شناسه خبر : 57037
دوشنبه 20 آذر 1396 , 10:19
اشتراک گذاری در :
عکس روز

وضعیت پایش سلامت والدین شهدا به کجا رسید؟

طرح پایش سلامت جانبازان والدین شهدا مدت زیادی است که از سوی معاونت بهداشت درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران با هدف رفع مشکلات درمانی والدین شهدا کلید خورده است.

طرحی که قرار است در آن پزشکان با حضور خانه به خانه به منزل والدین شهدا رفته وضعیت سلامتی آنان را بررسی کنند. طبق آمارهای بنیاد شهید و امور ایثارگران میانگین سن والدین شهدا به 79 سال رسیده است و این یعنی پدر و مادران شهدا در سنی قرار دارند که نیازمند مراقبت های ویژه و درمان های خاص خود هستند.

حجت الاسلام شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفته است که 93 درصد والدین شهدا در شرایط سالمندی قرار دارند و همین موضوع ضرورت ارتقاء خدمات بهداشت و درمانی برای ایثارگران را به دنبال دارد.

طرحی که در نظر، کارآمد و مفید است لذا باید دید آیا در مقام اجرا نیز می تواند اولا رضایت خاطر والدین شهدا را کسب کند و آیا جامعیت طرح تمامی والدین شهدا را در بر می گیرد یا خیر.

آغاز پایش سلامت از سال 84

پایش سلامت والدین شهدا در قالب طرح پایش سلامت جانبازان و والدین شهدا پس از ارزیابی های مقدماتی و تدوین دستور العمل های لازم از سال 84 با هدف معاینه والدین و همسران شهدا و جانبازان صعب العلاج دارای مشکلات درمانی، در سه مقطع معاینه پزشک عمومی، معاینه تخصصی و ارجاع به کلینیک ها و معاینه فوق تخصصی کار خود را آغاز کرده است. طرحی که در آن والدین و همسران شهدا برای درمان بیماری های فشار خون، دیابت، قلبی و بیماری هایی که نیاز به جراحی های خاص دارند، در طرح پایش سلامت معاینه می شوند.

این برنامه در آغاز با گروه های پر خطر شامل جانبازان قطع نخاعی گردنی، کمری و سینه ای و سپس جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان شروع به فعالیت کرد و پس از آموزش های گسترده در سرتاسر کشور توسط اساتید دانشگاه به بیش از 700 نفر از پزشکان سلامت این برنامه، به جانبازان قطع عضو، نابینا از دو چشم و والدین معظم شهدا گسترش پیدا کرد.

عبدالرضا عباسپور معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌و‌گویی با خبرنگار دفاع پرس این برنامه را یک طرح پویا و فعال دانست که هر ساله براساس ارزیابی عملکرد و تغییرات لازم با مشورت های تخصصی انجام می شود و تا امروز ادامه دارد.

164 هزار نفر در طرح پایش سلامت حضور دارند

طبق آمارهای بنیاد شهید و امور ایثارگران سالانه تعداد 121 هزار نفر از ایثارگران شامل جانبازان، والدین و همسران شهدا تحت پوشش طرح پایش سلامت قرار گرفته و می‌گیرند.

عباسپور با توجه به آمار افراد تحت پوشش این طرح گفت: هدف نهایی طرح جمع آوری اطلاعات سلامت برای کلیه افراد تحت پوشش است. ولی با توجه به امکانات، بودجه، منابع انسانی و تسهیلات موجود در کشور در حال حاضر افراد پر خطر در چهار گروه اصلی شامل جانبازان، والدین شهدا و بیماران خاص گروه جانبازی مانند سکته مغزی، پیوندی ها در حدود 164 هزار نفر را شامل می شوند.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران عمده مشکل خانواده شهدا را با توجه به رسیدن آنان به سنین سالمندی و کهنسالی مانند دیگر افراد جامعه سالمند شامل بیماری هایی نظیر بیماری قلبی و عروقی، متابولیک، روماتولوژی، اختلالات ارتوپدیک و بعضا به همراه مشکلات روحی دانست که با توجه به سن بازنشستگی و کهنسالی به وجود می آید.

اجرای طرح پایش در دورترین روستاها

با توجه به سکونت بسیاری از والدین شهدا در مناطق دورافتاده و صعب العبور می بایست برنامه ویژه ای برای حضور پزشکان در منازل این خانواده ها صورت بگیرد. عباسپور در این خصوص عنوان کرد: با توجه به استفاده از پزشکان بومی در استان ها و شهرستان ها، محدودیت خاصی برای ارائه خدمات به این والدین وجود ندارد تا جایی که مثلا در استان هرمزگان که گستردگی استان به شکل طولی می باشد روستایی با فاصله 240 تا 300 کیلومتر از مرکز استان نیز در طرح وارد شده و خدمات به آنها ارائه می شود.

اما باید گفت آنچه بیش از سنجش سلامت والدین شهدا اهمیت دارد رسیدگی های بعدی پس از این سنجش است که تا چه اندازه می تواند به ارائه خدمات مورد نیاز و مراقبت های ویژه منجر شود. بسیاری از والدین شهدا نیازمند خدمات و داروهایی هستند که هزینه های بالای درمانی را می طلبد، از این رو تامین این هزینه ها خود موضوع دیگری است که توجه مسئولان بنیاد شهید را می طلبد. طبق گفته عباسپور والدین، همسر و فرزندان شهدا بدون سقف سنی و شرط تأهل تحت پوشش بیمه تکمیلی بنیاد هستند.

پیگیری های درمانی پس از پایش سلامت

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص خدمات پس از پایش سلامت گفت: کلیه خدمات مراقبتی، پرستاری، لوازم بهداشتی، مصرفی و درمانی، توانبخشی براساس نظر پزشکان پایش ارزیابی و تائید می شود و از طریق معاونین بهداشت و درمان استان ها برای اقدامات لازم پیگیری می شود.

انتهای پیام

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi