شناسه خبر : 56955
دوشنبه 13 آذر 1396 , 13:03
اشتراک گذاری در :
عکس روز

در فیلم ها ارزش بی ارزش!

درد دلی با سینماگران وطنم

با عرض سلام و ادب

 از اینکه نوشته ام را می خوانید از شما متشکرم. من یک ایرانی هستم، یک هموطن، یک مخاطب فیلم های شما. من منتقد سینما به آن معنا که بخواهم تخصصی بحث کنم نیستم. اما به عنوان یکی از میلیون ها انسانی که شما برایشان فیلم می سازید می خواهم درد دلی با شما بکنم.

 حقیقت این است که وقتی میان مجموعه ای مثل هالیوود و سینمای خودمان مقایسه ای می کنم دلگیر می شوم. نه به این خاطر که فیلم های آنها تخیلی تر و پرخرج تر و اکشن تر است. بلکه به این خاطر که می بینم آن ها فرهنگ نداشته شان را چگونه با افتخار در فیلم هایشان جار می زنند اما انگار سینماگران کشورم حتی از اشاره ای کوچک به فرهنگ هزاران ساله ایران بزرگ خجالت می کشند.

 می بینم هالیوود نشینان چگونه کشتار وحشیانه ساکنان اصلی آمریکا یعنی سرخپوستان توسط کابوهایشان را با غرور به تصویر می کشند، طوری رفتار می کنند انگار نه انگار که آمریکای فعلی روی خون صدها هزار برده سیاهپوست بنا شده است، برهنگی را ارزش می دانند و خصوصی ترین روابط زناشویی را با بی شرمی به تصویر می کشند، همجنسگرایی، این حیوانی ترین نوع ارتباط انسان ها را محصول دموکراسی و فرهنگ و آزادی معرفی می کنند، الفاظ رکیک جزء حرف های عادی هنرپیشه ها در فیلم هایشان است، خشونت و وحشی گری در آثارشان موج میزند و موارد متعدد دیگر از بی فرهنگی این قوم.

 اما با کمال تأسف فیلمهایی که ارزشهای جامعه اسلامی ایران را به تصویر بکشد بسیار کم تعداد است. چگونه است که برای هالیوودی ها ارزشهای برخواسته از هوا و هوس هایشان افتخار آمیز است اما برای ما ایرانی ها که ارزش هایمان مطابق خواست پروردگار حکیم و دانای ظاهر و باطن جهان قرار گرفته مایه شرمساری است؟

می خواهم این سئوالات را مطرح کنم که چرا برای مثال به موضوعی مثل نماز که عمل روزانه یک و نیم میلیارد انسان است حتی در یک فیلم پرداخته نشده؟

چرا فرمان الهی حجاب که پوشش و فرهنگ و اعتقاد بیش از هفتصد میلیون زن مسلمان در جهان است حتی در یک فیلم نمود پیدا نمی کند؟

چرا این تضاد خانمان برانداز آزادی و اخلاق که اکثریت مردم جهان دانسته یا ندانسته با آن دست به گریبان هستند به نحو صحیحی به تصویر کشیده نمی شود؟

چرا در ایران سلیقه نویسنده و کارگردان به ارزش های جامعه ترجیح داده می شود؟

سینمای ما با همه کاستی ها هنوز اخلاقی ترین سینمای حال حاضر جهان است. این باید مایه مباهات باشد. چه چیز باعث می شود که سینماگران ما بیشتر از مسئولان ممیزی فیلمها به فکر پیام و تاثیر فیلم بر مخاطب نباشند؟

حقیقتا" اگر اراده ای برای پرداختن به موضوعات جدید و جذاب باشد موضوع کم نیست. تفاوت های ساختاری تفکر حاکم بر حوزه و دانشگاه، اختلافات فکری احزاب مختلف در کشور، الگوی ازدواج صحیح و زندگی پایدار تنها نمونه هایی است از موضوعات فراوانی که هرگز به درستی و به اندازه به آن پرداخته نشده.

به والله موضوعاتی بسیار مهمتر از داستان تکراری و کلیشه ای عشق خیابانی و بی قاعده یک دختر و پسر وجود دارد. پرداختن به خیانت دردی را از این ملت دوا نمی کند. تا کی باید زندگی ثروتمندان بالای شهر تهران در خانه های هزار متری را به عنوان الگوی زندگی ایرانی شاهد بود در حالیکه اکثریت مطلق ما ایرانیان در خانه های صد متری تنفس میکنیم؟ در این کشور اقوام گوناگون زندگی میکنند که هر کدام خرده فرهنگهای زیبا و دلچسبی دارند. هر کدامشان به سهم خود برای عزت این مملکت و مردمش و دینش جنگیده اند. کردها، ترکها، لرها، لک ها، عربها، بختیاری ها، بلوچ ها، آذریها، ترکمن ها، دزفولی ها، شوشتری ها، بهبهانی ها، بوشهریها، یزدی ها، اصفهانی ها، کرمانیها، مشهدی ها، جنوبیها، شمالیها و همه اقوام عزیز ایران با فرهنگ و لهجه و گویش خودشان زندگی میکنند. چه اشکالی دارد با پرداختن به عظمت و بزرگی این اقوام، وحدت میان ایرانیان بیش از پیش شود؟

ابایی ندارم که بگویم شما مکبّرهای این مملکت هستید. اگر مکبر در نماز حرکتی را اشتباه بگوید خیلیها به اشتباه می افتند. بین حقیقت و اهلش فاصله می افتد. از شما خواهش میکنم پیش و بیش از هر منتقد منصفی خودتان به فکر فیلمهایتان باشید که در حال جهت دهی به ناخودآگاه مخاطبانتان است. از شما خواهش میکنم به ایرانی بودن و مسلمان بودن خود و هموطنانتان ببالید و همت خود را در راه عزت ایران با همه ارزشهای خدادادی اش بکار گیرید.

به خاطر کوششی که برای این مرز پر گهر می کنید و خون دلی که برای آرمان ها و ارزش های مردمانش می خورید صمیمانه از شما متشکرم. آنچه در دل داشتم به شما گفتم. حال پاسخش چه باشد من منتظرش هستم. یا علی

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
فقط می توانم عرض کنم..
سپاس
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi