شناسه خبر : 57614
سه شنبه 26 دي 1396 , 12:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آثار برجام «الی یوم القیامه» باقی است!

روحانی:‌ آثار برجام «الی یوم القیامه» باقی است/ برخی هنوز ابعاد برجام را لمس نکردند+فیلم

 
رئیس‌جمهور گفت:‌ برجام یک آثار دائمی دارد"الی یوم القیامه" که هیچ وقت آثار آن از بین نمی‌رود و یک آثاری دارد که ممکن است بماند و یا نماند.
روحانی:‌ آثار برجام «الی یوم القیامه» باقی است/ برخی هنوز ابعاد برجام را لمس نکردند+فیلم
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در "آیین اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی فارابی" با اشاره به جایگاه علوم انسانی طی سال‌های گذشته اظهار داشت: در یک دورانی سایه مظلومیت و یا نوعی محرومیت بر سر علوم انسانی و اسلامی سایه افکنده بود.

وی افزود: زمانی که آثار اکتشافات و اختراعات علوم طبیعی، علوم تجربی و مهندسی به صحنه زندگی مردم آمد، زرق و برق این علوم بسیاری از جوامع را تحت تاثیر قرار داد تا جاییکه فکر کردند علم یعنی علوم طبیعی، تجربی و مهندسی و علوم انسانی در رده دوم و سوم زندگی انسانها قرار می گیرد.

رئیس جمهور یادآور شد: همین سایه در ذهن جوانان ما که عازم دانشگاه‌ها و انتخاب رشته بودند سایه افکند لذا در دوره‌ای می‌گفتند با استعدادها به سمت علوم مهندسی و ریاضی و در دوره‌ای دیگر دنبال علوم تجربی رفتند.

 وی با بیان اینکه علوم انسانی با سفارش متحول نمی‌شود،  گفت:‌ چرا در عصر ما شهید مطهری نیست، چرا علامه طباطبایی نیست؟ مگر آنها با سفارش درس خواندند؟ مگر آنها با پول درس خواندند؟ به جای پول و سفارش و مهندسی فضای آزاد را در اختیار اندیشمندان و دانمشندان قرار دهیم.

وی افزود: فضای نفد را باز بگذاریم،‌ درباره نقد و انتقاد فضا را باز بگذارید و در آن فضاست که علامه طباطبایی بوجود می‌آید، مطهری‌ها بوجود می‌آید، باید شرایطی را فراهم کنیم که در آن شرایط امکان رشد و پرورش باشد،  گل در یک محیط باز است که رشد پیدا می‌کند،  هِی شما چک بکشید و پول دهید که خوب رشد کند سفارش کنید، خیر نمی‌شود باید محیط لازم را برای او فراهم کنید و در این محیط درخت و گل شکوفا می‌شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: شما فکر می‌کنید علم بدون تضارب آرا پیشرفت می‌کند؟ چارچوبی بگذارید بگویید راست بروید کج است یا چپ بروید کج است، نمی‌شود! بدون تضارب آرا و رویارویی اخلاقی و علمی چگونه اندیشمندان و دانشمندان رشد کردند، کو شیخ انصاری؟ می‌توانید یک شیخ انصاری دیگر پیدا کنید؟ کو آخوند خراسانی پیدا کنید؟ فضای مناسب نقد و انتقاد، اختلاف فکری و نظری را باید به رسمیت شناخت، ماشین‌سازی که نیست که از این طرف آهن بدهیم و از آن طرف ماشین دربیاید، فکر انسان است، احترام بگذاریم به تنوع! احترام بگذاریم به اختلاف نظر. اختلافی که در چارجوب نظریه باشد می‌تواند برای وحدت جامعه ما مفید باشد و فشار برای وحدت ماشینی می‌تواند برای انسجام جامعه ما خطرناک باشد.

روحانی با اشاره به شکست آمریکایی‌ها در مقابل ایران، اظهار داشت: آمریکایی‌ها اخیرا در دو بخش در مقابل ملت بزرگ ایران دچار شکست شدند یک بخش آنجایی بود که می‌خواستند در برابر افکار عمومی جهان بایستند و تعهدات بین المللی را زیرپا بگذارند. تعهدات یا از جنس حقوق است یا از جنس اخلاق است و یا از جنس روابط صحیح انسانی است که در داخل علوم انسانی تعریف می‌شود.

وی با بیان اینکه دنیا در برابر آمریکایی‌ها ایستاد، گفت: آمریکایی‌ها می‌خواستند در چند روز پیش تعهد بین المللی خود در برجام را زیر پا بگذارند. صف مقابل آمریکا را دیدید تمام کشورهای جهان به استثنای یکی دو کشور و یک رژیم منفور همه کشورها یک پارچه مقابل‌آمریکایی‌ها ایستادند، چرا؟ اگر ما به تعهد احترام نگذاریم، اگر به قرارداد احترام نگذاریم باید فاتحه تمدن را در جامعه جهانی بخوانیم و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم این جامعه پیشرفت کند.

رئیس جمهور افزود: اگر ما به مقررات بین المللی احترام نگذاریم، اگر به ارزشهای دینی و یا فرادینی احترام نگذاریم؛ عدالت، راستگویی، وفای به عهد، ارزشهای انسانی و بلندی هستند که اسلام هم به آن تأکید کرده است. اگر این ارزشها در جامعه زیرپا رفت اگر تعهد یک دولت در پیوستگی دولت قبلی زیرپا گذاشته شد، هیچ تعهدی دیگر منعقد نمی‌شود.زیرا عمر دولت‌ها کوتاهست و دوره آنها از بین خواهد رفت، لذا در این شرایط اعتمادی دیگر باقی نخواهد ماند. اعتماد وقتی باقی می‌ماند که دولت قبل به تعهدات دولت بعد متعهد بماند. این اصل سنگ زیربنای روابط بین المللی است.

روحانی با بیان اینکه خوشحالم از اینکه حاکمیت کاخ سفید در بهم ریختن تعهدات بین المللی وزیرپا گذاشتن وفای به عهد در ایستادن در برابر مصوبه شورای امنیت سازمان ملل و توافق هفت کشور ناموفق بود تصریح کرد: عدم موفقیت آمریکا در این حوزه‌ها پیروزی برای بشریت و اخلاق و به خصوص حقوق است.

وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به تأکیدات دوباره خود در خصوص برجام گفت: بارها گفته‌ام ما در برجام موفقیت‌هایی به دست آورده‌ایم که هیچ وقت از بین نخواهد رفت. هیچ کس نمی‌تواند آنها را از بین ببرد. ما در برجام به دنیا گفتیم که معضل پیچیده منطقه‌ای و حتی بین المللی با میز مذاکره قابل حل و فصل است. این از بین نخواهد رفت تا تاریخ تاریخ است باقی خواهد ماند.

رئیس جمهور در همین زمینه گفت: حالا اگر هم کسی بیاید تعهدات برجام را نقض کند و برجام را از بین ببرد، ما ثابت کردیم پای میز مذاکره گره کور بین المللی قابل باز شدن است و باز کردیم. «حصل ما حصل»، این دیگر از بین نخواهد رفت. ما ثابت کردیم ایران راستگوست و دشمنان ما دروغ می‌گویند. ثابت کردیم که ایران دنبال سلاح نیستیم. در این مذاکرات ثابت کردیم که ما راست گفتیم و دشمنان ما دروغ گفتند. این را آژانس بین المللی که حتی آمریکا در آن بود می‌گوید.  PMD را خاتمه یافته اعلام کرد. معنی خاتمه یافتن پی ام دی این پرونده مهم پیچیده فنی حقوقی بین المللی این است که ایران راست گفته است و معاندان ایران دروغ گفتند. این پیروزی دائمی است و از بین نخواهد رفت.

روحانی افزود: ما در برجام کاری کردیم که دنیا بپذیرد ایران حق دارد تحقیق و توسعه هسته‌ای خود را ادامه دهد. چیزی که قبلا می‌گفت ایران حق ندارد حالا کاری به درست و غلط بودن آن نداریم اما تمام شد. همه کشورها قطعنامه سازمان ملل اعتراف کرد ایران حق دارد تحقیق و توسعه را ادامه دهد. این پیروزی قابل خدشه نیست و از بین نخواهد رفت.

وی با بیان اینکه برخی هنوز ابعاد مسئله برجام را لمس نکردند یادآور شد: برجام یک آثار دائمی دارد"الی یوم القیامه" که هیچ وقت آثار آن از بین نمی‌رود و یک آثاری دارد که ممکن است بماند و یا نماند. ما در طول این دو سال که در 26 دی ماه سال 1394 اجرایی شد. از آن مدت تاکنون درآمد نفتی و میعانات ما دو برابر شد. ما این پول را گرفتیم. آیا این از بین می‌رود؟ صدها مورد سرمایه خارجی آوردیم آیا آنها از بین می‌رود؟ سرمایه خارجی به داخل خاک ایران آمده و به کارخانه، نیروگاه، بندر، لوکوموتیو و هواپیما تبدیل شده است آیا این آثار از بین می‌رود؟

رئیس جمهور در ادامه اظهاراتش با اشاره به اهمیت جایگاه علوم انسانی گفت: چه کسی توانست در این مذاکرات سخت بین المللی برای ملت ایران موفقیت بدست آورد. جز علم حقوق و علم سیاست. این علوم انسانی است که می‌تواند سرنوشت یک جامعه را تغییر دهد. سرلوحه علوم هم برای مادیت و هم برای معنویت علوم انسانی است. دانشجویان و با استعدادها را تشویق کنیم برای حضور در این رشته‌ها و محیط دانشگاه و تحقیقات را برای تحقیق آزاد بگذاریم.

روحانی با بین اینکه علوم انسانی باید جامعه را هدایت کند، گفت: اینگونه نیست که چند نفر بنشینند و علوم انسانی را هدایت کنند. علوم انسانی در یک پروسه و جامعه آزاد در فضای نقد و انتقاد، بحث و مباحثه می‌تواند رشد کند. علوم انسانی باعث شد که ما در جامعه امروز سرنوشت متفاوتی را می‌بینیم.

فیلم/ روحانی:آثار برجام الی یوم القیامه باقی می‌ماند
جهان نیوز
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi