شناسه خبر : 56333
جمعه 05 آبان 1396 , 14:02
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سخنی در باب روابط زناشویی جانبازان نخاعی

آنچه ذهن جانبازان را به خود مشغول می کرد برخورد جامعه، برداشت خودش درباره احساسات جنسی و توان فرزندآوری یک ضایعه نخاعی بود.

کارشناس بهداشت - جنگ تحمیلی و مبارزه با دشمنان قسم خورده انقلاب، جوان های رشید کشور ما را از لحاظ جسمی دچار مجروحیت هایی کرد که زندگی آنها را شدیدا" تحت تاثیر قرار داد. جانبازان نخاعی، از جمله گروه های ایثارگری هستند که آسیب جسمی شان از جنبه های مختلف، سخت تر است.

 آنچه که باعث شد تا شرح مختصری درباره یکی از مشکلات این قشر صبور به تدوین درآورم، بحث و گفتگویی بود که در یک محفل علمی _ پزشکی درباره این جانبازان مطرح گردید. عده ای از حاضرین، ندانسته درباره جنبه مهمی از زندگی جانبازان نخاعی نظراتی داشتند که نادرست بود. به همین دلیل من، این چند خط را برای کسانی که جویای اطلاعاتی هستند به نگارش درآوردم. پذیرش مفاد این متن که صرفا" یک مطلب پزشکی نیست، صفای باطن می خواهد و بس!



 این موضوع، از آن جهت حایز اهمیت است که دفاع مقدس، همچنان در کشور ما باقی است و هنوز شاهد جسم دردمند جانبازانی با ضایعه نخاعی هستیم که در کسوت رزمندگان مدافع حرم در آن سوی مرزها، یا لب مرزها و یا در داخل کشور با دشمنان اسلام و اراذل و اوباش مبارزه می کنند. این آگاهی مختصر، را تقدیم به دختران و بانوانی می کنم که بر سر دو راهی ازدواج با یک جانباز نخاعی مانده اند.


 جنگ تحمیلی برای اولین بار دو گروه از جوانان کشور را در کسوت جانبازان نخاعی درآورد. هر چند در دوران انقلاب هم ما مبارزانی داشتیم که به تیر یا شکنجه عمال شاه ضایعه نخاعی شدند اما در جنگ تعداد این افراد زیادتر بود و خیلی زود بر سر زبان ها افتادند.

 عده ای قبل از مجروحیت متاهل بودند و بعضی ها هم مجرد. ازدواج، تشکیل خانواده و حفظ زندگی زناشویی از مسائل مهم یک جانباز نخاعی شد که بعد از بهبودی سطحی زخم ها و کنار آمدن با ناتوانی ها و محدودیت های جسمی اش به آن فکر می کرد.



 این موضوع به خودی خود چالشی در زندگی یک جانباز نبود. آنچه ذهن جانبازان را به خود مشغول می کرد برخورد جامعه، برداشت خودش درباره احساسات جنسی و توان فرزندآوری یک ضایعه نخاعی بود. بی تردید هر دختر و پسری، بعد از ازدواج به آرزوی لذت بخش پدر و مادر شدن می اندیشند. بر این اساس خیلی از جانبازان نخاعی، هنگام خواستگاری با هزاران سوال از طرف خانواده دختر روبه رو شدند و خیلی از وصلت های خوب، به خاطر تصور نادرست و عدم آگاهی اطرافیان به سرانجام نرسید.

 در عین حال باز هم دختران مهربان، با ایمان و با روحیه از خود گذشتگی، علی رغم مخالفت والدین خود، مصرانه در مقابل دیگران ایستادند و حتی، از برآورده شدن آرزوی مادر شدن خود هم گذشتند. از سوی دیگر جانبازان متاهل نیز با مظلومیتی غیر قابل وصف از همسرانشان می خواستند به سوی زندگی خود بروند و پاسوز آنها نشوند.

 در این بین اگرچه بعضی خانم ها در مقابل شرایط جدید کم آوردند و تصمیمم به جدایی گرفتند اما خیلی از بانوانی که قلبشان مملو از عشق به همسر بود در کنار شریکِ بال و پر شکسته خود ماندند و برایش پرستاری مهربان شدند.

 اما خدا که به هر عمل خیری پاداش می دهد. پیشرفت علم پزشکی را وسیله برطرف شدن "نگرانی" تعداد زیادی از این زوج های معطر به عطر دل انگیز خدایی شدن کرد و رایحه ی مست کننده ی گل عشق، زندگی آنها را عطرآگین نمود و کانون خانوادگیشان را به حضور یک بچه، گرمی و رونق دو چندانی بخشید.

  لذا با استفاده از دانش علمی، اثبات شد تمایلات جنسی می تواند تحت تاثیر احساسات عاطفی و قلبی طرفین صورت بپذیرد و تا حدودی از رفتارهای جسمی محض مستقل است. حتی ابتدا تصور می شد که آسیب نخاعی به طور کلی باعث از بین رفتن میل جنسی است اما تحقیقات، غلط بودن این تصور را اثبات کرد. البته باید بدانیم میزان و سطح آسیب، رفتارهای جنسی نخاعی ها را تحت تاثیر قرار می دهد و دو فرد نخاعی، یک وضعیت را ندارند.


  بنابراین امروز وقتی بحث پویایی خانواده جانبازان نخاعی به میان می آید، نیاز زوجین به آموزش نکات تخصصی اهمیت پیدا می کند. کما اینکه آن آموزش ها و تخصص ها باعث استواری و قوام زندگی خیلی از جانبازان نخاعی شده است.

 از سوی دیگر وقتی فرد ضایعه نخاعی، متصف به یک برتری معنوی تحت عنوان "جانباز" باشد که در آموزه های قرآنی و دینی جایگاه ویژه ای دارد، تحمل و صبوری در راه رسیدن به هدف فرزندآوری به مراتب آسان تر خواهد بود. به شرط اینکه آن جانباز نخاعی را یک شریک مهربان و همدمی دلسوز همراهی کند.

 البته این نوشتار، منکر ضعف جنسی جانبازان نخاعی نیست. زیرا چه بسا مراحل درمانی به نتیجه نرسد. جانبازان نخاعی به دلیل عوارض بعدی مجروحیت و جانبازی، به مشکلاتی مثل اختلال در بروز رفتارهای جنسی- جسمی، ناتوانی در اسپرم سازی و تولید اسپرم سالم، عفونت مکرر سیستم ادراری و حتی به عوارض متعدد ناشی از داروهایی که استفاده می کنند، دچار می شوند که به نحوی در روابط زناشویی آنها اثر می گذارد و بعضا" دچار دشواری های شدیدی می گردند.

 به هر حال اولین اقدام یک جانباز نخاعی، برای برخورداری از لذتی که خداوند به صورت یک میل فطری در وجود او قرار داده، این است که به نقاط قوت و ضعف عملکرد و رفلکس های بدنی خود آگاهی پیدا کند. قدم بعدی را باید در کنار یک همسر فرهیخته و فهیم بردارد که همانا استفاده از روش های مناسب برای انتقال اسپرم سالم و فعال به تخمک آماده می باشد. حدود 8 درصد این افراد دارای تعداد اسپرم طبیعی هستند، 10 درصد فاقد اسپرم و مابقی دارای مایع منی غیرطبیعی هستند.

 لذا با توجه به این موارد علم پزشکی، در کنار تبلور احساسات قلبی و عواطف عاشقانه زوجین، کمک می کند که یک روش مناسبی برای بروز زیباترین لحظات کامجویی، رفع برخی مشکلات و محدودیت ها در حین برقراری رابطه و فراهم کردن شرایط بهینه و مناسب برای مادر و پدر شدن انتخاب کنند.

 از جمله این روش ها می توان به درمان های خوراکی، تزریقی، شیاف های داخل مجرایی، روش الکتریکی و الکترو ویبریشن اشاره کرد که همراه با روش لقاح رحمی، تلقیح آزمایشگاهی، تزریق اسپرم به درون سیتوپلاسم جنسی است. برای کسب اطلاعات بیشتر به سرچ مقاله های پزشکی در این باب بپردازید و درباره مراحل درمانی IVF و ICSI و IUI ویژه جانبازان نخاعی تحقیق کنید.

 در پایان ذکر یک نکته مهم را ضروری می دانم و آن این است: ازدواج، مثل انتخاب یک هندوانه دربسته می ماند. با همه تحقیقاتی که انجام می دهید باز هم هیچ کسی نمی داند آینده روابط زوجین به چه صورت در می آید. در کل دنیا میلیون ها زن و شوهر به ظاهر سالم وجود دارند که بخاطر هزاران مشکل، از جمله نقص در روابط زناشویی شان از مشاوره های پزشکی و روانشناسی بهره مند می شوند. عده ای با وجود به نتیجه نرسیدن بررسی های پزشکی باز هم بر عهد و پیمان خود باقی می مانند و در کنار هم زیست عاشقانه دارند. از سوی دیگر میلیون ها انسان دل شکسته ای هم هستند که بخاطر همین نقیصه زندگیشان به بن بست رسیده است.

 اما اگر ما ذره ای خداشناسیمان را ارتقا دهیم، به حکمت و مصلحت هایی که مشخصا دست خداوند در آن دخیل است، بیشتر توجه می کنیم. آنجایی که در قرآن کریم می فرماید: به هر کس بخواهد دختر، به هر کس بخواهد پسر می بخشد و هر کسی را بخواهد نازا می سازد. به راستی او دانای تواناست. (شوری ، آیه 49-50)

 بنابراین توصیه می کنم هر کسی شرایط ازدواج با یک جانباز را دارد با آگاهی در این راه قدم بردارد که خدای نکرده حرمتی شکسته نشود و اگر هدفش معامله با خداست فقط نفس عمل را مورد توجه قرار دهد. زیرا خدا شاهد عادلی است بر چگونگی رفتار و واکنش جامعه با جهادگران راهش، از جمله در باب ازدواج شان.

 بدانید آنها رجال صادق و مومنی هستند که خدا از سر لطف در کنار ما قرارشان داده و سربند سرخ و نورانی "منهم من ینتظر" بر پیشانی شان می درخشد. بالاتر از آن، بدانید خدا این مردد ماندن بر سر دوراهی انتخاب را ملاکی مهم برای سنجش میزان اعتقاد و درجه ایمان افرادی از جامعه قرار داده که ادعاهایی در این زمینه دارند . پس به اندازه ادعاهایتان عمل کنید.

والسلام

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
بحث قابل تاملی بود.
امیدوارم جامعه به درک درستی از جانبازان به ویژه وضعیت جسمی و روحی جانبازان و معلولین نخاعی برسد.
دست و پنجه نگارنده و فاش نیوز هم درد نکند.
ای روزگار می دونست دوسش داریم . بهترینو براش می خواستیم . بهشم زنگ زدم . اما اهل دل نبود که بفهمه . گند زد به تلاش من . تا چند سال شبا کابوس می دیدم که مبادا بابام بفهمه . جانباز و اینقدر ... نوبره والله . آقا تموم شد رفت حالا . آقا جان دور و بر ما پر شده از این آدما که منتظر بودن ما شمشیر بکشیم تو رو پدرمون که اجازه بده بهمون بریم . بعدش فهمید چه خبره . اما هم متوجه نشد و هم قس القلب و هم کینه ای . اینجوریشو ندیده بودیم والله . آقام رزمنده ها رو دوست داشت ولی رو دخترش حساس بود .یکی باید کمک می کرد که نکرد . اونا که کمک نکردن از اون ادعادارهای توپ بودن . باشه . ما هم تا آخر عمر بقدر توانمون نوکریشو می کنیم . اما این چه اخلاقیه که مردم دارن . ما تا هر جا می ریم اول قصد خیر می کنن برامون هنوز . آقا تا کی گوشه صندوق خونه بشینیم تا بابامون ناراحت نشه .دلمون می خواد با هر کی دوست داریم بگردیم بریم بیاییم . ازدواجم بی ازدواج . بابا ولمون کنید . الان چیزهای مهمتری هست که بهش فکر کنیم . بچه شما ها، نوه نتیجه من خوبه . اما وقت انتقام از ما نیست . موتدم چطور وقتی به خودشون می رسه اینقده راحت از اخلاق خاص بابام می گن ولی قادر به درک این موضوع نیستن اگه کمک می کردن چی می شد ؟ ما هم باهاش بحث کردیم ولی اهل پریدن نبودیم . اخلاق ما دست بابام اومده بود . یادش بخیر چه شب و روزایی گریه کردیم . الانم گریه می کنیم اما س و حالمون مثل آن وقتا نیست . نمی دونم بهر حال برای این موضوع کاری برا خودمون نتونستیم بکنیم . چه می دونم شاید اشتباه کردیم . باید دزدکی یا به زور می پریدیم . خدا جای حق نشسته . الان خدا از من می خواد که تقوا داشته باشم و برای دخترای امثال خودم نتایج باتقوایی را بگم . ممنونم فاش نیوز .
احسنت،التماس دعا
سلام . مطلب عجیبی بود . بیشتر شبیه روضه شهدایی بود . خدا عاقبت بخیرتان کنه .
اینا رو ولش کنید ، یه چیز بگم ؟
این قلبا و جورابای سفید داماد جانبازه ، خیلی باحاله ... نه ؟
ووووی ... چه خبره مگه ؟ چرا دستاتو اینطور بهم چفت کردید ؟ آدم غصش میشه ....
نویسنده در اینجا به مطلب کاملا اسلامی ،ارزشی ،اخلاقی و عاطفی اشاره داشته است
اما در این زمان که نزدیک بیست هشت سال از جنگ تحمیلی میگذرد و دیگر روحیه ایثارو فداکاری در بین اکثریت جامعه نسوان ایرانی وجود ندارد
متاسفانه انقدر شاکله جامعه ایرانی به سمت تجمل گرایی ،مدگرایی وزرق وبرق پیش رفته و همچنان یکه تازی میکند که مجالی برای روحیه ایثارگونه بانوان و حتی خانواده های ارزشی باقی نگذاشته است
دراین بین این طرح اینگونه مطالب بیشتر نزدیک داستان های افسانه با روحیه ایثارگری میباشد
متاسفانه انقدر ایثارگران و جانبازان را سالها در مضیقه های مالی ودرمانی نگه داشته اند که اکثر خانمهایی که شاید زمانی روحیه ی ایثارگری درشان وجود داشت و با فراق بال خودشان را در چهارچوب اعتقاد ات فکری میدیدند وپا به عرصه ایثار وفداکاری در خدمت به شخص جانباز قرار دادند در این بین علاوه بر سختی های زندگی ونگهداری از شخص جانباز دقیقا صدمات مالی و اقتصادی شخص جانباز مزیدی بر سختی اینگونه زندگی ها رقم زده و بیشتر تشکیل اینچنین خانوادهایی را به فروپاشی و انتحار زندگی مشترک (متارکه )سوق داده است
متاسفانه بنیاد هم بعنوان متولی انچنان مشغول مغلطه بازی و پشت هم اندازی قرار گرفته که نتیجه بی توجهی هایش به نظام خانواده گی ایثارگران وجانبازان که روز بروز چشمگیر تر میشود رانمیبیند
در نتیجه همه ی مشکلات روی هم بطریقی انباشته شده که شاهد تفکری اینچنینی را بیشتر در فیلم ها بسیار معدود را فقط شاهد میباشیم
وگرنه واقعیت، بیشتر در حد شعار شاهد اینچنین ایثارگری هایی از طرف جامعه نسوان وخانواده هایی با نماد ارزشی ، رقم خورده میباشد

من خانمم . از شما و کاربرا خجالت می کشم جواب این کامنت رو کامل و جامع بدم . چون نمی دونم برداشت شما از حرفام چی می تونه باشه . اگه جواب تند و معناداری بهم بدید از لحاظ درونی بهم سخت میاد . امیدوارم دوستان جنبه طرح این مسایل در سایت را داشته باشند و از کارشناس محترم هم می خواهم در راستای دانش خود نظرات و مطالب تخصصی تری را در این زمینه ها ارسال کند . اما من یه خورده توضیح می دم که به موضوع آگاهی پیدا کنید و متوجه بشید این طرز فکر درست نیست . یه نفر جوری به ما گفت که فکر کردیم یه جانباز نخاعی تمایل به ازدواج دارد . دختری مومن و متدین و تحصیل کرده و از همه لحاظ شایسته را برایش در نظر گرفتیم . متناسب با سن و سال آن جانباز بود . اگر اینطور که راقم این نظر میگه که دختر خوب افسانه شده ، باید جواب آن دختر خانم نه می شد وقتی که اون همه ویژگی های ممتاز داشت . اما آن مومنه اظهار خوشحالی کرد و از ما خواست زمینه آشنایی را با ایشان فراهم کنیم . اما بعد فهمیدیم جانباز شرایط ازدواج را ندارد . حالا کاری نداشته باشید به اینکه چرا نشد . فقط خواستم توضیح بدم آن دختر خانم حتی بعد از مدتی از ما سراغ ماجرا را گرفت و ما بهش سربسته گفتیم جانباز منصرف شده . بعد از این ماجرا با یک مرد ! فرهنگی تحصیل کرده ازدواج کرد . خیلی ساده و بی ریخت و پاش . عزیزم شما معلوم نیست سراغ کی می رید ؟ بعد یافته های خودتونو به عالم و آدم تعمیم می دهید . قران کریم فرموده دختر خوب مال پسر خوب و بالعکس . اگر جایی از زندگی جانبازان گرفت و گیری پیدا کرد پس بدانید انتخاب و مسیر درست نبوده .

حقیقت تلخ است
همیشه یک از هزار دیده میشود چون یک نفر به هزارو یک دلیل نخواسته یک انسان دیگررا گرفتار درد های بی درمان خودکند
اگر دنبال حقیقت میگردید سری به قسمت های مدد کاری در بنیاد سراسر کشور بگردید
در این بحث قشنگ که کلی بازدید کنتده داره ، منفی برای چی می دی بی سلیقه ؟؟ بحرف ، جیگر طلا ...

بگو خزان نــــــــــشود ای خدا بـــــــهار کسی
کسی بگو که نمــــــــیرد در انتـــــــظار کسی
تراود از ترک هر لبــــــــی دوصد لبخـــــــــــــند
به جای چشمه هر چشم اشــــــــکبار کسی
همیشه ســــــاقی و می باشـد و پیاله و کام
خدا کند که نیاید شب خـــــــــــــــــمار کسی
همیشه در بر هر کس، به کام دل دلـــــــــدار
غبار غم ننــــــــــــشیند که تا کنار کســـــــی
خدا کند برسد تا به منـــــــــــزل مقـــــــــصود
ز هیــــــــــــچ اسب نیافتد همیشه بار کسی
چو روی مــــــــاه تو بختش سپید می خواهم
سیه مبــــــــاد چو موی تو روزگـــــــــار کسی
“سروش” چون نتوانی که مثل گـــــــل باشی
همین بس است نباشی اگر که خار کسی…
وضعیت جانباز اعصاب و روان از اینها بدتر است چون زندگی بااینگونه جانبازان کهبدلیل سالها مصرف آرامبخش دچار انواع مشکل جنسی هستند نیاز به تحملی زینب گونه دارد تا بتواند با خلقیات آشفته و غیر قابل کنترل و گاهی ترسناککنار بیاید
نخاعی به مشکلات زیادی دچارشده اورا به زجرمحرومیت ناتوانی جنسی مبتلا نکنید هرچند زندگی مجردی سختست بار مشکلات را به دوش خانمی محترمه وایثارگر نگذارید علاوه بر ناتوانی نخاعی احساسی عمل نکنید آسایشگاهها و کارهای درحدتوان جانباز تا آخر عمر شاید بهتر باشد مدیریت بعد ازجنگ برا نخاعی در ازدواج نیست
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi