شناسه خبر : 56562
سه شنبه 16 آبان 1396 , 14:54
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سرگردانی تاکی؟ (3)

یوسف مجتهد - مقررات ساده‌ای که برای تحت پوشش قراردادن مجروحین در مجلس تصویب می‌شود و سال‌ها تکرار می‌شود، سرانجام با آیین‌نامه بند م ماده۴۴ قانون برنامه پنجم که اساسا در قانون پیش‌بینی نشده است، چنان به هم پیچیده می‌شود که هر انسان منصفی می‌داند برای انصراف رزمندگان و عدم تامین نظر مجلس تهیه شده است.

در حالی که مجلس سازوکار آسانی برای تاییدیه جانبازی رزمندگان مجروح تصویب می‌کند با پیشنهاد بنیاد آیین‌نامه اجرایی بند م ماده44 با انواع موانع برای تصویب به هیأت وزیران پیشنهاد و دولت آن را مصوب می‌کند. با نگاهی به آیین‌نامه اجرایی به‌راحتی می‌توان فهمید این آیین‌نامه تا چه میزان با اصل قانون مغایرت دارد و رزمنده را در تنگنای تایید جانبازی قرار می‌دهد.

مصوبه مجلس 2 شرط مهم دارد:

الف- جانبازانی که صورت سانحه و مدارک بالینی ندارند.

ب- نظر کمیسیون پزشکی برای تایید جانبازان معیار است.

شاید بررسی وضعیت جانبازی غیررزمندگان به دلایلی مشکلات خاص خود را داشته باشد و باید پیش‌بینی‌های لازم جهت صحت و سقم این ادعاها صورت ‌گیرد، لکن در مورد رزمندگان حضور در جبهه آنان کفایت می‌کند و مجلس با مصوبه خود بر این امر صحه گذاشته تا ضایعات مورد ادعا در کمیسیون پزشکی تخصصی بنیاد مورد بررسی قرار گیرد نه آنکه سازوکاری تقریبا غیرممکن در آیین‌نامه پیش‌بینی شود که هیچ رزمنده‌ای نتواند به حق خود برسد.

در ماده3 آیین‌نامه اجرایی آمده است؛ به منظور بررسی تقاضای جانباز در کمیسیون‌های موضوع این آیین‌نامه، ارائه گواهی یا تاییدیه معتبر از یگان‌های اعزام‌کننده و نهادهای متولی مبنی‌بر مجروحیت یا مصدومیت فرد در منطقه حادثه، شامل مشخصات فردی، نوع حادثه، انواع جراحت و زمان و مکان مجروحیت الزامی است.

نکاتی که در ماده3 آیین‌نامه پیش‌بینی شده است با وجود صورت سانحه و مدارک بالینی ممکن خواهد بود؛ در غیر این صورت مجروحیتی که بیش از چند دهه از آن می‌گذرد با تغییر و تحولاتی که در یگان‌ها اتفاق افتاده است، اصولا در هیچ حافظه مکتوب و غیرمکتوبی نگهداری نشده است تا بتوان براساس آن گواهی صادر کرد و اگر این مستندات و مدارک محفوظ باشد دیگر نیازی به مصوب مجلس برای فاقدین صورت سانحه و مدارک بالینی وجود ندارد، چون آن مدارک خود گویای مجروحیت و دلیل کافی برای تشکیل پرونده خواهد بود.

هدف مقنن از تصویب بند م ماده44 تسهیل در بررسی جانبازی رزمندگان بوده و آنان تنها با معرفی یگان خود مبنی‌بر حضور در جبهه و اظهار ضایعات مجروحیت باید توسط کمیسیون پزشکی به‌صورت تخصصی مورد بررسی قرار گیرند و نیازی به مقدمات احراز توسط کارگروه خاصی وجود ندارد. کمیسیون پزشکی حسب قانون و بررسی‌های تخصصی می‌تواند جانبازی و میزان درصد رزمنده‌ای را تعیین و با آن را رد کند. وقتی رزمنده‌ای فاقد صورت سانحه و مدارک بالینی است، درخواست ارائه گواهی و یا تاییدیه معتبر مبنی‌ بر مجروحیت یا مصدومیت شامل منطقه حادثه، نوع حادثه و انواع جراحت منطقی به نظر نمی‌رسد.

نکته قابل تأمل این است که در تبصره3 همین ماده مسئول صحت مطالب مورد گواهی از نظر شرعی و قانونی، مرجع صدور گواهی شناخته شده است.

اولا در مصوبه مجلس چنین مسئولیتی برای صادرکننده گواهی پیش‌بینی نشده است.

ثانیا در مصوبه مجلس وظیفه‌ای برای صدور گواهی برای هیچ یگانی درنظر گرفته نشده است و بار مسئولیتی تایید یا عدم تایید جانبازی فقط به کمیسیون پزشکی سپرده شده است.

ثالثا آنچه که از مصوبه مجلس با سایر قرائن استنباط می‌شود این است که یگان هیچ اطلاعاتی از سانحه و مدارک بالینی رزمنده ندارد و فقط می‌تواند حضور در جبهه را تایید و بنابه اظهارات رزمنده و به عنوان مساعدت در تسهیل مسیر تشخیص کمیسیون پزشکی، رزمنده را معرفی کند.

در آیین‌نامه اجرایی برای غیررزمندگان مسیر دشوارتری پیش‌بینی شده و این سازوکار یعنی پشیمان‌شدن فردی که قصد دارد پیگیر سوابق جانبازی خود باشد. مراحلی که از مراجعه به فرمانداری آغاز می‌شود و پس از طی کردن مراحل متعدد در نهایت با تایید معاونت سیاسی وزارت کشور به بنیاد، رسیدگی بنیاد به ادعای جانبازی آغاز می‌شود.

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
فاش نیوزسلام
لطفا درمورد افرادیکه بعد از بازنشستگی رفتند و درصد جانبازی و یا سابقه جبهه آورده اند والان به آنان می گویند امتیازی ندارید توضیح دهید. مگر نه اینکه افراد که مدرک مجروحیت بالینی نداشته اند در برنامه ششم راهکاری گذاشته اند و قبلا این موضوع نبوده است والان تعدادی با این قانون می توانند جانبازی بیاورند ولی بازنشسته شده اند خب این اشکال را چطور باید جبران کنند.حق و حقوق افراد ضایع می شود.یا بعد از بازنشستگی توانسته اند اسناد جبهه را بدست بیاورند .مگر خبر ندارند در سپاه و بسیج نه تنها اسناد جبهه گم می شود بلکه حتی پرونده های پرسنل را گم می کردند بعنوان مثال من بسیج ویژه (پاسدار افتخاری ) بودم چند سال پرونده ام گم شده بود بعد از بازنشستگی دنبال سوابق برادرم در سپاه بودم که بطور اتفاقی پرونده خودم پیدا شد.حالا باید سوابق من را نادیده بگیرند چون بازنشسته شده ام . لطفا این موضوع را پیگیری بفرمائید. با تشکرا ز شما و آقای مجتهد
باسلام.باتوجه به عقد قراردادبابیمه دی برای پرداخت هزینه های پزشکی ازاول مهرماه،بنده در اولین روزاخذمدارک پزشکی ازسوی بیمه دی درایلام(دهم مهر)چندفقره فاکتور هزینه پزشکی تحویل دادم اما با گذشت بیش ازسی وپنج روز هنوزخبری از پرداخت آنها نیست ومراجعات ما هم باتوجیهات بی اساس و (وعده پرداخت درآینده نزدیک )بی نتیجه مانده است. ضمنا درایلام بیشترپزشکان وآزمایشگاههاوسونوگرافیها بااین بیمه قراردار ندارند.اللهم عجل لولیک الفرج
سلام

لطفا جهت جانبازان زير 25درصد کارت شناسايي در تظر بگيريد . بنظرم انجمن ها و تشکل هاي جانبازان هم موافق اهداي کارت شناسايي جانبازان زير 25درصد نباشند ....

چرا کسي پيگيري نمي کند ؟
سلام ، به آقای مجتهد بگویید اگر جانباز صورت سانحه معتبر از یگان خدمتی داشته باشد و مدارک پزشکی معتبر به کمیسیون ارائه دهد اما کمیسیون درصد ندهد تکلیف چیست؟
بقول جانباز عزیز آنقدر قوانین دیر تصویب شدند که به درد هیچیک از جانبازان نمیخورد یعنی جانباز پس از بازنشستگی مشمول تغییرات حکم نخواهد شد همچنین فارغ التحصیلان دهه 60 دانشگاههای سراسری که معدل کمتر از 12 دارند حق ادامه تحصیل ندارند در حالیکه قانونی تصویب شده تا نمرات زیر 10 جانبازان از کارنامه حذف شوند اما به مدارک تحصیلی گذشته و حذف نمرات زیر 10 کارنامه های گذشته اعمال نشده است.
قوانین تصویب میشوند اما قابلیت اجرایی را به عده ای از مسئولان آموزش دانشگاه سپردند که هیچگونه اطلاعی از دفاع مقدس و شرایط جانبازی که روی تخت بیمارستان و در حال درمان با داروهای اعصاب و روان ادامه تحصیل داده نمیدانند لذا جانباز با معدل کمتر از 12 از ادامه تحصیل بطور کلی محروم هستند.
پس چی شئ 30 درصد تخفیف؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سلام . آقای مجتهد بابت روشن نمودن افکار ایثارگران و بخصوص قشر عموم مردم از
قانون های حبابی و بزرگ شده که برای اایثارگران تصویب شده و نشان دادن ایرادات آن ممنونیم.
هدف قانون گذار درست بوده است که همه رزمندگان مشمول حداقل 5% جانبازی قرار گیرند و حداقل بتوانند از خدمات درمان تکمیلی و دفترچه و.... بهره من شوند ، همچون ازادگان گرامی .
راه حل این است که همان ایین نامه ازادگان در کمیسیون پزشکی برای رزمندگان نیز اجرا شود و اینقدر سخت گیری های بی مورد نکنند ، حضور در جبهه خودش به تنهایی یعنی اسیب به گوش و موج گرفتگی و دهها بیماری اعصاب و روان و حداقل 5% جانبازی
جناب مجتهدی کارشناس محترم باسلام و احترام خدمت شما برادر پرتلاش و زحمت کش در صفحات کارشناسی به تبصره ذیل ماده 103 قانون خدماتکشوری اشاره فرمودهای یک پایه ارفاقی برای ایثارگران بعد اعلام فرموده ای داشتن مدرک کارشناسی الزامی است واضح و روشن بفرمایید کسانیکه دارای مدرک کاردانی هستند وسایر شرایط را دارا هستند میتوانند اعاده بخدمت نمایندیا خیر 2 کسانیکه بعد از بازنشستگی کارشناسی اخذ کرده اند چطور با سپاس از نظر روشن و مقنن شما باطلاع برسد فعلا ایمیل فعال نمیباشد
سلام. ببخشید شوهر من 17 ماه کسری داره و 7 ماه هم خدمت کرده، این قانون اینجوری که گفتن قراره اجرا بشه واقعا ناحقه، کسی که هنوز اصلا خدمت نرفته و یکی دو سال هم معافیت داره از الان معاف شه بعد اون کسایی که الان حین خدمت هستند معاف نشن؟ خب چرا شرایطی مثل تاهل رو تو اولویت قرار ندادن، این واقعا ناحقه
سلام. اینجانب جانباز 35 درصد با بیش از 50 ماه حضوردر جبهه های دفاع مقدس که در این مدت پنج بار مجروح گردیده ام وچهار مورد ان برایم گواهی مجروحیت از طرف سپاه صادر گردیده است. یک بار در سال 61 با عضویت بسیج مجروح شده و چهار بار در عملیات های مختلف دیگر با عضویت رسمی سپاه مجروح گردیده ام . بعد از پایان دفاع مقدس به دلیل قادر نبون ادامه خدمت از سپاه استعفا دادم. در حال حاضر بی کار و به دلیل مصرف دارو از جمله داروی اعصاب و روان قادر به هیچگونه کاری نمی باشم و بی کار هستم. چندین بار به بنیاد شهید مراجعه و تقاضای حضور در کمیسیون حالت اشتغال داده ام ولی متاسفانه با جواب مسئولین بنیاد به دلیل اینکه شما در آخرین مجروحیت عضو رسمی سپاه بوده ای و می بایست سپاه نسبت به حالت اشتغال شدنت اقدام کند جواب منفی داده اند. چندین بار به سپاه مراجعه کرده ام که هر بار در جواب به من گفته اند چون در حال حاضر در سپاه خدمت نمی کنی به ما ربطی ندارد و باید به بنیاد شهید مراجعه شود. نامه ای هم از سپاه در دست دارم که در آن نوشته شده از تاریخ 16/ 6/ 62 لغایت 18/ 6/ 62 با عضویت رسمی خدمت نموده و از این تاریخ استعفا داده است و هیچگون حقوق و مستمری از سپاه دریافت نمی کند. مدتی است که بنیاد شهید اقدام به برقراری کمک معیشت برای من نموده که هر وقت هم مراجعه می کنم میگویند اگر بنیاد استان متوجه شود همین کمک معیشت هم طبق قانون قطع می کند. لذا خواهشمند است حقیر را راهنمایی و ارشاد فرمایید که چگونه و از چه راهی به حق و حقوقم برسم. با تشکر
با سلام و تقدیم احترام؛ از برادر بزرگوار ودلسوز جانبازان آقای مجتهد دو سؤال دارم: 1- نحوه محاسبه حقوق جانبازان حالت اشتغال که از بنیاد حقوق می گیرند چیست. مثلا جانباز 40 درصد با مدرک دکتر ا و دو فرزند چقدر باید دریافتی داشته باشد. 2- جانبازان حالت اشتغال ( بنیاد) در صورت همکاری با دستگاه های دولتی به صورت قرار دادی آیا می توانند درخواست تبدیل وضعیت از قرار دادی به رسمی کنند یا خیر ؟ با تشکر و آرزوی عزت و سلامتی برای شما وهمکاران ارجمند تان. لطفا پاسخ را سریعتر بیان بفرمایید.
با سلام و احترام اینجانب فرزند جانباز متوفی سی درصد می باشم با توجه به اینکه بنده در مقطع ارشد پرستاری قبول شده ام متاسفانه دانشگاه به علت پایین بودن سابقه استخدام رسمی بنده (یک و نیم سال) با ماموریت آموزشی موافقت نمی نماید خواهشمند است بنده را راهنمایی نمایید باتشکر
باسلام.من خواهرشهیدم.ازمادرپیرم پرستاری میکنم.میخوام بدانم چرا حق پرستاری والدین شهداء توسط بنیادشهیدقطع شده؟این بودرسیدگی به اوضاع خانوادهٔ شهداء.درتمام دنیا این حق پرستاری پرداخت میشه...بنیادشهید بااین کارش مشکلات ماروچندبرابرافزایش میدهد....لطفابگیدچکارکنیم تاشکایتمون به گوش مسئولین دلسوزبویژه رهبری معظم برسد تابه دادمان برسد.باتشکر
سلام حق پرستاری فرزند شهید از کار افتاده کلی کی پرداخت میکنن چند ماهی است که بیمه دی ب عهده گرفته
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi