اطلاع دهند .که یکباره شوکه نشیم.تازه اونوقت مجلس سال گذشته قانون تصویب کرد که دولت بایدازسال ۹۶ تمام رزمندگان و جانبازان فاقدشغل و درآمد را تحت پوشش قراردهد و ماهیانه برابر با حداقل حقوق کارمندی و ۷۵ درصد حقوق کارمندی به جانبازان و رزمندگان پرداخت کند.حالا کدام را باور کنیم سیاه بازی مجلس یا رندی دولت چون دولت است که با قطع بودجه ما را بجان نظام میخواهد بی اندازد‌
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi