شناسه خبر : 57001
شنبه 18 آذر 1396 , 09:38
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نسلی که حوصله ایثار در فرهنگ سه خطی را ندارد

جامعه‌ ای که در آن کسی حوصله‌ صبر و شکیبایی، ایثار و فداکاری برای به دست آوردن هدف خود را ندارد، پوچ و بی معنا خواهد بود.

محمدرضا سابقی - جامعه‌ ای که در آن هیچکس حوصله‌ صبر و شکیبایی و ایثار و فداکاری برای به دست آوردن هدف خود را ندارد پوچ و بی معنا خواهد بود.

یک روز فرانتس کافکا نویسنده ی فرانسوی، در حال قدم زدن در پارک، چشمش به دختر بچه‌ای افتاد که داشت گریه می کرد. کافکا جلو می‌رود و علت گریه دخترک را جویا می شود، دخترک همانطور که گریه می کرد پاسخ می‌دهد: عروسکم گم شده...

کافکا با حالتی کلافه پاسخ می‌دهد: امان از این حواس پرت,گم نشده,رفته مسافرت! دخترک دست از گریه می‌کشد و بهت زده می‌پرسد: از کجا میدونی؟ کافکا هم می گوید: برایت نامه نوشته و آن نامه پیش منه... دخترک ذوق زده از او می پرسد که آیا آن نامه را همراه خودش دارد یا نه؟ کافکا می‌گوید: نه توی خانه‌ است.....فردا همین جا باش، تا برایت بیاورم.

کافکا سریعا به خانه‌اش بازمی‌گردد و مشغول نوشتن نامه می‌شود و چنان با دقت، که انگار در حال نوشتن کتابی مهم است. این نامه‌ نویسی از زبان عروسک به دخترک را به مدت سه هفته هر روز ادامه می‌دهد.. و دخترک در تمام این مدت فکر می کرد آن نامه ها به راستی نوشته‌ عروسکش است.!!

در نهایت کافکا داستان نامه‌ها را با این بهانه‌ عروسک که «دارم عروسی می کنم» به پایان می‌رساند.. این ماجرای نگارش کتاب «کافکا و عروسک مسافر» است. 

اینکه مردی مانند فرانتس کافکا سه هفته از روزهای سخت عمرش را صرف شادکردن دل کودکی کند و نامه ها را "به گفته همسرش دورا" با دقتی حتی بیشتر از کتاب ها و داستان هایش می نویسد, واقعا تأثیرگذار است .(لطفا بیندیشیم)

«او واقعا باورش شده بود.. اما باورپذیری بزرگترین دروغ، هم بستگی به صداقتی دارد که توسط گوینده بیان می شود،،." امّا چرا عروسکم برای شما نامه نوشته؟ 

این دوّمین سوال کلیدی و کافکا هم خود را برای پاسخ دادن به آن آماده کرده بود. پس بی هیچ تردیدی به دخترک گفت: چون من نامه رسان عروسک ها هستم....!؟!

(کافکا دارای دکترای حقوق بود، اما هرگز به مانند بسیاری از آقازادگان و ژن های خوب وطنی ما با دیپلم و یا مدرک نامعتبر!! دارای چندین پست اداری نشد..و به وکالت نپرداخت. زیرا روحیات لطیفش این اجازه را به او نمی داد. بالاخره در اثر بیماری سل در جوانی در گذشت. )

(کتاب کافکاو عروسک مسافر)

 حال ببینیم جامعه‌ ای که در آن راه‌های طولانی، کم‌رفت و آمد و خلوت شده است، جامعه‌یی که در آن هیچ‌کس حوصله‌ی صبر و شکیبایی برای به دست آوردن هدف خود را ندارد به کدام سو می رود. این گونه جامعه را اصطلاحا استتوسی می نامند (استتوس: وضعیت_ چندحالتی_ مقاماتی)..جامعه‌یی که برای رسیدن به هدف هایش فقط به اندازه‌ی خواندن همان سه خطِ بالای استتوس‌ها زمان می‌گذارد! جامعه‌ی مبتلا به «فرهنگِ سه‌خطی» است..!

  بسیاری از ما می خواهیم سریعا همه چیز دار و همه چیز دان شویم، ما مردمی شده‌ایم لنگه‌ پینوکیو، که دوست داریم طلاهای‌مان را بکاریم تا درختِ طلا برداشت کنیم. مردمی که زمانی دنبال گلد کوییست و پنتاگون و شرکت ‌های هرمی مشابه و سود نامشروع و شاید هم مشروع بودند.

به طور مسلم افرادی که در جامعه ای که فقط بدنبال پول و منفعت شخصی خود با عجله براه می‌افتند، یک جای کارِشان لنگ می‌زند.. آن جای کار هم اسمش بردباری، صبر و به عبارت دیگر نداشتن «فرهنگِ شکیبایی» است.

فرهنگِ سه‌خطی به ما می‌گوید: اگر نوشته‌یی بیش‌تر از سه سطر شد، نخوان! فرهنگِ سه‌خطی به ما می‌گوید راهِ رسیدن به هدف چون درست است، طولانی است, پس یا بی‌خیال شو..و یا اینکه سراغ میان‌بُر و راهی یک شبه!! بگرد!

این فرهنگِ سه‌ خطی است که در آن نزول‌ خوری، اختلاس، دزدی، بی‌سوادی، رشوه، غل و غش، احتکار، گران فروشی، دروغگویی ،..حق‌خوری و هزار جور دردِ بی‌درمان دیگر وجود دارد و همین فرهنگِ است که این همه آدمِ بی‌کار یا نابکار دارد. آدم‌های بی‌کاری که توقع دارند یک ساعت در روز کار کنند و ماهی چند میلیون درآمد داشته باشند! و یا نابکارانی خبیث که به هر وسیله و ابزار و رابطه ای چنگ می زنند تا میلیاردها میلیارد را تصاحب کنند.!!

 برای درکِ عمق فاجعه‌یی که بر سرِ فرهنگِ انسانی و عدالت گستر و مهربان پرور «عزیز» ما آمده است، نیازی نیست که خیلی جای دوری برویم... به همین تلگرام ، اینستا و یا فیس‌بوک و امثالهم که نگاه کنیم، همه چیز دست‌مان می‌آید.

وقتی که کسی می‌نویسد: «اوه! طولانی بود، نخواندم!» یا «سرسری یه نگاه کوچولو انداختم و با کلیّتش موافقم!» یا مثلا می نویسد:«چه حوصله‌یی.. !» .....   یا  «لایک کردم، ولی نخوندم!» و... 

یعنی یک پُلی در جایی از مسیر فرهنگِ ما شکسته است و یا بسیاری از رفتن های شایسته به هدف نمی‌رسند. آن پُل، همان فرهنگِ شکیبایی است.

جامعه‌یی که همه چیز را ساندویچی می‌خواهد، در مطالعه, سه خط نوشتن و یا خواندن برایش بس است و همان سه خط گنگ و نامربوط! همه چیز را هم به او می فهماند!!

در ازدواج؛ بین عشق و نفرت‌اش ده ثانیه زمان می‌برد.

در سیاست؛ بین زنده‌باد و مُرده‌بادش، نصفِ روز کافیست.

در کار؛ از فقر تا ثروتش یک اختلاس فاصله دارد.

در تحصیل؛ از سیکل تا دکترای‌اش یک مدرک آب می‌خورد.

در هنر؛ از گمنامی تا شهرت‌اش به اندازه‌ی یک فیلم دو دقیقه‌یی در یوتیوب است!...!!

.بنابر این فرهنگِ سه‌خطی به من اجازه می‌دهد چیزی را نخوانده، بپسندم. موضوعی را نفهمیده، تحلیل کنم. 

راهی را نرفته، پیشنهاد بدهم. 

دارویی را نخورده، تجویز نمایم. 

نظری را ندانسته، نقد کنم... 

و فرهنگِ سه‌خطی به من اجازه می‌دهد به هر وسیله‌یی برای رسیدن به اهدافم متوسل شوم. چون حوصله‌ی راه‌های درست را "که طولانی‌تر هم هست" و تلاش و همت جوانمردانه را می خواهد، .. ندارم.!

و مهمتر اینکه در فرهنگ سه خطی مفاهیمی همانند ایثار، فداگاری، عدالت، عشق، انسانیت، محبت..همدلی و...اصلا جایگاهی ندارند.

 

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
درود بر نویسنده گرامی الحق انچه ابراز فرمودید دقیقا در جامعه ما جاری وساریست واین بیحوصله گی کار دست ما میدهد یعنی جامعه در اینده ای نزدیک امور روزمره خود را هم نصف نیمه انجام میدهند وانجاست که از کشور در حال توسعه به قعر کشورهای جهان سوم سقوط میکنیم واین فرهنگ ساخته وپشنهاد داده شده کشورهای استعماری است انهای که همین گزینه های فضای مجازی را راه انداخته اند البته قضای مجازی تلگرام فیس بوک و..... بد نیستند اما چون فرهنگ سازی نمیشوند اسباب بازی جوانان وخانواده ها شده است بجای استفاده در بیزینس ورونق کسب کار عامل حواس پرتی جوک وتفریح ومردم ازاری وگوشه گیری جوانان شده است وچون راه درست استفاده کردن را در صدا وسیما تبین نشده هرکس هرانچه دلش بخواهد مینویسد ودر برسی ها وکنش های اجتماعی وفرهنگی اثری مخرب دارد وجدانا به کجا میرویم خودمان هم نمیدانیم عده ای سردرگم قضایند عده ای سواستفاده میکنند وعده ای فرصت طلب استفاده های دیگری میبرند خدا به داد ما جهان سومیها برسد
کاملا درسته فرهنگ سه خطی ما را به این فلاکت رسانده است
در سیره اهل بیت علیهم السلام شرایط به گونه دیگری بوده است، انبیاء و اولیای خدا همیشه اهل سخت کار کردن و تلاش کردن بوده‌اند. حسن بن علی بن ابی حمزه از پدرش نقل می‌کند که گفت: امام موسی کاظم علیه السلام را دیدم که در زمین خود کار می‌کرد و جسم مبارک او غرق عرق شده بود. گفتم: فدایت شوم! کارگران کجایند!؟ فرمود: ای علی! کسانی با دست خود در زمین خویش کار می‌کردند که از من و پدرم برتر بودند. گفتم: کدام کسان!؟ فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیر مومنان علیه السلام و همه پدرانم با دست خود کار می‌کردند و این سیره انبیاء، رسولان و صالحان است.

امام صادق علیه اسلام می‌فرمایند: امیرمومنان علیه السلام هیزم جمع می‌کرد و آب از چاه می‌کشید و شخم میزد و از دسترنج خود هزار برده آزاد کرد و به جارو کردن خانه می‌پرداخت و فاطمه علیها السلام نیز با دستانش گندم را آرد و آن را خمیر می‌کرد و نان می‌پخت.

خداوند در ایه 32 سوره نجم می فرمایند: وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى (نجم/39)، برای انسان به جز آنچه که سعی و تلاش می کند چیزی نیست. یعنی اگر انسان سعی و تلاش نداشته باشه هیچی نداره، و این سعی و تلاش است که جایگاه انسان رو مشخص میکنه. در روایات هم به شدت انسان را از تنبلی و بی‌حوصلگی پرهیز داده‌اند و آن را عاملی مضر برای دین و دنیا معرفی کرده‌اند. امام باقر علیه السلام می‌فرمایند: تنبلی برای دین و دنیا زیان بار است. امام صادق علیه السلام نیز می‌فرمایند: از دو خصلت تنبلی و بی‌حوصلگی بپرهیز که این دو مانع بهره‌گیری تو از دنیا و آخرت می‌شوند و همچنین می‌فرمایند: منفورترین مردم نزد خدا کسی است که شب خواب و روز بی‌کار باشد. امام کاظم علیه السلام نیز می‌فرمایند: خدا بنده پر خواب و بیکار را دشمن می‌دارد.
یکی از عوامل مهمی که در این زمینه وجود دارد رسانه است عاملی که باعث ایجاد فرهنگ آسایش طلبی و راحت طلبی شده است و میتواند هم این فرهنگ را تغییر دهد. امروزه فیلم هایی ساخته می شود که خانواده های ثروتمند به عنوان الگو نشان داده شده و در مقابل خانواده هایی که در وضعیت مالی خوبی نیستند و برای کارشان زحمت بیشتری متحمل می شوند آدمهای بی فرهنگی به تصویر کشیده می شوند که بزه کاری هایی نیز در این خانواده ها وجود دارد، در صورتی که می بینیم پدر خانواده کار و تلاش می کند و انسان زحمت کشی است. غالبا خانواده های مرفه ناخواسته بعنوان الگو قرار می گیرند و وقتی خانواده های ما این را می بینند، می خواهند خود را به این سطح برسانند و فکر می کنند فرهنگ یعنی، پولدار شدن خانه و ماشین آنچنانی داشتند.

رسانه ناخواسته ملزومات غیر ضرور را به ملزومات ضروری زندگی تبدیل کرده و راحت طلبی را نشان داده است. مثلا در اکثر فیلمها می بینیم که اعضای خانوده دیر از خواب بلند می شوند. رسانه می تواند با فیلمهایی که می سازد مشکلات نهفته در مراکز مشاوره را به تصویر بکشد، برای مثال تاثیر مالهای باد آورده شبه ناک نشان داده شود و خیلی از موارد دیگر. در رسانه فیلم خوبی در مورد یک نخبه جوان کشورمان بسازند که از همه لحاظ الگو است و با آنها مصاحبه کنند، بجای اینکه فقط هنرمندان یا فوتبالیستها را نشان دهند. زندگی افراد موفق از لحاظ علمی، اخلاقی و خیلی چیزهای دیگر آنالیز شود . متاسفانه یکسری از مواردی هم که در این زمینه ساخته شده اند جذابیت ندارد یا در وقت مرده می گذارند و روی آن کار نمی شود تا این برنامه و فیلم مخاطبان را جدب کند. (مریم سابقی - دکترای زبان انگلیسی)
بسیار استفاده کردیم
حقیقتا مسئول این ولنگاری فرهنگی مسئولان فعلی سه قوه هستند یا دلایل دیگری هم دارد.
یاد دولتهای خادم ملت، رجایی، احمدی نژاد، و افرادی چون شهیدان بهشتی . مفتح . جهان آرا . حسن باقری . و صدها هزار شهید و جانبازان گرامی و پرآوازه باد.
کجائید ای شهیدان خدایی..... شما به فریاد امت روح الله و شاگردان دکترشریعتی برسید.
امت روح الله شاگردان دکترشریعتی ؟ واقعا 21 نفر ایثارگربا این نظر موافق هستند؟
اصلا کل این مطلب سه خطی ونظریه کاربران، به نظر بنده عجیب است یا بنده درست درک نمی کنم
معلم انقلاب دکتر علی شریعتی بودند و رهبری انقلاب با حضرت روح الله و این دو نفر در واقع به نوعی تاثیرگذارترین افراد در وقوع انقلاب ایلامی بودند و دیگران هم از خواص به نوعی از اینها متاثر شدند دانشگاهها را شریعتی به جنبش واداشت و امام خمینی با رهبری قاطعانه خود ملت و امت را بر علیه استکبار داخلی و خوارج به قیام واداشت
اگر شریعتی که معلم ایدولوگ انقلاب با آنهمه کتاب حماسی و امام خمینی را بآ آن سابقه جهاد و شجاعت و بصیرت را می شناختید تعجب نمی کردید امام خمینی بعنوان یک مرجع دانشمند و بزرگ و دارای قدرت رهبری و نترسیدن از فرعون ها امت را رهبری کرد و شریعتی اسلام واقعی را در کتب و سخنرانی هایش روشن بیان کرد و دانشگاه ها را به خروش و پیروی از قیام روح الله واداشت.
فراموشی فرهنگ مطالعه ما را انسانهایی سطحی می کند.
....؟؟؟؟؟.....
اشکال از کجاست؟از اطلاعات و یا به کار نبستن اندیشه هایمان و یا متروک گذاردن کتاب هایمان؟چرا بعد از بیش از سی سال واژه هایی چون تمدن،ایدئولوژی،پارادایم،لیبرالیسم و از این بدتر واژه هایی دینی چون ،ولایت،حیات طیبه،آزادگی،عدالت و... برایمان گنگ و نامانوس است؟گویی یا ما از جهانی دیگر می آییم و یا این واژه ها در دائرة المعارف مریخیان بوده است.اندکی بیندیشیم و اصلا بیاموزیم اندیشیدن را و بهتر از آن درست اندیشیدن را و والاتر از آن قرآنی اندیشیدن و ایمانی فکر کردن را.
اندکی و فقط اندکی عمیق باشیم،همین..
قربون شکلت یک طوری بنویس که بفهمیم چه می گوئید.
بفکر اجرایی شدن قانون ایثارگران در برنامه ششم توسعه باشید. ما منتظر تبدیل وضعیت استخدامی فرزندان مان هستیم و ...
تفکر سطحی و غربزده باعث توافق برجام و اینهمه گرفتاری شد.
مدافعان سازشکاری با استکبار چرا در طول تاریخ اینقدر بلا و رنج به مردمانشان تحمیل کرده اند
...کدام رئیس جمهور ...؟!

✅ سئوالاتی برای ثبت در تاریخ :

1- کدام رئیس جمهور عضو هیئت علمی دانشگاه بود؟

2- کدام رئیس جمهور از طرف کارشناس سیاسی روزنامه واشنگتن پست در سال 1385 خمینی دوم نامیده شد؟

 3- کدام رئیس جمهور بود که شجاعانه تا مرز فلسطین اشغالی سفر کرد و از آنجا برای رژیم غاصب صهیونیستی خط و نشان کشید؟

 4- کدام رئیس جمهور خود را نوکر مردم دانست؟

 5- کدام رئیس جمهور بت شکن انقلاب لقب گرفت؟

 6- کدام رئیس جمهور پرکارترین رئیس جمهور ایران نامیده شد؟

 7- کدام رئیس جمهور بود که فریب زرق و برق دنیا را نخورد و مانند امام راحل و مقام معظم رهبری یک زندگی ساده دارد؟

 8- در دوره کدام رئیس جمهور، ایران در ردیف 10 کشور برخوردار از فناوری پیشرفته هسته ای قرار گرفت؟

 9- در دوره کدام رئیس جمهور، ایران فضایی شد و برای اولین بار موجود زنده به فضا فرستاد؟

10- در دوره کدام رئیس جمهور، ایران به فناوری نانوتکنولوژی دست یافت؟

 11- در دوره کدام رئیس جمهور، ایران در زمینه سلولهای بنیادی پیشرفت بسیار خیره کننده ای داشت؟

12- در دوره کدام رئیس جمهور، رشد علمی ایران بر اساس آمارهای سازمانهای علمی بین المللی، 6 برابر جهان بود؟

 13- در دوره کدام رئیس جمهور، با ساخت بیش از 4 میلیون مسکن، رؤیای خانه دار شدن هزاران جوان بی خانه محقق شد؟

 14- در دوره کدام رئیس جمهور، علیرغم کارشکنی های استکبار داخلی و خارجی، ایران به یک کارگاه بزرگ تبدیل شد و تولیدات مختلف، چند برابر تمام تولیدات دولتهای گذشته شد؟

15- در زمان کدام رئیس جمهور، برای اولین بار به مردم سرافراز ایران، یارانه پرداخت گردید؟

16- در زمان کدام رئیس جمهور، با سفرهای استانی، برای اولین بار دولت به میان مردم رفت؟

17- در زمان کدام رئیس جمهور، هدفمندی یارانه ها اجرا گردید؟

18- در دوره کدام رئیس جمهور، کاروان ورزشی ایران بیشترین مدال در تاریخ المپیک کسب کردند؟

19- در دوره کدام رئیس جمهور، بیشترین خدمات به مردم ارائه گردید ولی بیشترین تهمت ها، تخریب ها و توهین ها از جانب مستکبران خارجی و نوکران جاهل و بی مغز داخلی را برای آرامش و خاطر گل ملت شجاع و قدر شناس ایران به جان خرید؟

20_ راستی کدام رئیس جمهور است که نام او و حتی نام یارانش هنوز که هنوز است لرزه بر جان مستکبران و غارتگران داخلی و خارجی انداخته است؟
شما در کتابفروشی های کشور کتاب آقای دکتر شریعتی را می بینید که بفروشند؟ کتاب ها را جمع کرده اند مگر همین دستفروش ها که بعضا کنار کتابهای مختلف مجاز و غیر مجاز می آورند. حتما نظام مشکلی دیده که اجازه چاپ کتب دکتر شریعتی را نمی دهد و آنها را جمع کرده اند.
با سلام خدمت شما محبوبان فرانتس کافکا چک تبار بود نه فرانسوی قربان شما از این بابت گستاخی نشده باشد.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi