شناسه خبر : 57769
یکشنبه 15 بهمن 1396 , 15:40
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارشی از جلسه دفاع یک فرزند شهید

فرزند شهیدی که رساله دکتری اش را به پدرش تقدیم کرد

"تقدیم به پدرشهیدم که به تمنیات و نفسانیات "نه" گفت و با احتراز از تعلقات دنیوی، قله های رفیع بشریت، طریقت و حقیقت را فتح نمود و به عالیترین درجه رفیع انسانیت یعنی شهادت نائل آمد.

فاش نیوز -  از اولین لحظات سپیده دم که قطرات باران، لب های سوخته از تشنگی سنگفرش های  شهرمان را  به آرامی تر می کند بی درنگ تمام اتفاقات امروز را به برکت نزول بارش الهی، به فال نیک می گیرم و هنوز چند دقیقه ای به ساعت 10صبح مانده که خود را درمقابل ساختمان پژوهشگاه علوم انسانی و درطبقه سوم این پژوهشگاه می یابم. زمانی که سراغ "روح الله سلگی" را از حراست پژوهشگاه می گیرم درمی یابم که او سخت در تکاپوی مهیاسازی برنامه پیش از آغاز جلسه دفاعش می باشد.

امروز قرار است جلسه دفاع از رساله دکتری فرزند شهید عسگرسلگی در این مکان برگزار شود. فاش نیوز نیز به پاس ارج نهادن به مقام این شهید گرانقدر و به منظور ارج نهادن به تلاش موفق یک فرزند شهید، خود را موظف دانسته تا در این مراسم باشکوه، افتخار حضور داشته باشد.

در لابی منتهی به سالن برگزاری جلسه، مشغول مطالعه پوسترهایی از مقالات ارایه شده توسط دانشجویان این پژوهشگاه هستم که ناگهان دکترجوان(روح الله سلگی) به همراه پدر شهید «مصطفی احمدی روشن» دانشمندهسته ای شهید، که به عنوان میهمان افتخاری، در مراسم دفاعیه این فرزند شهید حضور یافته است، چشم و دلمان را روشن می کند و دقایقی بعد با حضور تعدادی از اساتید  و داوران، این جلسه خیلی زود رنگ و بوی رسمی به خود می گیرد.

روح الله سلگی پس از گذراندن کارشناسی ارشد در رشته علوم سیاسی از دانشگاه تهران، حالا در آستانه فارغ التحصیلی از پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در رشته علوم سیاسی با گرایش اندیشه سیاسی است.

این فرزند معزز شهید پس از تلاش دوساله اش برای رساله دکتری خود تحت عنوان "بررسی مناسبات تشیع و تصوف درعصر صفویه"، در همان ابتدای رساله خود،  آن را به روح پدر شهیدش "عسگرسلگی" تقدیم کرده است که در ابتدای رساله اش این عبارت پرمعنا به زیبایی می درخشد:  

""تقدیم به پدرشهیدم که به تمنیات و نفسانیات "نه" گفت و با احتراز از تعلقات دنیوی، قله های رفیع بشریت، طریقت و حقیقت را فتح نمود و به عالیترین درجه رفیع انسانیت یعنی شهادت نائل آمد."

جلسه دفاع از رساله این فرزند شهید با حضور داوران و مشاوران ارجمندی همچون دکتر رجبی دوانی، دکتر مولایی تبار، دکتر زیویار، دکتر جنیدی، دکتر متقی، دکترنجفی و خانم دکتریوسفی، در حضور مهندس زریبافان رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران،  و البته تعدادی از فرزندان شهدا و ایثارگران آغاز می شود. 

محسن رحیمی فرزند شهید، برادرشهید و یکی از رزمندگان دفاع مقدس با دسته گلی دراین مراسم حضور یافته است.

جلسه به یاد شهدای دفاع مقدس بخصوص شهید عسگر سلگی، شهید مصطفی احمدی روشن از شهدای هسته ای کشورمان و ذکر صلوات متبرک می شود.

تواضع، ادب، لحن وزین و بیان رسا و فاخر روح الله در جا انداختن مباحث و نتیجه گیری اساتید نقش اساسی را ایفا می کند. این مساله از سراپا گوش بودن حضار نیز به خوبی قابل فهم است.

برنامه دفاعیه تا اذان ظهر طول می کشد و در خاتمه اساتید به شور می پردازند که نهایتا" رساله دفاعیه این فرزند شهید با نمره "عالی" پذیرفته و ارزش گذاری می شود.

به شکرانه این موفقیت حاضران به نماز می ایستند و پس از صرف ناهار، فرصتی دست می دهد تا با فرزند شهید سلگی که حالا دیگر رسما" دکتر روح الله سلگی نامیده می شود گفت و گویی داشته باشیم. با اینکه روز بسیار سخت و پرمشغله ای را گذرانده اما با گشاده رویی خواسته مان را اجابت می کند.

زمانی که از دکتر سلگی می خواهم تا از پدر برایمان بگوید، خاطرات روزهای کودکی در پیش چشمانش دوباره جان می گیرد و می گوید:  شهید بزرگوار عسگر سلگی در عملیات والفجر 8به شهادت رسیده است. من آن روزها را هیچگاه فراموش نمی کنم زیرا به لحاظ روحی در یک سردرگمی ناشی از فقدان پدر بسر می بردم و  جای خالی ایشان را در آن روزها و در آن سنین کودکی 7 یا 8سالگی تجربه می کردم و آینده مبهمی که  برای خود متصور می شدم؛ به یاد دارم بر اثر حزن و اندوه بسیار، چند روزی دستان من بی حس شده بود، در همان روزهای ابتدایی شهادت پدرم، یکی از دوستان ایشان که هم رزمنده و هم فرزند شهید بود به من گفت: سعی کن وصیت پدرشهیدت را عمل کنی. توصیه ایشان به شما این بوده که در تهذیب نفس و ترقی علمی به قله های بالایی برسی. این مسیر را که آرزوی پدرت بوده را ادامه بده. من هم سعی کردم به این وصیت پدر عمل کنم. هرچند شاید با آنچه که خواسته شهداست فاصله بسیاری داریم زیرا  شهدا از این تعلقات دنیوی به راحتی عبور کردند.

از او در باره حضور پدر شهیدش در زندگی اش می پرسم؛ می گوید: بله! ما روزهای سختی را بدون پدر گذرانده ایم اما او همواره در تنگناها و مضیقه های زندگی کمک حال ما، تکیه گاه و پشتیبان ما بوده و هست. من در تمام لحظات سرنوشت ساز زندگی و در تمام تنگناها با ایشان صحبت می کنم. حس می کنم او نیز به درد دل ما گوش می کند. هرجایی که به بن بست می خوریم سایه ایشان را می بینیم که کماکان تکیه گاه ماست...

او الگویش را پدرش و  همه شهدا معرفی می کند و می گوید: پدر بنده و همه شهدا الگوی من هستند و برای جامعه نیز می توانند الگوی خوبی باشند. شهدا عارفانی بودند که مدتی در این دنیای خاکی در کنار ما بوده اند. آنچه باید امروز الگوی ما باشد تبعیت از وصیت شهداست و عمل به جمله ای از مقام معظم رهبری که فرموده اند: " در هرجایی خدمت می کنید فکر کنید  مرکز عالم همان نقطه است."  به تعبیری: در هرجایی که هستیم باید احساس وظیفه کنیم و کارآمد باشیم.

دکتر از فعالیت هایش در حوزه ایثارگری نیز می گوید و توضیح می دهد که در فضای مجازی با کانال فرزندان شاهد که 36000 نفر از فرزندان شاهد در آن عضویت دارند فعال است که علاوه بر فرزندان شاهد، جانبازان و ایثارگران هم در آن عضویت دارند و می افزاید که که توسط کارشناسان حقوقی به سوالات حقوقی فرزندان شهدا و ایثارگران پاسخ داده می شود.

همچنین بیان می کند که در قانون برنامه پنجم و قانون دایمی ششم، با کوتاهی هایی که از سوی بنیاد شهید و بخصوص معاونت حقوقی این مرکز، در این زمینه به شدت ضعیف عمل کرده بود، خلا قوانین ایثارگری به شدت حس می شد. برای این منظور، ما - نه برای منافع دنیوی خودمان- که برای حفظ شان و کرامت خانواده شهدا و ایثارگران شش ماه با نمایندگان مختلف در کمیسیون ها رایزنی هایی انجام دادیم تا بلکه بتوانیم خلاء و ناتوانی بنیاد را جبران نماییم. البته نباید از زحمات کسانی مانند جانباز اسرافیلی و بخصوص آقای یوسف مجتهد که در بحث قوانین ایثارگری و در احقاق حق ایثارگران زحمات فراوانی می کشند به سادگی عبور کرد و "فاش نیوز" در حوزه اطلاع رسانی انصافا" پیشکسوت است زیرا با شجاعت، صراحت و صلابت در انتشار اخبار و تحلیل ها، پیشتاز رسانه های ایثارگری بوده و هست و امروز به یک مرجع برای اقشار ایثارگری مبدل شده است.

او همچنین با اظهار تأسف می گوید: متاسفانه در بنیادشهید هم در حوزه آموزش عالی، هم در حوزه تعامل با فرزندان شهدا و هم در حوزه ایثارگری و قوانین حقوقی ضعف های بسیار عدیده ای را شاهد هستیم. بنیادشهید باید از رساله های دکتری و پایان نامه های کارشناسی ارشد فرزندان شهدا حمایت کند و رایزنی هایی را با نهادها و دستگاه های مختلف انجام دهد تا به عنوان یک "پروژه" از این پایان نامه ها استفاده شود.

دکتر روح الله سلگی از استعدادهایی است که درعین جوانی از تجربیات خوبی برخوردار است و مسئولیت های خطیری در رابطه با رشته تحصیلی اش از قبیل فرمانداری و مشاوری مسئولان در سطوح بالا و فعالیت های گروهی و تشکیلاتی، حتی پیش از فارغ التحصیلی داشته است. ادب، تواضع و سعه صدر بعلاوه توانمندی های ذاتی و اکتسابی از این فرزند معزز شهید انسانی قابل اتکا و افتخار برای جامعه ایثارگری ساخته است که برای او چشم انداز روشن و زیبایی از موفقیت و کامیابی را در مسیری که انتخاب کرده به عینه می شود مشاهده کرد. با آرزوی توفیق برای دکترسلگی عزیز!

صنوبر محمدی

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
به امید موفقیت برای همه ایثارگران .
رزمندگان نیز یکی از شواهد زنده و واقعی بدون سانسور تاریخ جنگ هشت ساله هستند که با داشتن تجربیات و مهارت های بی نظیرشان و ایثارمضاعف، شایسته درج در تاریخ پر افتخار ایران و پایان نامه ها هستند.
کاش یک دانشجوی دکتری هم می توانست با همکاری بنیاد نخبگان ارتش ،به موضوع جمع اوری تجربیات خاص و بسیار شگفت انگیز انها بپردازد .
هر کدام از انها با دهها بحران مواجه و برای هرکدام یک راه حل یافته بودند و اینچنین بود که توانستند با سلامت بیشتری به مبارزه بپردازند . تجربه هر کدام از رزمنده ها به تفکیک هر منطقه غرب و چنوب و.... می توانست یک کتاب درسی برای ارتش باشد .
و نمی دانم چرا ارتش از این ظرفیت عالی تا کنون بهره مند نشده است .
رزمندگان هر چه پیرتر شوند به دلیل فراموشی و بیماری ممکن است دیگر نتوانند این تجربه خود را انتقال دهند و این فرصت عالی برای همیشه از دست برود .
خدایی از فاش بعید بود، رپرتاژ آگهی. در سال کلی فرزند شهید نخبه دفاع می کنند و پایان نامه شون رو به حضرت آقا و پدرانشون تقدیم می کنند. ولی....
با سلام به شما گرامی
این فرزندان شهید عزیز هم به سایت اطلاع بدهند، از ایشان هم مطلب می زنیم.
فرزندان شهدا همه تاج سر ما هستند
سپاس
با سلام وعرض ادب به خدمت ایثارگران عزیز
وقتی میگیم ایثارگران شامل همه میشود وفرقی بین جانباز واسیر وخانواده شهید وخانواده ایثارگران نیست .جامعه بزرگ ایثارگران در همه برهه ها میتوانند تاثیر گذار باشند باید با هم متحد باشیم .گروهی ضد ایثارگر هستند در کار ایثارگران مشکل تراشی میکنند اما ما ایثارگران باید همدیگر را بهتر درک کنیم وکمک هم باشیم . در هرجا وهرمکان که هستید بدنبال ایثارگران باشید بخصوص در ادارات وسازمانها ایثارگران را شناسایی کنید بهترین راهنمایی وکمک را به شما خواهند کرد . با آرزوی سلامتی برای مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه ای وتمام ایثارگران وتشکر از پرسنل خدوم وشریف فاش نیوز .
کاش منم فرزند شهید بودم
خدا پدرت رو رحمت کنه
چیزهای زیادی ازش شنیدم
خدا برادرها و خواهران ات رو حفظ کنه
لیاقت اش رو داشتی
انشا الله سربلند بشی
باعرض سلام بنده از خانواده ۷ شهید
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi