شناسه خبر : 56770
سه شنبه 30 آبان 1396 , 15:28
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ترامپ در حال جشن گرفتن و تهران در حال دوراندیشی است

فاش نیوز- واشنگتن پستنوشت: آمریکا باید خودش را برای حرکت بعدی ایران در سوریه آماده کند.

در این گزارش آمده است در حالی که دولت ترامپ توافق جدیدش برای توقف جبهه‌های جنگ در جنوب سوریه را جشن می‌گیرد، دولت اسد و ایران آماده فاز بعدی اقداماتشان در جنگ طولانی مدت سوریه هستند. آنها سعی دارند بقیه کشور را نیز تحت کنترل خود دربیاورند.

نویسنده این یادداشت مدعی شده تهران هرازان مبارز را به سمت سرزمین‌های به دست آمده‌اش اعزام کرده و در حال ساخت پایگاه‌های نظامی در این سرزمین‌هاست. اگرچه نیروهای مورد حمایت آمریکا قسمت‌های شرفی رود فرات را در جنوب شرقی سوریه در کنترل دارند و همچنین مرزهای سرزمین‌های اشغالی و اردن را تحت کنترل گرفته‌اند اما ایران سعی دارد با کمک به بشار اسد همه مناطق سوریه را پس بگیرد.

 به ادعای این روزنامه آمریکایی، قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای سپاه قدس اخیرا با اشاره به شهر شرقی سوریه یعنی دیرالزور بر اولویت این بخش‌ها برای ایران به منظور دسترسی به مناطق غنی از نفت این منطقه اشاره کرده بود. سلیمانی در البوکمال نیز حاضر شد . شهر البوکمال در مرزهای شهر القائم عراق واقع شده و آخرین قطعه از پازل پل استراتژیک ایران به سمت بیروت است.

واشنگتن پست با اشاره به توافق آتش بس میان ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ که طی آن به توافق رسیده  بودند که مناطق آزاد شده خارج از کنترل اسد باقی بماند و این مکان‌ها به تدریج از مبارزان خارجی خالی شود، نوشت: با این وجود سرگئی لاوورف وزیر خارجه روسیه گفته که مسکو قصد ندارد نیروهای ایران را از سوریه عقب براند. حال چه باید کرد؟ گروهی از مقام‌های دیپلماتیک و نظامی آمریکا بسته‌ای پیشنهادی به ترامپ ارائه کردند که در آن گفته شده بود چطور می‌شود از نفوذ ایران در مناطق آزاد شده در سوریه و در منطقه جلوگیری کرد.

بر اساس این گزارش، موسسه یهودی امنیت ملی آمریکا اعلام کرده است: از همه چیز مهمتر این است که آمریکا باید موانع واقعی بر سر راه پیروزی‌های ایران توسط بشار اسد در سوریه ایجاد کند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه این راهکارها نوشت: اول اینکه آمریکا باید سیاست‌هایش در قبال سوریه را به طور شفاف ارائه کند تا تردیدها درمورد اینکه آمریکا می‌خواهد بعد از شکست داعش عرصه را ترک کند، از بین برود. این سیاست‌ها باید حضور نظامی آمریکا روی زمین و در هوا را مادامی که مطمئن شوند داعش بازنخواهد گشت و اسد کل کشور را تحت کنترل خود در نمی‌آورد، تضمین کند.

دومین بند استراتژی پیشنهادی از سوی مقام‌های آمریکا به ترامپ به ادعای این روزنامه آمریکایی این است که دولت ترامپ باید دسترسی‌اش را به نیروهایی به گروه‌های تحت حمایت آمریکا کمک کرده‌اند تا مناطق جنوب شرقی سوریه را تحت کنترل داشته باشد، حفظ کند. این مناطق می‌توانند منافعی اقتصادی برای مناطقی که این نیروها به آنجا تعلق دارند، داشته باشند و از طرفی اهرم فشار سیاسی برای آمریکا به شمار می‌روند.

بند سوم استراتژی ضد ایران این موسسه یهودی پیشنهاد همکاری آمریکا با متحدان منطقه‌ای برای متوقف کردن ایران برای ارسال سلاح و نیرو به سمت سوریه است.

به ادعای این روزنامه، این بند نیازمند مسدود کردن راه‌های دریایی و اطمینان از این است که نیروهای تحت حمایت آمریکا شهرهای مرزی میان سوریه و عراق را تحت کنترل دارند. چنین حرکتی می‌تواند اقدام‌های ایران را بدون نیاز به درگیری با تهران تحت نظر قرار دهد.

به ادعای «چارلز والد» ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریکا این کشور نیازمند قطع توانایی ایران برای ایجاد هلال نفوذ است. ما باید به ساخت ائتلاف با کشورهایی که مثل خودمان فکر می‌کنند، ادامه دهیم.

این روزنامه آمریکایی ادامه داد: ترامپ زمانی که می‌گوید با یک وضعیت وحشتناک در سوریه دست و پنجه نرم می‌کند، حق دارد. سیاست‌های دولت اوباما در حمایت از معارضان در سوریه و دیپلماسی خوش‌بینانه بدون پشتوانه‌اش وضعیت امروز را ایجاد کرده است. اما ترامپ نباید اشتباهات اوباما را تکرار کند.

به گفته اریک الدمن سفیر سابق آمریکا در ترکیه، واشنگتن کارت‌های مختلفی در دست دارد که باید با آگاهی و خرد از آنها استفاده کند.

واشنگتن پست در ادامه مدعی شده که آمریکا هیچ انگیزه‌ای برای یک عملیات بلند مدت طولانی در سوریه ندارد اما درس‌هایی از خروج نیروهایش از عراق در سال ۲۰۱۱ گرفته که هنوز در ذهن بسیاری از فرماندهان نظامی این کشور تازه است. جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته وعده داد که نیروهای آمریکایی باید از ایجاد داعشی دیگر در منطقه جلوگیری کنند و تا زمانی که فرایند سیاسی لازم طی نشده، خارج نخواهند شد اما او از اینکه بگوید آمریکا اقدام‌های خضمانه ایران را متوقف می‌کند، خودداری کرد.

به ادعای این گزارش، منافع ملی آمریکا روشن است. کنترل طولانی مدت ایران بر مناطق آزاد شده در سوریه منجر به بی ثباتی خواهد شد و هیزم بر آتش افراط‌گرایی و بحران خواهد ریخت.

نویسنده این گزارش در پایان مدعی شده ما باید دائما بگوییم که هیچ راه حل نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد. این حقیقت است اما اینکه راه حل دیپلماتیک هم تا زمانی که ایران و بشار اسد به دنبال پیروزی‌های نظامی هستند به جایی نخواهد رسید نیز حقیقت دیگری است که نباید فراموش کرد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi