شناسه خبر : 57162
چهارشنبه 29 آذر 1396 , 15:16
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بی تفاوتی در برابر منکرات

سمانه عابدی فرزند شهید علی اکبرعابدی - بی تفاوتی در برابر منکرات را شرع مقدس مورد نکوهش قرار داده و قرآن و روایات آن را تقبیح نموده است. قرآن کریم در مقام نکوهش اهل کتاب و احبار و راهبان که نظاره گر منکرات بودند و از سخنان ناروا و مردم خواری ها مرتکبین را نهی نمی کردند.
 
  بی تفاوتی در برابر منکرات را شرع مقدس مورد نکوهش قرار داده و قرآن و روایات آن را تقبیح نموده است. قرآن کریم در مقام نکوهش اهل کتاب و احبار و راهبان که نظاره گر منکرات بودند و از سخنان ناروا و مردم خواری ها مرتکبین را نهی نمی کردند، چنین می فرماید: «لَوْلَا یَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِیُّونَ وَالْأَحْبَارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَأَکْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا کَانُوا یَصْنَعُونَ ﴿مائده/۶۳﴾» چرا عالمان دینی و روحانیان اهل کتاب آنان را از سخنان ناروا و حرام خواری برحذر نمی دارند. این بسیار کار بدی است که مرتکب می شوند.

  بدیهی است که پیام آیه کریمه را به زمان و مکان مورد و مخاطب خاص نمی توان محدود ساخت. بنابراین نکوهش و عتاب قرآن متوجه هر گروه یا فردی است که شاهد اعمال ناروا و خلاف شرع باشند و مهر سکوت بر لب زنند و به معارضه با منکرات قیام نکنند و این یک درس عبرت و دستور است برای همه عصرها و نسل ها.

  دلیل این فراگیری را از سخن و سیره رهبر آزادگان حسین بن علی علیه السلام می توان دریافت که در خطبه معروف امام درباره امر به معروف و نهی از منکر آمده است و آن حضرت عالمان مسلمان را بدان مخاطب ساخته و به آیه فوق استناد فرموده است آیات دیگر و روایات بسیاری را در این باب می توان یافت. از جمله سخن رسای امیرمؤمنان علیه السلام: «مَن تَرَکَ إنکارَ الْمُنکَرٍ بِقَلبِهِ و یَدِهِ ولِسانِهِ فَهُوَ مَیِّتٌ بَینَ الْأحیاءِ؛»(تهذیب الأحکام(تحقیق خرسان) ج ۶، ص ۱۸۱ ، ح ۳۷۴) آن کس که با قلب و زبان به نهی از منکرات نپردازد مرده ای است در میان زندگان.

  این سخن امیرمؤمنان مبالغه نیست، بلکه بیان یک واقعیت است. اگر حیات انسان به عقیده و مجاهده در راه عقیده است، کسی که عقیده ندارد یا در راه عقیده از مجاهده و مبارزه می هراسد یا سستی می کند مرده است و خصلت یک انسان زنده را ندارد که در برابر دشمن واکنش نشان دهد، علاوه بر این کسی که منکرات را می بیند و شکسته شدن حریم مقدسات شرع را به تماشا می نشیند و با بی تفاوتی از کنار آن می گذرد راه را برای شیوع منکرات می گشاید و گسترش گناه را دامن می زند و این به معنای مشارکت در جرم و جنایت است. پس مرده است و مرده جایش در گورستان است!

  این کلی بحث، اما آنچه از وضع کنونی جامعه ما و شیوع منکرات و حاکم شدن بی تفاوتی ها باید گفت، اولاً شیوع منکرات و رواج فساد و ابتذال در جامعه بویژه در سالهای اخیر، چیزی است که شگفتی همگان را برانگیخته است در این برآیند سدها شکسته شده و خاکریزها فرو ریخته و لحظه به لحظه بر گسترش فساد افزوده می شود. از جمله عدم توجه و بی تفاوتی مسئولان بنیاد و کشور به تجمع جانبازان کشورمان ایران که باعث مباهات همه ملت ایرانند.
محمدرضا سابقی

ارسال کننده :سرافرازی از کانال  لا اله الا الله

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام

متأسفانه امروزه فساد (تباهی) در دستگاه‌هایی از کشور (که همیشه کم و بیش بوده)، بیشتر و عمیق‌تر شده است؛ یکی از این فسادها، همان مسئله‌ی «حقوق‌های نجومی» و تهمت هایی است که به افراد معترض به جریان فساد و تبعیض زده می شود و یا اینکه چند جوان منتقد را به جرم تشویش اذهان و توهین به نظام مورد فشار قرار می دهند. در حالیکه اغلب آنها معتقد به نظام و پیرو ولایت فقیه هستند.
و یا عمیق‌ترین خطر برای انقلاب ما ، معضل و خطر "نفوذ" است که مقام معظم رهبری، بارها به آن هشدار دادند.

اما، اکنون چه شده که به دستورات ولایت فقیه انقلاب حضرت امام خامنه ای در برخورد با نجومی خوردن و بردن و جواسیس بی تفاوت شده اند و بیشتر به سیاسی کاری می پردازند؟
با توجه به هشدارهای رهبر معظم در مقابل نفوذ و شبیخون فرهنگی و گسترش شکاف اغنیای حاکم و مردم، و اینکه فرموده اند مردم ولی نعمت انقلاب و خانواده های شهدا چراغ هدایتی برای جوانان هستند و جانبازان (بابصیرت) الگوی استقامت و پایداری این نظامند و متاسفانه بجز گروهی از افرادی که حتی جبهه را ندیده اند و در زمان دفاع مقدس در حاشیه امنی سکونت داشته اما با پرونده سازی رزمنده و دلاور شده ند و بعضا در کمال صحت روحی و بدنی جانبازی گرفته اند و..
اکثریت مطلق خانواده های شهدا و جانبازان در حال حاضر بشدت گرفتار مسائل و مشکلات اقتصادی هستند
و این وضعیت سخت برای بیشتر مردم ایران بزرگ هم هست
و در عین حال به
فساد هایی در دستگاه‌هایی از کشور که بدلیل عدم رعایت و اطاعت از فرامین امام خمینی و مقام معظم رهبری رخ داده بی تفاوت اند ، (که همیشه کم و بیش بوده)، و این بی تفاوتی سهمگین تر و بیشتر و عمیق‌تر شده است؛ کمترین و ساده‌ترین و در دسترس ترین این فسادها و یا خطرناکترین این فسادها، همان مسئله‌ی «حقوق‌های نجومی» و شکاف طبقاتی می‌باشد و عمیق‌ترین آن، همان معضل و خطر "نفوذ" است که مقام معظم رهبری، بارها به آن هشدار دادند.
اما توجهی به آن نشده و حتی افزایش یافته شما حقوق وزیران و نمایندگان و دیگر مدیران و یا مجموعه هایی کم بهره و در مقابل فقر و سختی معیشت ایثارگران و کارگران و کارمندان جزً را فعلا می بینید و اینکه حرکتی از خواص برای تغییر شرایط ملاحظه نمی کنیم..!!!!
مسئله قطع رایانه ها و افزایش قیمت ها و سوخت که خواهید دید چه مصیبتی برای اقشار متعدد و بخصوص نیازمند ایجاد خواهد کرد.. و باید مردم بدنبال کمیته امدادی یا موسسه ای بگردند و عجز و لابه کنند تا ثابت کنند نیاز به یک زدگی معمولی و آسایشی قلیل دارند.. و کرامت انسانی و عزت نفس خویش را برای یک زندگی حداقلی و بخور و نمیر؛ بپای خنده های سیاست بازان حراج نمایند.. و فقط قلدری اغنیا و رانت خوران و زادگان مسئولان را ناچارا باید ببینند ووو
…اما امروز بیش از هر زمان دیگری پس از انقلاب، نگرانی ها از غفلت آرمان های شهیدان و فرامین رهبری معظم و فراموشی.. و بلکه وارونگی آرمانها، فزاینده شده؛ به نحوی که در کنار صحنه مظلومیت و استضعاف و بی پناهی عموم مردم انقلابی عزیزمان، نه فقط هرگز مجازاتِ مفسدان واقعی را نمی بینیم، بلکه با تعجب و افسوس بسیار گاها `شاهد برخورد با مظلومین و مستضعفین و هر آن کسی هستیم که بخواهد بر سر اشرافیت سیاسی و اقتصادی و مذهبی فریادی هر چند ضعیف و نارسا بکشد، و حال آنکه قران کریم می فرماید: «لا یحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم».
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi