شناسه خبر : 57815
چهارشنبه 11 بهمن 1396 , 08:42
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نشریه آمریکایی هیل: داستان واقعی یمن

یک نشریه آمریکایی در تشریح شرایط حاکم بر جنگ یمن نوشته، داستان واقعی یمن این است که حکومت سعودی از لحاظ نظامی، در این کشور شکست خورده و ایران با هزینه اندک در حال پیروزی است.

در گزارش نشریه «هیل» به قلم «سایمون هندرسون»، می‌خوانیم «داستان یمن در واشنگتن، داستان قحطی فزاینده‌ای است که حداقل تا حدی ناشی از بمباران ناعادلانه عربستان علیه اعضای قبایل «حوثی» طرفدار ایران است. اما داستان واقعی این است که عربستان از لحاظ نظامی، در یمن به دردسر افتاده و خطر احتمالی، جنگی با دامنه گسترده‌تر است که منافع ایران را با هزینه اندکی تأمین می‌کند.»
به گزارش فارس، در ادامه این گزارش آمده «اوضاع یمن در سایه کشمکش نیروهای ائتلاف عربی فاجعه‌بار شده و نیاز به راه‌حل دیپلماتیک دارد... تقریباً سه سال پیش در مارس 2015 (فروردین 1394)، نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات، تلاش کردند با به راه انداختن جنگ، «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور سابق را به قدرت برگردانند. منصور هادی آن زمان در ریاض به سر می‌برد و اکنون نیز در عربستان است.»به نوشته هیل، «هر چند امارات در ابتدا، به کمک مزدوران کلمبیایی، بندر «عدن» را تحت کنترل درآورد، ولی حوثی‌ها با اتحاد با نیروهای وفادار به «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور اسبق یمن توانستند، سلطه خود بر صنعا را مستحکم کنند.» در ادامه این گزارش نویسنده «هیل» می‌نویسد تنها پیشرفتی که نیروهای عربستان در امتداد مرزهای شمالی یمن داشت، تصرف یک جزیره کوچک یمنی در دریای سرخ بود. اما، واقعیت نظامی کلی (در کل یمن)، خلاف این را نشان می‌دهد؛ حوثی‌ها در عمل، چندین مایل از سرزمین عربستان در امتداد مرزهای یمن را از «جازان» تا «نجران» در اختیار دارند.»
نویسنده البته در ادامه تلاش کرد ادعای حضور ایران در یمن را کمی پررنگ نشان دهد و این شکست خفت‌بار سعودی‌ها را به حضور مهندسان و مستشاران ایرانی نسبت دهد. در حال حاضر رژیم سعودی و آمریکا نیز تلاش می‌کنند این موضوع را جا بیندازند که موشک‌های شلیک شده از یمن به عربستان، ایرانی بوده‌اند!
درگیری در عدن بین عربستان و امارات
در همین حال خبر رسیده دو اشغالگر یمن یعنی عربستان و امارات در این کشور به جان هم افتاده‌اند.درگیری‌های دو روز گذشته میان شبه نظامیان طرفدار امارات و عربستان در بندر عدن، 36 کشته و 185 زخمی برجای گذاشت.این درگیری میان عناصر مسلح طرفدار «منصور هادی» و عناصر مسلح وابسته به «شورای انتقالی جنوب یمن» تحت حمایت امارات رخ داده و همچنان جریان دارد.شورای انتقالی جنوب، رهبران و اعضای دولت مستعفی وابسته به عربستان را به فساد متهم می‌کنند. درگیری‌های خونین میان طرفداران ریاض و ابوظبی، در حالی در جنوب یمن ادامه دارد که پایگاه خبری- تحلیلی «النجم الناقب» نوشته، عربستان و امارات با هم اختلافی ندارند و هر دو در جهت خدمت به منافع آمریکا در منطقه، ایفای نقش می‌کنند.
شلیک موشک به فرودگاه ریاض
به گزارش ایسنا، یگان موشکی ارتش یمن وابسته به انصارالله، دیروز یک فروند موشک بالستیک دیگر از نوع «برکان» را به سمت فرودگاه «ملک خالد» در ریاض شلیک کرد. این دومین بار است که یمنی‌ها فرودگاه ملک خالد را با موشک هدف قرار می‌دهند. انصارالله دیروز از اصابت موشک به فرودگاه ملک خالد خبر دادرژیم ریاض در ارتباط با تلفات و یا خسارات احتمالی این حمله، واکنشی نشان نداده است. موشکباران عربستان توسط انقلابیون یمن، به چالشی بزرگ برای ریاض و واشنگتن تبدیل شده است.
سایر رویدادها
* انفجار انتحاری که میان نیروهای اماراتی در جنوب شرق یمن رخ داد، 11 نظامی اماراتی را به کام مرگ فرستاد. هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است.
* «محمدعلی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن، از اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواست به یمن سفر کنند و از نزدیک، وضعیت فاجعه‌بار ناشی از تجاوز عربستان با همدستی آمریکا را ببینند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi