شناسه خبر : 57086
چهارشنبه 22 آذر 1396 , 15:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

زندگی به شیوه علی (ع)

سمانه عابدی فرزند شهید علی اکبر عابدی - هر فردی بخواهد سبڪ زندگی قرآنی اسلامی داشته باشد، باید زندگی را از امام علی بیاموزد.
 
 سبڪ زندگی امام علی(ع) همان سبڪ زندگی قرآنی و اسلامی است ڪه باید شناخت و بر اساس آن زندگی ڪرد؛ زیرا آن حضرت(ع) در سایه تربیت پیامبر(ص) و قرآن بود و یڪی از تبیین‌ڪنندگان و مفسران علمی و عملی قرآن بشمار می‌رود. در این مطلب ضمن معرفی آن حضرت(ع) برخی ویژگی‌های سبڪ زندگی ایشان بر اساس روایات (هرچند بسیار مختصر) بیان شده است...

  بر اساس آیات قرآن امام‌علی(ع) نفس و جان پیامبر(ص) است. (آل‌عمران، آیه61) او یڪی از اولواالامرهایی است ڪه اطاعت ایشان واجب است. (نساء، آیه59) در آیات قرآن حضرت علی(ع) به عنوان عالم و دانای به تمام ڪتاب (رعد، آیه 43 و روایات تفسیری)، از راسخون در علم (آل‌عمران، آیه7 و روایات تفسیری)، از اهل عصمت و طهارت (احزاب، آیه 33 و روایات تفسیری)، اهل الذڪر (انبیاء، آیه 7 و روایات تفسیری)، خویشان و ذوی‌القربایی ڪه مودت آنان واجب است (شوری، آیه23)، از ابرار و مقربان (سوره انسان و روایات تفسیری)، و ده‌ها عنوان و دارنده فضایل بسیار دیگر معرفی شده است.

 آن حضرت مجموع فضایل حتی اضداد بود. فهرست فضائلی را خداوند و پیامبر(ص) برای آن حضرت(ع) بیان می‌ڪنند ڪه می‌توان گفت همه صفات و اسمای الهی را تجلی و ظهور می‌بخشید. پیامبر خدا(ص) در بیان برخی از فضایل ایشان فرموده است: هر ڪه می‌خواهد به «آدم» و علم او و «نوح» و تقوای او و «ابراهیم» و بردباری او و «موسی» و هیبت او و «عیسی» و عبادت او بنگرد، به «علی‌بن‌ابی‌طالب» بنگرد.

  ایشان پرورده دامان رسول‌الله (ص) است؛ چنانڪه خودش می‌فرماید: شما خود در پیوند با رسول خدا هم به دلیل خویشاوندی و هم به سبب موقعیت ویژه من، جایگاه مرا می‌شناسید. او مرا از روزگاری ڪه نوزادی بودم در دامن خود می‌نشاند و بر سینه می‌چسبانید و از عطر دلپذیرش بهره‌مندم می‌ساخت، لقمه را می‌جوید و در دهانم می‌گذاشت و هرگز در گفتارم دروغی نشنید و در رفتارم لغزش و سبڪسری ندید. (نهج‌البلاغه، خطبه192)

  علی(ع) محرم راز پیامبر(ص) بود و پیامبر اسرارش را با ایشان در میان می‌گذاشت. حضرت علی(ع) در این باره فرموده است: موقعیتی ڪه من در محضر پیامبر خدا داشتم برای هیچ ڪس دیگر نبود. من هر روز سحر محضر ایشان می‌رفتم.
بریده الأسلمی از صحابه رسول الله می‌گوید: هرگاه ڪه با پیامبر(ص) به سفر می‌رفتیم، علی(ع) مسئول توشه و بار پیامبر بود، آنها را از خودش جدا نمی‌ڪرد و هنگامی ڪه در جایی منزل می‌ڪردیم توشه و اثاث پیامبر را وارسی می‌نمود و اگر نیاز به ترمیم و اصلاح داشت اصلاح می‌ڪرد و اگر ڪفش و نعلین پیامبر نیاز به تعمیر و دوخت داشت آن را انجام می‌داد.

  این انس و ارتباط و پیوند حضرت علی(ع) با پیامبر(ص) موجب می‌شود تا در فرصت‌های مختلف، از علوم بی‌پایان رسول خدا بهره گیرد. پیامبر(ص) هم این جان خویش به تعبیر قرآن را عزیز و گرامی می‌داشت و به او عنایت ویژه داشت. این گونه است ڪه گفتنی‌‌های بسیار و اسرار مهمی را با او در میان می‌گذاشت. البته این موقعیت برای هیچ ڪس دیگر فراهم نبود و همین فضیلت بود ڪه حسد برخی بدخواهان را برمی‌انگیخت.

  مجموعه‌ای ڪه ایشان از پیامبر(ص) دریافت ڪرد او را به گنجینه وحی مبدل ساخت. ایشان در خلوت‌های خویش با پیامبر(ص) یا می‌پرسید یا پیامبر(ص) خود علومش را به وی انتقال می‌داد. امیرمؤمنان علی(ع) در این باره نیز فرموده است: هرگاه از پیامبر خدا سؤال می‌ڪردم، خواسته‌ام را پاسخ می‌داد و اگر من سڪوت می‌ڪردم او خود پیشگام می‌شد و از دانش خود بهره‌مندم می‌ساخت.

  آن حضرت(ع) چنانڪه قرآن می‌فرماید از راسخون در علوم قرآنی و اهل ذڪر است ڪه باید دین را از او یاد گرفت و متشابهات را فهمید؛ زیرا توان ارجاع متشابهات به محڪمات را دارد و آشنای ڪامل به قرآن و معارف آن و قرآن ناطق است. حضرت علی(ع) خود می‌فرماید: به خدا سوگند آیه‌ای از قرآن ڪریم نازل نشده است مگر اینڪه من می‌دانم در چه موضوعی و در ڪجا نازل شده است، زیرا پروردگارم به من دلی اندیشمند- ژرف‌اندیش- و زبانی پرسشگر عنایت ڪرده است.

 الزام بهره‌گیری مسلمانان از سبڪ زندگی امام علی(ع):
با توجه به آیات و روایات پیش گفته و غیر آنها باید گفت ڪه هر فردی اگر بخواهد سبڪ زندگی قرآنی اسلامی داشته باشد، باید زندگی را از امیرمؤمنان علی(ع) بیاموزد. از نظر پیامبر(ص) هر ڪسی ڪه شیعه امام علی(ع) شد و پا در جای پای ایشان گذاشت رستگار خواهد شد و وارد بهشت می‌شود. بنابراین، لازم است تا هر مسلمانی سبڪ زندگی امام را بشناسد و براساس آن رفتار نماید.
@sabeghiiran
نقل از کانال لااله الا الله جناب استاد محمدرضا سابقی

اینستاگرام
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اگر حاکمیت در کشورهای اسلامی بر اساس حکومت پیامبرخدا و اهل بیتش بود
هیچ اختلافی بین انسانها نبود هیچ گرسنه ای شب سر بر زمین نمی گذاشت آقای جهان بودیم و مردم سایر جهان خودشان به سمت اسلام و قران و حاکمیت علی وار، می آمدند.
اینهمه سلاح ساخته و استفاده نمی شد. عدالت چنان رحمت و گشایشی در زندگی مردم ایجاد می کرد که جهان در سعادت و آرامش بود.
اما انسان بجای نیکی و درستی و عدالت به جهت منافع شخصی مالکیت بیشتر شخصی ثروت اندوزی و ظلم حرکت کرد و می کند و با اینهمه علم و فناوری خدادادی فقط دشمنی بین جهانیان. فاصله طبقاتی و کشتار بر آدمیان غالب است.
چرا بشر از انسانیت اینقدر دور شده
قطعا چون از پیامبران و انسانهای صالح و بزرگی چون امیرالمومنین دور شده است.
...
دعوت-محسن-رضایی-از-مردم-درباره-بودجه-97

تصویب شد که به بچه های جبهه و جنگ رزمندگان جانبازان بالاخص ۵% دفاع مقدس حقوق ندهند که بدبخت و بیچاره بمانند ؟!

البته میشود قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را باطل کرد تا بچه های جبهه را نجات داد ؟!
...

بودجه ۱۳۹۷ بررسی نشده در مجلس شورای اسلامی تصویب شد ؟!

چرا ؟!

چون حقوق نمایندگان محترم مجلس ۷۰%

اضافه شده است ؟!

بچه های جبهه و جنگ رزمندگان و جانبازان بالاخص ۵% دفاع مقدس ؛

حقوق و معیشت نداشته باشند ،

اصلاً برای کسی مهم نیست ؟!
متأسفانه امروزه تقریبا فساد هایی در دستگاه‌های کشور که بدلیل عدم رعایت و اطاعت کامل از فرامین امام خمینی و مقام معظم رهبری است، (که همیشه کم و بیش بوده)، بیشتر و عمیق‌تر شده است؛ کمترین و ساده‌ترین و در دسترس ترین این فسادها و یا خطرناکترین این فسادها، همان مسئله‌ی «حقوق‌های نجومی» و شکاف طبقاتی می‌باشد و عمیق‌ترین آن، همان معضل و خطر "نفوذ" است که مقام معظم رهبری، بارها به آن هشدار دادند.
اما توجهی به آن نشده و حتی افزایش یافته شما حقوق وزیران و نمایندگان و دیگر مدیران و یا مجموعه هایی کم بهره و در مقابل فقر و سختی معیشت ایثارگران و کارگران و کارمندان جزً را فعلا می بینید و اینکه حرکتی از خواص برای تغییر شرایط ملاحظه نمی کنیم..!!!!
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi