شناسه خبر : 56133
پنجشنبه 27 مهر 1396 , 13:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آخرین تصمیمات درباره معافیت و کسر خدمت ایثارگران

با تصویب قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی و قانون بودجه سال۹۶، تغییرات مهمی در موضوع معافیت و کسر خدمت فرزندان ایثارگران ایجاد شد که به‌دلیل اختلاف‌نظرهای زیادی که در این‌باره به‌وجود آمد، در ابلاغ و اجرا با مشکلاتی مواجه شد.

یوسف مجتهد - با تصویب قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی و قانون بودجه سال۹۶، تغییرات مهمی در موضوع معافیت و کسر خدمت فرزندان ایثارگران ایجاد شد که به‌دلیل اختلاف‌نظرهای زیادی که در این‌باره به‌وجود آمد، در ابلاغ و اجرا با مشکلاتی مواجه شد.

اصرار مجلس و نمایندگان بر اجرای قانون مصوب و از سوی دیگر عدم‌ابلاغ این قوانین و نظراتی که ستاد کل نیروهای مسلح در این زمینه داشت، این مصوبات قانونی را با تأخیر چندماهه مواجه کرد.

با پیگیری فراکسیون ایثارگران مجلس، جلسه‌ای مشترک بین ستاد کل نیروهای مسلح و مجلس در این‌باره تشکیل شد و توافقات زیر در این جلسه مشترک که با حضور رئیس مجلس و سردار سرلشکر باقری تشکیل شده بود به سرانجام رسید. در این جلسه مقرر شد بند 5تبصره 11 قانون بودجه سال96 هرچه سریع‌تر اجرایی شود. براساس این بند فرزندان ایثارگران مشمول ماده 45 قانون خدمت وظیفه عمومی علاوه بر امتیاز مذکور در این ماده مشروط به عدم‌غیبت آنها و نیز انجام خدمت وظیفه عمومی پدر آنان با هر مقطع تحصیلی، مشمول ردیف اول جدول با اعمال 50درصد تخفیف می‌شوند. برای شفاف‌شدن این بند به تشریح آن می‌پردازیم:

الف- ایثارگران مشمول ماده 45 شامل رزمندگان، جانبازان و آزادگان می‌شوند لکن نکته قابل تأمل در ماده 45 این است که رزمندگان، جانبازان و آزادگانی که وصف آنان در این ماده آمده است را شامل می‌شود یا عموم آنان را شامل می‌شود؟‌ آنچه که در ماده 45 آمده است جانبازان 25درصد و بالاتر، آزادگان باسابقه 24 ماه اسارت و رزمندگان با 30‌ماه حضور در جبهه را دربرمی‌گیرد. علاوه بر آن آزادگان، رزمندگان و جانبازانی که شرایط فوق را به‌صورت مستقل ندارند ولی جمع سوابق جانبازی، اسارت و رزمندگی آنان به عدد 30می‌رسد هم می‌توانند مشمول ماده 45 شوند.

ب- فرزندان ایثارگران مشمول ماده 45 علاوه بر استفاده از این ماده مشمول استفاده از امتیاز این بند می‌شوند.

پ- شرط استفاده از تسهیلات این بند، عدم‌غیبت آنان و انجام خدمت وظیفه عمومی پدرشان است.

ت- فرزندان ایثارگران با هر مقطع تحصیلی مشمول استفاده از تسهیلات این بند می‌شوند.

ث- فرزندان ایثارگران مشمول ردیف اول جدول میزان جریمه مشمولان غایب برای صدور کارت معافیت بوده و با پرداخت 50درصد از مبلغ تعیین شده یعنی، 50میلیون ریال از خدمت معاف می‌شوند.

ج- محدودیتی در تعداد فرزندان یک ایثارگر در استفاده از تسهیلات این بند وجود ندارد.

علاوه بر آن توافق شد بند «د» ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه، در طول برنامه، سالانه حداکثر 20هزار نفر را براساس بالاترین درصد جانبازی، سابقه اسارت و مدت جبهه مشمول کسر خدمت نماید. برابر قانون برنامه ششم، بند «د» ماده 88 به شرح زیر به انتهای ماده 45قانون خدمت وظیفه عمومی ملحق می‌شود:

- فرزندان رزمندگان با سابقه حضور در جبهه به ازای هر‌ماه حضور یک‌ماه کسر خدمت از نظام وظیفه
- فرزندان آزادگان به ازای هر‌ماه اسارت یک‌ماه کسر خدمت از نظام وظیفه
- فرزندان جانبازان به ازای هر درصد جانبازی یک‌ماه کسر خدمت از نظام وظیفه.

برای جانبازان، درصد کمیسیون‌های پزشکی بنیاد و نیروهای مسلح معتبر است. ضمناً حکم بند «د» ماده 88 قانون برنامه ششم بر حکم تبصره 2ماده 33 قانون احکام دائمی حاکم خواهد بود و کاهش درصد، سابقه اسارت و مدت جبهه که به‌منظور اصلاح ماده 45 قانون خدمت وظیفه عمومی پیش‌بینی شده بود، قابلیت اعمال نخواهد داشت.

نکته حائز اهمیت در اعمال بند «د» ماده 88 عدم‌محدودیت تعداد فرزندان ایثارگران در استفاده از مزایای این تسهیلات قانونی است. با عنایت به اینکه جزئیات این توافق هنوز ابلاغ نشده است فرزندان ایثارگران باید دقت کنند در اعزام به خدمت مرتکب غیبت نشوند، زیرا احتمال اینکه درصورت غیبت از بخشی از تسهیلات مورد نظر محروم شوند، وجود دارد. ضمنا برابر اعلام رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح سربازان در حال خدمت در اولویت بهره‌مندی از تسهیلات درنظر گرفته شده، خواهند بود.

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
30 lماه که ازاول بوده...تازه 5میلیون هم نداشت پس چه کاری کردند..حالا کسی که سرجمعش 28 ماه شد چی میشه ....بخاطر2ماه کشک؟؟؟
سلام آیا معافیت هم وجود دارد یا فقط کسر خدمت هست؟
با سلام معافیت را هم شامل می شود.
معلوم نیست چه موقع ابلاغ و اجرایی بشه....
زمان ابلاغ و اجرای آن بین یک تا 3 ماه است.
آقایی که جواب داده به این‌ نظر مطمئنی بین ۱ تا ۳ ماه اجرایی میشه؟
مگه نگفتن رئیس جمهور ابلاغیه رو زده؟
مگه یه ابلاغ کردن چقد طول میکشه؟
برنامه معافي وكسر خدمت بايد دائمي باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خبری نشد !!!!!کی ابلاغ میشه
سلام .پدرمن۲۴ماه سابقه جبهه داره ایا کسری خدمت متولدین۷۲ب بعد شامل من هم میشه ممنون اگه راهماییم کنین.
سلام .پدرمن۲۴ماه سابقه جبهه داره ایا کسری خدمت متولدین۷۲ب بعد شامل من هم میشه ممنون اگه راهماییم کنین.
فعلا برای یک دوره پنج ساله تصویب شده که اجرایی شود.
سلام تورا خدا ابروی ما را جلوی بچه هامون نبرید میگن اینهم دست مزد شما چون من 30 ماه جبهه داشتم الان میگن 2 ماه ان بعد از پذیرش قعطنامه بوده و 28 ماه قابل قبول میباشد و نمیتونم بچه ام را معاف کنم یه فکری کنید تا ما هم ضایع نشیم
بله شامب افرادی که قیل از 72 باشند شامل می شود.
با سلام
آقای نوروزی خیلی زحمت کشیده اید از قدیم میکن کار را که کرد آنکه تمام کرد.
لطف کنید جلسه با ستاد درخصوص اجرای کردن کسر خدمت ایثارگران هماهنگ کنید
چون پیداست که 10 روز است انجام نگرفته و همچنان ایثارگران سردرگم ابلاغ ستاد به زیرمجموعه خود هستند ترا خدا پیگیری باشید این قانون طوری شده که همش نیازمند پیگیری شده . ممنون از فاش نیوز
سلام
خرید خدمت زده هرچه سریعتر اجرایی شود.خرید مربوط به بودجه 96 الان 7 ماه از سال 96 گذشته دیگه کی میخان اجرا کنن.لطفا پیگیری کنید.
سلام رزمنده ای با سابقه 18 ماه جبهه و جانبازی کمتر از 5 درصد و برادر شهید هستم. بعد از 20 سال سابقه بخش خصوصی بیکار شده ام و تاکنون هیچ امتیازی نگرفته ام. دنبال شغل و بیمه و وام هستم آیا راه حلی برای رفع این مشکلات هست؟
عرض سلام و خسته نباشید
بنده پدرم 12 ماه سابقه جبهه( مورد قبول) دارند و دارای کارت ایثار گری نیز میباشند.ایا من شامل خرید خدمت میشم؟؟ ینی میتونم بخرم سربازیمو؟؟
ممنون میشم جواب بدین
با تشکر
سلام ، با توجه به معادل بودن فرزند شهيد و جانباز ٥٠ درصد ايا معافيت نوادگان شهدا در اين قانون مورد بررسي قرار گرفته است ؟
یکی از شرایط معافیت نداشتن غیبت سربازی است الان که ما مدتهاست منتظر ابلاغ بخشنامه هستیم چه گناهی داریم چون دیگه میریم تو غیبت و فردا میگن شامل شما نمیشه به نظر شما گنته ما چیست و کی پاسخگو است
با عرض سلام و خسته نباشید به زحمتکشان این سایت .بنده سوالی که دارم این است که ایا این قانون بازم به متولد 72 به قبلو شامل میشه ؟
میخواستم اطلاع پیدا کنم با ۹ ماه جبهه زیر نظر سپاه سهمیه ۵درصد برای کنکور به فرزند این رزمنده تعلق پیدا میکنه؟
با سلام طرح ۴۲ ماده ایثارگران مجلس برای برنامه ششم به تصویب رسیده ؟ضمنا بند ۴۱ تبصره ذیل قابلیت اجرایی دارد ممنون و سپاس
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi