شناسه خبر : 57176
شنبه 02 دي 1396 , 11:11
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گفت و گو با جانباز انفجار مین دشمن

جسم ناقص، روح کامل!

بیشتر افرادی که مرا در خیابان می بینند وقتی تحرک و روحیه شادم را می بینند مرا تشویق می کنند. بیشترین دوستان من هم از افراد سالم هستند و برخی هم می گویند ما شیفته این همت و غیرت شما هستیم.

فاش نیوز -  بسیاری از افراد دارای نقص عضو یا جانبازان ویلچری به طور معمول ترجیح می دهند که بر روی صندلی چرخدار یا همان ویلچر، نقص عضو خود را از ناحیه پاها جبران کنند و این سبک زندگی را تا آخر عمر می پذیرند، اما هستند افرادی که نه تنها به این سبک از زندگی تن نمی دهند بلکه برای خود سبک و سیاق خاصی از زندگی را تدارک می بینند که می تواند حتی برای افراد سالم و عادی هم الگویی برای زندگی کردن باشد.

"یونس فیضی" جانباز 70 درصد پیرانشهری که در 6 سالگی بر اثر انفجار مین برجای مانده از جنگ تحمیلی هر دو پای خود را از دست داده است از این دست افراد است:

فاش نیوز:  لطفاً خودتان را معرفی کنید؟

- یونس فیضی اهل شهرستان پیرانشهر و جانباز 70درصد هستم و در بسیاری از رشته های ورزشی در کشور شرکت کرده ام.

 

فاش نیوز: چگونه جانباز شدید؟

- در دوران کودکی و پس از پایان جنگ بر اثر انفجار مین در منطقه پیرانشهر مجروح و هر دو پایم را از دست دادم.

 

فاش نیوز: چه سالی دچار مجروحیت شدید؟

- در سال 1371 این اتفاق افتاد، نحوه مجروحیت به این صورت بود که به اتفاق برادرانم برای انجام کاری به بیرون از شهر پیرانشهر رفته بودیم. در آن دوران، پیرانشهر به دلیل اینکه در منطقه جنگی بود، مین های فراوانی در زمین های آن وجود داشت اگر چه الان هم به عنوان یک شهر مرزی آلوده به مین های بسیاری است که از دوران جنگ تحمیلی باقی مانده و هنگام به راه افتادن سیلاب می توان آنها را  به راحتی  مشاهده کرد.

به طور مثال اخیرا بر اثر بارندگی و طغیان رودخانه، سیلاب مین های زیادی را با خود به نزدیکی شهر آورده بود؛ اما خوشبختانه با اقدام به موقع نیروهای امنیتی و انتنظامی مین ها خنثی و جمع آوری شد.

فاش نیوز: شما چگونه بر اثر انفجار مین مجروح شدید؟

- من تقریبا 6 ساله بودم که دچار محروحیت شدم و نحوه مجروحیت به این شکل بود که به اتفاق برادرانم به حومه شهر رفته بودیم که به دلیل رفتن روی مین دچار مجروحیت شدید شدم. در آن دوران، پیرانشهر شهر کوچکی به شمار می رفت و ما در حاشیه شهر قصد رفتن به خانه عمویم را داشتیم که ناگهان با انفجار مهیبی از هوش رفتم.

 

فاش نیوز: وقتی مجروح شدید چه وضعیتی داشتید؟

- من وقتی که مجروح شدم بیهوش شدم و چیزی یادم نمی آید و در بیمارستان بستری بودم و بعد از ساعت ها که به هوش آمدم خانواده ام را بالای سرم دیدم. بر روی تخت بیمارستان که بودم خواستم راه بروم اما وقتی به خودم نگاه کردم دیدم پا ندارم.

فاش نیوز: آیا پاهای شما قطع شده بود؟

- نه، پدرم در تعریف وضعیت مجروحیتم می گفت: پاهایت زخمی شده بود ولی چون امکانات کافی نبود و بچه بودم پاهایم را از دست دادم.

از سال 71 که دچار مجروحیت شدم تاکنون سوار ویلچر نشده ام و فقط وقتی که در مسابقات ورزشی شرکت می کنم به دلیل ضرورت از ویلچر استفاده می کنم.

 

فاش نیوز: چرا در زندگی روزمره از ویلچر استفاده نمی کنید؟

- من از ویلچر سوار شدن خوشم نمی آید و با اینکه بنیاد شهید پیرانشهر یک عدد ویلچر و حتی پاهای مصنوعی به من داده است اما از آن ها استفاده نمی کنم و دوست ندارم. چون ورزشکار هستم و قدرت و توانایی بدنی زیادی دارم از نشستن روی ویلچر خوشم نمی آید وعلاوه بر تحرک، در رشته کوهنوردی، اسب سواری، رزمی، وزنه برداری و شنا فعالیت می کنم. من به هیچ وجه از کسی برای این کارها یم تاکنون کمکی نگرفته ام.

من خودم ماشین شخصی دارم که بنیاد شهید آن را به من داده است اما خدا شاهد است که در بسیاری از کارهایم از کسی کمک نمی گیرم.

با این وجود به دلیل اینکه دوست دارم تحرک داشته باشم هر چند روز فقط  از آن استفاده می کنم و گاهی اوقات هم مسافت های ده تا 15 کیلومتری را پیاده طی می کنم.

خدا را شکر تاکنون به هیچ دکتری مراجعه نکرده ام و دارویی نخورده ام. این بخاطر تحرک بدنم است که سالم مانده ام.

من به خودم اعتماد دارم که حتی اگر به سن 80 سالگی هم برسم مثل یک جوان دارای قدرت بدنی خوبی باشم.

درست است که من جانبازم و معلولیت دارم اما تاکنون به این موضوع حتی فکر هم نکرده ام که چون جانبازم با محدودیت در حرکت مواجه هستم و نمی توانم هیچ کاری بکنم. همیشه شعار من این است که من سالم هستم و به این خاطر در سلامتی کامل هستم.

 

فاش نیوز: آیا در مقایسه با سایرین احساس ناتوانی نمی کنید؟

- نه. به هیچ وجه این طور فکر نمی کنم و هر کاری را می توانم انجام دهم و هیچ چیزی برای من سخت نیست، چرا که خواستن توانستن است.

فاش نیوز: ورزش را از چه زمانی اغاز کردید؟

من رشته های مختلف ورزشی را دوست دارم اما از همه بیشتر رشته وزنه برداری را دوست دارم  و بخاطر مسابقات کشوری جانبازان از یک ماه قبل، تمرینات سختی را آغاز کردم. من حکم قهرمانی در رشته های مختلف ورزشی را کسب کرده ام و یک ماه پیش در رشته قایقرانی در سطح کشوری مقام اول را بدست آوردم.

متاسفانه در شهر پیرانشهر مربی وزنه برداری نداشتم و نتوانستم آنطور که باید و شاید آمادگی لازم را برای مسابقات بدست بیاورم.

من در رشته اسب سواری هم مقام آورده ام و در یک مسابقه سوار کاری در تهران علاوه بر جوایزدریافتی، مورد تشویق شدید مردم قرار گرفتم و حتی یک نفر بقدری از من خوشش آمده بود که 5 سکه طلا به من داد و گفت من و فرزندم را با تلاش و همت خودت امیدوار کردید.

من همه رشته های شنا را بلدم و کارت مربیگری دارم، در کوهنوردی هم مهارت فراوانی دارم و می خواهم امسال قله دماوند را فتح کنم. و خدا را شکر هر چه را دوست داشته باشم بدست می آورم.

فاش نیوز: راز موفقیت شما در چیست؟

- انسان باید به خدا توکل داشته باشد؛ چون خداوند می فرمایند از تو حرکت از من برکت. دلم می خواهد در مسابقات پاراالمپیک شرکت کنم و به مربیان خودم قول دادم که سال آینده خودم را به سطح حرفه ای برسانم.  من به خودم اعتماد دارم و می توانم مقام های قهرمانی را بدست بیاورم.

وقتی شما یک چیزی بخواهید و همت و تلاش کنید آن را بدست خواهید آورد. من دوست دارم جانبازان کشورم با اعتماد به نفس و امیدواری با حریفان خود رقابت کنند.

 

فاش نیوز: نظرتان درباره بعضی از جانبازان که تحرک چندانی ندارند چیست؟

- من از اینکه آنها کم تحرک هستند ناراحت می شوم و سعی می کنم امیدواری زیادی به آنها بدهم اگر چه گاهی بهانه هایی می آورند. بنظر من باید همت و تلاش بیشتری کنند تا بدن سالم و تندرستی داشته باشند.

درست است من پاهای خود را از دست داده ام اما خداوند همت و اراده ای قوی به من داده است. من هیچ وقت در زندگی غصه این را نخورده ام که چرا پا ندارم بلکه تلاش کردم تا با تحرک روحیه شادابی داشته باشم.

 

فاش نیوز: برخورد مردم با شما چگونه است؟

- بیشتر افرادی که مرا در خیابان می بینند وقتی تحرک و روحیه شادم را می بینند مرا تشویق می کنند. بیشترین دوستان من هم از افراد سالم هستند و برخی هم می گویند ما شیفته این همت و غیرت شما هستیم.

فاش نیوز: ایا در مسابقات ورزشی خارجی شرکت کرده اید؟

- نه. متاسفانه پیرانشهر از بسیاری از امکانات ورزشی محروم است و همین موضوع باعث شده است که نتوانم به طور حرفه ای زیر نظر یک مربی بدنسازی تمرینات خودم را ادامه بدهم. اما با این وجود از مسئولان محلی خواسته ام تا شرایطی را برایم فراهم و مرا به مسابقات کشوری اعزام کنند. به همین خاطر توانستم در پنجمین دوره مسابقات وزنه برداری جانبازان در رامسر شرکت کنم و در جریان برگزاری مسابقات آقای میر شفیعی مربی ورزشی بنیاد قول داده است که مرا به تیم ملی دعوت کند. وقتی به پیرانشهر برگردم دنبال تمرینات برای مسابقات خواهم بود تا مقامی را بدست بیاورم. در این دوره از مسابقات هم در وزن 59 کیلو شرکت کرده ام اما چون به قوانین و مقرارت آشنایی نداشتم وزنه زیادی را بلند کردم و همین باعث شد که از دور مسابقات حذف شوم. متاسفانه همانطور که گفتم مربی ندارم و فقط به خاطر علاقه تمرین می کنم تا بدنم آمادگی لازم را داشته باشد.

 

فاش نیوز: آیا این موضوع ناشی از کم کاری در بنیاد پیرانشهراست یا بی توجهی مسئولان دیگر؟

- من هر نوع امکانات ورزشی که بخواهم بنیاد شهید درپیرانشهر برایم فراهم می کند، من از بنیاد شهید خیلی تشکر می کنم چرا که زحمت زیادی برای من کشیده و کمکم کرده است، اما از مسئولان و متولیان امر ورزش می خواهم که به من کمک کنند تا در مسابقات بین المللی شرکت کنم و مقام هایی برای ایران کسب کنم. من آرزو دارم پرچم ایران بالاتر از پرچم سایر کشورها در مسابقات پاراالمپیک به اهتزاز در بیاید.

هدف من این است که به دشمنان جمهوری اسلامی ایران ثابت کنم که مردم ایران مردمی با غیرت و مقاوم هستند و دشمن تصور نکند که با قطع دست و یا پای ما، نمی توانیم از کشورمان دفاع کنیم، بلکه بر عکس، با انگیزه بیشتری پاسخ متجاوزان به خاک خود را خواهیم داد.

به خدا قسم حیف است این همه توان و استعداد را با خودم به زیر خاک ببرم، می خواهم وقتی که من مردم، زتدگی من در قالب یک کتاب هزاران بار توسط مردم خوانده شود و هزاران نفر از افراد قطع نخاعی و جانباز که آن را می خوانند امیدوار شوند.

از مسئولان می خواهم  کمکم کنند، از آنها کمک مالی نمی خواهم، تنها چیزی که از آنها می خواهم این است که مرا تحویل بگیرند و به مسابقات بین المللی اعزام کنند تا برای کشورم مقام بیاورم و پرچم ایران را بر فراز پرچم سایر کشورها برافراشته کنم. من نه پول و نه مقام می خواهم بلکه فقط یک آرزو دارم و آن این است که نام کشورم را در جهان سر بلند کنم.

فاش نیوز: کدامیک از افراد خانواده در زندگی برای شما الگو بوده است؟

- پدرم همیشه الگوی من در زندگی بوده است و هیچگاه در مورد انجام دادن کاری به من نگفته است که تو نمی توانی. حتی برخی از اوقات پدرم بدون توجه به نقص عضو من، در مقابل برادرانم به من می گوید یونس برو فلان کار را انجام بده و خودت همت و تلاش کن.

 

فاش نیوز: چند سال دارید؟

- 31 سال

 

فاش نیوز: آیا پیش آمده که نتوانی کاری را انجام بدهید؟

- نه، به هیچ وجه. هر کاری که اراده کرده ام انجام داده ام و از کسی هم کمک نگرفته ام؛ الان هم که من متاهل هستم تمامی کارهای مربوط به خانه را اعم از خرید و ... را خودم انجام می دهم. من مانند افراد سالم از خودروی خودم پیاده می شوم و خرید می کنم هرچند برخی از فروشندگان که مرا می شناسند لطف می کنند و اجازه نمی دهند از ماشین پیاده شوم.

 

فاش نیوز: چند تا بچه دارید؟

- یک فرزند دارم.

فاش نیوز: اگر می خواهید مطلبی بیان کنید بفرمائید؟

- من دوست دارم که از زندگی من فیلم مستندی تهیه شود تا افراد کم تحرک و ناتوان با دیدن آن با امیدواری بیشتری به زندگی خود ادامه دهند؛ برای این موضوع به دنبال یک کارگردان مطرح هستم تا با او همکاری کنم. دلم می خواهد مضمون این فیلم در مورد جنگ باشد تا مردم جهان بدانند که چگونه ملت ایران از آب و خاکش دفاع می کند.

 

فاش نیوز: آیا فیلم هم بازی کرده اید؟

- بله نقش کوتاهی در فیلم سینمایی "دایان" بازی کرده ام و نقشی که به عهده داشتم نقش آوارگان سوریه بود.

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
ماشاالله جوان.لطفا با روحيه اي فرا تر از اين ادامه بده وبيا با ما جانبازهاي مسن هم رقابت كن .متشكرم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi