شناسه خبر : 57384
پنجشنبه 14 دي 1396 , 12:44
اشتراک گذاری در :
عکس روز

برگزاری بزرگداشت شهدا و ایثارگران روحانی قم

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: کارکرد اول روحانیت در دوران معاصر شناخت، تبلیغ و تحقق نظریه تمدن نوین اسلامی است؛ امروز کارکرد احیاگری به نقش های روحانیت اضافه شده است.

آیت الله عباس کعبی

به گزارش ایسنا، آیت‌الله عباس کعبی شامگاه گذشته در مراسم بزرگداشت شهدا و ایثارگران روحانی از سلسله برنامه‌های بزرگداشت 1000 شهید روحانی استان قم در مدرسه فیضیه، عنوان کرد: با استفاده از آموزه‌های قرآن وسنت پیامبر نقش دین در حیات بشر را مورد بررسی قرار داد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: نقش اول دین، تبیین توحید، معرفت الله، حقیقت هستی و جهان آفرینش و نیز تفسیر صحیح از رابطه انسان، جهان و خدای متعال و نجات انسان از شرک و الحاد که پایه بنیادین جاهلیت گذشته و جاهلیت پیچیده امروز است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: نقش دوم دین تربیت انسان‌های دلبسته و وابسته به خدا و آشنا به خدا و نجات یافته از تجملات دنیایی است؛ کارکرد دوم دین بر پایه تربیت انسان‌هایی است که عبد خدا می‌شوند؛ انسان‌هایی آزاد و با کرامت؛ حریت و کرامت در جامعه انسانی تنها در قالب دین محقق می‌شود.

آیت‌الله کعبی اضافه کرد: کارکرد و نقش سوم دین هویت‌سازی برای جامعه بشری بر پایه توحید و ساخت جامعه بر پایه برادری و برابری است که برادری با محوریت ایمان و توحید و بندگی خدا و آزادگی و کرامت تنها در پرتو دین قابل تحقق است.

**دین برای خدمت و حمایت از بشریت آمده است

وی اظهار کرد: دین برای هدایت و خدمت به انسانها و حمایت از بشریت آمده است؛ اگر دین نباشد بشریت در بحران‌ها غوطه ور خواهد شد، لذا دین رهایی بخش بشریت از بحران‌ها و معضلات است که یک جامعه آرمانی و معنوی را برای بشریت به ارمغان می‌آورد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه جاهلیت امروز بشر را جاهلیت پیچیده خواند و گفت: سکولاریسم بر پایه تفکیک پیام دین و پیام سیاسی و اجتماعی، بحران معنویت، بحران خانواده، بحران رهبری، بحران امنیت و ... را ایجاد کرده و جنگ‌ها در سایه سکولاریسم و رهسازی بشریت از دین رخ داده است؛ لذا جاهلیت انسان معاصر پیچیده‌تر از قرون گذشته در صدر اسلام و قبل از آن است چراکه علم منهای ایمان عامل جنایت و بحران برای بشریت است.

** فلسفه روحانیت خدمت به بشریت است

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با مطرح کردن این سوال که کارکرد و نقش روحانیت چیست و چرا باید روحانیت باشد؟ ادامه داد: دین برای خدمت به انسانهاست و فلسفه روحانیت نیز خدمت به بشریت است؛ خدمتی از جنس دین؛ تعبیر و تفسیر صحیح دین، زعامت و رهبری جامعه در پرتو دین، همدردی و همراهی با انسان‌ها و تحمل خطر برای نجان بشریت در عرصه‌های گوناگون رسالت روحانیت است.  

**نظریه پردازی تحقق تمدن نوین اسلامی رسالت انقلاب بر دوش روحانیت

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه بر رسالت‌های روحانیت پس از پیروزی انقلاب اسلامی نقش جدیدی اضافه شد، اظهار کرد: نظریه‌پردازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی رسالتی است که انقلاب اسلامی بر دوش روحانیت گذاشت.

وی با تاکید بر اینکه تحقق تمدن نوین اسلامی در جهانی که بر پایه مادیات شکل گرفته، رسالت روحانیت در انقلاب اسلامی است، عنوان کرد: انقلاب اسلامی بر پایه نظریه تمدن نوین اسلامی شکل گرفته لذا صهیونیزم و آمریکا در راس دشمنان انقلابی که می‌خواهد بشریت را نجات دهد قرار می‌گیرند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه امروز چهار نظریه برای اداره بشر وجود دارد، گفت: نظریه اول غرب‌گرایی است که می‌گوید راهی جز غربی شدن نیست، نظریه دوم رادیکالیسم است که نابودی بشر را به دنبال دارد، نظریه سوم نظریه تلفیق است که این نظریه در نهایت منجر به انفعال و در دامن غرب افتادن می‌شود و نظریه چهارم دیدگاه احیاگری است که نظریه امام راحل و مقام معظم رهبری است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: کارکرد روحانیت در دوران معاصر شناخت، تبلیغ و تحقق نظریه تمدن اسلامی است؛ امروز کارکرد احیاگری به کارکردها و نقش های روحانیت اضافه شده است.

وی در پایان با بیان اینکه شهدای روحانیت پیشگامان حوزه انقلابی بوده اند، گفت: شهدای روحانیت پیشتازان حوزه انقلابی بودند؛ حوزه انقلابی به معنی حوزه‌ای است که ماموریت‌های خود را برای پیشبرد انقلاب اسلامی محقق می‌کنند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi