شناسه خبر : 57620
دوشنبه 02 بهمن 1396 , 12:56
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارشی از تشییع جانباز نخاعی حاج محمد قبادی

تبسمی که می ماند!

تقریبا" همه جانبازان آمده اند، حتی جانبازانی که کمتر در اجتماعات ظاهر می شوند و کمتر از خانه بیرون می آیند به حق، امروز برای شهید قبادی سنگ تمام گذاشته و برای آخرین وداع با دوست و همسنگر خود همگی آمده اند.

فاش نیوز - از عصر جمعه که خبر شهادت جانباز نخاعی "حاج محمد قبادی" را شنیدم فضای دلم ابری می شود و اشک میهمان چشمانم!

با اینکه کسالتی چند روزه مرا خانه نشین کرده، صرفا به احترام شهید است که دلم هوایی می شود که برای بدرقه اش تا بهشت، هر طور که بروم. هنور تا یکشنبهء موعود، دو روزی مانده است و توکّلم همچنان به خداست تا این توفیق نصیبم شود.

بالاخره صبح یکشنبه فرامی رسد و من که هنوز کسالت را درخود احساس می کنم و تا حدودی نیز تب دارم، راهی بهشت زهرا(س) می شوم تا در کنار ایثارگران و جانبازان"برادر شهیدم...قبادی" را مشایعت کنم.

تشییع پیکر شهید در اولین ساعات روز یکشنبه آغاز می شود. با آن که حال مساعدی ندارم، ناگهان خود را در قطعه 27 گلزار شهدا می یابم. تعدادی از جانبازان نخاعی و ویلچری، حتی جانبازان عزیز گردنی با وجود سختی های بسیار، از اولین ساعات صبحگاهی خود را به آنجارسانده اند. چهره  همگی غمگین است و جز عرض تسلیت و تسلای یکدیگر، کاری از کسی بر نمی آید.

تقریبا" همه جانبازان آمده اند، حتی جانبازانی که کمتر در اجتماعات ظاهر می شوند و کمتر از خانه بیرون می آیند به حق، امروز برای شهید قبادی سنگ تمام گذاشته و برای آخرین وداع با دوست و همسنگر خود همگی آمده اند. به جرأت می توان ادعا کرد چنین جمع کثیر و باشکوهی از ویلچری ها، کمتر دیده شده است. در این میان نباید از حضور جانبازانی از شهرستان های دورِ مانند تبریز، قم و اصفهان و... که برای حضور در تشییع دوست و همرزمشان سختی و دوری راه را به جان خریده و در گلزارشهداء حضور یافته بودند، غافل بود.

با حضور آمبولانس حامل شهید، جانبازان در دوطرف خیابان و قطعات 26 و 27 بهشت زهرا به صورت منظم و با احترام خاصی، می ایستند و با حلقه های اشک به استقبال پیکر شهید می روند. دسته مارش با سوز خاصی، قطعات محزونی را اجراء می کنند و مداحان اهل بیت نیز با روضه خوانی، فضا را برای تشییع و تدفین"قبادی عزیز" مهیا می سازند.

گوشه ای می ایستم و در خاطرات نه چندان دور خود از این شهید عزیز غرق می شوم، خاطره ای که در ذهنم باقی است، چهره آرام و متبسم شهید قبادی است که از ذهن زدوده نمی شود.

در آن سال ها که به تازگی به "فاش نیوز" پیوسته بودم با قلم "محمد قبادی" آشنا و کم کم یکی از خوانندگان پرو پا قرص نوشته هایش شده بودم! چند بار نیز او را در جمع جانبازان دیده بودم و درهمین دیدارهای کوتاه به سجایای اخلاقی، روی گشاده، ارتباط عمیق با جانبازان و دیگر ویژگی های انسانی این شهید والامقام پی برده بودم.

هرچند که به هیچ عنوان قصد گزارش نویسی را نداشتم و برای ادای احترام به شهید قبادی و تنها برای دل خودم به مراسم آمده ام اما  حیفم می آید که از این بدرقه باشکوه دست خالی برگردم. برای همین به سراغ دوستان جانباز این جانباز شهید می روم و از آنها درباره شهید قبادی می پرسم:

سید محمد مدنی که به همراه همسرش در این مراسم حضور یافته درباره شهید قبادی می گوید: آشنایی ما به 36 سال پیش برمی گردد، از زمانی که در آسایشگاه ثارالله کنار هم بودیم تا به امروز. اما حال، دوری از رفیق چندین و چندساله مان  حقیقتا" سخت است.

وی با اشاره به فعالیت های این شهید والامقام نیز می گوید: محمد آقا با تمام درد و رنج و تن رنجوری که داشت اما از توانایی بسیار خوبی برخوردار بود و خوشبختانه هیچ وقت برای جانبازان کم نگذاشت؛ به خصوص در همین اواخر هم در شبکه ها و گروه های اجتماعی بسیار فعال بود به طوری که  آثار آن هنوز  قابل مشاهده است. یکی از مهمترین دغدغه های اصلی ایشان این بود که بتواند گره ای از کار جانبازی را بگشاید و این کار بسیار زیباست که انسان در برابر مشکلات دیگران بی تفاوت نباشد.

جانباز مدنی با اشاره به ویژگی های شخصیتی شهید قبادی ادامه می دهد: یکی دیگر از ویژگی های این شهید عزیز، صبر و تحمل بالای او بود زیرا در شبکه های اجتماعی گاها" برخورهای بد و خشک و خشن بسیاری را ملاحظه می کنیم، اما محمد درمقابل رفتارهای پرخاشگرانه همواره لفظ «برادرم» و «عزیزم» را برای آنان به کار می برد و سعی می کرد با کمال آرامش و طمأنینه با آنها برخورد نماید. گاها" در مراودات خودمانی به من می گفت: جانبازان سختی و دردهای بسیاری دارند و اگر در گفتار و رفتار مشکلاتی می بینیم باید تحمل داشت.

این جانباز نخاعی در پایان از خداوند متعال برای خانواده این شهید بزرگوار صبوری و تحمل آرزو می کند و امیدوار است که فرزند برومند این شهید گرانقدر ادامه دهنده راه پدر باشد.

شهید جانباز محمد قبادی از شهدایی بود که همه دوستش داشتند و حتی جانباز "محمدصادق بیات" جانباز نخاعی گردنی که به همراه همسر خود(خانم شایسته) برای وداع آخر با شهید قبادی آمده است درباره اش می گوید:

من تنها یک بار با شهید قبادی دیدار داشته ام، اما ویژگی ای که از این جانباز در اولین برخورد دیدم صبر و شکیبایی این شهید بزرگوار و روحیه بالای ایشان بود. من در همان دیدار از روحیه ایشان درس آموختم و از اخلاق ایشان فیض بردم و اصلا" دوست نداشتم به این زودی از میان ما برود و تنها وظیفه ما ادامه دادن راه این شهید است و اینکه نباید شهدا فراموش شوند!

خانم "بتول شایسته" نیز در این ارتباط می گوید: من با همسر ایشان دوستی دیرینه ای دارم و به واسطه همین آشنایی، نسبت به این شهید شناخت بیشتری دارم. با آن که شهید قبادی سالها درد و رنج جانبازی را تحمل می کردند و دوسال آخر  عارضه ریه، ایشان را درگیر کرده بود اما هر زمان که ایشان را می دیدیم بسیار خوش برخورد، خوشرو  و مهربان بودند. ایشان بسیار فعال بودند و با این که ویلچرنشین بودند اما از بسیاری از کسانی که روی پا هستند و می توانند برای جانبازان قدمی بردارند و البته برنمی دارند!  فعال تر و در احقاق حق جانبازان و مشکلات آنها  فعالیت های زیادی می کردند و می توان گفت به نوعی غمخوار جانبازان بودند.

جانباز "اسدزاده" مدیرعامل انجمن جانبازان نخاعی نیز از شهید قبادی می گوید: شهید محمدقبادی پس از سال ها ویلچرنشینی به آرزوی خودش که شهادت بود رسید.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت های شهید قبادی، می گوید: در پس این سال ها که گروه های مجازی در شبکه های اجتماعی راه اندازی شده شهید قبادی بیش از بیست گروه را ایجاد کرد تا جانبازان را گردهم جمع کند و مودت و دوستی میان آنها ایجاد شود. از آنجا که ایشان مدیر این گروه ها بود بچه ها مشکلاتشان را با ایشان مطرح می کردند و ایشان هم با کسانی که در ارتباط بود این مشکلات را بازگو می کرد. با این که خود من در بنیاد هستم با من تماس می گرفت و می گفت فلان جانباز در فلان روستای دورافتاده مشکلی دارد رسیدگی کنید. او بیشتر کمک حال بچه های جانباز شهرستانی بود زیرا معتقد بود آنان برای بازگویی مشکلاتشان به مرکز دسترسی ندارند.

اسدزاده ادامه می دهد: پر مخاطب ترین گروه در بین گروه های ایجاد شده توسط این شهید "خانه جانباز" است که به همت این شهید بزرگوار بیش از 700 جانباز نخاعی در آن عضویت دارند و این دورهم جمع شدن و باهم بودن جانبازان را مدیون این شهید بزرگوار هستیم. ایشان بیشتر وقت خود را به جانبازان اختصاص می داد. دقیقا" هفته گذشته که ایشان حال مساعدتری داشت باز هم پیگیر مشکلات بچه های جانباز بود و سعی می کرد گره ای از کار بچه ها بازکند.

وی در خاتمه پیامی هم برای مسوولان دارد و می گوید: قطعا" مسوولان درد بچه های جانباز را می دانند اما این نکته را نباید نادیده گرفت که قبلا" شهادت بچه ها در فاصله زمانی بیشتری از هم اتفاق می افتاد اما امروز که 24دی ماه است همزمان شاهد عروج دوتن از جانبازان نخاعی تهران هستیم. مسوولان به فکر بیفتند و آسایش بچه ها را بیشتر از گذشته فراهم نمایند و موارد درمانی جانبازان را زودتر پیگیری کنند.

جانباز "موسی گل محمدی" نیز که در مراسم باشکوه وداع شهید محمد قبادی شرکت کرده درباره این شهید والا مقام بیان می کند: شهید قبادی را می توان دریک کلام، یکی از صبورترین و با استقامت ترین جانبازان در قلمداد کرد زیرا این شهید جانباز تمام جانبازانی که در گروه های اجتماعی بودند را به آرامش و صبر و بردباری و احترام به همدیگر دعوت می کرد و در برخورد با گروه های مختلف نیز بسیار دوستانه و مهربانانه رفتار می کرد و همه در حیرت بودند که چرا نمی شود او را یک بار عصبانی کرد! این شهید با این که 2سالی بود با بیماری سرطان دست به گریبان بود ولی هیچگاه از مسوولیتی که در انجمن به عنوان مسوول امور گروه های پیگیری استان ها به ایشان محول شده بود، کوتاهی نکرد و شبانه روز در خدمت جانبازان بود و امیدواریم که این شهید در روز جزا شفیع همه مان باشد.

زمانی که از خصوصیات شخصیتی حاج محمد از دوستان و همرزمانش می پرسم "مسعودی" با فروتنی و تواضع بسیار می گوید: حاج محمد دوست همه ما بود و در رفاقت برای هیچ کداممان کم نگذاشت. صبوری ایشان واقعا" ستودنی بود و تفکراتشان روی مسایل بسیار مفید بود. بسیار پیگیر برنامه های جانبازان بود و از خیّرینی بود که  چندسالی برای آسایش و سهولت جانبازان هیئت عزاداری را در پارکینگ منزل خود راه اندازی و مهیا کرده بود.

 

ایشان پل ارتباطی جانبازان شهرستانی با انجمن جانبازان نخاعی و مسئولان بود و من هرچه از این شهید والامقام بگویم کم گفته ام! اما رسالت این است که  امروز باید جای خالی حاج محمد را پر کرد، زیرا مشکلات جانبازان شهرستانی بسیار زیاد است. خاطرم هست آخرین بار که جشنواره ورزشی در رامسر برگزار می شد، از ایشان خواستم که همراه ما باشد اما توان جسمی این اجازه را به او نداد.

وی متذکر می شود: مسوولان باید درک کنند که جانبازان یکی پس از دیگری در حال پرکشیدن هستند پس تا دیر نشده، به فکر باشند.

"علی"، تنها فرزند شهید محمد قبادی شباهت زیادی به پدر در آرامش و صابر بودن، اخلاق و رفتار دارد که باید گفت: "پسر او که دارد نشان از پدر". فرصت کوتاهی می یابم تا سلام و عرض تسلیتی با او و خانواده اش داشته باشم، و البته تبریک  به خاطر داشتن چنین پدری! و اینکه فرزند صالحی همچون او را پرورش داده است. زمانی که از "فاش نیوز" و "پدر" برایش می گویم لبخندی می زند و تمام وجودش سراپا گوش می شود. به راستی که نجابت و صبر را از پدر به ارث برده است.

مراسم وداع تلخ و جانکاه با پیکر شهید قبادی، از بازماندگان و جانبازان 8سال دقاع مقدس کشورمان با حضور خانواده، دوستان و تعداد بسیاری ازجانبازان که به دور تابوت شهید که پرچم مقدس و پرافتخار جمهوری اسلامی ایران او را در بر گرفته است، با اشک و ناله با او وداع می کنند!

گزارش: صنوبر محمدی

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
سلام علیکم بماصبرتم
گزارش زیبایی نوشته اید. ماکل و جامع. منکه متاثرشدم و باخواندن آن داغ دلم تازه تر و بیشتر شد.
خداوند بر توفیقات بانوی نویسنده بیافزاید و عاقبتش را ختم به خیر بگرداند.
فاش نیوز متشکرم
سلام فاش نیوز و دکتر ساقی مدیر محترم سایت وزین فاش نیوز . از صمیم قلب شهادت جانسوز برادر قبادی را به شما تسلیت و تبریک عرض می کنم . او گلی بود که با عطر وجود معنویش خانه خیلی دلها را معطر کرد . تحمل عدم حضور فیزیکی او خیلی سخت است اما بی شک روحش در محفل سایت خواهد بود . زیرا برای رونق سایت زحمت کشیده . پس همیشه به یاد شما خواهد بود و در بین شماست . برای سلامتی همه تان دعا می کنم . مراقب دکترررررررر ساقی هم باشید . زیاد حرص کار را نخورد ولی مراقب باشید به موقع داروهایش را بخورد . ولی پیشنهاد می کنم به جذب جانبازان فعال مبادرت کنید و امثال قبادی شهید را به سایت دعوت کنید . خب حالا شاید هر کدام از ما دکتر ساقی را به نوعی دق بدیم اما هر چه باشه در حفظ ارزش رفاقت شهدایی کم نمی ذاریم و همه دغدغه احترام به نظام ارزشهای دفاع مقدس را داریم . منتظر دیدن جمع با نشاط شما هستیم . انشالله خدا به علی آقا سلامتی بده و جای پدرش را در همکاری با سایت پر کنه . انشالله تصاویر زیارت رفتنتان را خانم صنوبر گزارش کنه . دیگر عرضی نیست جز اینکه همه تان را به خدا سپردم .
سلام بر حاجی و بچه هاش خوبید . امشب بگذره باز منم و دق دادن شماها (*_*)
از محمد جان تبسم به جا ماند از منم باید یه یادگاری داشته باشید خو . باید خاص باشه . اینو ولش کنید یه چیز بگم . اگه می دونستم باور می کنید یه خاطره از حاج محمد تعریف می کردم براتون که باورتون بشه روحش تا کجا میاد چرا میاد . نمی گم . ولی انشالله روحش دم در بهشت منتظر من باشه بگه بیاد تو برات یه کوشک بهشتی سفارش دادم که مال خود خود خودت باشه .
خانم محمدی برای روز پرستار با همسر شهید قبادی یه مصاحبه داشته باشید ؟
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi