شناسه خبر : 56322
چهارشنبه 03 آبان 1396 , 11:37
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سرگردانی تا کی؟ (۱)

آثار برجامانده از جنگ تا سال‌های متمادی کشورها و مسئولان آن را وادار می‌کند تدابیر لازم را برای کاهش آلام آن اتخاذ کنند. یکی از آثار جدی جنگ بر نیروی انسانی کشورهاست.

یوسف مجتهد - آثار برجامانده از جنگ تا سال‌های متمادی کشورها و مسئولان آن را وادار می‌کند تدابیر لازم را برای کاهش آلام آن اتخاذ کنند. یکی از آثار جدی جنگ بر نیروی انسانی کشورهاست.

کشورهایی که درگیر جنگ بوده‌اند سال‌های زیادی پس از جنگ را به دنبال شناسایی مجروحان و مصدومان بوده‌اند و برنامه‌هایی را برای آن تدوین کرده‌اند. جنگی که توسط استکبار برکشور ما تحمیل شد از این قاعده مستثنا نبوده است و پس از سال‌ها از پایان آن، همچنان باب پذیرش و احراز مصادیق ایثارگری بسته نشده است. علاوه بر آثار مجروحیت مرتبط با گلوله و ترکش، به دلیل وسعت استفاده دشمن از سلاح‌های شیمیایی، مصدومیت‌های شیمیایی هم یکی از آسیب‌هایی است که گاهی پس از گذشت سال‌ها آثار آن برجسم و روان رزمندگان مشاهده می‌شود.

از شرایط دفاع مقدس ما که در دنیا کم‌نظیر است حضور بی‌سابقه نیروهای مردمی در آن است به طوری‌که اغلب نیروهای داوطلب مردمی برای حضور در عرصه دفاع مقدس مجروحیت خود را کتمان می‌کردند یا بدون توجه به آن مجددا در میدان رزم حضور پیدا می‌کردند. به همین دلیل برخی مجروحان به دلیل جایگاه ارزشی که جهاد با دشمن داشت از اعلام آن خودداری و به مراکز تشکیل پرونده مراجعه نداشتند. با کهولت سن و نیاز به درمان و مشکلاتی که به واسطه شرایط کشور به رزمندگان فشار مضاعف وارد می‌کرد، به مرور مراجعات آنان برای پیگیری مشکلات مجروحیت و درمان آغاز شد اما هرچه شرایط پذیرش و احراز مجروحیت رزمندگان در دوران دفاع مقدس و ابتدای اعلام آتش‌بس سهل و آسان بود، به مرور مشکل و دشوار شد، به نحوی که بسیاری از رزمندگان پس از سال‌ها پیگیری از اثبات مجروحیت خود مأیوس شدند و آن را رها کردند.

مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال87، بنیاد شهید و امور ایثارگران را موظف کرد به کسانی که ترکش در بدن دارند و به مصدومان شیمیایی و اعصاب و روان ناشی از جنگ تحمیلی فاقد درصد و فاقد صورت سانحه و جانبازان و آزادگان غیرشاغل خدمات‌درمانی ارائه کند و حضور در جبهه را برای آنان کافی دانست. ضمنا اعتبار مورد نیاز را هم در بودجه همان سال پیش‌بینی کرد. لکن نهاد متولی به‌سادگی از کنار این مصوبه قانونی گذشت و تنها به مواردی که با مجموعه ضوابط و مقررات داخلی دستگاه همخوانی داشت توجه و آن را عملیاتی کرد و از پرداختن به سایر موارد خودداری کرد.

این مسئله موجب نگرانی رزمندگانی بود که به واسطه عوارض جنگ تحمیلی به دنبال تسکین آلام خود بودند. با بی‌توجهی نهادهای متولی، مجلس شورای اسلامی در تاریخ 26/3/89 قانون شناسایی و حمایت از مصدومان شیمیایی را به تصویب رساند. با عنایت به اینکه رئیس‌جمهور وقت در مهلت قانونی از ابلاغ این قانون به دستگاه‌های اجرایی خودداری کرد، رئیس مجلس دستور انتشار آن را در تاریخ 3/5/89 در روزنامه رسمی صادر کرد. با تصویب و ابلاغ این قانون، تصور همگان بر آن بود که مشکلات مصدومان شیمیایی دوران دفاع مقدس حل خواهد شد. برابر ماده یک این قانون، بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف شد با همکاری نیروهای مسلح اقدامات لازم را به منظور شناسایی و تشخیص مصدومان شیمیایی انجام دهد و برای مناطق بمباران شده هر 9ماه یک بار کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون پزشکی تشخیص مصدومان شیمیایی تشکیل دهد.

تبصره‌های این ماده اشعار می‌دارد: بنیاد شهید و ستاد کل نیروهای مسلح موظفند ظرف مدت 3ماه دستورالعمل پزشکی تعیین حداقل معیارها و شاخص‌های تشخیص صدمات شیمیایی را در اعضای بدن از قبیل ریه، پوست و چشم تهیه و به کمیسیون‌های پزشکی خود ابلاغ کنند.

افرادی که دارای مستندات و گواهی حضور در مناطق شیمیایی و یا دارای مدارک بالینی دال بر مصدومیت شیمیایی هستند و یا نام آنها در فهرست مصدومان شیمیایی نیروهای مسلح وجود دارد، در اولویت رسیدگی هستند و سایر اشخاص فاقد مدارک، با تشخیص ستادی متشکل از نمایندگان فرمانداری، سپاه و بنیاد به کمیسیون پزشکی معرفی می‌شوند. مرجع صلاحیت‌دار معرفی و صدور گواهی حضور در مناطق شیمیایی برای کارکنان نیروهای مسلح اعم از پایور، وظیفه و بسیج، یگان‌های نیروهای مسلح و برای سایرین ستاد فوق‌الذکر است. با عنایت به اینکه دستگاه‌های متولی در نیروهای مسلح و بنیاد حسب قوانین باید سازوکار برگرفته از قوانین را به اطلاع عموم رزمندگان برسانند تا آنان بتوانند از تمهیداتی که نمایندگان آنان در مجلس برای حل معضلاتشان پیش‌بینی کرده‌اند بهره‌مند شوند، ولی دریغ از آنکه اطلاع‌رسانی شفافی در این زمینه انجام گیرد. لذا اغلب رزمندگان مجروح در آشفته بازار بی‌قانونی همچنان سرگردانند و پیگیری امور آنان با مشکلات جدی مواجه است.‌

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
سلام ، ایکاش مشکل فقط تایید مجروحیت بود. امروز وضعیتی ایجاد شده که یک رییس جمهوری با افزایش 600 درصدی پروژه های عمرانی کشور نسبت به دولت قبلش در انواع اتهامات قرار گرفته و رییس جمهوری که پروژه های عمرانی را به 10 درصد از بودجه کل کشور تقلیل داده روی سر گذاشتند و حلوا حلوا میکنند.
مشکل اصلی اینجاست که مسئولانی بوسیله جهاد و شهادت و جانبازی رزمندگان جای خود را تثبیت کردند و امروز همان مسئولان آنچنان فشاری بر رزمندگان جهاد و شهادت وارد میکنند که حکایت آن شخص متصور شده روی شاخه درخت نشسته و بن شاخه را اره میکند. لذا درخت رزمندگان هستند و شاخه میز ریاست و جای اره همان شکاف معروف بین مسئولان و رزمندگان است.
هرچه رزمندگان تلاش کردند با فساد اداری مبارزه کنند اما مسئولان با فشارهای ایضایی کاری کردند تا رزمنده در مبارزه با فساد اداری در مقام ضعف قرار گیرد و آن اشخاص که مشغول فساد هستند در موضع قدرت هر بلایی خواستند بر سر مردم و کشور بیاورند.
یقین داریم مسئولان و رزمندگان خدایی دارند که ناظر بر تمام اعمال و گفتار است لذا تاریخ تکرار میشود تا اهل تقوا و ولایتمداری در قدرت کامل و مسئولان فاسد در موضع ضعف قرار گیرند زیرا حق تعالی عادل است.
با عرض سلام دولت و مجلس کاری به اجرای قوانین رزمندگان ندارند رزمنده‌ای که 29 سال منتظر بود تا همین نیمه قانون اجرا شود زهی خیال کار دولت ومجلس شده رسیدگی به کار سپرده گزاران خیلی مایه تاسف است حقوقی که 29 سال معطل مانده ولی ظاهرا سپرده گزاران ورسیدگی به آن ها برای دولت از اجرای قانون رزمندگان خیلی مهمتر است .این است عدالتی که امیر المؤمنین از آن صحبت می کند؟مسولین دقیقا کجایید؟
مشکلات این کشور فقط بدست افرادی قابل برطرف شدن میباشد که دنیای خود را فدای دین نمایند ، فدای عدالت کنند.،،،، و گرنه اگر هزار قانون بدست اشراف و ثروتمندان و کسانی که دین خود را فدای دنیای خود می کنند،هم تصویب شود... دردی و مشکلی از جامعه حل نخواهد شد،
درد ما در بی دردی مسئولان و مدیران است،،
و اینکه متاسفانه افراد آخرت گرا ، و شیفته خدمت به این انقلاب و این کشور به حاشیه رانده می شوند،،
چرا فی المثل نجومی خوران و رانتی های وابسته به سران سه قوه و دیگر مسئولان آزادند و چند جوان طلبه و دانشجوی عدالت خواه و پیرو آرمان های شهدا سریع بازداشت و محاکمه می شوند،،، عدم رسیدگی به ایثارگران مشکلی است که نمی خواهند حل کنند ..حالا چرا را از خودشان بپرسید......
سلام.برامام.شهداوشهدای.وجانبازان.واسوهای.صبر.اسرا.ورزمندگان.دفاع.مقدس.ا.اینجانب باسابقه ۲۲ ماه جبهه که درعملییات بدرجزیره مجنون شیمیای شدم اونروزها پیگیری نکردم تا۳سال قبل دارم با تاییده یگان.تایید دکترهای بقیه الله اقدام کردم تابحال موفق نشدم کمیسون عالی کلاه سرم گذاشتن گفت جواب متبته جواب برام منفی امده پیگیر حقوق رزمندگان بالا یکسال هستم ۳ ساله موفق نشدم که فعلا فردی بعلت بیماری قلبی وریه واعصاب وروان توانای کارندارم .همش خجالت همسروفرزند.دارم.البته اونروزی که ما برای دفاع از میهن وناموس ودین رفتیم کسی وعده کلید بنز بما نداده که الان طلبشو بکنیم ولی دولت ها هم وظیفه ای دارن که پست ومقام بجای دیگری برده انها را خدا بدادشان برسد روز قیامت باید به شهدا جواب بدن انشاالله که خجالت زده هستن. ی خواهش دارم.از بانیان کار بداد ما برسن یا من را راهنمای کننده سپاسگذارم.
قوایی با برجام هست و قوه ای با جام پر !!!!
این دولتمردان در این 5 ساله اخیر ، کاری جز ماجرای برجام ندارند تمام فکر و ذکرشان شده برجام و دور زدن مفاد قانونی ان ،
همه میدانیم که عدم اجرای به موقع قانون ،کار دولتمردان ما هست وبس ، بهانه هایی همچون ایین نامه اجرایی و ابلاغ به دستگاهها ، همه ترفندهایی هست که وقت را تلف کنند و به نوعی مردم را سرگردان کنند
نمایندگان مجلس هم به بهانه های مختلف از جمله سپرده گذاران ، زرتشتی بودن فلان عضو شورای شهر ، معرفی فامیل و خانواده و اشنا در سطح مدیریتی کشور ، با ایجاد سر و صدا و گرفتن حق و حقوق خودشان از دوره چهار ساله خود نهایت بهره برداری را میکنند و به هیچ وجه به من رزمنده و ایثارگر و جانباز و غیره فکر نمیکنند
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi