شناسه خبر : 57355
چهارشنبه 13 دي 1396 , 10:18
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پیرامون حوادث اخیر کشور

خبرگزاری فارس: پیرامون حوادث اخیر کشور

 

مطالبات اقتصادی چه نسبتی با آتش‌زدن و تخریب و مجروح کردن و حتی کشتن دارد؟! چرا به جای شعار‌هایی از جنس مطالبات معیشتی، شعارهای بی‌ربط و رفتار‌های وندالی غلبه کرده‌است؟

 

مطالبه داشتن و ابراز و پیگیری آن که مطالبه گری نامیده میشود از ویژگی های یک جامعه پویا و باانگیزه است.
مطالبه گری در درون خود نوعی آرمانگرایی را نمایندگی میکند لذا جامعه بدون مطالبه، جامعه ای مرده و بدون آرمان است.
اما مطالبه گری صحیح مختصاتی دارد که بدون برخورداری از آنها،به بیراهه می رود.
نخستین نکته، به ماهیت مطالبه بر میگردد.آیا هر نوع مطالبه ای ارزش پیگیری دارد؟ قطعا" نه، مطالبه، بخصوص در ابعاد اجتماعی باید متضمن ارزش های واقعی و آرمان های آن جامعه باشد و مغایرتی با قانون و عرف حاکم بر آن جامعه نداشته باشد.
دومین نکته،نحوه ابراز مطالبه و چگونگی پیگیری آن است.اگر بهترین مطالبات هم به شیوه ناصحیح و از راه های غیرقانونی دنبال شود نه تنها به نتیجه مورد نظر نمیرسد چه بسا معکوس و به ضد خودش تبدیل شود.
ابراز و پیگیری نامناسب مطالبات صحیح،مثل سخن حقی میماند که با الفاظ و واژگان زشت و رکیک بیان شود.
سومین ویژگی برای مطالبه گری صحیح،تشخیص درست و صحیح مطالبه شونده است.یعنی اینکه بدانیم مطالبه خود را از چه فرد یا مرجعی درخواست نماییم.
اگر کسی که جویا و خواستار مثلا" انشعاب برق است به جای وزارت نیرو به وزارت بهداشت و درمان مراجعه کند، بدون تردید به برق دست نخواهد یافت!
چهارمین و آخرین خصیصه مطالبه گری صحیح هم، انتخاب زمان مناسب است.در همان مثال قبلی، اگر کسی که خواستار انشعاب برق است نیمه شب یا روز تعطیل به اداره برق مراجعه کند به خواسته خود دست نخواهد یافت، هر چند سه ویژگی دیگر را رعایت کرده باشد.در حوادث اخیر کشور همه این نکات کاملا" موضوعیت دارند.
نخست ماهیت مطالبات است. اگر مطالبات، رفع مشکلات اقتصادی، اشتغال، مقابله با رکود، مبارزه با فساد و امثال آن است، مطالباتی هستند به حق، قانونی و در مسیر آرمانهای نظام و اگر مطالبات سمت و سوی تحقق امیال بیگانگان را دارد که اساسا" مطالبات باطل و مخالف منافع عمومی است و درخواست کنندگان نباید انتظار گوش شنوایی برای شنیدن چنین خواسته هایی را داشته باشند.
نحوه ابراز مطالبات نیز در حوادث اخیر ناصواب و غلط بوده است.مطالبات اقتصادی چه نسبتی با آتش زدن و تخریب و مجروح کردن و حتی کشتن دارد؟! چرا چنین مطالباتی را در شعارهای این به اصطلاح معترضین نمی بینیم؟ چرا به جای شعار هایی از جنس مطالبات معیشتی، شعارهای بی ربط و رفتار های وندالی غلبه کرده است؟
سومین و چهارمین نکته اینکه، مطالبات اقتصادی چه ربطی به حمله شبانه به کلانتری و پایگاه بسیج دارد؟!
با توجه به آنچه گذشت، معترضین به شرایط نامناسب اقتصادی باید صف خود را از آشوب طلبانی که به تحریک بیگانگان در پی هرج و مرج و آنارشیسم هستند جدا کنند.
عموم‌ مردم نیز باید هوشیار باشند که خسارت چنین رفتارهایی مستقیما" هم بر شرایط اقتصادی تاثیر منفی دارد( که آثارش در همین چند روز آشکار شد) و هم میتواند پی آمدهای ناگوار امنیتی داشته باشد.
همه میدانیم که پیرامون ما پر است از کانون های نا امن و دشمنان زخم خورده ای که اگر کوچکترین مجالی پیدا کنند انتقام خواهند گرفت.
هوشیاری مردم، انسجام و یکپارچگی مسئولان کشور در مقابله با دست های پشت پرده این آشوب ها ، بیداری و دقت نظر دستگاه های امنیتی و انتظامی و آمادگی حداکثری برای احتمالات حداقلی و البته اهتمام دولتمردان برای حل مشکلات اقتصادی و پاسخ به مطالبات درست بر زمین مانده مردم و از بین بردن زمینه های سوءاستفاده دشمن، راهکارهای اصلی مقابله با این بحران آفرینی است.

مهدی فضایلی
به نقل از فارس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi