شناسه خبر : 57334
سه شنبه 12 دي 1396 , 10:26
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آشوب و اغتشاش برای جبران شکست‌های راهبردی

 

آشوب و اغتشاش برای جبران شکست‌های راهبردی

دکتر یدالله جوانی در جوان نوشت:

حوادث، اعتراضات و در نهایت اغتشاش‌ها و آشوب‌های خیابانی در چند روز گذشته در تهران و برخی دیگر از شهرهای کشور، از ابعاد و زوایای مختلف قابل بررسی است. فهم دقیق ماهیت این وقایع، به حل مسائل کشور کمک کرده، راه‌های دخالت بیگانه در امور داخلی ایران را مسدود می‌سازد. بنابراین اولویت اول مسئولان کشور، دستگاه‌های متولی نظم و امنیت، نخبگان و جریان‌های سیاسی، تمرکز بر درک درست از چیستی و چرایی این حوادث است. با توجه به همین مطلب راهبردی، به چند نکته اشاره می‌شود:

1- اعتراضات گروه‌هایی از مردم در تهران و یا دیگر شهرها به خاطر مشکلات مالی و اقتصادی یک امر کاملاً طبیعی و رایج در تمامی کشورهای دنیا است. بدیهی است که مسئولان باید صدای این معترضان را شنیده، به تناسب ماهیت موضوع مورد اعتراض، برای حل مشکل‌ معترضان تلاش کنند و آنان را نسبت به حل مشکلشان امیدوار سازند. برای مثال، مشکلاتی که برخی از مؤسسات مالی – اعتباری برای تعدادی از مردم پدید آورده‌اند، این بخش از مردم را به شدت نگران آینده سرمایه خود ساخته است. مسئولان مربوط باید در تعامل سازنده با این افراد،‌ آنان را نسبت به تأمین پولشان از سوی دولت در یک دوره زمانی امیدوار سازند. 

2- بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که آشوب‌ها و اغتشاشات در تهران و دیگر شهرها، ماهیتی کاملاً متفاوت از اعتراضات به خاطر مشکلات مالی و اقتصادی دارد. به عبارت دیگر، اغتشاشگران کسانی متفاوت از ناراضیان وضعیت سخت اقتصادی و معضلات معیشتی هستند. باید ماهیت این افراد و عقبه آنان را به درستی شناخت. در طول سال‌های گذشته و ماه‌های اخیر، هر از چندی تجمعات اعتراضی به خاطر مسائل صنفی، عدم پرداخت حقوق و یا به خاطر احساس مال‌باختگی سپرده‌گذاران در مؤسسات مالی-اعتباری، انجام گرفته، لکن در هیچ یک از این تجمعات اموال عمومی به آتش کشیده نشده، پرچم ایران را به عنوان نماد ملی آتش نزدند، به حسینیه‌ها و مساجد حمله‌ور نشدند و شعارهای ساختارشکن سر داده نشده است. در گذشته این تجمعات موردی بوده و پس از مدتی بدون تبدیل شدن به خشونت، پایان یافته است. اما در روزهای گذشته ظرف 48 ساعت در دهها شهر کشور و از جمله در تهران، گروه‌هایی با شعارهای خاص به اغتشاش و تخریب اموال عمومی پرداختند. سؤال این است که این گروه‌ها و افراد چگونه با هم هماهنگ شدند؟ از کجا فرمان گرفته‌اند؟ از کجا تحریک شده‌اند؟ 

3- اسناد و مدارک نشان می‌دهد اتاق فرمان این آشوب‌ها همانند اغتشاشات سال 88، در خارج از کشور قرار دارد. در قرارگاه اصلی این اغتشاشات، مثلث شوم امریکا، رژیم صهیونیستی، رژیم سعودی با مشاورت راهبردی پیر استعمار انگلیس خبیث قرار دارند. اظهار نظرهای این روزهای مقامات این کشورها در حمایت از اغتشاشگران، به وضوح عقبه اصلی آشوبگران را معرفی می‌کند. ترامپ از این اغتشاشات به گونه‌ای به وجد آمده که ظرف 24 ساعت، سه مرتبه در توئیت خود از آشوبگران حمایت و آنان را به ادامه مبارزه با نظام ایران تشویق می‌کند!

4- فضای سایبر، کانال‌های ارتباطی چون تلگرام، سایت‌هایی چون آمدنیوز، برخی از شبکه‌های اجتماعی ساخته شده در فضای مجازی، شبکه منافقین، سلطنت‌طلب‌ها، تکفیری‌ها و... ابزار و وسایل ارتباطی این قرارگاه آشوب با عناصر میدانی در ایران است. دعوت‌های اصلی برای تجمع و آشوب در شهرهای مختلف در محل‌ها و ساعت‌های معین، از طریق همین ابزارها انجام شده است. بررسی‌های دقیق نشان می‌دهد، 27 درصد هشتگ‌های تظاهرات در سراسر کشور، از کشور عربستان توئیت شده است. 

5- اما نکته بسیار مهم، دلیل این نوع تحرکات و اقدامات مداخله‌گرانه در امور ایران، از سوی کشورهای مذکور است. گر چه کشورهای مورد اشاره در 38 سال گذشته، همواره علیه ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی توطئه کرده‌اند؛ لکن دلیل تحرکات اخیر آنان، شکست‌های راهبردی وارده بر این کشورها در منطقه غرب آسیا است. مثلث امریکا، رژیم صهیونیستی و رژیم آل‌سعود به همراه انگلیسی‌ها، بازنده اصلی تحولات منطقه راهبردی غرب آسیا هستند. اکنون جمهوری اسلامی به بالاترین سطح نفوذ در منطقه دست یافته است. محور مقاومت بیش از پیش قدرت یافته، در پرتو این قدرت رژیم صهیونیستی و آل‌سعود احساس خطر برای بقا دارند. امریکایی‌ها رویای سلطه بر جهان را از طریق سلطه بر خاورمیانه، بر باد رفته می‌بینند.

در چنین شرایطی است که این کشورها، تمام توان خود را به صحنه آورده‌اند تا شاید بتوانند ثبات و آرامش ایران را بر هم زنند. تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا چند روز پیش، با صراحت اعلام کرد امریکا به دنبال تغییر رژیم ایران با کمک به عناصری در داخل ایران است! نکته بسیار قابل توجه، تلاش ترامپ برای تشدید ناآرامی‌ها به زعم خود در ایران، از طریق ربط دادن مشکلات اقتصادی ایران با مواضع منطقه‌ای جمهوری اسلامی است. وی در توئیت خود می‌نویسد: «شهروندان ایرانی از فساد حکومتی و اتلاف دارایی‌های ملت برای تأمین مالی تروریسم خارجی به تنگ آمده‌اند!‌» 

آقای ترامپ در حالی اینچنین به تحریک جوانان ایرانی می‌پردازد که، اکثریت قاطع ملت ایران به خوبی می‌دانند اگر جمهوری اسلامی هوشمندانه در منطقه عمل نمی‌کرد و مدافعان حرم به مبارزه قاطع با گروهک‌های تکفیری - تروریستی همت نمی‌گماشتند، اکنون ایران وضعیتی به مراتب بدتر از سوریه و عراق پیدا کرده بود. بسیار روشن است که امریکایی‌ها از طریق این آشوب‌ها، می‌خواهند نفوذ و موقعیت منطقه‌ای ایران را، با چالش مواجه سازند. با صراحت و قاطعیت می‌توان گفت، در پرتو هوشمندی مردم و مسئولان کشور، این تیر امریکا و متحدینش به سنگ خورده، آنان آرزوی بی‌ثبات‌سازی ایران را برای جبران شکست‌های راهبردی خود در منطقه، به گور خواهند برد.

 

اینستاگرام
سلام از قدیم گفتند علاج واقعه را باید قبل از وقوع کرد لذا ماهها مردم معترض مقابل دستگاههای حکومتی با بی تفاوتی مسئولان مواجه شدند که جای تامل بسیار دارد.
میدانیم اگر گرسنگی هدفدار باشد هنچون ماه مبارک باعث تقویت ایمان است اما این حرکات از شکم سیری است در واقع اگر تظاهرات برای مشکلات معیشتی باشد چرا جلوی کمته امداد و بهزیستی نرفتند لیکن آتش زدن پرچم و مسجد و بانک نشنه مشکل معیشت نیست.
وقتی طلبه از حوزه فارغ آلتحصیل شود به یاری مردم میشتابد اما آخوند نماها بجای حوزه از کاخ فارغ التحصیل شوند بدیهی است با شیطان بزرگ دست میدهد.
کتاب بخوان کاملا معلوم است اقتصاد وجامعه را نمیدانید
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi