شناسه خبر : 56762
سه شنبه 30 آبان 1396 , 10:54
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ایثارگران خاموش چه کسانی هستند؟

رمضانعلی کاووسی - بیست و اندی سال است که از جنگ هشت ساله و به عبارت منصفانه تری از دفاع مقدس ملت ما می‌گذرد. ناگفته‌ها و خاطرات زیادی در سینه‌های مادران و همسران شهدا و همسران رزمندگان و ایثارگران تلنبار شده که متأسفانه امروزه گرد غربت بر این خاطرات نشسته. مشکلات اقتصادی چنان بر زندگی مردم سایه افکنده که انگار کسی حوصله ندارد بداند در آن روزهای حماسه چه بر این پروانگان صمیمی گذشت.

هم آن روزها و هم امروز، وقتی قرار است به مناسبتی تجلیلی صورت بگیرد یا از آن روزهای حماسه و ایثار سخنی به میان آید، فقط روی رزمندگان زوم می‌شود. همه از ایثار رزمندگان و جانفشانی آن‌ها در زیر آتش توپ و تانک خمپاره می­‌گویند؛ اما هیچ­کس از بانوان ایثارگر و نقش پر رنگ آن‌ها در دفاع مقدس حرفی نمی‌­زند.

وقتی مارش عملیات از رادیو و تلویزیون شنیده می‌شد، انگار قلب مادرها و همسرها می‌خواست از سینه بیرون بزند. وقتی مادر رزمنده‌ای مطمئن می‌شد امشب شب عملیات است، خواب به چشمانش نمی‌آمد تا خبر موثقی از زنده بودن فرزندش بشنود. برای همسران رزمنده، کار سخت‌تر بود. مرتب این سؤالات در ذهن او رژه می­‌رفت که: «آیا همسرم دوباره برمی‌گردد؟ نکند بچه‌هایم یتیم شوند؟ اگه برنگردد چطور این بچه­‌ها را بزرگ کنم؟ و...»  وقتی همسر رزمنده‌­ای خبر اسارت همسرش را می‌­شنید، چه بر سر او می‌­آمد؟ تحمل هشت نُه سال انتظار و صبوری فقط با زبان آسان است.

احساس سوختن به تماشا نمی‌شود
آتش بگیر تا که بدانی چه می‌کشم.

شاید اکنون که بحران‌های منطقه‌ای سر باز نموده و پدیدهٔ کثیفی به اسم داعش در عراق و سوریه و گاهی در قلب اروپا کُشت و کشتار راه انداخته، ما بهتر بتوانیم به 30 سال پیش فلش بگ بزنیم و حال و روز خانواده‌ها را در آن روزهای سخت در ذهنمان تداعی کنیم.

به نظر شما در دورهٔ کنونی وضعیت روحی و جسمی همسر یک رزمنده و همسر یک جانباز چگونه است؟ همسری که سال‌ها با عشق و علاقه پرستار شوهر جانبازش بوده و حالا پا به سن گذاشته؛ اما ذره‌­ای از مسئولیت سنگین او در برابر کارهای روزمرهٔ یک جانباز کم نشده است. چرا هیچ­کس از نقش مادری که فرزندِ جانبازش نتوانسته به خاطر مشکلات جسمی همسر اختیار کند، سخن به میان نمی‌آورد؟ به نظر شما اجر و پاداش مادر یک جانباز قطع نخاع که اکنون به سن پیری رسیده و دارد از فرزند 50 ساله‌اش پرستاری می­‌کند چقدر است؟

سؤال من این است: «مسئولین فرهنگی کشور و حوزهٔ پایداری ادبیات دفاع مقدس برای شناساندن این ایثارگران خاموش و کم توقع فیلمی ساخته یا کتابی نگاشته‌اند؟» مگر نه این است که نقطهٔ قوت دفاع مقدس ما مستند بودن آن است؟ مستند نگاران عزیز، حواسشان هست که هر روز از سخت افزارهای ساخت مستند کاسته می­‌شود؟ چه کسی می­‌داند در دل آن دختر شهید که حالا دیگر برای خودش خانمی شده چه می­‌گذرد. دختری که بیست و چند سال فقط با بغل کردن تصویر قاب گرفتهٔ بابایش جشن تولد گرفته و دیگران به او "تولدت مبارک" گفته‌اند.

رزمندگان عزیز، همسنگران من، پیشکسوتان جهاد و شهادت، هدفم از طرح این مبحث این بود که بد نیست هر از گاهی به خودمان تلنگری بزنیم که زیر پوست جنگ ما چه مسائلی بوده و هنوز هم ادامه دارد. درست است که شهید نزد خداوند "عند ربهم یرزقون" است؛ اما همسر او که دیگر حالا گرد پیری هم روی صورتش نشسته یک عمر در تنهایی به سر برده و می‌­برد. بد نیست گاهی به خودمان یادآوری کنیم که برای بعضی‌­ها هنوز جنگ ادامه دارد و تبعاتش دارد کمر بعضی­‌ها را می‌شکند. من بارها گفته‌ام، اجر همسر و مادران رزمنده و ایثارگران کمتر از آن‌ها نیست. این جملهٔ من شعار نیست بلکه یک باور قلبی ست.

آیا شما تاکنون شنیده‌اید همایشی برگزار شود و در آن از نقش مادران و همسران رزمنده سخنی به میان آید؟ نمی­‌دانم چرا ما مردم و حتی دست اندرکاران حوزهٔ ایثار و شهادت و بنیاد حفظ و نشر آثار ارزش‌­های دفاع مقدس به خودمان تلنگر نمی‌زنیم که این مادرها بودند که این سربازها را به دنیا آوردند!؟ چرا هیچکس از نقش پرعاطفهٔ مادران و همسران رزمنده در جنگ حرفی نمی‌زند؟ چرا هیچ کس فکر نمی‌کند که آن رزمندهٔ متأهل، دلگرم عواطف مقدس و ازخودگذشتگی همسرش بود که خانه و کاشانه را رها کرد و به جبهه رفت.

بیایید خودمان برای یک بار هم که شده به هر طریق ممکن در همایشی فقط با تقدیم یک شاخه گل نرگس، به احترامشان تمام قد بایستیم و ایثار و فداکاری این عزیزان را ارج نهیم که از مسئولین فرهنگی کشور ...!!!؟؟؟

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
نه شاه و نه بی بی و نه سرباز زشت

در طالع ما برد نخواهد نوشت

حالم چو حریفیست که در بازی حکم

دستش پر دل بود ، طرف ، حکمش خشت...




سلام ، خدا عمرت دهد که حرف دلهای شکسته و نالان ایثارگران را بیان کردید. وقتی میگویید بد نیست گاهی به خودمان یادآوری کنیم که برای بعضی‌­ها هنوز جنگ ادامه دارد و تبعاتش دارد کمر بعضی­‌ها را می‌شکند. من بارها گفته‌ام، اجر همسر و مادران رزمنده و ایثارگران کمتر از آن‌ها نیست. این جملهٔ من شعار نیست بلکه یک باور قلبی ست یعنی به عمق مصیبت ایثارگران پی بردید که چگونه در حکومت ولایت فقیه و شیعی اینگونه قلاب اسارت را در دهان مردم شیعه قرار دهند که از آزاد سازی خرمشهر در وحشت آباد و ترس دان و باور ابرقدرتها جا خوش کردند تا تو سری خور عده ای سرمایه دار شکم باز غربی نباشند اما عده ای با تعبیر و تفسیر فقه مدرن تلاش کردند برای مشتی دلار مردم ایران را همان تو سری خور قاجار و پهلوی نشان دهند.
کم کم وقت آن میرسد تا یکبار دیگر مردم بزرگ و قهرمان ایران حماسه آزاد سازی خرمشهر را در آزاد سازی برجام در باور ابر قدرتها حک کنند و ایمان و اخلاص به خداوند مهربان را قدرت مطلق جهان هستی معرفی کنند.
ایثارگران خاموش همان رزمندگان و جانبازان زیر25% و همه اعضاء خانواده هایشان هستند .
ایثارگران خاموش نیستند....
بلکه آنها را درچهاردیواری خاموشی محبوس نموده اند..
.......
سلام بر عدالت
بانام ویادخدا/حال شمااضافه بفرماییدایثارگران باحجب وحیاونجیب رابه راستی وقتی دستور رسیدگی به پرونده سربازانی چون من راندارن چه بایدگفت/پناه برخدا
ایثارگر خاموش امثال پدر من هستن که این دولت هیچکاری براشون نکرد این مردم هم هر روز میزنن توی سرشون که حق ما رو خوردید.پدر من با 70 درصد جانبازی دستفروشی جوراب میکرد.
کدومتون با 70درصد جانبازی میتونین اینجوری زندگی رو بسازید
حالا از زحمت امثال پدر من کوه بسازید که اون دنیا بالاخره باس جواب بدید
با سلام من جانباز 57درصد شیمیایی ارتش هستم و دارم زجر میکشم من در8سال جنگ کامل بودم ودرمناطق شمالغرب هم بودم متاسفانه بنیاد درصدهای ن م را قبول ندارد بخاطر بار مالی ان تا الان هیچ امتیازی به فرزندانم و خودم داده نشده و بابت 57درصد ازکا ر افتادگی دایم 300هزار تومان به من داده میشود ایا جانبازان شیمیایی ارتش ایثارگران خاموش بحساب نمیایند ایا حق و حوقوق انان تا الان پایمال نشده است در ای مملکت چه کسی میخواهد جوابگوی این همه حق کشی و تبیض و بیعدالتی جوابگو باشد حق جان چیزی نیست بسادگی از ان گذشت اگر فقط دیه شرعی انرا دولت بپردازد از حوقوق دریافتیمان بیشتر میباشد اما این خبرها نیست الان حوقوق من جانباز با 30سال خدمت از کارگر ساده کمتر است ارتش و ن م توجه به حوقوق ایثارگران نمیکنند خواهش میکنم دراین مورد اقدامی کنند خدا دوست ندارد حق کشی انهم بدن انسان که شب وروز توانایی هیچ فعالیتی نداریم ما جانبازان شیمیایی مضلوم هستیم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi