شناسه خبر : 57887
یکشنبه 15 بهمن 1396 , 09:25
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سردار سلیمانی محبوب ترین چهره

نتایج کامل نظرسنجی جامع ایران پل و دانشگاه مریلند چه می گوید؟

کاهش قابل توجه محبوبیت ظریف و روحانی/ سردار سلیمانی محبوب ترین چهره و محبوبیت نداشتن احمدی نژاد به ۴۸ درصد رسید!

در بخش دیگری از نظرسنجی ایران پل، از مردم درباره دنبال کردن اخبار بی.بی.سی و صدای آمریکا سوال می شود. براساس نتایج منتشر شده، این دو رسانه از سال 2015 تاکنون با بیشترین ریزش مخاطب مواجه بوده و تنها 22.5 درصد مخاطب داشته اند که نسبت به نظرسنجی قبلی، حدود 9درصد کاهش یافته است.
کاهش قابل توجه محبوبیت ظریف و روحانی/ سردار سلیمانی محبوب ترین چهره و محبوبیت نداشتن احمدی نژاد به ۴۸ درصد رسید!

مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی دانشگاه مریلند بامداد شنبه نتایج کامل نظرسنجی اخیر خود را که توسط مرکز نظرسنجی ایران پل انجام شده، منتشر کرد.

حمایت 94 درصدی مردم از توسعه برنامه موشکی
یافته‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد 94.9 درصد از گروه نمونه، توسعه برنامه موشکی ایران را «بسیار مهم» و «تا حدی مهم» ارزیابی کرده‌اند. 73.8 درصد از شرکت‌کنندگان در پاسخ به این سوال که «ساخت موشک تا چه اندازه برای کشور شما مهم است» گزینه «بسیار مهم» را انتخاب کرده‌اند. 21.1 درصد آن را «تا حدی مهم» دانسته‌اند و 1.7 درصد گفته‌اند این موضوع «چندان مهم نیست»، 2.3 درصد گفته‌اند «اصلا مهم نیست» و 1.2 درصد پاسخ «نمی‌دانم» را انتخاب یا از پاسخ به سوال خودداری کرده‌اند. افرادی که توسعه برنامه موشکی ایران را «مهم» دانسته‌اند به یک سوالِ تشریحی درباره دلیل مهم بودن این موضوع پاسخ داده‌اند. در این میان، «دفاع از ایران در برابر دشمنان» با 32.7 درصد بیشترین پاسخ‌ها را به خود اختصاص داده و بعد از آن «جلوگیری از حمله دیگران به ایران» (16.3درصد) و «حفظ یا افزایش امنیت ایران» (14.8درصد) در رده‌های بعدی قرار گرفته‌است. بیشتر شرکت‌کنندگان در این پیمایش (56.7درصد)  همچنین با ایده مذاکره بر سر برنامه موشکی ایران، حتی در صورت تهدید آمریکا و اروپا به تحریم مخالفت کرده‌اند. معتقدان به گزاره «ایران بایستی به آزمایش موشک‌های هسته‌ای ادامه دهد و اصرار کند که این موضوع قابل مذاکره نیست.» نسبت به نظرسنجی قبل(ژوئن 2017) حدود 2درصد افزایش یافته اند. افرادی که به استمرار آزمایش موشک های بالستیک در کنار مذاکره درباره ماهیت غیرهسته ای موشک ها اعتقاد دارند، حدود 3درصد کاهش یافته اند. نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که 64.7 درصد از مردم ایران دیدگاه کاملا مساعدی درباره حزب‌ا... لبنان دارند و حدود نیمی از آن ها از ادامه کمک به دولت بشاراسد رئیس‌جمهور سوریه حمایت می کنند.

اعتقاد 90درصدی مردم به پایبند نبودن آمریکا به تعهداتش در برجام
بر پایه گزارش خراسان، بخش دیگری از نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که اغلب مردم ایران با درخواست رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره مجدد درباره برجام مخالف اند. 64 درصد از آن ها گفته‌اند که ایران نباید با مذاکره مجدد درباره محدودیت برنامه هسته‌ای‌اش تحت هیچ شرایطی موافقت کند. این در حالی است که 74.8 درصد از ایرانی‌ها گفته‌اند که توافق هسته‌ای وضعیت زندگی آن ها را بهبود نبخشیده است. 90.7 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی همچنین براین باورند که آمریکا به تعهداتش عمل نکرده و تحریم‌های ایران را برنداشته یا به طور غیرمستقیم از حصول منافع لغو تحریم‌ها جلوگیری می کند. در سؤال دیگری مطرح شده که بیشترین اثر منفی را در اقتصاد ایران فشارها و تحریم های خارجی دارد یا فساد و سوءمدیریت داخلی؟ براساس نتایج این نظرسنجی با وجود آن که اعتقاد به تحریم خارجی حدود 6درصد از نظرسنجی قبلی افزایش پیدا کرده است، بیشتر مردم(63.3 درصد) عامل داخلی را مشکل اصلی اقتصاد ایران دانستند. در این نظرسنجی همچنین پرسیده شده است که آیا شما موافقید نظام سیاسی ایران تغییرات بنیادین داشته باشد که 4.9 درصد با این جمله «خیلی موافق» بوده اند، 11.5 درصد تاحدی موافق بوده اند اما در مقابل 54 درصد به شدت مخالف و 23 درصد نیز تاحدی مخالف بوده اند.

میزان و روش کسب اخبار
در بخشی از این نظرسنجی از مردم پرسیده شده چه اندازه اخبار داخلی را دنبال می کنند که نتایج آن به این شرح است: کمی بیش از 19درصد «خیلی»، بیش از 51درصد «تاحدی»، کمی بیش از 17درصد «زیاد دنبال نمی کنند» و حدود 12درصد هم «اصلاً دنبال نمی کنند». درباره اخبار خارجی هم حدود 54درصد زیاد و تاحدی دنبال می کنند و 45درصد نیز یا دنبال نمی کنند یا زیاد دنبال نمی کنند. در بخش دیگری نیز درباره روش های کسب اطلاع از مسائل داخلی و خارجی از افراد سوال شده بود. براساس نتایج این نظرسنجی، کانال های تلویزیونی داخلی را 82.7 مردم زیاد و تاحدی دنبال می‌کنند و 64.9 درصد اصلا یا زیاد کانال های رادیوی داخلی را دنبال نمی کنند. کمترین رسانه ای که مورد اقبال مردم است، رادیوهای کشورهای خارجی است. براساس این نظرسنجی تنها 28.8 درصد روزنامه ها را به عنوان منبع کسب اخبار خود معرفی کرده اند. بیش از 58درصد مردم هم اینترنت را به عنوان منبع کسب اطلاعات خود مطرح کردند. 65.5درصد هم اخبار خود را زیاد و تاحدی از شبکه های اجتماعی تلگرامی و اینستاگرامی کسب می کنند.

ریزش 9درصدی مخاطبان بی.بی.سی و صدای آمریکا در 8 ماه
در بخش دیگری از نظرسنجی ایران پل، از مردم درباره دنبال کردن اخبار بی.بی.سی و صدای آمریکا سوال می شود. براساس نتایج منتشر شده، این دو رسانه از سال 2015 تاکنون با بیشترین ریزش مخاطب مواجه بوده و تنها 22.5 درصد مخاطب داشته اند که نسبت به نظرسنجی قبلی، حدود 9درصد کاهش یافته است.  

قاسم سلیمانی محبوب ترین چهره سیاسی ایران
این پیمایش علاوه بر این نشان می‌دهد که سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی سپاه قدس ایران کماکان محبوب‌ترین فرد در میان چهره‌های نظام است. براساس این نظرسنجی، وی از حمایت حدود 83 درصد از مردم ایران برخوردار است که در مقایسه با دو سال پیش 10 درصد افزایش داشته است. محمد جواد ظریف هم حدود 69درصد محبوبیت دارد که نسبت به نظرسنجی گذشته ایران پل 7درصد کاهش داشته است. براساس نتایج این پیمایش، حسن روحانی هم با کاهش حدود 9درصدی، 65.5 درصد محبوبیت دارد. سید ابراهیم رئیسی نیز 53.8 درصد محبوبیت دارد. براساس نتایج منتشر شده محبوبیت نداشتن محمود احمدی نژاد هم با افزایش 7درصدی به 48درصد رسیده است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi