شناسه خبر : 57209
شنبه 16 دي 1396 , 15:13
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جانبازی که ساعت۷ روز هفتم تیرماه ۶۷ جانباز شد!

توصیه من به جانبازانی که تا الان ورزش نکرده اند این است که ورزش باعث تندرستی و سالم ماندن انسان می شود و برای ما جانبازان از نان شب هم واجب تر است، چرا که اگرما تحرکی نداشته باشیم، هم به مرور زمان عضلاتمان درگیر مجروحیتمان خواهد شد و هم اینکه از لحاظ روحی روانی ورزش روی ما تاثیر بسیار خوبی دارد...

فاش نیوز - مصاحبه زمانی انجام شد که قهرمان وزنه برداری جانبازان کشورمان از مسابقات فارغ شده  و در حال استراحت و گپ و گفت با دوستان خود در حاشیه مسابقات کشوری جانبازان در رامسر بود. از طرفی خستگی در چهره اش نمایان  و از سوی دیگر نگران خانواده خود در تهران بود چرا که در همان دقایقی که شبکه خبر اعلام کرد که زلزله در تهران رخ داده است این مصاحبه انجام شد.

 

فاش نیوز: لطفا خودتان را معرفی کنید؟

- "سیدمحمدرضا میرشفیعی" جانباز 70 درصد دو پا قطع از بالای زانو، و مسئول انجمن وزنه برداری بنیاد شهید و امور ایثارگران هستم.

در حال حاضر فارغ التحصیل رشته مدیریت ورزشی در کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران هستم و در مقطع دکتری تحصیل می کنم.

رشته اصلی ورزشی من در واقع وزنه برداری است و بعد از آن باستانی کار هستم. اکنون نیز مسئول انجمن وزنه برداری بنیاد شهید و دبیر انجمن وزنه برداریِ و همینطور رئیس انجمن باستانی فدراسیون جانبازان و معلولان کشور هستم.

در بحث وزنه برداری و باستانی مقام های داخلی و خارجی زیادی دارم و چندین بار مقام کشوری را بدست آورده ام و در مسابقات بین المللی در وزنه بردازی و باستانی هم مدال های قهرمانی زیادی دارم.

در بحث اتوموبیل رانی و تیراندازی نیز دارای مقام کشوری هستم. در پنجمین دوره مسابقات وزنه برداری جانبازان کشوری در رامسر نیزمسئولیت سرپرستی فنی مسابقات را بر عهده داشتم.

فاش نیوز: نحوه مجروحیت شما به چه شکلی بود؟

- نحوه مجروحیت من به این شکل بود که به عنوان داوطلب در سال 66 برای آموزش فنون نظامی به پادگان رفتم و در سال 67 هم به عنوان داوطلب بسیجی به جبهه اعزام شدم و در هفتم تیر ماه سال 67 در منطقه شاخ شمیران بر اثر اصابت ترکش خمپاره دشمن بعثی مجروح شدم و خیلی هم درد داشت (با خنده) و درجا قطع دو پا شدم.

پس از مجروحیت به بیمارستانی در تهران اعزام  و به مدت سه هفته بستری شدم که این تاریخ با پذیرش قطعنامه 598  و پایان جنگ مصادف شد و روزی ما از جنگ هم همین بود.

 

فاش نیوز: آیا خاطره ای از دوران مجروحیت خود به یاد دارید؟

- خاطره های زیادی دارم(با خنده)، ولی الان که زلزله اومده تهران و خانه ام لرزیده و خانواده ام در خیابان ها آلاخون بالاخون شده اند همه چیز را فراموش کرده ام.

در مورد مجروحیتم باید بگویم در یکی از شب ها که در منطقه شاخ شمیران مستقر شده بودیم ارتش بعثی عراق پاتک زد  و من در آن مجروح شدم. نحوه مجروحیتم به این شکل بود که یکی از دوستانم مجروح شد و یکی از پاهایش از ناحیه مچ قطع شد. در این عملیات من به اتفاق یکی از دوستانم او را به عقب منتقل کردیم و چند ساعت بعد، من در ساعت هفت صبح هفتم تیرماه 67 مجروح شدم و درپشت خط، در عقب هواپیما همدیگر را دیدیم. او می گفت تو مرا برگرداندی چرا خودت این طوری شده ای؟ من هم گفتم آمدم دنبالت که تنها نباشی.

فاش نیوز - چطور شد به ورزش روی آوردید؟

- من قبل از اینکه مجروح بشوم ورزش می کردم. هم کشتی گیر و هم تکواندو کار بودم و همه اعضای خانواده به ورزش علاقه داشتند. بعد از آن هم وارد بحث درس و کار روزانه شدم و در کنار این مسائل به خودم گفتم اگر ورزش نکنم همانند آبی که در یک جا جمع و راکد می شود خسته و دلسرد خواهم شد، بنا بر این بهتر است با همان روحیات به سمت ورزش که از جوانی آن را ادامه داده بودم بروم و تاکنون هم این موضوع را دنبال کرده ام. توصیه من به جانبازانی که تا الان ورزش نکرده اند این است که ورزش باعث تندرستی و سالم ماندن انسان می شود و برای ما جانبازان از نان شب هم واجب تر است، چرا که اگرما تحرکی نداشته باشیم، هم به مرور زمان عضلاتمان درگیر مجروحیتمان خواهد شد و هم اینکه از لحاظ روحی روانی ورزش روی ما تاثیر بسیار خوبی دارد. البته این توصیه اول به خودم است و بعد به جانبازان عزیز که حداقل برای سلامتی خودشان ورزش کنند. بحث ورزش همگانی هم برای همه لازم و بسیار واجب است.

فاش نیوز: برخی از جانبازان کم تحرکی و ورزش نکردن را به حساب مشکلات جسمانی می گذارند و عنوان می کنند که بدنشان درد می گیرد، نظر شما چیست؟

- ببینید هر وقت می خواهید ورزشی را انجام دهید در هفته اول چون عضلات شما فشار زیادی را تحمل می کنند شاید بدن درد بگیرد اما اگر بر اساس یک برنامه منظم و مرتب و حساب شده ورزش کنید کم کم این دردها برطرف می شود و پس از مدتی احساس خواهید کرد که خیلی سرحال هستید و عضلات تان نرم تر است و کارکرد عضلات، استخوان ها، غضروف و مفاصل بهتر شده است.

در هر حال درد اولیه بدن طبیعی است و به فرض اگر شما یک سال تمرین کنید اما یک ماه تمرین را کنار بگذارید اگر دوباره به سمت ورزش برگردید شاید درهفته اول بدن شما درد بگیرد ولی آرام آرام این مشکل برطرف خواهد شد. بنظر من ورزش کردن باید مستمر و برنامه ان طوری طراحی شود که آرام آرام باشد و یک دفعه شوک به بدن وارد نشود. به طور مثال ورزشکاری که در رشته وزنه برداری فعالیت می کند نباید یک دفعه وزنه دویست کیلویی بزند و ابتدا آرام آرام خود را گرم کند و بعد وزنه را بلند کند، بحث ورزش هم به همین گونه است.

فاش نیوز: برخی از جانبازان کمبود بودجه را مطرح می کنند نظر شما چیست؟

- ببینید بحث کمبود بودجه و اعتبارات چیزی نیست که ما بتوانیم آن را کتمان کنیم. به هرحال این موضوع  نه فقط در بحث ورزش جانبازان بلکه در همه بخش ها و دستگاه هایی که با ورزش مرتبط است کما بیش وجود دارد و تقریبا طبیعی است. ولی این موضوع نباید بهانه و دلیلی برای کم تحرکی شود و ما ورزش نکنیم. به خصوص در مورد جانبازان که اول باید برای بُعد سلامتی و بعد برای بُعد قهرمانی باشد. حالا اگر بحث قهرمانی و مسابقه ای مطرح نباشد باز هم دلیل نمی شود که ما ورزش نکنیم.

بنظر من در این چارچوب اگر مسابقه ای مثل همین مسابقات ورزشی جانبازان در سطح کشوری در طول سال برگزار شود و سالی یک بار تاثیر بسیار خوبی بر روحیه روانی و جسمانی افراد خواهد داشت، اما حتی اگر حداقل سالی یک بار هم برگزار نشود نباید بهانه ای شود که ما هفته ای دو یا سه مرتبه به باشگاه نرویم و تمرین نکنیم. اولویت ما باید بحث سلامتی جانبازان باشد و موضوع اعتبارات جای خود دارد، خب اگر قرار است اعتباراتی داده شود وضعیت بهتر و لوازم و تجهیزات تامین خواهد شد، اما اگر یک جانباز ویلچری جدای از این موضوعات روزی 10 تا 20 دقیقه به پارک محل سکونت خود برود و ورزش کند مسلما برای سلامتی اش خیلی موثرتر خواهد بود.

حالا شاید استدلال این باشد که من باید آن کار را در سالن انجام بدهم و نمی توانم در پارک محل سکونت یا در جای دیگری انجام دهم، این بحثی انحرافی است. اگر یک جانباز فقط  روزی نیم ساعت ورزش کند بحث سلامتی قلب و عروق خود را تامین خواهد کرد و به نوعی ورزش هوازی هم کرده است و این برای سلامتی اش خیلی خوب است.

 

فاش نیوز: برخورد مردم با شما به عنوان یک ورزشکار و جانباز چگونه است؟

- مردم همیشه به ما لطف دارند و این حقیقت است، چرا که مردم قهرمانان خود را دوست دارند و بواسطه همین موضوع است که ما هم در یک قالبی قرار گرفتیم که در درجه اول آن جانبازی و بعد بحث قهرمانی است. البته من در کنار ورزش به عنوان یک داور بین المللی فعال هستم و چندین  بار در مسابقات داخلی و بین المللی مسابقات را قضاوت کرده ام. اکنون نیز در جامعه ورزشی یک عضو کوچک بشمار می روم، اما البته کسانی که یک ذره بالاترهستند خودشان در این قالب قرار می گیرند و مردم بهتر به آنها توجه می کنند. اما این واقعیتی است که وقتی مردم یک نفر را با درصد بالای جانبازی و دارای معلولیت به عنوان قهرمان می بینند که این همه پیشرفت کرده است به وجد می آیند. مسلما این موضوع انگیزه ای برای جوان ها و افراد سالم می شود که من در دور و اطراف و اقوام خودم این مصداق ها را دارم که هر وقت امثال مرا می بینند می گویند ببینید فلانی با این وضعیت، این همه فعال و قهرمان است.

 یا مثلا وقتی گفته می شود که "جانبازان شهیدان زنده هستند بواسطه این است که  جانباز در جامعه تحرک و فعالیت دارد و چون نماد است اگر بتواند آن را حفظ کند، خودش نوعی فرهنگ سازی از لحاظ اخلاقی، معنوی، اجتماعی و ورزشی خواهد بود، لذا اگر یک جانباز همه این چیزها  را در نظر بگیرد و در سطح جامعه و در محل کار فعالیت زیادی داشته باشد می تواند به عنوان یک نماد باشد و اگر نمادها و شاخص ها را حفظ کند می تواند فوق العاده موثر باشد.

فاش نیوز: آیا کتاب یا مستندی از زندگی شما تهیه شده است؟

- نه، اما مدتی قبل چند تن از بچه های مستند ساز آمدند و کارهایی کردند ولی آن طور که شاید و باید باشد، کامل و جامع باشد نبود چون واقعیتش این است که خود من هم همکاری نکردم.

فاش نیوز: آیا به عنوان یک الگو در مورد زندگی خودتان نمی خواهید کتاب بنویسید؟

- من یک مقدار مشغله ام زیاد است ولی ان شالله هر وقت سرم خلوت شود چشم حتما این کار را خواهم کرد. چون ببینید، جانبازی یک نوع حالا می گویم یک مقدار بحث فرهنگی دارد و سر جای خودش درست است، ولی به نوعی معلولیت است و هر چقدر جانبازی طرف بالاتر باشد معلولیتی که به او تحمیل شده است بیشتر است و از لحاظ روحی و روانی روی آن تاثیر می گذارد.

فاش نیوز: به عنوان سخن آخر چه توصیه ای برای جانبازان ویلچری دارید؟

- من بواسطه اینکه بیشترین ارتباطم با ورزش است به جانبازان توصیه می کنم اول برای سلامتی خودشان و بعد در بُعد روحی و روانی ورزش را رها نکنند.

 مسئولان هم در بحث روحی، روانی و بهداشتی و درمانی اگر می خواهند برای جاهای مختلف سرانه بگیرند و هزینه کنند باید بدانند با این کار می توانند خود درمانی و حتی در برخی از موارد از بروز اسیب های جسمانی به جانبازان پیشگیری کنند.

کد خبرنگار: 18
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi